گیاهان

نگهداری یاس آبی و تکثیر آن

معرفی یاس آبی

گیاه یاس آبی که با نام علمی Plumbago capensis شناخته می شود، بومی آفریقای جنوبی بوده و نام لاتین این گیاه Leadwort/Plumbago است. جزو خانواده Plumbaginacea می باشد. یاس آبی درختچه ای کوتاه به ارتفاع 75 الی 100 سانتی متر است. این گیاه یکی از زیبا ترین درختچه هایی است که 8 الی 9 ماه از سال را به گل می نشیند.

این درختچه زیبا گلهایی به رنگ آبی آسمانی دارد که در اواسط فصل بهار ظاهر می شوند. بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کند و گیاهی بالا رونده است که به قیم نیاز دارد. در طول رشد خود به راحتی برروی یک دیوار بالا رفته و کل دیوار را پوشش می دهد. اگر بخواهید به صورت بوته ای بزرگ نگهداری کنید نیاز است تا به طور مرتب شاخه های بالا رونده آن را کوتاه کنید. در مناطق سرد سیری داخل گلدان و به شکل آویز نگهداری می شود.

کاسه گل های گیاه یاس آبی سبز، پیوسته و لوله ای شکل و کرک دار است. جام گل دارای لوله باریکی است که به پیاله 5 لبه منتهی می شود. گل آذین یاس آبی شبیه فلوکس است که از این رو آن را فلوکس درختی هم می نامند.

گل یاس زیبا

گل یاس زیبا

شرایط نگهداری یاس آبی:

یاس آبی برای نگهداری نیار به شرایط محیطی مناسب دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

خاک مناسب:

گیاه یاس آبی در خاک معمولی باغچه به راحتی رشد می کند. برای نگهداری در گلدان بهتر است، در خاک لومی با کود آلی نگهداری شود. مخلوطی از خاک لوم، خاک برگ، پیت و شن بهترین محیط کشت برای این گیاه است. این گیاه محیط نسبتا اسیدی را دوست دارد بنابراین استفاده از کمی پیت ماس جهت اسیدی نمودن خاک این گیاه توصیه می شود. در محیط های قلیایی، به جهت عدم جذب آهن، برگ های گیاه بخصوص برگ های جوان زرد رنگ می شوند.

آبیاری مناسب:

گل یاس آبی گیاهی مقاوم به کم آبی است اما به آبیاری منظم نیاز دارد. تا زمانی که گیاه به طور کامل در خاک مستقر شده و رشد کند باید به خوبی آبیاری گردد. در فصول بهار و تابستان دو بار در هفته آبیاری شود. همیشه باید خاک آن مرطوب باشد، اما هرگز نباید آن را غرقابی نمود. در زمستان به آبیاری هر ده روز یکبار نیاز دارد، باید بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

دمای مناسب:

گیاه یاس آبی به سرما حساس بوده و در دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد بهتر است در گلخانه خنک نگهداری شود. در دمای بین 7-20 درجه سانتگراد بهترین رشد را خواهد داشت.

نور مناسب:

گیاه یاس آبی برای رشد مناسب خود به نورکافی و کامل نیاز دارد. در ظهر های تابستان نباید در برابر اشعه مستقیم تابستان قرار بگیرد.

 کود مناسب:

یاس آبی بعد از گلدهی هر دو هفته یکبار به کود مخصوص گیاهان آپارتمانی نیاز دارد. در فصل پاییز و زمستان باید کوددهی را متوقف کرد.

رطوبت مناسب:

رطوبت مناسب برای این گیاه 40 تا 60 درصد است. در فصول بهار و تابستان هر دو روز یکبار گیاه را با آب ولرم غبارپاشی کنید اما از مرطوب شدن گل ها جلوگیری کنید. از غبار پاشی در زیر نور آفتاب خودداری نمایید.

هرس کردن:

گهای گیاه یاس آبی بر روی شاخه های جدید بهاره ظاهر می شوند، از این رو بهتر است هر ساله بعد از اتمام موسم گلدهی، گیاه یاس کبود را هرس شدید کرده و شاخه های چوبی سالهای قبل را حذف کنند و ارتفاع ساقه ها را تا 15 سانتی متر کاهش دهد.

گلدان مناسب:

هر ساله با فرارسیدن بهار گیاه را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید، اگر امکان تعویض گلدان را نداشتید خاک سطحی گلدان را با خاک نو تعویض کنید.

تکثیر گیاه یاس آبی

تکثیر گیاه یاس آبی

تکثیر گیاه یاس آبی:

یاس آبی از طریق روشهای تقسیم بوته، بذر، خواباندن و جوانه زدن تکثیر می شود. جهت قلمه زدن یاس کبود، از ساقه های نیمه رسیده در بهار و تابستان استفاده کنید. تکثیر از طریق قلمه ساقه در فصل تابستان و بهار و قلمه ریشه در فصل بهار انجام می گیرد. تکثیر از طریق بذر در اواخر زمستان و از طریق بوته در فصل بهار صورت می گیرد.

آفات و بیماریهای گیاه یاس آبی:

در ادامه به بررسی آفات و بیماری های گل یاس آبی می پردازیم.

ظهور حشرات با مواد چسبنده روی گل ها و غنچه ها:

برای از بین بردن این حشرات، گیاه را با یک سم حشره کش نفوذی سمپاشی کند.

ریزش برگ های جدید:

ریزش برگهای جدید در گیاه یاس آبی نشان دهنده کمبود مواد غذایی می باشد. برای رفع این مشکل بهتر است هر دو هفته از کودهای مغذی استفاده نمایید تا برگ های جدید ظاهر شوند.

 باز نشدن غنچه ها:

هوای سرد و نور ناکافی موجب باز نشدن غنچه های گیاه می شود. برای از بین بردن این مشکل گیاه را به محل گرم تر و دارای نور مستقیم آفتاب منتقل کنید.

ریزش غنچه ها:

ریختن غنچه های گیاه یاس آبی به جهت گرم و خشک بودن هوا می باشد. برای بهبود وضعیت گیاه آن را به مکان سرد با جریان ملایم هوا منتقل کنید. گیاه را با آب ولرم غبارپاشی کنید.

چروک و قهوه ای شدن برگها:

چروک و قهوه ای رنگ شدن برگهای گیاه یاس آبی نشانه گرم و خشک شدن هواست. گیاه را به محل خنک تر با تهویه ملایم منتقل کنید و آن را با آب ولرم غبارپاشی کنید.

ریزش برگهای زیرین گیاه یاس آبی:

آبیاری بیش از اندازه و غرقابی شدن موجب ریزش برگ های زیرین گیاه می شود. برای رفع مشکل، آب زیر گلدانی را خالی کرده و زهکشی گلدان را بررسی کنید تا از مسدود نشدن آن اطمینان حاصل کنید. اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شده و سپس اقدام به آبیاری کنید.

گیاه یاس آبی

گیاه یاس آبی

ظهور آفت ها و زخم های سفید و پنبه ای روی برگ ها:

حشره آفت موجب زخم های پنبه ای در این گیاه می شود. برای رفع مشکل هر دو هفته یکبار گیاه را با استفاده از محلولهای آفت کش سمپاشی نمایید. در حین سمپاشی گل ها را محفوظ نگهدارید.

سیاه شدن برگ ها:

استفاده از مواد براق کننده شیمیایی ممکن است موجب سیاه شدن برگها شود. استفاد از این مواد براق کننده را متوقف کنید.

کاهش تعداد گلها در فصل بهار و تابستان:

اگر در سال گذشته گیاه به خوبی هرس نشده است بعد از اتمام گلدهی، ساقه های گیاه را هرس نموده و شاخه های اضافی را قطع نمایید.

کوچکتر شدن برگهای جدید گیاه:

گیاه با کمبود مواد غذایی مواجه است. هر دو هفته یکبار از مواد تقویتی برای تغذیه گیاه استفاده نمایید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *