میوه ها

 روش صحیح شستشوی توت فرنگی

توت فرنگی ها

هرگاه نام گیاهان بوته ای به میان آید، ذهن عموم مردم به سمت توت فرنگی پیش می رود. توت فرنگی خوشمزه، خوش عطر و تنوعی از کاربرد استفاده است. خواص کیمیایی دارد که مهمترین آن، به تعویق انداختن روند پیر شدن سلول ها و در نتیجه پیر شدن انسان است. توت فرنگی قابلیت نگهداری طولانی ندارد. بنابراین خشک کردن آن خیلی مرسوم و معمول می باشد. اما فراموش نکنیم شستشوی توت فرنگی (پیش از خشک کردن) یا پیش از مصرف لازم و ضروری است. زیرا این میوه علاوه بر خواص کیمیایی خود، آلودگی های میکروبی (مانند متصاعدات کود) و آلودگی شیمیایی (مانند آفت کش ها) را در خود داراست.

دشواری در شستشو:

توت فرنگی پس از شستشو مقدار زیادی آب به خود جذب می کند و این جذب آب، روند پوسیدگی را سریعتر می کند. بنابراین مهمترین بخش از فرایند شستشو این است که توت فرنگی را بایستی سریع آب زدایی کرده ،که جذب آب شستششو حداقل باشد.

خرید توت فرنگی خشک

انتخاب توت فرنگی:

توت فرنگی نبایستی خیلی پخته و نرم باشد. توت فرنگی خیلی رسیده در معرض فساد و پوسیدگی است. از خرید چنین توت فرنگی هایی بایستی خودداری کرد. زیرا در صورت شستشو، طعم آن هم شسته و گوشتش متلاشی می شود. همچنین در صورت خشک کردن به خشکبار مناسبی دست پیدا نمی کنیم.

روش صحیح شستشوی توت فرنگی:

توت فرنگی را در دست گرفته و زیر آب بشویید. می توان از مایع ظرفشویی هم استفاده کرد. اما باید بدانیم که مقدارش کم باشد و آب شیر بایستی به سرعت کف آن را با خود بشوید و ببرد. توت فرنگی به مانند اسفنج آب را جذب می کند. بنابراین اگر مقدار مایع ظرف شویی بیشتر باشد، جذب بافت توت فرنگی می شود و توت فرنگی بلا استفاده می ماند.

برای مطالعه مقاله انواع توت فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شستن توت فرنگی

شستن توت فرنگی

خشک کردن توت فرنگی:

بایستی بلافاصله پس از شستشو توت فرنگی را روی کاغذ خشک کن یا دستمال کاغذی قرار داد تا آب آن را جذب کرده و وارد بافت نشود. آب زیاد باعث پوسیدگی و نابودی توت فرنگی می شود. بایستی مراقب بود که حین خشک کردن با حوله ی کاغذی آسیبی به خود میوه توت فرنگی نرسد.

سرکه به عنوان محلول شستشو:

در صورتی که حجم توت فرنگی بیشتر از معمول و استفاده بود می توان توت فرنگی های (سالم، رسیده، عاری از زدگی و پوسیدگی) را در یک لگن آب سرد ریخت، آبکش کرد و یک ششم حجم آب، سرکه ریخت. بعد از نیم تا یک دقیقه توت فرنگی ها را از لگن خارج کرد و زیر آب سرد گرفت تا اندک طعم سرکه زدوده شود. اگر داخل محلول زیاد بماند سرکه به داخل بافت توت فرنگی فرو رفته و باعث بدمزگی و بی استفادگی توت فرنگی می‌شود. بعد توت فرنگی ها را با حوله ی یکبار مصرف خشک نمود.

نکته ی پایانی:

با اینکه کاغذ خشک کن و حوله های کاغذی بخش عمده ای از آب موجود را می گیرند، اما بایستی دقت داشته باشیم که بخشی از آب خواه ناخواه نفوذ کرده و عمر نگهداری توت فرنگی را کم می کند. پس باید توت فرنگی را بعد از شستشو بلافاصله (یا در حداقل زمان ممکنه) مصرف نمود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که توت فرنگی را قبل از مصرف بشویید. نباید آن را خیلی زودتر از زمان مصرف بشویید. زیرا آب جذب آن می شود و سبب خراب شدن زودتر توت فرنگی می شود. زمان مصرف برگ های آن را جدا کنید.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *