خوشمزه ها

تارت زردآلو خشک با شکلات تاهینی

تارت زردآلو خشک با شکلات تاهینی

وقتی می خواهیم یک دسر خوشمزه وجذاب را درست کنیم، انتخاب اول یک تارت ویژه خواهد بود، اما اگر به به دنبال دستور پختی هستیم که ظاهری آسان داشته باشد، معمولا به دنبال تارت نمی رویم.

تارت زردآلو خشک با شکلات تاهینی:

دستور طبخی که اینجا ارائه می شود یک ترکیب مزه های متنوع از زردآلو خشک و شکلات تاهینی (کنجدی) است. برای ایجاد یک تارت با جذابیت بصری بالا، یک طرح مشبک روی آن ایجاد می کنیم. این تزیین می توان کمی متغیر باشد. مثلا می توانیم مقداری از خمیر اضافی را حلقه حلقه کرده، شکلات ها را با برش کوکی یا چاقوی تیز برش دهیم و آنها را در قسمت بالای تارت مرتب بچینیم.

 زمان آماده سازی: چهل و پنج دقیقه

زمان پخت: نود دقیقه

زمان کل: دو ساعت و پانزده دقیقه

مناسب برای : ده تا دوازده نفر

رده: کیک و شیرینی

خاستگاه: فرانسوی

متد: پختن در فر

زرد آلو اسلایس خشک

کار کردن با خمیر شیرینی، حسی تقریباً شبیه خمیربازی کودکان دارد که با قوام بیشتر، کار آسانتر می شود، خمیر هر چه سفت تر باشد کار کردن با آن آسان تر است. خمیر را پس از درست کردن باید سریع استفاده کرد وگرنه ترش می شود. یا پس از آماده کردن بصورت لایه لایه کرد و در فریزر گذاشت (به مدت سه ماه قابل نگهداری است) و وقتی می خواهیم تارت را درست کنیم آن را از فریزر خارج می کنیم.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه کوکی پرتقال می توانید از این لینک استفاده نمایید.

یک برش تارت خوشمزه

یک برش تارت خوشمزه

مواد لازم برای قالب تارت:

آرد: دو پیمانه

قند شیرینی پزی: دو سوم پیمانه

نمک دریا: یک چهارم چایخوری

کره: صد و پنجاه گرم

تخم مرغ بزرگ: یک عدد

عصاره وانیل خالص: یک چهارم قاشق چایخوری

آب یخ: یک قاشق غذاخوری

خرید پودر کره

طرز تهیه سس شکلات:

شکلات، تاهینی (رب کنجد) عسل و نمک را در یک کاسه متوسط (مقاوم به حرارت) قرار داده و هم می زنیم. خامه را در قابلمه کوچکی با حرارت متوسط، گرم می کنیم، تا شروع به بخار دادن کند. خامه داغ را روی شکلات ریخته و با چنگال یا لیسک هم می زنیم تا شکلات ذوب شده و مخلوط غلیظ و براق شود.

فر را تا دمای دویست درجه سانتیگراد (سیصد و هفتاد و پنج درجه فارنهایت) گرم می کنیم. قالب خمیر و خمیر کنار گذاشته شده را از یخچال خارج می کنیم، سس شکلات را داخل قالب تارت می ریزیم، و با لیسک صاف می کنیم تا به لبه های ظرف برسد. زردآلوها را را مرتب روی سس شکلات ریخته و آن ها را بصورت یکدست صاف می کنیم.

برای مطالعه مقاله تارت میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آماده کردن سس شکلات تاهینی

آماده کردن سس شکلات تاهینی

مواد لازم برای پرکننده زرآلو خشک:

زردآلو خشک اسلایس: نیم کیلو

آب: نیم پیمانه

شکر: نیم پیمانه

سرکه سفید: یک چهارم پیمانه

چوب دارچین: یک عدد

روش پخت:

در یک دستگاه همزن کاسه دار، آرد شیرینی پزی و نمک را مخلوط می کنیم، کره را اضافه کرده و با سرعت متوسط و پایین مخلوط می کنیم. به قدری هم می زنیم تا کاملا همگن شود. تخم مرغ، و وانیل را اضافه و مخلوط می کنیم. و به از آن آب را می افزاییم. همزدن را ادامه می دهیم تا خمیر قابل ورز دادن و توپ شدن پیدا کند.

ته قالب تارت (گرد یا مربع) را با کره چرب می کنیم. حدود دو سوم از خمیر را برداشته و بسته به شکل قالب بصورت گرد یا مربع شکل می دهیم. روی یک سطح کمی آرد پاشیده، خمیر را پهن می کنیم (تا حدوداً پنج سانتیمتر بزرگتر از ظرف تارت) شود. بسته به اندازه قالب، شما باید ضخامت خمیر بین سه تا شش میلیمتر باشد. خمیر را به قالب منتقل می کنیم و آن را به آرامی در کناره ها فشار می دهیم. خمیر مازاد را از روی قالب می گیریم. روی آن را پوشانده و در یخچال قرار می دهیم. ضایعات خمیر را به خمیر کنار گذاشته شده اضافه کرده و در پلاستیک پیچانده و در یخچال قرار می دهیم.

خرید دارچین کاسیا

آماده سازی پرکننده ی زردآلو خشک:

اسلایس های زردآلو خشک را داخل آبکش قرار داده، زیر آب ولرم می شوییم. با انگشتان خود مالش می دهیم تا پرزها از بین برود. سپس آبکش و خرد می کنیم. اسلایس های زردآلو خشک را در یک قابلمه متوسط می ریزیم، آب، شکر، چوب دارچین و سرکه ی سفید را به زرد آلو خشک اسلایس اضافه می کنیم.

بعد از رسیدن به درجه ی جوش، حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم که زردآلو ها نرم و مایع آن جذب شود. این فرایند بیست تا بیست و پنج دقیقه زمان می برد و بعد از آن از روی شعله بر می داریم. ده دقیقه ای زمان می دهیم تا به دمای اتاق برسد.

زردآلو را آبکش کرده میوه خشک پخته شده را به ظرف دیگری منتقل می کنیم و زرد آلوهای پخته شده را کنار می گذاریم.

برای مطالعه مقاله کره گیلاس خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

یک برش تارت زرد آلو خشک با سس شکلات تاهینی

یک برش تارت زرد آلو خشک با سس شکلات تاهینی

طرز تهیه شبکه تزیینی:

روی یک سطح کمی آرد پاشیده، خمیر باقیمانده را با وردنه نازک می کنیم، تا کمی از سطح تارت بزرگتر شود. با استفاده از چرخ شیرینی، برشگر پیتزا یا چاقوی تیز، خمیر را به 18 نوار (عرض یک سانتیمتری) برش می دهیم. شش نوار را روی سطح تارت گذاشته و بین هر نوار حدود دو سانتیمتر فاصله باقی می گذاریم. به صورت مورب شش نوار خمیر دیگر روی مجموعه اول قرار می دهیم، به طوری که نوارها شکل لوزی ایجاد کنند. نوارهای بعدی را نزدیک کف لوزی قرار داده تا اولین مجموعه ستاره ایجاد شود.

قالب تارت را روی ظرف پخت قرار می دهیم به مدت چهل دقیقه در فر می پزیم. قالب را از فر خارج کرده، شیرینی را با کمی سیروپ زردآلو کنار گذاشته، مسواک می زنیم و تارت را دوباره به مدت پنج تا ده دقیقه در فر می گذاریم. یا تا زمانی که تارت سفت شود و شروع به طلایی شدن کند.

نگهداری:

قبل از سرو حتما اجازه می دهیم تا خنک شود. باقیمانده تارت را که به خوبی در یخچال پیچیده شده تا 3 روز نگه دارید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *