گیاهان دارویی و ادویه ها

10 ادویه گران در دنیا

10 ادویه گران در دنیا

ادویه جات، دانه ها و پودرهای جادویی هستند که غذاهای ما را دلنشین میکنند و هزاران سال هست که در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند و میتوانید آنها را در بیشتر آشپزخانه ها پیدا کنید. تاریخچه ی آن ها به بیش از 5000 سال قبل برمی گردد. بعضی از این ادویه ها از اروپا، ایالات متحده و از مکان های دور مثل آفریقا، هند، جنوب شرقی آسیا، آمریکای مرکزی یا شمالی می آید. امروزه ادویه های متنوعی وجود دارند که در انواع مختلف غذا استفاده می شوند که می توانید آن ها را تهیه و استفاده کنید.

10 ادویه گران در دنیا:

اینجا 10 ادویه ی گران در دنیا بر اساس قیمت شان آورده شده است.

10- پاسیلا:

در آمریکا یا اروپا شناخته شده نیست و نوعی ادویه ی کمیایب مکزیکی است. مکزیک در جهان به دارا بودن متنوع ترین فلفل ها معروف است. این فلفل بیشتر در سس ها و غذاهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مطالعه مقاله مخلوط ادویه خانگی هندی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

فلفل سیاه پاسیلا

فلفل سیاه پاسیلا

9- هل:

هل یک چاشنی با اصلیت هندی و ساریلانکایی است. در بعضی از کشور ها از آن به عنوان چاشنی در قهوه یا گرام ماسالا مورد استفاده قرار می گیرد. این چاشنی از بذر گیاه هل ساخته شده است و امروزه بزرگترین تولید کننده و صادر کننده ی هل گواتمالا و پس از آن هند است. قیمت بالای این ادویه این واقعیت را نشان میدهد که برداشت بذرهای کوچک هل فرایندی بسیار وقت گیر و پیچیده است.

خرید هل سبز

ادوبه قیمتی هل

ادوبه قیمتی هل

8- دانه های فلفلی:

این دانه ها به دانه های هندی یا دانه های فلفلی نیز شناخته می شوند. یک گیاه نیشکر گونه که در قرن ها پیش به عنوان شراب بقراط با طمع دهنده زنجبیل، دارچین و همچنین به عنوان ادویه و دارو مورد مصرف بوده است. این ادویه یک ماده معروف برای آبجو ها و معطر کننده آن است و برای غذاهایی چون ماهی، سبزیجات، کباب ها، سالادهای سبز، دسرهای میوه و سوپ ها نیز مورد مصرف است.

دانه های فلفلی

دانه های فلفلی

7- برگ های لیموی کفیر خشک شده:

لیموی کفیر به لیموی وحشی یا لیموی اندونزی نیز معروف است و به طور عمده از آن در غذاهای کمبوجیه، اندونزی، لائوتین، مالزی و تایلند استفاده می شود. اضافه کردن آن به سالاد ها، خورشت ها و سوپ ها باعث ایجاد طعمی خاص در این غذا ها می شود. اگرچه منشا اصلی آن در تایلند و جنوب شرقی آسیا است، اما آن را به صورت گسترده در استرالیا، کالیفرنیا و فلوریدا کاشت می کنند. تفاوت برگ های آهک کفیر معطر کننده و اضافه کننده ی عطر و طعم شیرین مرکبات است. اما پوست خشک آن معطر نیست، اگرچه هنوز هم عطر قوی دارد.

برگ های لیموی کفیر خشک شده

برگ های لیموی کفیر خشک شده

6- دانه ی زیره سیاه:

زیره سیاه یا کالا جییرا، معمولا با سیاه دانه اشتباه گرفته می شود. منشا آن مصر، ایران و هند است و بسیار نایاب است، همین امر باعث گران شدن این ادویه شده است. این ادویه بین ایرانی ها، پاکستانی ها و در آفریقای شمالی بسیار پرطرفدار است. زیره ی سیاه نسبت به انواع رایج آن سیاه تر، شیرین تر و نازک تر است و دانه های کوچک تری دارد. وقتی بو داده یا خشک می شود طعم بهتر و غنی تری خواهد داشت. این نوع زیره چاشنی رایج برای طعم دار کردن غذاهای گوشتی است.

خرید زیره سیاه

دانه ی زیره ی سیاه

دانه ی زیره ی سیاه

5- فلفل باریک:

به نظر میرسد تقریبا در غذای های اروپایی ناشناخته است. فلفل بلند تاریخ بلندی دارد. زمان منشا آن به یونانی ها و رومی ها باز می گردد و امروزه از آن در نپال، پاکستان یا هندوستان استفاده می شود جایی که با نام پیپالی نیز شناخته می شود. مزه این فلفل نسبت به فلفل سیاه کمی تند تر است. فلفل به عنوان دارویی برای انواع سرطان نیز شناخته می شود.

فلفل باریک

فلفل باریک

4- ملحب:

این چاشنی از هسته ی گیلاس درختی به دست می آید. منشا آن خاورمیانه، مدیترانه و اروپای جنوبی است و فواید سلامتی بسیاری دارد. اگرچه در ایالات متحده زیاد گسترش نیافته است و در غذاهای مدیترانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. به دست آوردن آن از مغز هسته ی گیلاس بسیار سخت است، برای همین قیمت بالایی دارد.

ادویه قیمتی محلب

ادویه قیمتی محلب

3- وانیل خالص:

بیشتر در کیک ها و انواع کوکی ها مورد استفاده قرار می گیرد و منشا آن سرزمین های ماداگاسکاریی فرانسه، اقیانوس آرام جنوبی یا مرکزی و آمریکای جنوبی است .

وانیل خالص

وانیل خالص

2- گرده ی رازیانه ی ارگانیک:

شاید شما درمورد گرده ی رازیانه شنیده باشید که از سواحل مدیترانه سرچشمه گرفته است. اما اکنون در بسیاری از مناطق جهان به طور گسترده پرورش می یابد. از آن جا که برداشت محصول کار سختی است، قیمت آن نیز بسیار بالا است. گرده ی رازیانه طعم و مزه ی شیرینی به غذا می دهد.

برای مطالعه مقاله 25 ادویه مختلف از سراسر جهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گرده ی رازیانه ی ارگانیک

گرده ی رازیانه ی ارگانیک

1- زعفران:

هزاران سال است که به عنوان چاشنی، دارو و رایحه استفاده می شود. به نظر میرسد زعفران از آسیای مرکزی سرچشمه میگیرد و از گل کروکوس بدست می آید. زعفران دارای رایحه ای شیرین است و از آن در غذاهای ایرانی، هندی، عربی و اروپایی بسیار استفاده می شود. چیز دیگری که باید بدانید این است که زعفران با تفاوت گران ترین ادویه در جهان است. دلیل؟

برداشت گیاه فرآیندی دقیق است و هر گل سه کلاله دارد. بنابراین 50000 تا 75000 گل نیاز است تا 450 گرم زعفران خشک شده حاصل شود، در کل بیشتر از بیست ساعت کار دستی. در زمان پارس ها، یونانی ها و رومی ها، زعفران ارزشی برابر با طلا را داشت.

ادویه قیمتی زعفران

ادویه قیمتی زعفران

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط