گیاهان دارویی و ادویه ها

اگر نمک و شکر نخوریم

اگر نمک و شکر نخوریم

وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم می شود خیلی از مردم بر این باورند که باید نمک و شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنند اما واقعیت این است که با مصرف صحیح و معتدل این دو ماده غذایی می توان نه تنها آنها را حذف نکرد بلکه از خواص آنها نیز بهره برد.

جایگزینی برای قند:

زمانی که شما به دنبال چایگزینی برای قند یا شکر می گردید معمولا با لیست طولانی از شیرین کننده های مصنوعی مواجه می شوید که در اکثر موارد نه تنها خاصیتی ندارند بلکه در استفاده طولانی مدت آسیب های جدی به کبد و کلیه ها می زنند. پس بهتر است تا خوراکی ها و افزودنی های سالمی را برای جانشین شدن قند و شکر انتخاب کنید.

دارچین:

دارچین را هم در لیست جایگزین های شکر دیدم هم به عنوان جایگزینی برای نمک. آن را به جای نمک روی سیب زمینی سرخ کرده یا سبزیجات امتحان کنید! تأثیر آن بر سبزیجات همانند نمک نخواهد بود ، اما تغییر متفاوت و در عین حال خوشایند طعم است. باور کنید به مروز زمان آن چنان به طعم دارچین در رژیم غذایی خود عادت می کنید که حذف آن برایتان غیر ممکن می شود.

دارچین یک جایگزین عالی برای قند و شکر است. دارچین بر خلاف بو و طعم تند اولیه که دارد یک طهم شیرین ملایم در آخرین مراحل اثر گذاری مزه خود دارد. شما می توانید روی مافین ها و شیرینی ها را با شکر و  کاسه جو دو سر سخاوتمندانه بپوشانید اما راه سالم تر و جایگزین آن است که این مزه غیر مفید را با پودر دارچین جایگزین کنید و لذت ببرید. شما لذت قندی را که با شیرینی دارچین به دست می آورید، از دست نخواهید داد.

پودر دارچین

بهار فلفل:

بهار فلفل نیز بر خلاف اسمش و توقعی که از خانواده فلفل ها می توان داشت شیرین کننده ای طبیعی برای غذاهاست. می توان از بهار فلفل ساییده شده برای طعم دادن به سس ها، سوپ ها یا لعاب استفاده کرد و خامه را که سرشار از چربی و شکر است حذف نمود.

بهار فلفل

زنجبیل:

زنجبیل با طعمی تند و تیز و گرم جایگزین بسیار مناسبی برای شکر در دستور العمل های خاص کیک و تارت میوه است. زنجبیل می تواند به هر غذا و شیرینی که اضافه شود طعم خاص و بی نظیری به آن بخشد. از زنجبیل در تارت های میوه و شیرینی دانمارکی به جای قند و شکر تصفیه شده استفاده کنید.

پودر زنجبیل

شکر قهوه ای:

یکی دیگر از جایگزین های قند و شکر تصفیه شده سفید استفاده از شکر قهوه ای یا شکر دما رارا است. این شکر که دارای مواد مغذی بیشتری و کالری کمتری است نوعی قند است که از اولین تبلور آب نیشکر تولید می شود و نسبتاً تصفیه نشده است، و تمام مواد معدنی موجود در آب نیشکر را دارد. شکر قهواه ای با طعمی کاراملی از لحاظ میزان شیرینی کاملا مشابه شکر سفید است پس می‌توان با خیال آسوده شکر قهوه‌ای را جایگزین شکر سفید در رژیم غذایی نمود. با وجود این همه تلاش و دقت در جایگزین کردن طعم دهنده های طبیعی و سالم به جای شکر سفید اما باز هم شکر در زندگی ما وارد می شود. شاید باورتان نشود اما چیپس سیب زمینی هم شکر دارد، پس لازم  است تا به یاد داشته باشید که در هر فروشگاه یا مغازه ای که قصد خرید دارید به برچسب اطلاعات غذایی هر خوراکی دقت کنید تا بتوانید در مورد میزان قند در رژیم غذایی خود آگاهانه تصیمیم بگیرید.

برای مطالعه مقاله چگونه نمک طعم دار درست کنیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جایگزین نمک و شکر

جایگزین نمک و شکر

جایگزینی برای نمک:

جایگزین های نمک هم جزو طعم هایی اسن که بدن ما به آن عادت کرده و بدون آنکه میزان درفت روزانه آن را محاسبه کنیم در حال مصرف مدوام و روزانه آن هستیم. معمولا بیشترین میزان نمک را دز غذاهای آماده مصرف می کنیم، بنابراین مهم است که در مورد آشپزی در خانه و نحوه کنترل میزان دریافت سدیم در خانه اطلاعات بیشتری کسب کنیم. با انتخاب مواد تازه و یادگیری تنظیم میزان دریافت نمک می توان تحولی بزرگ در رژیم غذایی خود و در نهایت در سلامتی خود ایجاد کنیم.

نمک خوراکی

لیمو:

لیمو بهترین جایگزین نمک در غذاهاست. لیمو طعم غذا ها را چند برابر می کند و در ضمن طعم تلخی یا ناخوشایندی ، مانند نمک، سایر طعم های دیگر را نیز به ارمغان می آورد. اغلب اوقات ، افرادی که به دنبال جایگزین کردن مستقیم نمک هستند به لیمو می رسند زیرا این کار بسیار شبیه به نمک در آشپزی است.

ریحان:

ریحان شیرین اما کمی تند و فلفلی است و به جای نمک در انواع دستور العمل ها ، به خصوص غذاهای مدیترانه ای ، می توان از آن استفاده کرد. ریحان به خوبی به عنوان یک چاشنی برای سالادها و به عنوان یک ماده در سس های پیتزا به جای نمک کار می کند.

ریحان خشک

اورگانو یا پونه کوهی:

پونه کوهی گرم و معطر است و عطر و طعم معطر خود را به غذاهایی که معمولاً نمک زیادی می طلبد وام می دهد. به طور کلی گیاهان دارویی جایگزین خوبی برای نمک هستند زیرا باعث افزایش طعم و عطر از طریق مزه خود می شوند، در یکی از تحقیقات علمی که در دانشگاه ایالتی ماساچوست انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که سبزیجات ریشه ای به علت وجود مواد معدنی در خاک بهترین جایگزین نمک هستند.

پونه خشک شده

جعفری:

شاید کمتر شنیده باشید که میتوان از جعفری به جای نمک استفاده کرد اما واقعیت این است که جعفری  می تواند طعم خوبی به سیب زمینی، املت، پنیرهای نرم و سس های خانگی بدهد.

نمک هم مانند شکر، اغلب در غذاهایی است که به آنها مشکوک نیستیم. به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید سدیم اضافه شده را نیز کم کنید، باید برچسبهای غذایی را بررسی کنید. خوردن غذاهای تازه به طور خودکار مقداری از سدیم را از رژیم غذایی شما خارج می کند ، زیرا غذاهای کنسرو شده و از قبل ساخته شده اغلب با نمک به عنوان نگهدارنده و تقویت کننده طعم پر می شوند. مانند همه موارد ، از سدیم در حد اعتدال لذت ببرید و هر وقت ممکن است آنرا برای سایر طعم دهنده ها یا چاشنی ها تعویض کنید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *