مطالب دیگر

خواص جوشانده شنبلیله

خواص جوشانده شنبلیله

شنبیله با نام علمی Trigonella foenum-graecum، گیاهی از تیره باقلائیان است که به دلیل همین تعلق، قادر به داشتن هم زیستی با باکتری های تثبیت کننده ازت است و می تواند بخش اعظم نیتروژن مورد نیاز خود را تولید نماید.

شنبلیله یک گیاه علفی با ارتفاعی در حدود 10 الی 50 سانتی متر است که دارای گل هایی منفرد به رنگ روشن بوده و میوه هایی به رنگ زرد و قهوه ای دارد. شنبلیله گیاه بومی ایران محسوب می شود که در بسیاری از نقاط کشور مانند آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان به وفور یافت می شود. این گیاه بیشتر به عنوان سبزی خوراکی کاشت شده و به مصرف می رسد.

شنبلیله علاوه بر مصرف خوراکی خود به عنوان سبزی، به صورت چای، مکمل های غذایی و ادویه جات نیز عرضه می شود. شنبلیله کامل یا به صورت آسیاب شده، طعم و مزه ای قوی دارد. خام این گیاه دارای طعم تلخی است. اما گرم کردن یا تفت دادن آن باعث کاهش طعم تلخ آن شده و منجر به آزاد شدن عطر و طعم شیرین آن می شود. در جوشانده شنبلیله مقادیر زیادی مواد مغذی از جمله انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای تامین سلامتی بدن وجود دارد. در ادامه به بیان خواص جوشانده شنبلیله خواهیم پرداخت.

خواص جوشانده شنبلیله

خواص جوشانده شنبلیله

ویتامین های موجود در جوشانده شنبلیله:

جوشانده شنبلیله دارای ویتامین ها ذیل می باشد.

ویتامین ب 1:

ویتامین ب 1 که با نام تیامین نیز شناخته می شود، در تجزیه کربوهیدرات ها به سلول های بدن کمک می کند و در تولید انرژی مورد نیاز بدن، بویژه برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی نقش بسزایی دارد. چرا که ویتامین ب1 علاوه بر اینکه در متابولیسم بدن نقش محوری دارد، می تواند در انتقال سیگنال های عصبی و انقباض عضلانی نیز موثر باشد.

ویتامین ب 2:

ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین، در تجزیه و تحلیل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها در بدن نقش عمده ای داشته و ضمن کمک به حفظ سلامت قلب، در ارتقای سلامت چشم و جلوگیری از خطر ابتلا به آب مروارید موثر است. اثرات مفید زیادی برای عضلات، پوست و اعصاب دارد، نقش موثری در تولید گلبول های قرمز خون، هورمون های غده فوق کلیوی و آنتی بادی ها دارد. همچنین باعث جذب بیشتر آهن، اسیدفولیک و ویتامین ب می شود.

ویتامین ب 3:

ویتامین ب 3 به عنوان نیاسین شناخته شده و نقش بسزایی در تبدیل غذا به انرژی دارد. با کمک به جذب پروتئین ها و چربی ها، در تامین سلامت پوست، مو و سیستم عصبی نقش تعیین کننده ایفا می کند. همچنین با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در کاهش میزان التهابات در بدن موثر واقع می شود.

ویتامین ب 6 و ویتامین ب 9، ویتامین آ و ویتامین ث از جمله دیگر ویتامین های موجود در جوشانده شنبلیله هستند که هر کدام نقش بسزایی در تامین سلامت هر عضو از بدن ایفا می کنند. جوشانده شنبلیله علاوه بر انواع ویتامین ها دارای انواع مواد معدنی مفید مانند مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم و منگنز است.

فیبر شنبلیله

فیبر شنبلیله

فواید بی شمار جوشانده شنبلیله:

در ادامه به معرفی خواص بی نظیر جوشانده شنبلیله می پردازیم.

مزایای جوشانده شنبلیله در کاهش سطح قند خون:

دانه شنبلیله با داشتن فیبر و برخی دیگر از مواد شیمیایی، در کاهش هضم و جذب کربوهیدارت ها و قندها موثر بوده و باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود. با توجه به نتایج به دست آمده از یک مطالعه در سال 2009 مشخص شد که دم کرده دانه شنبلیله در آب گرم می تواند منجر به کاهش قند خون ناشتا شود.

موثر در تسکین دردهای قائدگی:

مطالعه ای که در سال 2014 انجام گرفت، نشان داد که مصرف جوشانده پودر دانه شنبلیله می تواند در تسکین دردهای دوران قائدگی اعم از سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و غش موثر واقع شود.

تقویت عملکرد ورزشی جوشانده شنبلیله کدام است:

مصرف 500 میلی گرم مکمل شنبلیله برای مدت 8 هفته می تواند به کاهش چربی بدن و افزایش سطح تستوسترون کمک کند. همچنین طبق مطالعات صورت گرفته، استفاده از عصاره شنبلیله به مدت 8 هفته، باعث بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران شده و در کاهش چربی بدن آنها موثر است. همچنین مشخص شده که مصرف مقدار معینی عصاره شنبلیله می تواند توده عضلانی را افزایش داده و قدرت بدن را در طول ورزش افزایش دهد.

کاهش سوزش معده:

مطالعات گیاه درمانی در سال 2010 نشان داد که استفاده از محصول حاوی فیبر شنبلیله، نیم ساعت پیش از دو وعده غذایی در روز به مدت دو هفته، می تواند به کاهش سوزش سردل در افرادی که همیشه از این مشکل رنج می برند، منجر شود.

کاهش سطح کلسترول:

مصرف مقدار مشخصی از پودر شنبلیله برای مدت 20 روز به طور مرتب، تاثیر قابل توجهی در کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول خوب و کلسترول بد خواهد داشت.

خواص جوشانده شنبلیله در کاهش وزن چیست:

مصرف جوشانده شنبلیله به دلیل داشتن فیبر، اثر مثبتی در کاهش اشتها و افزایش احساس سیری دارد که این روندها می توانند منجر به کاهش وزن و کمک به لاغری در افراد چاق شوند.

جوشانده شنبلیله و بهبود علائم تخمدان پلی کیستیک:

مصرف روزانه مقدار معینی از عصاره شنبلیله می تواند در کاهش اندازه کیست تخمدان موثر باشد. همچنین منجر به تنظیم طول و زمان چرخه قائدگی می شود.

موثر در کاهش ریزش مو:

طبق مطالعه انجام شده در سال 2006، مصرف مقداری مشخص از مکمل دانه شنبلیله منجر به بهبود رشد مو و تامین سلامت پوست سر می شود و مصرف آن در کاهش ریزش مو در مردان و زنان که مبتلا به ریزش خفیف و متوسط مو هستند، می تواند بسیار موثر واقع شود.

موثر در کاهش ریزش مو

موثر در کاهش ریزش مو

کاهش خطر ابتلا به سرطان:

در سال 2009 مطالعه ای صورت گرفت که نتایج آن نشان داد که عصاره دانه شنبلیله از خواص ضد سرطانی برخوردار بوده و می تواند رشد و تکثیر برخی از سلول های سرطانی را مهار کند. سرطان سینه، لوزالمعده و پروستات از جمله انواع این سرطان ها می باشند.

کاهش سرفه های مزمن با جوشانده شنبلیله:

نوشیدن آب شنبلیله آب پز شده با تجزیه و تحلیل مخاط، باعث بهبود سرفه های مزمن می شود. در بیماری هایی مانند آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی، مصرف جوشانده شنبلیله عملکرد ریه ها را بهبود بخشیده و منجر به کاهش علائم مرتبط با آسم می شود. وجود ترکیب موسیلاژ در دانه شنبلیله که 28 درصد از ترکیبات موجود در این گیاه را شامل می شود، علت وجود این ویژگی در شنبلیله دانسته شده است. این ترکیب همچنین باعث بهبود ترشحات ریه شده و تسکین سرفه های ناشی از آسم را به دنبال دارد.

کاهش یبوست:

شنبلیله منجر به بهبود فعالیت آنزیم لیپاز در بدن می شود که این آنزیم یکی از آنزیم های موثر در هضم چربی هاست و به دلیل داشتن فیبر بالا به برطرف شدن یبوست کمک می کند.

کمک به برطرف شدن زخم دهان، تب، نقرس، آترواسکلروز، فتق، بیماری کلیوی و اختلالات معده از جمله خواص دیگر چای شنبلیله هستند.

برای عطازی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “خواص جوشانده شنبلیله

  1. Avatar Farzana گفت:

    بسیار یک معلومات جامع و مفید باابراز سپاس تمنیات نیک خود را تقدیم مینمایم

  2. چطور از سبزی تازه دمنوش یا جوشانده درست کنیم. همش که شد تخم شنبلیله

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      می توانید برگهای تازه را بجوشانید و دمنوش مورد نظرتان را درست کنید ولی برای طعم دهی میشود مواد دیگری را هم به دمنوشتان اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *