خوشمزه ها

آجیل لرک چیست

آجیل لرک چیست

در تمام دنیا، کشورها تلاش می کنند که سنت های نیک پیشینیان خود را حفظ کرده و شکاف فرهنگی بین خود و پیشینیان خود نیندازند. از سنت چای ژاپن گرفته تا مراسم اپیفانی (خاج شویان) در فرانسه همه در تلاش برای حفظ و نگهداری آداب پیشینیان می باشند و می کوشند خط تاریخی که به آن رسیده است را قطع نکنند.

در کشور ما هم آداب سنتی زیادی به دست ما رسیده که به نوروز، یلدا، چهارشنبه سوری و آجیل مشکل گشا می توان اشاره کرد. در باورهای استوره ای و مزدیسنی گاهنبار یا گاهبار شش «گاه» است، که خداوند، جهان را در آن ها آفرید. روز نخست هر گاهی نامی دارد و در آن جشنی می سازند. بدین ترتیب نام شش جشن در شش گاه از سال نیز است، که از با شکوه ‌ترین جشن‌های مردمی ایرانیان باستان هستند.

جشن های گاهنبار یا گاهبار:

ایرانیان در این جشن‌ها به ستایش خداوندگار و سپاسگزاری از او برای آنچه بر ما ارزانی داشته و آفریده‌های نیک اش می‌پردازند. بر توانگر و ناتوان، دارا و ندار بایسته است که در این آیین شرکت کنند و شعرهای گاهنبار بخوانند. هدف این جشن، بهره دادن یعنی بخشش و دهش به الگو از اهدای خداوند و ایجاد همبستگی و همازوری و باخبر شدن مردمان کوی و برزن از حال یکدیگر در جامعه است.

وظیفه هر ایرانی در این جشن این بود که بخشی از درآمد شخصی خود را به یاری به بینوایان برساند. بنا بر این باور بسیاری از نیکوکاران ایرانی پیش از در گذشت، همه یا بخشی از دارایی ایشان را مانند زمین و باغ و آب و خانه و … وقف مراسم گاهنبار و دهش و یاری به دیگران می کنند. هریک از جشن های شش گانهٔ گاهنبار پنج روز به طول می انجامد و جشن در آخرین روز به اوج خود می رسد. این آیین با رای شورای عالی سیاست گذاری ثبت میراث معنوی در سیاههٔ آیین‌های ملی ایران ثبت شده است.

آجیل تازه و خوب

آجیل تازه و خوب

رابطه ی آجیل لرک و جشن های گهنبار:

لرک یا آجیل هفت مغز یا آجیل گهنبار آجیلی است که ایرانیان در تشریفاتی خاص، و معمولاً هنگام جشن گهنبار تهیه و به عنوان نذر و فدیه میان دیگران دوستان و درستکاران توزیع می کنند. بدون شک در گذشته ی کهن این هدیه را به نیت قدیسین و فروهرها بر سر سفره می نهادند و بعد اهدا می کردند تا موجب خوشنودیشان گردد.

هفت مغز لرک یا آجیل گهنبار شامل سه مغز آجیلی و نه خشکبار می باشند که شامل پسته، بادام و گردو (از آجیل) و سنجد، کشمش، برگه هلو، انجیر و خرما می باشد که در جشن های گهنبار مصرف و اهدا می شود. همچنین اهدای این آجیل به جشن خوانی، جشن نوزادی، مراسم سدره، کشتی بندی و اعیاد جذاب دیگر به دوستان و خویشاندان انجام می گیرد.

این خوراکی (آجیل لرک) در گهنبار بیشترین کاربرد را دارد و ایرانیان کهن اهمیت بالایی به آن می دادند. در دوره امروز که تجارت با دنیا به صورت گسترده ای ادامه دارد و همچینی کوچ زرتشتیان به هندوستان باعث شده خشکبار متنوع دیگری به این آجیل اضافه گردد که می توان به نارگیل، بادام هندی، قیسی، مویز و نقل و نبات اشاره کرد.

سنت به عاریت گرفته ی آن تهیهٔ آجیل مشگل‌گشا می باشد که در اعیاد مختلف به منظور رفع گرفتاری و گذر از مشکلات به عنوان فدیه بین دیگر دوستان و آشنایان پخش می شود که این سنت ریشه در همین مراسم کهن ایرانیان در جشن های باستانی بوده است.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “آجیل لرک چیست

  1. Avatar طاهره گفت:

    عالی.لدت بردم.زنده و پیروز باشید.

  2. Avatar بابک گفت:

    درود آقای شایسته
    سپاسگزارم برای این متن خیلی خوب
    یه خواهشی ازتون دارم
    خواهش میکنم آوای درست این واژگان رو هم قرار بدید
    لُرک؟ لَرک؟ لُرَک؟
    چون دبیره ی ما الان دبیره ی عربی ست بهتر نیست از علائم آوایی هم در موقع لزوم استفاده کنید یا املای لاتین اون ها رو بنویسید تا تلفظ درست این واژگان هم آموزش داده شود؟
    آوای درست این واژه چیه؟

    1. بهنام شایسته بهنام شایسته گفت:

      درود بر شما
      عرض سپاس به خاطر نکته سنجی و نقد منصفانه که باعث می شود ما در تولید محتوای نوشتاری دقت بیشتری مبذول داریم و حتما پیشنهاد شما را در دستور نوشتاری خودمان منظور خواهیم نمود
      .
      تلفظ صحیح لُرک می باشد به ضم لام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *