گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی گیاهان دارویی خراسان شمالی

گیاهان دارویی خراسان شمالی

خراسان شمالی دارای مراتع و دشت های بسیار زیادی است و پوشش های گیاهی این منطقه باعث شده که بیش از ۳۵۰ گونه گیاه دارویی در آن رشد نماید. اغلب گیاهان دارویی موجود در این منطقه قابلیت صنعتی شدن را داشته، ولی در صورتی که برداشت آن به صورت غیر اصولی باشد می تواند سطح رشد و رویش این گیاهان را تهدید کند. در این مقاله قصد داریم چند نمونه از گیاهان دارویی موجود در خراسان شمالی را به شما معرفی کنیم.

معرفی گیاهان دارویی خراسان شمالی

گیاهان دارویی موجود در این منطقه زمینه اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کرده و شرکت های متعددی در این زمینه در خراسان شمالی در حال فعالیت می باشند. از جمله گیاهان دارویی ای که به وفور در خراسان شمالی مشاهده می شود می توان به آویشن، باریجه، زیره سبز، چریش، کنگر، کتان، کدو تخم کاغذی، گشنیز، خاکشیر و … اشاره کرد.

 کنگرهای خودرو:

کنگر یکی از گیاهانی است که در در فصل بهار به وفور در دشت های خراسان شمالی موجود بوده و از آن برای تهیه غذاهای محلی استفاده می شود. این گیاه خودرو برای بهبود کم خونی بسیار مفید بوده و به درمان بیماری های کبد، کلیه و صفرا کمک می کند. کنگرها از خار پوشیده شده اند و به راحتی نمی توان آن ها را چید، ولی خواص بی شمار این دارو باعث فروش بالای این محصول شده است.

برای مطالعه مقاله روش های درمانی طب سنتی چینی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه کنگر خودرو در دشت

گیاه کنگر خودرو در دشت

باریجه:

باریجه از دیگر گیاهان دارویی موجود در خراسان شمالی می باشد که در شهرهایی همچون بجنورد، شیروان، فاروج و گرمه به وفور یافت می شود. باریجه طعمی گس و گزنده و ناپسند داشته و بویی قوی دارد. ولی با توجه به خاصیت زیادی که دارد، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. باریجه گیاهی از خانواده چتریان است که دارای ساقه هایی ضخیم می باشد.

گیاه باریجه در دشت خراسان شمالی

گیاه باریجه در دشت خراسان شمالی

چریش:

چریش از گیاهان دارویی موجود در این استان بوده که با شروع فصل بهار رویش آن شروع شده و اواخر بهار آماده برداشت می شود. در برخی از مناطق استان خراسان برداشت این محصول برای عموم ممنوع شد و همین امر موجب شد که این گیاه جانی تازه بگیرد. چریش از جمله انواع سبزیجاتی است که در فصل بهار بر سر سفره های ساکنین خراسان نقش اساسی ای را ایفا می کند. از این سبزیجات برای پخت انواع نان های محلی استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله طبقه بندی گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه دارویی چریش

گیاه دارویی چریش

آویشن کوهی:

آویشن یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. در پای کوه های تمامی شهرهای استان خراسان شمالی این گیاه به چشم می خورد که بخش مهمی از بازار این استان را به خود اختصاص داده است. در سال های اخیر به دلیل برداشت غیر اصولی و بی رویه گیاهان دارویی موجود در خراسان شمالی، محیط زیست اقدام به حفظ و حراست از این محصولات پرارزش و گران بها کرده و از این طریق باعث افزایش رویش این گیاهان شده است. امروزه کارخانه جات زیادی در زمینه تولید انواع گیاهان دارویی در استان خراسان شمالی در حال فعالیت می باشند.

بوته آویشن کوهی

بوته آویشن کوهی

مریم گلی:

مریم گلی یکی از گیاهان دارویی بسیار قدیمی است که ارزش دارویی بسیاری دارد. مریم گلی از خانواده نعناجات بوده و در تمامی فصول همواره سبز می باشد. این گیاه دارای خواص بسیار زیادی است و برای تامین بسیاری از مواد مغذی و ویتامین های بدن مفید می باشد. همچنین نمی توان تاثیر مریم گلی را بر روی پوست نیز نادیده گرفت.

خرید مریم گلی

گیاه مریم گلی در علفزار

گیاه مریم گلی در علفزار

خاکشیر:

خاکشیر یکی از گیاهان دارویی پرمصرف در بین ایرانیان می باشد. خاکشیر خواص بسیار زیادی داشته که از جمله اصلی ترین خواص آن می توان به درمان گرمازدگی اشاره کرد. در فصل تابستان شربت خاکشیر یکی از راه حل های ایرانیان برای فرار از گرمازدگی است و از این رو دارای طرفداران بسیار زیادی است.

خرید خاکشیر

گیاه دارویی خاکشیر

گیاه دارویی خاکشیر

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “معرفی گیاهان دارویی خراسان شمالی

  1. Avatar رضا گفت:

    اشتباهات رو اصلاح بفرمایید مثال تصویر گیاه چریش

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله حق با شما است و اصلاح شد.

  2. Avatar ئه میر گفت:

    آنخ کاکوتی
    آنخ کیویان
    آنخ ریویان
    گولک
    قسنی
    قره میغ
    گیاه زیاده اینایی ک گفتید چن نمونه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *