خوشمزه ها

آجیل سمبول چیست

آجیل سمبول چیست

برای ما ایرانیان، چیدن هفت سین صفایی ویژه درآغاز سال نو دارد. در زمان تحویل سال همه ی ما کنار سفره می نشینیم و از دیدن (و میل کردن) نماد های باستانی لذت می بریم. یکی از این اجزا آجیل مشکل گشا می باشد. آجیلی که حجم عمده آن را نقل در برگرفته و در توری هایی قرار داده شده و دور آن را با روبان بسته اند. طعم آجیل خاص، شیرین و بی بدیل می باشد. این آجیل را معمولا هدیه می دهند تا از برکت آن در سرتاسر سال بهره برد.

آجیل و سمبل آن در کریسمس:

جشن قرون وسطایی کریسمس، فرصتی را برای اروپایی ها فراهم می کند تا نهال کاج را با سنتی برای جشن گرفتن فصل تزئین کنند. همانطور که همه می دانند، طرح ها و عناصر تزئینی براساس سنت های قرون وسطایی ساخته شده ولی امروزه از آجیلی مثل فندق هم به این تزیینات اضافه گردیده است.

کتابی با نام “داستان هایی از طبقه زیرین جهان” که در باغ قرون وسطایی محصور شده منتشر شد، درخت فندق، اساطیر باستانی آن، ظاهر در فرهنگ عامه، نمادگرایی سنتی و کاربردهای کاربردی را معرفی کرد. فندق (و به طور کلی آجیل) نمادهای باستانی خوش شانسی و باروری بودند که به معنای امروزی مسیحی داده می شدند و حتی امروز نیز بخشی مشترک از سنت های کریسمس هستند.

از نظر گیاه شناسی این آجیل با سه قسمت مشخص می شود، آجیل به عنوان نشانه ای از تثلیث تفسیر می شود. پوسته بیرونی تلخ است، نمایانگر گوشت و شور مسیح است، پوسته نمادی از ایمان و چوب صلیب است، در حالی که مهره شیرین بیانگر ذات الهی مسیح است. آجیل ها اغلب در تصاویر مادر مقدس و فرزند نشان داده می شوند، همانطور که در این نقاشی توسط یوس فنشان داده شن کلیف نشان داده است، جایی که یک گردوی نصف شده بر روی طاقچه پیش زمینه قرار دارد.

فندق به طور خاص در متون قرون وسطایی، نمایشنامه های مرموز و اشعار ذکر شده است. اولین وحی مربوط به عشق خدا به همه چیز بود. وقتی یک جسم کوچک را که شبیه فندق است، در کف دستش قرار می دهند، او می پرسد این چیست و به او می گویند: “همه ساخته شده است”. مهره ای استعاره ای از کل آفرینش، صرف نظر از اندازه ناچیز آن، نماد قدرت بیکران خداوند است.

آجیل تازه بو داده

آجیل تازه بو داده

سمبل آجیل در سنت های ایرانی:

آتش از دیرباز در تمام تمدن های تاریخی و حتی ایران اهمیت خاص و به سزایی دارد. واژه ی آتش پرست واژه ای است به مفهوم پرستار آتش (نگهدارنده ی آنش) که به اشتباه رایج عبادت کننده می دانند. آتش نقش به سزایی در شکل گیری تمدن بشری ایجاد نموده بنابراین محافظت و نگهداری آن (که به سختی انجام می گرفته ) اهمیت زیادی داشته است. در باور زرتشتیان ایزدی (یک امشاسپند) متولی آتش در جهان امروزی می باشد.

پیشینیان معتقد بودند در شب چله برای ورود قداست این اختراع مفید بشری آن را به بدن بایست وارد کرد. پس آجیل لرک که نماد آتش بود و دارای طبع گرم است را مصرف می کردند که وجود انسان در برابر سرما و اهریمن سرما محافظت گردد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *