آموزش باغبانی

نحوه کاشت گیاه فیکوس

نحوه پرورش گیاه فیکوس

درخت یا گیاه فیکوس (Ficus elastica decora) یک گیاه خانگی محبوب با برگ های سبز بزرگ و ضخیم و براق است. درختان فیکوس فقط با کمی دقت در اکثر خانه ها به خوبی رشد خواهند کرد، اما اگر آنها را هرس نکنید می توانند نسبتاً بزرگ شوند. آنها همچنین در خارج از کشور در آب و هوای معتدل به خوبی رشد می کنند. اگر درخت فیکوس را با مخلوط مناسب خاک، نور و آب تهیه کنید، شما یک گیاه سالم و شاد خواهید داشت که افزودنی زیبایی به فضای زندگی شما می دهد.

تهیه یک گلدان یا یک قطعه زمین در فضای باز:

در اولین قسمت از این مقاله به تهیه گلدان یا زمینی برای کاشت می پردازیم.

1- سنگریزه های کوچک را برای تخلیه در ته گلدان قرار دهید:

قطر سنگریزه ها باید حدود 2.5 سانتی متر باشد. لایه سنگ ریزه ها باید 5 تا 7.5 سانتی متر از ته گلدان شما را بپوشاند. این موارد را می توانید در بیشتر مراکز باغبانی پیدا کنید. این گیاه خاک خوب زهکشی شده را دوست دارد و سنگریزه ها به آن کمک می کنند.

سنگریزه های کوچک را برای تخلیه در ته گلدان قرار دهید

سنگریزه های کوچک را برای تخلیه در ته گلدان قرار دهید

2- به درخت فیکوس یک خاک با زهکشی خوب دهید:

این گیاه همچنین خاکی را که هوادهی داشته باشد ترجیح می دهد. خاک باید از 1 قسمت ذغال سنگ نارس، 1 قسمت پوست کاج و 1 قسمت شن یا پرلیت باشد. شما می توانید همه این مواد را در فروشگاه باغبانی محلی خود خریداری کنید. اگر نمی خواهید مخلوط خود را درست کنید، به دنبال یک خاک گلدان باشید که نسبت مشابهی داشته باشد، یا خاک مناسب برای گیاهان پر شاخ و برگ باشد. در خارج از کشور، گیاه در اکثر خاک ها عملکرد خوبی خواهد داشت، اگرچه خاک کمی اسیدی ممکن است بهتر باشد.

به درخت فیکوس یک خاک با زهکشی خوب دهید

به درخت فیکوس یک خاک با زهکشی خوب دهید

3- یک نقطه گرم در خانه خود برای گیاه انتخاب کنید:

این گیاه در دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد رشد می کند، بنابراین یک گوشه معتدل برای گیاه خود انتخاب کنید. با سرما میانه خوبی ندارد، بنابراین سعی کنید منطقه ای را انتخاب کنید که در معرض سرما نباشد. برای این گیاه دمای زیر 13 درجه سانتیگراد مناسب نیست.

یک نقطه گرم در خانه خود برای گیاه انتخاب کنید

یک نقطه گرم در خانه خود برای گیاه انتخاب کنید

4- درخت فیکوس را در محلی با تابش غیر مستقیم خورشید قرار دهید:

نور مستقیم خورشید معمولاً برای این گیاه زیاد است. در عوض، آن را نزدیک پنجره ای که پرده ای ضخیم دارد قرار دهید. به این ترتیب، هنوز هم نور آفتاب می گیرد اما نور خورشید زیاد نیست. در خارج از خانه، آن را در یک منطقه سایه دار امتحان کنید، جایی که هنوز نور غیرمستقیم به آن می رسد. همچنین می توانید آن را در اتاقی قرار دهید که نور خورشید زیادی دریافت می کند بدون اینکه مستقیماً به گیاه برخورد کند.

درخت فیکوس را در محلی با تابش غیر مستقیم خورشید قرار دهید

درخت فیکوس را در محلی با تابش غیر مستقیم خورشید قرار دهید

5- آب و هوای معتدل:

هنگام قرار دادن درخت در فضای باز، آن را در آب و هوای معتدل پرورش دهید. در ایالات متحده، این گیاه در مناطق مقاومتی 10 و 11 بهترین رشد را دارد، اگر برای آن محافظی در برابر باد قرار، می تواند در منطقه 9 هم رشد کند. دمای زیر انجماد یا بالاتر از 46 درجه سانتیگراد را تحمل نخواهد کرد.

هنگام قرار دادن درخت در فضای باز ، آن را در آب و هوای معتدل پرورش دهید

هنگام قرار دادن درخت در فضای باز، آن را در آب و هوای معتدل پرورش دهید

6- یک مکان محافظت شده برای درختان بیرون از خانه انتخاب کنید:

درختان فیکوس باید از باد محافظت شوند. برای محافظت از آن، آن را نزدیک دیوار قرار دهید. برای بیشترین محافظت، جهت باد در منطقه خود را مشخص کنید و آن را طوری قرار دهید که از آن باد جلوگیری کند. به عنوان مثال، در مناطق جنوبی ایالات متحده، باد معمولاً از جنوب یا غرب می وزد، بنابراین درخت را در ضلع شمالی یا شرقی ساختمان قرار دهید.

یک مکان محافظت شده برای درختان بیرون از خانه انتخاب کنید

یک مکان محافظت شده برای درختان بیرون از خانه انتخاب کنید

شروع از برگ فیکوس یا بذر ها:

در دومین بخش از این مقاله به شروع رشد از بذر یا برگ این گیاه می پردازیم.

1- از یک گیاه دیگر یک قلمه بگیرید:

در حالی که شما به راحتی می توانید یک گیاه فیکوس را از فروشگاه باغبانی خریداری کنید، همچنین می توانید یک گیاه را از قلمه ساقه نیز شروع کنید. با چاقوی استریل یک برش مایل در زیر برآمدگی ساقه ایجاد کنید. شما حداقل به 7.5 تا 12.5 سانتی متر ساقه با 2 تا 3 برامدگی روی آن نیاز دارید. برامدگی ها محل اتصال برگها به ساقه است.

برای کار با گیاه دستکش بپوشید، زیرا شیره می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. برای استریل کردن چاقوی تیز، آن را در مخلوط 1 قسمت سفید کننده و 3 قسمت آب قرار دهید. بگذارید 5 دقیقه بماند.

دستکش باغبانی

از یک گیاه دیگر یک قلمه بگیرید

از یک گیاه دیگر یک قلمه بگیرید

2- قلمه ساقه را در محیط ریشه زایی بکارید:

محیط ریشه زایی مانند پرلیت را به گلدان کوچکی اضافه کنید. 1 / 2-2 / 3 ساقه را درون سوراخ قرار دهید. آن را آبیاری کنید تا مرطوب شود و روی آن را با پلاستیک شفاف بپوشانید. وقتی ریشه ها به 2.5 تا 5 سانتی متررسیدند، می توانید آن را به خاک گلدان معمولی و گلدان بزرگتر منتقل کنید.

قلمه ساقه را در محیط ریشه زایی بکارید

قلمه ساقه را در محیط ریشه زایی بکارید

3- گیاه را بجای قلمه ساقه با استفاده از بذر شکوفا کنید:

یک بذر را در یک سینی کوچک قرار دهید. یک تکه پارچه نازک یا حوله کاغذی روی آن قرار دهید و آن را چند بار در روز خیس کنید تا بذر مرطوب بماند. آن را در محلی با نور غیر مستقیم قرار دهید. دانه باید حدوداً یک هفته بعد جوانه بزند و پس از آن می توانید آن را به گلدان کوچکی منتقل کنید تا رشد کند. صبر کنید تا بذر ریشه داشته باشد قبل از اینکه آن را انتقال دهید. با آن بسیار ملایم باشید، زیرا نهال ها شکننده هستند.

گیاه را بجای قلمه ساقه با استفاده از دانه شکوفا کنید

گیاه را بجای قلمه ساقه با استفاده از دانه شکوفا کنید

آبیاری و کوددهی به گیاه فیکوس:

اکنون که کاشت این گیاه تمام شده نوبت آبدهی مناسب و همچنین کود برای این گیاه می باشد.

1- مراقب برگهای پژمرده باشید:

آن ها به شما می گویند چه موقع گیاه را آبیاری کنید. در تابستان که فصل رشد گیاه است، هفته ای یک یا دو بار آبیاری کنید. در طول زمستان ممکن است فقط لازم باشد ماهانه چند بار به آن آب بدهید. شما همچنین می توانید خاک را با قرار دادن انگشت در آن بررسی کنید تا ببینید آیا مرطوب است یا خیر. اگر خشک است، آب اضافه کنید. به آن آب ولرم بدهید. اگر آب شیر سرد است بگذارید آب به دمای اتاق برسد. همچنین باعث می شود کلر تبخیر شود. آب سرد می تواند به گیاه شوک وارد کند.

مراقب برگهای پژمرده باشید

مراقب برگهای پژمرده باشید

2- به اندازه کافی آبیاری کنید که از ته گلدان خارج شود:

اگر خاک با تخلیه مناسب دارید، نگران آبیاری بیش از حد گیاه در یک دفعه آبیاری نباشید. برای اطمینان از اینکه گیاه گیاه آب کافی برای ریشه های خود دریافت می کند، به اندازه ای اضافه کنید که از پایین گلدان به داخل سینی یا قطره قطره از آن خارج شود. در صورت خشک بودن و برگ های پژمرده به مدت 5 دقیقه خوب به گیاه آب دهید.

به اندازه کافی آبیاری کنید که از ته گلدان خارج شود

به اندازه کافی آبیاری کنید که از ته گلدان خارج شود

3- وقتی رطوبت داخل خانه یا بیرون کم است برگها را اسپری کنید:

اگر شما احساس خشکی هوا می کنید، احتمالاً گیاه فیکوس شما هم احساس خشکی می کند. به طور معمول، هر جایی که زیر 50٪ رطوبت باشد، برای یک گیاه کم است. گیاه را یک بار در روز به آرامی با آب اسپری کنید تا به شاد نگه داشتن آن کمک کند. از آب ولرم روی گیاه خود استفاده کنید.

وقتی رطوبت داخل خانه یا بیرون کم است برگها را اسپری کنید

وقتی رطوبت داخل خانه یا بیرون کم است برگها را اسپری کنید

4- کود بدهید:

هر 2 هفته در بهار یا اوایل تابستان گیاه خود را کود بدهید. فقط در فصل رشد کود گیاهی بدهید. شما می توانید از کود گیاهان خانگی استفاده کنید. فقط آن را با آب رقیق کنید تا نصف غلظت اولیه شود. کود معمولی 24-8-16 را امتحان کنید که به ترتیب به مخلوط نیتروژن، فسفات و پتاس اشاره دارد. 1⁄4 قاشق چای خوری (1.2 میلی لیتر) را با 1 گالن (3.8 لیتر) آب مخلوط کنید. گیاه را مانند همیشه با این کود آبیاری کنید.

کود بدهید

کود بدهید

ارائه مراقبت های اضافی از گیاهان:

در آخرین بخش از این مطلب نوبت مراقبت های اضافی برای رشد هر چه بهتر گیاه می باشد.

1- برای ایجاد شکلی که دوست دارید گیاه را در داخل خانه هرس کنید:

اگر گیاه فیکوس شما به ارتفاعی رسیده است که دوست دارید، از قیچی های پرچین برای برش قسمت های بالای گیاه استفاده کنید. پس از آن به جای بزرگ شدن منشعب خواهد شد. همچنین می توانید شاخه ها را کوتاه کرده و شکلی را که دوست دارید ایجاد کنید.

وقتی این گیاهان هرس می شوند، شیره آنها می ریزد، بنابراین برای محافظت از کف خانه خود چیزی بگذارید. این شیره همچنین می تواند پوست شما را تحریک کند، بنابراین از مصرف آن خودداری کنید یا دستکش بپوشید.

این گیاهان می توانند در محیط داخلی 3 تا 3.7 متر رشد کنند، بنابراین ممکن است لازم باشد که رشد آن را قطع کنید. شما همچنین می توانید درختان داخل فضای باز را هم از همین طریق هرس کنید تا به ارتفاع قابل قبول برسند. بهترین فصل هرس بهار و تابستان است، اما می توانید در هر زمان از سال این کار را انجام دهید. می توانید برگهای مرده یا در حال مردن را از روی گیاه هرس کنید.

برای ایجاد شکلی که دوست دارید گیاه را در داخل خانه هرس کنید

برای ایجاد شکلی که دوست دارید گیاه را در داخل خانه هرس کنید

2- گیاهان بیرون از خانه را به یک ساقه واحد هرس کنید:

اگر 2 یا چند ساقه در خارج پرورش می دهید، ممکن است آن ها از وسط توسط باد شکسته شود و درخت را از بین ببرد. بنابراین، در دو سال اول زندگی درخت، تنها سخت ترین ساقه با بیشترین برگ را باقی بگذارید. برای بریدن ساقه های دیگر از قیچی هرس یا اره دستی استفاده کنید.

گیاهان بیرون از خانه را به یک ساقه واحد هرس کنید

گیاهان بیرون از خانه را به یک ساقه واحد هرس کنید

3- گرد و غبار برگ های گیاهان داخل خانه را با پارچه ای نرم پاک کنید:

مانند هر چیزی در داخل خانه، روی گیاه شما هر از گاهی گرد و غبار می نشیند. از آب ولرم و پارچه ای بسیار نرم برای پاک کردن آرام برگ ها استفاده کنید. آب در واقع برای گیاه شما مفید است، اما از هیچ محصول تمیز کننده ای همراه آن استفاده نکنید، زیرا گیاه شما از این کار لذت نخواهد برد.

گرد و غبار برگهای گیاهان داخل خانه را با پارچه ای نرم پاک کنید

گرد و غبار برگهای گیاهان داخل خانه را با پارچه ای نرم پاک کنید

4- به دنبال برگ ها باشید:

به دنبال برگ های با رشد کند و برگ های پایین گیاهان که روی زمین می ریزند باشید. این علائم نشان می دهد که درخت به میزان کافی نور خورشید ندارد. گیاه را دوباره در جایی قرار دهید تا بتواند نور بیشتری پیدا کند، جایی که به طراوت سابق خود برگردد. همچنین ممکن است لگی شدن گیاه را مشاهده کنید. لگی به این معنی است که گیاه ساقه خود را نیز دراز می کند تا به نور برسد و شکل آن طولانی و پوسیده به نظر می رسد.

به دنبال برگها باشید

به دنبال برگها باشید

5- مراقب برگ های زرد و قهوه ای که می ریزند باشید:

اگر برگ های گیاه شما زرد است، معمولاً به این معنی است که آنها به آب کمتری احتیاج دارند. سعی کنید آبدهی خود را کم کنید، زیرا مقدار زیاد آب به آسانی باعث می شود که ریشه از بین برود. فقط هنگامی که برگها اندکی افتاده اند درخت فیکوس را آبیاری کنید.

مراقب برگهای زرد و قهوه ای که می ریزند باشید

مراقب برگهای زرد و قهوه ای که می ریزند باشید

6- در صورت مشاهده آلودگی حشرات از یک حشره کش ملایم استفاده کنید:

در حالی که آلودگی به حشرات گاه به گاه اتفاق می افتد، یک حمله حشرات می تواند سلامت گیاه شما را به خطر بیندازد. اگر متوجه آسیب دیدگی برگها یا ساقه گیاهتان در اثر حشرات شدید، یا آنها در حال جمع شدن روی گیاه شما هستند، از یک حشره کش ملایم برای کنترل آلودگی استفاده کنید.

در صورت مشاهده آلودگی حشرات از یک حشره کش ملایم استفاده کنید

در صورت مشاهده آلودگی حشرات از یک حشره کش ملایم استفاده کنید

7- یکبار در سال گلدان گیاهان داخل سالن را تعویض کنید:

تابستان بهترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه است. گلدانی را انتخاب کنید که قطر آن تقریباً 2.5 سانتی متر از گلدان فعلی بزرگتر باشد. برای چند سال اول، گلدان گیاه را هر سال یکبار عوض کنید. بعد از آن، می توانید هر 3 سال یکبار یا وقتی ریشه آن از گلدان بیرون زد دوباره آن را بکارید.

برای تعویض گلدان گیاه، خاک گلدان جدید را اضافه کنید. گیاه را از ساقه بگیرید و آن را از گلدان قدیمی، ریشه ها، خاک و همه بیرون بیاورید. آن را در گلدان جدید قرار دهید. آنرا با خاک جدید محاصره کنید تا به لبه بالایی گلدان برسید. به گیاه مقداری آب بدهید.

یکبار در سال گلدان گیاهان داخل سالن را تعویض کنید

یکبار در سال گلدان گیاهان داخل سالن را تعویض کنید

8- وقتی گیاهان داخل سالن ریشه زدند گلدان آن ها را عوض کنید:

ریشه زدن بدان معنی است که ریشه ها از خاک بیرون زده اند. با گرفتن ساقه و کشیدن به سمت بالا می توانید بفهمید که گلدان ریشه زده است یا خیر. اگر یک گلوله بزرگ ریشه بیرون بیاید و بیرون آن نیز ریشه داشته باشد، گیاه به تعویض گلدان نیاز دارد.

وقتی گیاهان داخل سالن  ریشه زدند گلدان آن ها را عوض کنید

وقتی گیاهان داخل سالن ریشه زدند گلدان آن ها را عوض کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *