خوشمزه ها

آیا چیپس موز سودمند است

آیا چیپس موز سودمند است

موز خشک اسلایس طعم دار شده که به چیپس موز نیز شهرت دارد و سرخ می شود، یک میان وعده ی محبوب محسوب می شود. در برخی موارد این میان وعده ها با سیروپ ها، ادویه ها و نمک طعم دار می شوند.

بر کسی پوشیده نیست که موز یک میوه ی کاملا مغذی می باشد، اما این پرسش پیش می آید که آیا در مورد چیپس موز (موز خشک اسلایس طعم دار شده) هم می توان چنین ادعایی نمود؟

مواد مغذی موجود در چیپس موز:

برخلاف موز خشک، چیپس موز بسیار فرآوری شده، معمولا موز خشک را در روغن سرخ می کنند و با موادی مانند عسل یا سیروپ مزه دار می کنند که این امر باعث بالا رفتن میزان چربی و قند و در نتیچه انرژی آن می گردد.

خرید موز خشک

یک وعده 1 فنجانی (72 گرم) چیپس موز شامل مواد ذیل می باشد:

  •  میزان انرژی: 374 کالری
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • کربوهیدرات: 42 گرم
  • فیبر: 5.5 گرم
  • قند: 25 گرم
  • چربی کل: 24 گرم
  • چربی اشباع شده: 21 گرم
  •  پتاسیم: 8 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین ب6: 11 درصد نیاز روزانه

برای مطالعه مقاله کره بادام زمینی مفید است یا مضر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیپس موز

چیپس موز

اگرچه این میان وعده دارای فیبربالا و چند ویتامین سودمند و مواد معدنی است، اما این فواید در تقابل با محتوای چربی، کالری و قند کاهش می یابد. علاوه بر آن، از آنجا که چیپس موز کم آب و سرخ شده است، بسیار خوش طعم و دلچسب بوده و خواه ناخواه باعث پرخوری بیش از حد می شود. بیشتر چیپس های موز در روغن سرخ شده و در سیروپ خوابانده می شوند که کالری، چربی و شکر اضافی را برای این ماده ی خوراکی به ارمغان می آورد.

خرید پودر موز

آیا چیپس موز فوایدی دارد؟

چیپس موز ممکن است یک میان وعده مناسب باشد. از آنجا که اسلایس های موز سبک، بسته بندی آسان و منبع سریعی از کالری و کربوهیدرات های ساده هستند. هنگامی که پس از ورزش سخت هوازی، پیاده روی یا تجدید قوا هستید، گزینه بسیار خوبی محسوب می شوند.

به علاوه، از آنجایی که فرآوری از موز خشک ایجاد شده، کم آب بوده و ماندگاریشان بسیار بیشتر از موز تازه می باشد. همچنین لازم نیست نگران لک دار شدن یا فاسد شدنشان باشیم. بنابراین برای سفرهای طولانی مناسب خواهند بود. چیپس موز در دسترس بسته بندی آسان و یک منبع سریع انرژی است. قوای ماندگاری طولانی مدت آن را برای مسافرت های کمپینگ یا پیاده روی بسیار مناسب می کند.

برای مطالعه مقاله خشکبار حاوی ویتامین دی می توانید از این لینک استفاده کنید.

چیپس موز در کاسه

چیپس موز در کاسه

آیا چیپس موز می تواند مضر باشد؟

چیپس موز علاوه بر سودمندی اشکالات مختلفی دارد که باید در نظر گرفته شود.

1. سرشار از چربی است:

برای تهیه چیپس موز، اسلایس های موز خشک را معمولاً در روغن سرخ می کنند تا بافتی ترد به آن ببخشد. تولیدکنندگان تمایل دارند از روغن نارگیل یا آفتابگردان استفاده کنند، اما ممکن است از هر روغن سرخ کردنی دیگری نیز استفاده کنند.

یک فنجان (72 گرم) چیپس موز حاوی 24 گرم چربی می باشد، که 21 گرم آن چربی اشباع است. رژیم غذایی شخصی که شامل چربی های اشباع می باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی هستند.

علاوه بر این چربی بالا، خود چیپس موز مقدار زیادی کالری اضافی تولید می کند. به عنوان مثال، همان وعده چیپس موز بیش از 250٪ بیشتر از یک موز متوسط کالری ​​دارد.

میوه خشک مخلوط

2. سرشار از قند:

برخی از چیپس های موز با سیروپ یا عسل پوشانده می شوند و به میزان قابل توجهی به محتوای قند آنها می افزایند. یک فنجان (72 گرم) چیپس موز حاوی 25 گرم قند می باشد که در مقایسه با 5.14 گرم قند طبیعی در یک موز متوسط ​​(118 گرم) 5.10 گرم قند اضافه شده است.

اکثر چیپس های موز در روغن سرخ شده و شیرین می شوند. این عوامل نه تنها به کالری و قند بالای آنها کمک می کند، بلکه خطر بیماری های مربوط به چربی و قند بالا را نیز افزایش می دهند.

برای مطالعه مقاله تاثیر بادام زمینی در کاهش وزن می توانید از این لینک استفاده کنید.

خشک کردن موزها برای چیپس موز

خشک کردن موزها برای چیپس موز

آیا چیپس موز از چیپس های دیگر بهتر است؟

قطعا یک موز کامل یا یک موز خشک گزینه بسیار بهتری نسبت به چیپس موز می باشد. اگر هوس چیزی ترد می کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا چیپس موز از چیپس های دیگر سالم تر است؟

ماده مغذی (یک پیمانه) موز خام 118 گرم چیپس موز 72 گرم چیپس سیب زمینی 25 گرم چیپس سبزیجات 30 گرم
کالری 105 374 133 148
چربی 0.4 گرم 24.2 گرم 8.5 گرم 0.5 گرم
چربی اشباع 0.1 گرم 21 گرم 0.85 گرم 0.5 گرم
کربوهیدرات 27 گرم 42 گرم 13.5 گرم 18 گرم
شکر 14.5 گرم 25 گرم 0.1 گرم 2 گرم

چنانچه می بینیم، چیپس موز از نظر کالری، چربی کل، چربی اشباع و شکر بسیار بالاتر از چیپس سیب زمینی یا سبزیجات است. این چیپس ها نسبت به چیپس های موز سبک تر و پر کننده تر (سیرکننده تر) هستند، به این معنی که احتمال دارد در یک وعده بیشتر مصرف کنیم و این احتمال، شما باید یک وعده بسیار بزرگ بخورید تا مقدار چربی اشباع شده و قند برگه های موز برابر باشد. بهتر است صرف نظر از نوع چیپس هایی که خریداری می کنیم، میزان مصرف خود را محدود کنیم.

خرید چیپس خرما

برای یک گزینه سالم، بهتر است اسلایس های موز خشک را انتخاب کنیم که سرخ نشده و شکراندود نشده باشد، و با مواد گیاهی طعم دار شده باشد.

چیپس موز سرخ شده از نظر کالری، چربی و شکر بسیار بالاتر از چیپس سیب زمینی یا گیاهی است. موز خشک بدون قند اضافه شده گزینه بهتری است، اما در مصرف آن هم نبایستی زیاده روی نمود.

پی نوشت:

گرچه ممکن است در نگاه اول سالم به نظر برسند، اما چیپس موز را باید یک میان وعده ی پرکالری بدانیم.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *