گیاهان

انواع پونه کوهی

معرفی انواع مختلف پونه کوهی

گیاهانی نظیر پونه کوهی، کاربردهای بسیار متنوعی دارند. بسیاری از افراد هنگام پخت و پز، از پونه کوهی (به عنوان ادویه) استفاده می کنند، اما آیا می دانید که انواع مختلفی از گیاه پونه وجود دارد و هر کدام مزایای منحصر به فرد خود را دارند؟! برخی از انواع پونه‌ها، مصرف خوراکی دارند و برخی دیگر، برای مصارف دارویی و تزئینی استفاده می شوند.

فواید پونه کوهی برای سلامتی:

پونه کوهی فواید زیادی برای سلامتی دارد. مهم‌ترین فایده ی پونه، توانایی آن در از بین بردن باکتری هایی است که باعث ایجاد عفونت در بدن ما می شوند. پونه در از بین بردن ۲۳ نوع باکتری موثر است. گذشته از آن، پونه کوهی فواید سلامتی دیگری نیز دارد. یکی دیگر از مزایای پونه، توانایی آن در کاهش کلسترول بالا است. این ماده قادر به کاهش کلسترول های لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و افزایش کلسترول های لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) است.

یکی دیگر از مزایای پونه، توانایی آن در کاهش التهاب در بدن ما است. آنتی اکسیدان های موجود در پونه کوهی، به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. این گیاه همچنین، به عنوان دارویی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، آسم، دیابت و حتی کسانی که از آنفولانزا رنج می برند، مشهور است.

پونه خشک شده

روغن پونه کوهی نیز فواید زیادی برای سلامتی دارد. روغن این گیاه را می‌توان به انواع نوشیدنی ها، در رژیم روزانه خود اضافه کرد. همچنین استفاده از روغن پونه برای درمان بیماری هایی مانند گلو درد، عفونت های ویروسی و قارچی، قارچ ناخن و حتی دردهای عضلانی بسیار رایج است.

روغن پونه کوهی، به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و می تواند در حل مشکلات گوارشی، انواع مختلفی از بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی و حتی مشکلات احتقان سینوس بسیار موثر واقع شود. این روغن را می توان در اکثر فروشگاه های بهداشتی بصورت آنلاین خریداری کرد. حتی می توانید با کمی تحقیق، روغن پونه کوهی خود را در خانه تهیه کنید.

برای مطالعه مقاله گیاه آویشن چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع مختلف پونه کوهی

انواع مختلف پونه کوهی

انواع متداول پونه کوهی:

رایج ترین شکل پونه کوهی با عنوان “مرزنجوش” (Origanum Vulgare) و یا “مرزنجوش وحشی” (Wild Marjoram) شناخته می شود که انواع مختلفی دارد. محبوب ترین نوع پونه، پونه کوهی یونانی است، که در بیشتر خانه ها یافت می شود و اغلب برای پخت غذاهایی که حاوی سس گوجه فرنگی اند، همانند اسپاگتی ، لازانیا و پیتزا، مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه، به دلیل توانایی اش در طعم دادن به بیشتر غذاها، در اکثر آشپزخانه ها یافت می‌شود.

انواع دیگر پونه کوهی:

پونه کوهی انواع مختلفی دارد که در ذیل به آنها اشاره کرده ایم.

پونه کوهی سوریه:

این نوع پونه بیشتر در ترکیب با ادویه معروف خاورمیانه با نام “ادویه زعتر” (Za’atar) یافت می شود.

پونه کوهی طلایی:

پونه کوهی طلایی، نام خود را از برگ‌های زرد و طلایی خود، که در طول تابستان، با گلهای زیبا و ظریف صورتی و بنفش پوشیده می‌شود، گرفته است. این نوع پونه نیز مصرف خوراکی دارد و می توان از آن در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

پونه کوهی یونانی:

پونه کوهی یونانی، یکی از محبوب ترین انواع پونه هاست و در بیشتر آشپزخانه های خانگی کاربرد دارد و می تواند به ده ها غذا و دستور العمل غذایی، اضافه شود. پرورش و مراقبت از پونه کوهی بسیار آسان است و با وجود تمام خواصی که برای سلامتی دارند ، یکی از ضروری ترین گیاهانی است که باید حتما در باغچه خود داشته باشید.

پونه کوهی ایتالیایی:

پونه کوهی ایتالیایی، در ده ها غذا، بخصوص در غذاهای ایتالیایی و سیسیلی استفاده می شود. می توان از آن برای طعم دهی به سبزیجات و گوشت گریل شده استفاده کرد. پونه کوهی ایتالیایی، ترکیبی از مرزنجوش شیرین و پونه کوهی یونان است و با عطر و طعم قوی خود، کاملا شبیه هردو گیاه شناخته شده است.

برای مطالعه مقاله خواص آویشن و موارد مصرف آویشن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مرزنجوش گیاه دارویی

مرزنجوش گیاه دارویی

مرزنجوش:

این نوع پونه، نسبت به پونه یونانی، عطر و طعمی معتدل تر و ملایم تر دارد. مرزنجوش را می توان در بسیاری از غذاها استفاده کرد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

پونه کوهی کوبایی:

پونه کوهی کوبایی، از خانواده نعناع است و عطر و طعمی بسیار قوی، با برگ‌های تیره و ضخیم دارد. گل های این نوع پونه، اغلب به رنگ های بنفش کمرنگ، سفید یا صورتی است. پونه کوبایی نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد، و گرنه می سوزد و پژمرده می شود. این گیاه را می توان در محیط خانه یا فضای سربسته پرورش داد و به عنوان ادویه، برای غذاهای مدیترانه ای استفاده کرد. این گیاه همچنین می تواند برای طعم دادن به پیتزا مورد استفاده قرار گیرد.

پونه کوهی مکزیکی:

پونه کوهی مکزیکی، متفاوت از دیگر گونه های پونه است، اما به دلیل عطر و طعم قوی و رایحه بی نظیرش، در غذاهای مکزیکی بسیار محبوب است. این گیاه در آب و هوای گرم و شرجی به خوبی رشد می‌کند و منظره ای فوق العاده زیبا و بی‌نظیر به هر باغچه ای می بخشد. پونه مکزیکی، همانند سایر پونه های دیگر، گیاه مقاومی نیست و برای پرورش آن در باغچه ی خود، باید بسیار محتاط باشید.

بوته‌ی پونه کوهی مکزیکی:

این بوته که با نام های “مریم گلی مکزیکی” (Mexican Sage) و “رزماری نعنایی” (Rosemary Mint) نیز شناخته می شود، در مناطق بسیار گرم و خشک مانند تگزاس و آریزونا، رشد می کند و بومیِ مکزیک است. این گیاه با سایر انواع پونه های کوهی متفاوت است، زیرا می تواند در شرایط بسیار سخت زنده بماند. این گیاه مقاوم، بوی فوق العاده ای دارد و دارای گل‌های بنفش بسیار زیبایی است که دیدن آن، بسیار فرح بخش خواهد بود.

برای مطالعه مقاله تفاوت اویشن و اورگانو و کاکوتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه پونه زینتی

گیاه پونه زینتی

پونه کوهی زینتی:

همانطور که قبلاً گفته شد، برخی از انواع پونه‌های کوهی، غیر قابل خوردن اند و تنها کاربرد زینتی دارند. این گیاهان عبارتند از:

  • پونه کوهی Pilgrim: گیاهی است ایستاده و بلند با گلهای روشن و گلگون.
  • پونه کوهی Amethyst Falls: شکلی آبشار مانند با گلهای صورتی روشن و ارغوانی رنگ دارد.
  • پونه کوهی Hop-Flower: این گیاه با برگ‌هایی بنفش رنگ و گلهایی زیبا، برای تزئین و محوطه سازی بسیار مناسب است.
  • پونه کوهی Kent Beauty: این گیاه دارای برگهای زیبا و بزرگ و بسیار پُرپشت است و گل های ریز و کوچک و زبایی دارد.
  • پونه کوهی Compactum: دارای برگهای سبز تیره است و برای محوطه سازی، ایده‌آل است.
  • پونه کوهی Aureum: دارای برگهایی زرد رنگ است و برای محوطه سازی، ایده‌آل است. این گیاه را می‌توان به عنوان ادویه، در آشپزی نیز استفاده کرد.

پونه کوهی، سرشار از انواع ویتامین‌ها، آهن، فولات، فیبر، کلسیم و منیزیم هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. این گیاهان، هر روزه در انواع غذاها، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. پونه کوهی همچنین سموم موجود در غذاها را از بین می‌برد.

پرورش پونه کوهی، بسیار آسان است و با وجود تمامیِ فوایدِ بی‌نظیرش، ارزش کاشت و پرورش را دارد. هر نوع پونه ای ممکن است در منطقه شما رشد نکند، بنابراین قبل از کاشت پونه ی خود، نسبت به نوع آن و منطقه ی مقاومتش، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنید. برخی از انواع پونه ها را می توان در داخل خانه پرورش داد، در حالی که برخی دیگر، برای رشد نیاز به نور مستقیم خورشید دارند.

ما در این مقاله، انواع مختلف پونه ها را در سرتاسر دنیا، با یکدیگر بررسی کردیم و دریافتیم که بسیاری از انواع پونه های کوهی را می توان برای پخت و پز و تهیه غذاهای خوشمزه استفاده کرد، و برخی دیگر، تنها کاربرد تزئینی دارند. پونه کوهی فواید زیادی برای سلامتی دارد و توصیه ما به شما این است که آن را در رژیم روزانه خود بگنجانید، و کاشت و پرورش آن را در باغچه خود امتحان کنید.

برای خرید از عطاری اینترنتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *