آموزش باغبانی

انواع دیش گاردن

تمام دیش گاردنها

امروزه که زندگی ها در آپارتمان و به دور از طبیعت می گذرد، می توان با تهیه دیش گاردن ها طبیعت را در ابعاد کوچکتر مهمان زندگی خود کرد. دیش گاردن ها باغ های کوچکی هستند که در ابعاد مینیاتوری و کوچکتر ساخته می شوند. در تهیه این دیش گاردن ها از انواع گیاهان در ابعاد مینیاتوری استفاده می شود.

علاوه بر کاشت گیاهان از اکسسوریهایی در ابعاد مینیاتوری نیز استفاد می شود که آنها را به یک باغ واقعی شبیه تر می کند. انواع دیش گاردن در مدلهای مختلف و گیاهان و تزئینات متنوع وجود دارد که با توجه به سلیقه افراد تهیه می شود. با استفاده از دیش گاردن باغ و خانه رویایی خود را در ابعاد کوچکتر بسازید، و از دیدن آن لذت ببرید.

تاریخچه دیش گاردن:

انسانها از زمانهای دور علاقه مند به اشیا، باغها و درختان کوچک و مینیاتوری بوده اند. مثلا بونسای ژاپنی که قدمت ساخت آن به بیش از هزار سال می رسد از این علایق بشر نشات گرفته است. ساخت دیش گاردن از انگلیس و آمریکا شروع شده و به مرور در سراسر جهان محبوبیت یافت.

برای مطالعه مقاله با چمن و انواع آن اشنا شویم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع دیش گاردن

انواع دیش گاردن

اولین باغ مینیاتوری یا همان دیش گاردن، برای اولین بار توسط یک خانم انگلیسی بنام آنه اشبری ساخته شد. وی دیش گاردن را برای سالمندان و افراد ناتوانی و افراد آپارتمان نشین ساخت که آرزوی داشتن باغ و نگهداری از آن را داشتند. دیش گاردن ها به مرور تکمیل شدند و در شکل های مختلف و ابعاد متنوع عرضه شدند.

خاک ممتاز هفت عنصر

انواع دیش گاردن:

دیش گاردن ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول از دیش گاردنها، باغ های مینیاتوری هستند که تاکید سازنده بیشتر بر طبیعت و درختان و گیاهان است و در کنار این گیاهان از تعدادی وسیله مینیاتوری کوچک مثل نیمکت، کلبه و … استفاده می شود.

دسته دوم از دیش گاردنها باغهای مینیاتوری و رویایی (fairy garden) هستند که سازنده بیشتر بر وسایل تزئینی و ماکت ها و وسایل مینیاتوری تاکید داشته و در کنار این وسایل مصنوعی کوچک از گیاهان و درختان کوچک نیز بهره گرفته است.

انواع دیش گاردن بر اساس محل ساخت:

دیش گاردنهایی که در ظروف کم عمق وگلدانها نگهداری می شوند. این دیش گاردنها در فضای کوچکتر اجرا می شوند و قابل حمل هستند.

دیش گاردن هایی هستند که در باغچه و یا بالکن طراحی و اجرا می شوند. این نوع از دیش گاردن ها در فضایی بزرگتر و ثابت طراحی می شوند.

برای مطالعه مقاله فوت و فن کاشت یونجه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دیش گاردن

دیش گاردن

 انواع دیش گاردن بر اساس محل نگهداری:

دیش گاردن هایی که در فضای بسته و داخل منزل نگهداری می شوند.

دیش گاردنهایی که محل نگهداری آنها فضای باز است.

بذر برگ بو

ساخت دیش گاردن:

از آنجایی که تنوع زیادی در ساخت دیش گاردن وجود دارد، شاید در ساخت این باغچه مینیاتری زیبا سر در گم شوید. برای اینک از این سر در گمی خارج شوید نکات زیر را رعایت نمایید. ابتدا محل زندگی دیش گاردن را تعیین کنید. اینکه می خواهید آن را داخل باغچه یا داخل ظرف طراحی کنید. می خواهید در چه مکانی از آن نگهداری کنید.

چنانچه قصد دارید دیش گاردن را داخل ظرف درست کنید، ظرفی مناسب را انتخاب کنید که با دکوراسیون محل نگهداری خود هماهنگی داشته باشد. در انتخاب ظرف دقت کنید تا از عمق کافی برخودار باشد. لایه ای از شن را در کف ظرف بریزید، این لایه برای زهکشی بهتر خاک مورد استفاده قرار می گیرد. سپس خاک مناسب را بر روی لایه شنی ریخته و با دست فشار دهید.

در انتخاب گل های و گیاهان دیش گاردن دقت کنید که گیاهانی با رشد کند را انتخاب کنید. می توانید چندین نوع متفاوت از گیاهان را در انواع اندازه ها انتخاب نمایید. در هنگام انتخاب گیاهان متفاوت، دقت نمایید که شرایط نگهداری و نیازهای همه آنها یکسان باشد.

برای مطالعه مقاله چگونگی کاشت شمشاد می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دیش گاردنهای زیبا

دیش گاردنهای زیبا

گیاهان مناسب دیش گاردن:

برای درخت از گیاهان آپارتمانی شبیه درخت استفاده کنید. همچنین می توانید از گیاهان با ساقه چوبی استفاده کنید و آن را به شکل یک درخت هرس کنید. درختان بونسای هم گزینه مناسبی برای استفاده در دیش گاردن هستند. از کاکتوس ها و گیاهان کوتاه تر هم بعنوان بوته استفاده کنید.

چند نمونه از گیاهان مناسب برای دیش گاردن:

  1. سرو (False Cypress)
  2. نخل شامادورا (Parlor Palm)
  3. شمشاد (English Boxwood)
  4. کاج مطبق (Norfolk Pine)
  5. کاج الوودی (Ellwood’s Blue Cypress)

ادویه برگ کاری

گیاهان مناسب برای بستر دیش گاردن:

چند نمونه از گیاهان مناسب برای بستر دیش گاردن:

  1. چمن یال اسبی (Dwarf Mondo Grass) این گیاه علاوه بر محیط آپارتمانی در فضای باز هم رشد می کند.
  2. نعنا (Corsican Mint) نعنا هم جزو گیاهانی است که در فضای باز قادر به رشد است.
  3. اشک بچه (Baby Tears) این گیاه نیز علاوه بر داخل منزل در فضای باز نیز قادر به رشد می باشد.
  4. هاوارتیا گورخری (Zebra Haworthia)
  5. شیرین برگ (Sugar Vine)

در ترکیب گیاهانی که در بستر دیش گاردن استفاده می کنید و درختچه ها دقت نمایید تا شرایط و نیازهای یکسانی داشته باشند. بعنوان مثال چمن یال اسبی و گیاه اشک بچه در ترکیب با شمشاد گزینه مناسبی هستند.

گیاهان مناسب جهت استفاده در دیش گاردن در فضای باز:

سرو و کاج های کوچک جزو درختانی هستند که برای ساخت دیش گاردن در فضای باز مناسبند. این گیاهان شبیه درختان واقعی بوده و رشد کندی دارند. شمشاد و خاس هم جزو درختانی با برگهای کوچک هستند و برای دیش گاردن در فضای باز مناسبند.

برای مطالعه مقاله انواع مختلف ذرت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دیش گاردنهای جدید

دیش گاردنهای جدید

چند نمونه از درختان مینیاتوری زیبا برای دیش گاردن:

  1. سرو کوهی یا جونیپر (Miniature Juniper)
  2. سرو کوتاه‌ قامت دندی (Just Dandy Dwarf Hinoki Cypress)
  3. درخت مداد آسمانی هالی (Sky Pencil Japanese Holly)
  4. کاج موگو (Dwarf Mugo Pine)
  5. کاج مینیاتوری (Jean’s Dilly Dwarf Spruce)

بذر گل آهار قرمز پا کوتاه

گیاهان مناسب برای بستر دیش گاردن در فضای باز:

گیاهان با برگهای ریز و رشد کم گزینه مناسبی برای بستر دیش گاردن به شمار می آیند. می توانید از گیاهان پوشاننده زمین، گیاهان باغی سنگی، گیاهان کوهستانی و سدوم ها برای این منظور استفاده کنید. به هیچ عنوان از گیاهان علفی و سبزیجات استفاده نکنید، چرا که با رشد سریع خود تمام دیش گاردن را می پوشانند.

چند نمونه از گیاهان مناسب بستر دیش گاردن:

  1. کاکتوس مرغ و جوجه مینیاتوری (Semperviven tectorum)
  2. شمعدانی جنگلی (Cranesbill)
  3. خزه ایرلندی (Irish Moss)
  4. دکمه برنجی (Platt’s Black Brass Buttons)
  5. مارگریت (Miniature Daisies)
برای خرید بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *