خوشمزه ها

کره بادام زمینی مفید است یا مضر

کره بادام زمینی برای سلامت سودمند است یا مضر

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است. طعم آن خوشمزه است، بافت آن در دهان هیجان انگیز است، ابتدا به سقف دهان می چسبد و بعد چکه چکه ذوب می شود و روی زبان می ریزد. این توصیفی است که خبرگان طعم و مزه از کره ی بادام توصیف می کنند.

افسوس که همه ی افراد نمی توانند لذت خوردن کره ی بادام زمینی را تجربه کنند، برخی افراد آلرژی دارند و حتی در موادر نادری می تواند این آلرژی مهلک باشد. اما اینکه آیا کره بادام زمینی برای 99٪ باقی مانده افراد سودمند است؟ بیاییم بررسی کنیم.

کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی را نمی توان یک خوراکی فرآوری شده دانست. در واقع ماده اصلی؛ بادام زمینی است که پیش از فرایند کره گیری بو داده می شود. سپس آسیاب و خمیر می شود. با این حال، این فرایند تولید در مورد بسیاری از مارک های تجاری کره بادام زمینی که حاوی افزودنی هایی مانند شکر، روغن های گیاهی و حتی چربی ترانس هستند، صدق نمی کند.

مصرف بیش از حد قند و چربی ترانس، باعث اختلال در تندرستی مانند بیماری های  قلبی می شود. به جای خرید یک خوراکی خوشمزه اما بی کیفیت، کره بادام زمینی واقعی را انتخاب کنید. این کره، نباید حاوی ماده ای جز بادام زمینی و شاید کمی نمک باشد.

خلاصه:

کره بادام زمینی در اصل خمیری است که از بادام زمینی درست می شود. اما بسیاری از محصولات بازار، با کیفیت پایین نیز حاوی قند اضافه شده و روغن های گیاهی هستند.

برای مطالعه مقاله کره گیلاس خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

معرفی کره بادام زمینی

معرفی کره بادام زمینی

آیا کره بادام زمینی یک منبع خوب پروتئین است؟

کره بادام زمینی یک منبع انرژی نسبتاً متعادل است که تمام سه ماده اصلی مغذی را تأمین می کند.

100 گرم کره بادام زمینی حاوی:

کربوهیدرات: 20 گرم کربوهیدرات (13٪ کالری) که شش واحد آن فیبر است.

پروتئین: 25 گرم پروتئین (15٪ کالری) که در مقایسه با اکثر خوراکی های گیاهی بسیار زیاد است.

چربی: 50 گرم چربی، در کل حدود 72٪ کالری از انرژی کل.

حتی اگر کره بادام زمینی نسبتاً غنی از پروتئین باشد، اسید آمینه ضروری متیونین آن، در حد کم است. بادام زمینی از خانواده حبوبات (لوبیا ، نخود و عدس) است. پروتئین حبوبات در مقایسه با پروتئین حیوانی از نظر متیونین (methionine) و سیستئین بسیار کمتر است. برای کسانی که به کره بادام زمینی یا لوبیا به عنوان منبع اصلی پروتئین خود نگاه می کنند باید، کمبود متیونین باید با منبع دیگری جبران گردد. هر چند که، مصرف کم متیونین در موشهای آزمایشگاهی باعث شده طول عمرشان بیشتر شود اما مشخص نیست که این اثربخشی در انسان نیز به همان شکل عمل می کند یا خیر؟

خلاصه:

کره بادام زمینی از حدود 25٪ پروتئین تشکیل شده است و این خوراکی را به یک منبع پروتئینی گیاهی عالی تبدیل کرده است. با این حال ، میزان اسید آمینه ضروری متیونین کم است.

مغز بادام درشت ایرانی

بادام زمینی دارای کربوهیدرات کمی است:

کره بادام زمینی خالص فقط 20٪ کربوهیدرات دارد و این میزان برای رژیم کم کربوهیدرات مناسب است. همچنین باعث افزایش قند خون به مقدار جزیی می شود و گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.  نتیجه ی یک مطالعه مشاهده ای نشان داده که زنانی که پنج بار یا بیشتر کره بادام زمینی در هفته مصرف می کنند، بیست و یک درصد کمتر از باقی افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشند.

این سودمندی تا حدی بخاطر وجود اسید اولئیک که یکی از اصلی ترین چربی های بادام زمینی می باشد. آنتی اکسیدان ها نیز غریب به یقین ممکن است نقش اساسی داشته باشند.

خلاصه:

بادام زمینی کربوهیدرات کمی دارد و برای افرادی که دیابت نوع دو دارند یا کسانی که رژیم کم کربوهیدرات دارند، بسیار می تواند مفید باشند.

برای مطالعه مقاله گرانولولا بادام هندی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کره بادام زمینی سرشار از چربی سالم

کره بادام زمینی سرشار از چربی سالم

کره ی بادام زمینی سرشار از چربی های سالم می باشد:

از آنجا که کره بادام زمینی، یکی خوراکی بسیار چربی است، یک واحد 100 گرمی حاوی دوز سنگین 588 کالری است. با وجود کالری بالایی که دارند، خوردن مقداری (متوسط) ​​کره بادام زمینی خالص یا بادام زمینی کامل (آجیلی) در رژیم کاهش وزن کاملاً همخوانی دارد. نیمی از چربی موجود در کره بادام زمینی از اسید اولئیک تشکیل شده است، که اسید اولئیک در واقع نوعی چربی اشباع نشده غیر اشباع می باشد که در روغن زیتون نیز به مقدار زیاد یافت می شود. اسید اولئیک فواید بسیاری دارد که از آن جمله می توان به یک از مهمترین خواص آن (بهبود حساسیت به انسولین) اشاره نمود. کره بادام زمینی همچنین حاوی مقادیر بالایی اسید لینولئیک که یک اسید چرب امگا 6 ضروری است و در اکثر روغن های گیاهی فراوان است، اشاره نمود.

پودر کره

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6، نسبت به امگا 3، ممکن است التهاب و خطر بیماری مزمن را افزایش می دهد. با این حال، این نظریه نتوانسته همه دانشمندان را متقاعد سازد. مطالعات با کیفیت بالاتر نشان می دهد که اسید لینولئیک سطح  نشانه های التهابی را افزایش نمی دهد، و این نظریه را نیازمند بررسی بیشتر می نماید.

خلاصه:

کره بادام زمینی خالص، منبع خوبی از چربی های سالم است. در حالی که برخی از افراد نگران محتوای اسید لینولئیک و امگا 6 آن بوده اند، اما شواهد موجود، نگرانی های این زمینه را کمرنگ تر می کند.

کره بادام زمینی نسبتاً سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است:

کره بادام زمینی نسبتاً مقوی است. یک قسمت 100 گرمی کره بادام زمینی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را تأمین می کند.

  • چهل و پنج درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ای
  • شصت و هفت درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ب3 (نیاسین)
  • بیست و هفت درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین ب6
  • هجده درصد از ویتامین مورد نیاز بدن به فولات
  • سی و نه درصد از نیاز مورد نیاز روزانه بدن به منیزیم
  • بیست و چهار درصد از نیاز روزانه ی بدن به مس
  • هفتاد و سه درصد از نیاز روزانه ی بدن به منگنز
  • همچنین حاوی بیوتین زیادی است و حاوی مقادیر مناسبی ویتامین ب 5، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است.

با این حال، توجه داشته باشید که این  آمار، برای یک واحد  صد گرمی است که در مجموع 588 کالری دارد. کالری برای کالری، کره بادام زمینی در قیاس با منابع  گیاهی کم کالری مانند اسفناج یا کلم بروکلی بسیار پرکالری تر محسوب می شود.

خلاصه:

گرچه کره بادام زمینی سرشار از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مفید هستند. اما حاوی مقدار قابل توجهی کالری نیز است.

بادام زمینی با روکش لیمویی

کره بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است:

مانند بسیاری از خوراکی های غنی، کره بادام زمینی، بیش از  انتظار حاوی ویتامین ها و مواد معدنی سودمند است. همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی فعال زیستی دیگری نیز می باشد که می تواند برخی از نیازهای سلامتی را تامین کند.

کره بادام زمینی کاملاً غنی از آنتی اکسیدان مانند اسید p-coumaric است که ممکن است باعث کاهش آرتروز در موشهای آزمایشگاهی شود.

همچنین حاوی مقداری رسوراترول است که با خطر کمتری در بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن در حیوانات همراه است. رسوراترول فواید بالقوه بسیاری دیگری نیز دارد، اگرچه شواهد آماری انسانی آن همچنان محدود است.

خلاصه:

کره بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله p- کومارین و رسوراترول است. فواید این ترکیبات گیاهی در محیط آزمایشگاهی کاملا اثبات شده می باشد.

برای مطالعه مقاله موسلی بادام بو داده، نارگیل و شکلات تلخ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کره بادام زمینی منبع غنی از ریز مغذی ها

کره بادام زمینی منبع غنی از ریز مغذی ها

منبع بالقوه آفلاتوکسین ها:

حتی اگر کره بادام زمینی را به عنوان یک خوراکی کاملا مغذی در نظر بگیریم، ممکن است همین آجیل (حبوبات) حاوی موادی نیز باشد که مضر است. در بین مواد مضر موجود، در بالای لیست آفلاتوکسین وجود دارد. بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند، جایی که تمایل به رشد کپک ها بسیار بالا می باشد، این قالب می تواند منبع آفلاتوکسین باشد که بسیار سرطان زا است.

در حالی که بدن انسان نسبت به اثرات کوتاه مدت آفلاتوکسین مقاوم است، اما آنچه دریافت روزانه و منظم اتفاق می افتد، کاملاً مشخص نیست. برخی مطالعات انسانی ارتباط آفلاتوکسین با سرطان کبد، رشد کوتاه مدت در کودکان و عقب ماندگی ذهنی را مرتبط دانسته اند. البته خبرهای خوبی نیز هست. طبق یک منبع، فرآوری بادام زمینی آجیلی به کره بادام زمینی 89 درصد از آفلاتوکسین ها را کاهش می دهد. البته آفلاتوکسین در بادام زمینی تازه به میزان حداقلی موجود است که نگرانی ها را رفع می کند.

خلاصه:

کره بادام زمینی ممکن است حاوی مقادیر مختلف آفلاتوکسین باشد که ترکیبات سمی هستند و توسط یک نوع قالب ایجاد می شوند. این سم در بدن عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد بوده اند.

بادام زمینی با روکش چیلی

پی نوشت:

کره ی بادام زمینی مانند اکثر خوراکی ها شامل سایه روشن های متوعی از سودمندی و زیان است. نسبتاً غنی از مواد مغذی و یک منبع پروتئین مناسب است. همچنین مملو از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است، اگرچه با توجه به میزان کالری بالا این میزان فیبر چندان قابل توجه به نظر نمی رسد.

از طرف دیگر، این یک منبع بالقوه آفلاتوکسین است که در طولانی مدت با اثرات مضر همراه است.

نباید از کره بادام زمینی به عنوان منبع غذایی غالب در رژیم غذایی خود استفاده کرد، پیشنهاد این است که خوردن آن هر چند وقت یکبار به مقدار کم مناسب است.

اما مشکل اصلی کره بادام زمینی این است که مقاومت در برابر نخوردن آن بسیار سخت است.

اگر هر بار فقط مقادیر کمی بخوریم، احتمالاً ضرری نخواهد داشت. با این حال، تقریباً غیرممکن است که بعد از خوردن فقط یک قاشق کره ی بادام زمینی متوقف شویم.

مصرف متوسط ​​کره بادام زمینی تا زمانی که از مصرف غذاهای واقعاً مضر مانند نوشابه شیرین، چربی های ترانس و سایر خوراکی های بسیار فرآوری شده (مانند پفک و چیپس) اجتناب کنیم، بعید است تأثیرات منفی عمده ای داشته باشد.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *