میوه ها

انواع درخت سیب در ایران

انواع سیب

سیب اولین میوه ای است که توسط بشر پرورش داده شد و جزو میوه های پر تنوع و محبوبی است که قابلیت کشت در سراسر جهان را دارد. سیب دارای انواع مختلفی است، حدود 7500 نوع سیب در جهان وجود دارد. فقط در حدود دو هزار نوع سیب در انگلیس وجود دارد.

همچنین انواع درخت سیب در ایران وجود دارد که همه آنها تقریبا خواص مشابهی دارند، اما در طعم مقداری با هم تفاوت دارند. برخی از سیب ها مثل سیب سرخ و سیب زرد در بازار امروز ایران از محبوبیت بیشتری برخوردارند. برخی دیگر از آنها مانند سیب فوجی جزو سیب های تازه وارد به بازار هستند.

شکر سیب

انواع درخت سیب در ایران:

سیب زرد:

سیب زرد یا طلایی جزو سیب های محبوب در بازار سیب ایران است. این نوع از سیب به رنگ زرد، طلایی و یا سبز کمرنگ با لکه های ریز قهوه ای رنگ می باشد. سیب زرد در انواع اندازه های کوچک تا متوسط رشد می کند. شکل مخروطی یا بیضی دارد. سیب های زرد گوشتی سفید رنگ و ترد دارند که طعم بسیار شیرینی دارد.

سیب زرد با توجه به اقلیمی که در آن رشد می کند طعم متفاوتی دارد. به عنوان مثال سیب هایی که در آب و هوای خنک رشد می کنند، به دلیل داشتن میزان اسید بیشتر، طعم شیرین تری خواهند داشت. درخت سیب کاشت شده در مناطق گرم تر، دارای محتوای اسیدی کمتر بوده و در نتیجه طعم ملایم تری دارد.

سیب زرد

سیب زرد

سیب زرد سرشار از فیبر محلول است که برای کاهش وزن، کاهش کلسترول خون و تنظیم قند خون بسیار مفید است. سیب زرد دارای ویتامین های A و C، پتاسیم، بورن است. سیبها فاقد چربی و پروتئین هستند. سیب زرد ماندگاری کمی دارد و نگهداری از آن کمی سخت است.

این سیب خوش طعم، در برابر پوسیدگی و آسیب بسیار حساس است. برای نگهداری طولانی مدت از سیب زرد، به نگهداری دقیق تر و محیط سردتری مثل یخچال نیاز است. این میوه به راحتی بوهای تند را جذب می کند، بنابراین در هنگام انبار کردن این موضوع را مد نظر قرار دهید.

سیب سرخ خوشمزه

سیب سرخ خوشمزه

سیب سرخ:

سیب قرمز، دارای گوشتی خامه ای رنگ با بافت پفکی، نرم و آبدار است. این نوع سیبب ها بیشتر از اصلاح نژاد سایر سیب ها حاصل شده اند. این سیب اولین بار در سال 1880 میلادی در شهر مادیسون ایالت آیووا در آمریکا برداشت گردید. بیش از 50 نوع از سیب قرمز موجود می باشد. سیب قرمز ماده ای به نام فلوریدزین در پوست خود دارد که موجب بهبود تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان بخصوص در خانم های یائسه می گردد.

همچنین سیب قرمز حاوی ماده ای بنام بورون در پوست خود است که نقش موثری در کاهش خطر پوکی استخوان دارد. . سیب سرخ انواع مختلفی دارد. برخی از آنها رنگ تیره تر و برخی رنگ روشن تری دارند. برخی دارای رگ های سفید یا زرد رنگ بر روی پوست خود هستند، که می‌توان به سیب رم، قرمز لبنانی، مکینتاش، سوپر چیف و رد چیف اشاره کرد.

شکر سیب و دارچین

انواع سیب سرخ:

سیب قرمز لبنانی:

سیب قرمز لبنانی، بسیار به سیب زرد لبنانی شباهت دارد. این سیب به جهت طعم ترکیبی و بافت پوک و پودری خود از محبوبیت زیادی برخوردار نمی باشد.

سیب سوپر چیف (superchief):

سیب سوپر چیف از انواع جدید سیب لبنانی قرمز می باشد. این نوع سیب بومی آمریکا بوده و درخت آن پربازده می باشد. میوه های این درخت دیررس بوده و در اواخر مهر ماه برداشت می شوند. اندازه میوه ها درشت هستند.

سیب قرمز

سیب قرمز

سیب ردچیف (red chief):

سیب ردچیف از سیب های مرغوب در جهان است که از انواع جدید سیب لبنانی قرمز می باشد. این نوع از سیب در اواسط مهرماه برداشت شده و از نوع سیب های دیررس می باشد. دارای درختی پربازده است.

سیب خشک قرمز

سیب فوجی (Fuji apple):

سیب فوجی ترد و بسیار شیرین است. اندازه ای متوسط تا درشت دارد و فصل برداشت آن اواخر شهریور ماه است. رنگ پوست آن متفاوت و از قرمز پررنگ تا زرد مایل به سبز با سایه ای قرمز رنگ متغیر است. این سیب بومی کشور ژاپن است. درخت آن دارای رشد سریعی بوده و باردهی بالایی دارد.

سیب قرمز خوشمزه

سیب قرمز خوشمزه

سیب رم (Rome apple):

سیب رم دارای پوستی به رنگ قرمز روشن است. میوه ای آبدار با شیرینی کم است. طعم آن در حالت تفت داده و پخته بهتر از حالت خام آن می باشد.

سیب مکینتاش (McIntosh apple):

سیب مکینتاش جزو سیب های سرخ است. این سیب به رنگ قرمز روشن و دارای طعمی ترش و شیرین است.

ادویه پای سیب

سیب رد استارکینگ یا قرمز فرانسه:

این نوع از سیب دارای رنگ پوست قرمز تیره بوده و دارای ماندگاری بالایی است. درخت آن پر بازده بوده و دارای عمر اقتصادی 50 سال می باشد. دارای میوه ای آبدار، درشت با گوشتی کرمی، سفت و شیرین است. این نوع سیب در اواخر شهریور می رسد.

سیب قرمز متفاوت

سیب قرمز متفاوت

سیب واین سَپ (Winesap):

سیب واین سَپ سیبی به رنگ بنفش مایل به قرمز است. دارای طعم تندی می باشد که برای تهیه سرکه سیب بسیار عالی می باشد.

پودر سیب زرد

سیب سبز (Granny Smith):

این نوع سیب که در ایران هم کشت می شود، دارای رنگ سبز با طعم ترش و ملس است. میوه های آن در اندازه های درشت و نیمه هستند. این نوع سیب بومی کشور استرالیاست. میوه های این نوع از سیب دیررس بوده و در اواسط مهر برداشت می شوند. استفاده از این نوع سیب برای کاهش وزن و تثبیت قند خون موثر است.

سیب سبز

سیب سبز

سیب گلاب:

سیب گلاب کهنز:

سیب گلاب خراسان جزو سیب هایی هستند که در ایران پرورش یافته اند. میوه سیب گلاب در اوایل تابستان می رسد. دارای طبعی گرم و تر می باشد. آبدار و بسیار خوش طعم می باشد. از این سیب در تهیه مربا و کمپوت استفاده می شود. نوع سیب کاکس ارنج یا سیب زعفرانی گلاب نوعی از سیب گلاب است که در شهریور ماه می رسد.

سیب قندک:

سیب قندک سیبی است که در اوایل تابستان می رسد. اندازه بسیار کوچک دارد و بسیار آبدار و شیرین است. سیب قندک در تهیه مربا و کمپوت سیب استفاده می شود.

بذر درخت سیب سبز

سیب سفید:

از کمیاب ترین انواع سیب ها می باشد. این میوه بومی استرالیا بوده و به جهت داشتن رنگ سفید خود به این نام، نامگذاری شده است. بخش خارجی میوه ها به میوه گواوا شباهت دارد. در تهیه کوکتل ها و پای سیب استفاده بیشتری دارد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *