خوشمزه ها

طرز تهیه پخت نان فوکاچیا

معرفی نان فو کاچیا

وقتی حرف از نان به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند، نان‌های ساندویچی همیشگی و معمولی، خسته کننده و به شکل پلاستیک است. اگر از چند رستوران خاص یا نانوایی دیدن نمایید، یک نان خوب، معنای کاملاً جدیدی پیدا می کند. بسیاری از مردم بر این باورند که یک نان خوشمزه و خوش طعم، باید حتما توسط یک نانوای متخصص، پخته شود.

اما، در واقع اینطور نیست. حتی سخت ترین دستورهای پخت نان را نیز آشپزهای مبتدی می توانند یاد بگیرند و در آشپزخانه خانه خود درست کنند. از این گذشته، دستورهای پخت نان، همگی به تعداد انگشت شماری مواد اولیه نیاز دارند و پخت آنها بسیار ساده است.

مایه خمیر

معرفی نان فوکاچیا:

دستورپخت نان فُوکّاچّیا/ فوکاسیا (Focaccia) ذکر شده در این مقاله، بافتی منحصر به فرد داشته و برای مبتدیان، بسیار عالی و آسان است. پخت آن کمی زمان بر است، اما بیشتر این زمان، به استراحت دادن نان برای پف کردن، اختصاص دارد. عطر و طعم این نان را می توانید مطابق با سلیقه خودتان تنظیم کنید. اگر ریحان یا رزماری را دوست دارید، می توانید از این گیاهان در نان خود استفاده کرده و روی خمیر قبل از پخت بپاشید. اگر عاشق نان پنیری هستید، روی خمیر نان خود، پنیر پارمزان بریزید. یا اگر نوع ساده تر را ترجیح می دهید، می توانید تنها کمی نمک روی آن بپاشید.

در این دستور پخت نان، مقدار کمی روغن زیتون نیز استفاده شده است. نکته اصلی این نان، همین است. روغن زیتون در این دستور العمل دو کار انجام می دهد. اول اینکه یک بافت عالی و متمایز را برای نان فراهم می کند. این نان باید روی سینی‌ای روغنی پخته شده و سطح خمیر نیز باید با روغن چرب شده باشد.

این باعث می شود که سطح خارجی نان، ترد و برشته شود و داخل آن، جویدنی و نرم و لطیف بماند. کار دیگری که روغن زیتون انجام می دهد، بخشیدن یک طعم و مزه فوق العاده برای نان است. از یک روغن زیتون با کیفیت برای بهبود عطر و طعم نان استفاده کنید ، اما می‌توانید برای چرب کردن سینی، از یک روغن ارزان قیمت تر استفاده نمایید.

زمان آماده سازی: 3 ساعت

زمان پخت: ندارد

زمان کل: 3 ساعت

مناسب برای: 4 نفر

رده: نان

متد: پخت

خاستگاه: ایتالیایی

برای مطالعه مقاله انواع نان فانتزی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نان ایتالیایی فوکاچیا

نان ایتالیایی فوکاچیا

دستور پخت نان فوکاچیا:

در ادامه مطلب شیوه پخت نان بسیار خوشمزه فوکاچیا را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد مورد نیاز:

  • آب گرم: 2 فنجان
  • مخمر: نصف قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد: ۵ فنجان آرد، به علاوه مقدار اضافی برای ورز دادن
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: نصف فنجان روغن زیتون برای مخلوط خمیر، نصف فنجان روغن زیتون برای چرب کردن سینی
  • گیاه دلخواه: ۱ قاشق غذاخوری
  • پنیر پارمزان: یک چهارم تا یک دوم فنجان پنیر پارمزان

برای مطالعه مقاله کیک میوه خشک وانیلی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مرحله آماده سازی خمیر

مرحله آماده سازی خمیر

مرحله آماده کردن خمیر:

آب را در یک کاسه بزرگ ریخته، شکر را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا حل شود. مخمر را روی سطح آب بپاشید و اجازه دهید مخمر و مخلوط آب، به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند تا حبابدار و کفی شود.

سپس ۴ فنجان آرد را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید و نصف فنجان روغن زیتون را نیز اضافه کنید. در این مرحله، باید خمیر چسبناک باشد. آرد باقیمانده را آرام آرام و هر بار به اندازه ی یک چهارم فنجان اضافه کنید و خوب هم بزنید.

هنگامی که خمیر منسجم شد و شروع به چسبیدن به هم کرد و به شکل یک گلوله خمیری درآمد، وقت آن است که خمیر را ورز دهید. در این فرآیند، آرد شروع به تولید گلوتن می کند، که یک پروتئین ارتجاعی در خمیر نان که است حباب های مخمر را در خود نگه می‌دارد. می توانید خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده، با دست ورز دهید، یا از یک همزن استفاده نمایید.

خرید آرد گندم

باید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه، تا زمانی که خمیر براق ، صاف و یکدست و کشدار شود ورز دهید. سپس خمیر و کاسه را با کمی روغن چرب کرده و روی آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در یک مکان گرم قرار دهید، تا حدود یک ساعت بعد، حجمش دو برابر شود.

بعد از پف کردن خمیر، یک قالب ژله ای برداشته و یک و نیم فنجان روغن زیتون داخل آن بریزید. نصف فنجان روغن زیاد نیست؛ زیرا نان برای ترد و خوش طعم شدن، به روغن زیادی نیاز دارد. خمیر را از کاسه خارج کرده و روی سینی بگذارید. ابتدا آن را در روغن زیتون چرخانده و سپس آن را بکشید و فشار دهید تا روی سطح سینی پخش شود. با انگشتان خود، چند سوراخ روی سطح خمیر ایجاد کنید، تا به آن شکل متمایزی داده شود.

برای مطالعه مقاله انواع ماکارونی ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آماده شدن خمیر

آماده شدن خمیر

در این مرحله، می توانید خلاق باشید. روی خمیر، گیاه دلخواه ، پنیر یا به سادگی نمک بپاشید تا خمیر شما طعم دار شود. یک قاشق غذاخوری ریحان، رزماری یا آویشن، عطر و طعم فوق العاده ای به نان شما خواهد بخشید. همچنین می‌توانید از یک چهارم تا نصف فنجان پنیر پارمزان استفاده کنید. اگر می خواهید یک نان ساده و معمولی داشته باشید، پاشیدن تنها مقداری نمک روی نان، کافیست.

سینی نان را بدون درپوش، در گوشه ای گرم از آشپزخانه قرار داده تا خمیر حدود یک یا دو ساعت استراحت کرده و پف کند. فر خود را روی ۴۰۰ درجه حرارت تنظیم کنید. پس از پف کردن نان، ظرف را در وسط فر از قبل گرم شده قرار دهید. حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه، تا زمانی که سطح نان قهوه ای طلایی شود، پخت آن به طول می‌انجامد. بعد از پخت، آن را از اجاق خارج کرده و بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه خنک شود. در انتها می‌توانید نان خود را بصورت مربعی برش داده و سرو کنید.

این نان را می‌توانید به مدت چند روز، در ظروف مخصوص درب دار، و یا کیسه های فریزر، نگهداری کنید همچنین می‌توان آنها ها را فریز کرد و تا حداکثر یک ماه، از عطر و طعم فوکاچی تازه لذت برد.

برای خرید اینترنتی غلات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *