گیاهان

انواع مختلف ترافل یا قارچ دنبلان

معرفی قارچ ترافل یا دنبلان

ترافل/ قارچ دُنبَلان/ خِئر (Truffles)، نوعی قارچ است که در زیر زمین، در عمق تقریباً ۵ تا ۱۰ سانتی متری، زیر ریشه درخت میزبان خود رشد می کند، که با آن رابطه همزیستی دارد. در حالی که بسیاری، این گیاه را از سلسله قارچان (fungus) می‌دانند، اما در حقیقت قارچ دُنبَلان، رابطه نزدیکتری با هویج دارد.

یونانیان و رومیان باستان، از ترافل به دلیل عطر و بوی بی‌نظیر آن و همچنین کمیاب بودن‌ آن، به عنوان یک قارچ عالی یاد می‌کردند. همچنین از آن به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه، در غذا و همچنین دارو، استفاده می کردند. بزرگترین ترافل سفید جهان با وزن ۱.۸۹۰ کیلوگرم، توسط بزرگترین پرورش دهنده‌ ترافل جهان، یعنی ترافل ساباتینو (Sabatino Truffles) در مرکز ایتالیا کشف شد. ایتالیایی ها، طعمِ ترافل سفید را به ترافل سیاه ترجیح می دهند.

انواع ترافل ها:

در ادامه مطلب شما را با انواع مختلف ایت قارچ نادر و گران قیمت آشنا خواهیم کرد.

ترافل استرالیایی:

انواع ترافل های استرالیایی، از نظر شدت طعم و مزه، در ابتدای لیست قرار دارند و عموماً نسبت به سایرین، قیمت مناسب تری نییز دارند. ترافل‌های استرالیایی، شباهت زیادی به ترافل های یافت شده در مناطق خاصی از فرانسه دارند و در ماه های مه، ژوئن و جولای در دسترس هستند. فصل تولید این نوع ترافل ها، با فصل سایر انواع این قارچ، تفاوت دارد.

برای مطالعه مقاله معرفی قارچ‌ های میکوریزا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قارچ ترافل استرالیایی

قارچ ترافل استرالیایی

ترافل سیاه تابستانی:

این ترافل از اول ماه مه تا ۳۰ ام سپتامبر برداشت می‌شود. سطحی صاف و گوشتی سفید رنگ دارد و در تهیه غذاهایی مانند خمیر، گوشت و ماهی، ماکارونی و پاستا و انواع پیش غذاها، مورد استفاده قرار می گیرد. این قارچ ها همچنین در انواع سوپ ها و سالادها، بسیار پُرکاربرد اند.

ترافل برومال (Brumale):

این محصول که از اول نوامبر تا ۱۵ مارس برداشت می‌شود، چه از داخل و چه از خارج، بسیار شبیه به ترافل پریگورد (Périgord truffle) است و اغلب مردم آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. با این حال، عطر و طعم ترافل Brumale کاملاً متفاوت است و با شناخت طعم ها، می‌توانید این دو نوع را از یکدیگر تمیز دهید. قیمت این ترافل، بسیار مناسب تر از سایر ترافل ها است.

ترافل Burgundy:

این ترافل ها، از اول اکتبر تا ۳۱ دسامبر در Dordogne برداشت می شوند و عطر و طعمی شکلاتی دارند. این قارچ، با داشتن برجستگی هایی نوک تیز، به شکل الماس است و گوشت آن به رنگ قهوه ای شکلاتی است. این قارچ در زیر درختانی با برگهای پهن، و عموماً در خاک ‌های رسی رشد می کند و معمولاً از آن در تهیه انواع پیش غذا، و همراه با گوشت و ماهی و حتی تخم مرغ، استفاده می شود. بعد از ترافل پریگورد، این نوع یکی محبوب ترین هاست.

خرید پودر قارچ

ترافل سیاه چینی:

ترافل سیاه چینی، انواع مختلفی دارد و از نظر شکل ظاهری، شبیه به ترافل پریگورد است. این ترافل ها معمولاً طعم و بافتی لاستیکی دارند و به همین دلیل، قیمت‌شان بسیار بسیار بالاست. البته بسیاری از کارشناسان ادعا می کنند که ترافل سیاه چینی، چیزی بیشتر از یک قارچ معمولی نیست. پس در هنگام خرید ترافل ها، درباره‌ی ویژگی‌های هرکدام، تحقیقات لازم را انجام دهید.

ترافل سیاه Oregon:

ترافل سیاه Oregon با بویی تند و طعمی خاکی، از نظر ظاهری تقریباً شبیه آناناس است و محبوبیت زیادی در میان آشپزها دارد. بهترین زمان برای برداشت این قارچ‌ها، از نوامبر تا مارس است و می توان از آنها به همراه غذاهایی مانند غذاهای گوشتی و حتی بسیاری از دسرها، استفاده کرد. عطر و بوی ترافل سیاه Oregon با گرما از بین می‌رود، بنابراین باید آنها را به صورت خام در کنار سایر مواد غذایی استفاده کرد و هرگز نپخت.

برای مطالعه مقاله انواع قارچ وحشی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قارچ ترافل چینی

قارچ ترافل چینی

ترافل Perigord / Spoleto:

این نوع ترافل، شاید بهترین ترافل فرانسوی‌ای باشد که تاکنون خریداری کرده اید. ترافل سیاه زمستانی است که بیشتر در جنوب فرانسه یافت می شود و بهترین زمان برداشت آن بین ۱۵ نوامبر تا ۳۱ ام مارس است. گوشت آن معمولاً قهوه ای تیره یا سیاه است و گاهی رگه هایی سفید دارد و رایحه آن بسیار مطبوع است. طعم آن شبیه میوه های خشک بو داده است و تا مدت زیادی در دهان باقی می‌ماند. نام دیگر این ترافل “الماس سیاه” (black diamonds) است؛ زیرا هر پوند آن معمولا تا ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد.

ترافل سیاه اسپانیایی:

این ترافل ها عموماً در تپه های شرق و مرکزی اسپانیا یافت می شوند و از بهترین‌ها هستند. کشور اسپانیا، اغلب این ترافل ها را به کشورهای دیگر صادر می کند و امروزه، به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، رشد و پرورش ترافل سیاه اسپانیایی، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. قیمت این ترافل ها، بسیار بسیار زیاد است.

خرید پودر پرتقال

ترافل توسکانی (Tuscan Truffle):

بهترین زمان برداشت ترافل توسکانی، از ۱۰ ژانویه تا ۳۰ ام آوریل است. خام این ترافل، طعمی تند و تیز دارد و در ترکیب با کره یا روغن، طعمی متمایز و استثنائی پیدا می‌کند. از این قارچ اغلب برای تهیه روغن ترافل و رب ترافل و… استفاده می‌شود.

ترافل سفید Piedmont:

بهترین زمان برداشت این نوع ترافل، که “ترافل Alba” نیز نامیده می شود، از اول اکتبر تا ۳۱ ام دسامبر است و بیشتر در شمال ایتالیا یافت می شود. عطر و بویی عالی و سطحی صاف دارد، اما این ترافل در واقعیت، سفید نیست؛ بلکه رنگی خامه ای، کافه ای و شیری رنگ دارد. این قارچ فقط به صورت خام مصرف می شود و معمولاً روی مواد غذایی مانند ماکارونی و برنج رنده شده، و بویی شبیه به سیر، پنیر و موسیر دارد.

برای مطالعه مقاله معرفی انواع قارچ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قارچ ترافل ایتالیایی کمیاب

قارچ ترافل ایتالیایی کمیاب

حقایقی جالب در مورد ترافل:

در ادامه نکات جالبی در مورد ترافل ها بیان می کنیم.

یک عمل فرانسوی:

بیشتر ترافل ها محصول فرانسه هستند و هر ساله بیش از ۳۰ تن ترافل تولید می شود. در اواخر قرن نوزدهم، تولید این قارچ به بیش از ۱۰۰۰ تن در سال رسید و صادرات آن رواج پیدا کرد.

اوینکس و گرانت (Oinks and Grunts):

وجود ترافل ها معمولاً توسط حیواناتی مانند خوک، بز و حتی سگ های آموزش دیده، تشخیص داده می‌شوند. این حیوانات برای یافتن ترافل، از حس بویایی خود استفاده می کنند. بوی آن‌ها بسیار شبیه به فرومون (نوعی هورمون) جنسی موجود در بزاق خوک های نر است به حیوانات در یافتن ترافل کمک می کند.

ترافل ها چگونه رشد می کنند؟

تروفل ها به کمک یک درخت میزبان رشد می کنند و نحوه رشد آنها بسیار ساده است. این درختِ میزبان، میزان قند مورد نیاز برای رشد را به ترافل می دهد و قادر به جذب فسفر ارزشمند است. یونانیان معتقد بودند که وقتی صاعقه به تکه ای از خاک مرطوب برخورد می کند، ترافل درست می شود. همچنین اعتقاد بر این است که ترافل ها، قارچ هایی هستند که برای در امان ماندن از سرما، آتش سوزی جنگل و خشکسالی، در زیر زمین رشد می کنند. علاوه بر این، ترافل ها بدون ریشه هستند و می توان آنها را تا عمق 21 سانتی متر زیر زمین، زیر درختانی مانند بید، بلوط و فندق یافت.

بسیار گران:

برخی از انواع ترافل ها، بسیار گران هستند. یک نوع ترافل سفید نادر ایتالیایی، در سال ۲۰۰۴ به قیمت ۲۸۰۰۰ پوند فروخته شد. امروزه قیمت هر پوند ترافل می تواند بیش از ۲۰۰۰ دلار باشد ، به همین دلیل به انواعی از آنها، الماس سیاه گفته می شود.

برای خرید پودر میوه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *