آموزش باغبانی

پردرآمدترین محصولات کشاورزی در ایران

معرفی زود بازده ترین محصولات کشاورزی

کشاورزی یکی از پر سود ترین کسب و کارهای جهان به شمار می آید. امروزه با افزایش نرخ بیکاری بسیاری از جوانان از کارهای کشاورزی استقبال کرده اند در حالی که در گذشته کشاورزی کاری ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسید. از سوی دیگر بسیاری از افراد به کار کشاورزی علاقه مند هستند.

این افراد مایلند تا در هنگام کشاورزی محصولی زود بازده و پر سود را برای کار کشاورزی انتخاب نمایند. برای اینکه بتوان محصولی سودده و زود بازده را انتخاب کرد، باید اطلاعات بروزی را در دست داشت تا کشاورزی خود را به کسب و کاری پر سود تبدیل کرد. برای این منظور در این مطلب به معرفی زود بازده ترین محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت تا با مطالعه آن بتوانید محصولی مناسب را برای کشاورزی انتخاب نمایید.

گیاهان دارویی یکی از محصولات پر بازدهی در ایران هستند که از سوی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شدند. علاوه بر گیاهان دارویی برخی از گیاهان غیر دارویی که در شرایط گلخانه ای و ایروپونیک کشت می شوند، مثل محصولات جالیزی چون خیار، گوجه فرنگی و نیز محصولاتی مثل قارچ خوراکی، توت فرنگی و زعفران نیز از جمله محصولات زود بازده به حساب می آیند.

این محصولات کشاورزی در محیط های کشت گلخانه ای و ایروپونیک و هیدروپونیک، بدون اتلاف منابع آب و انرژی و تنظیم دما و رطوبت مورد نیاز محصول مورد نظر، موجب به حداقل رسیدن زمان تولید محصول شده و حتی می توان محصول را در خارج از فصل رویش و میوه دهی به کاشت و برداشت محصول تحریک کرد.

پردرآمدترین محصول گلخانه ای:

محصولات گلخانه ای جزو گیاهان زود بازده به شمار می آیند. این محصولات در بازه ی زمانی کوتاهی رشد کرده و ثمر می دهند و از این رو از بابت هزینه و سرمایه ای که مصرف می شود بازدهی زیادی دارند. محصولات گلخانه ای دردسر های کشت در فضای آزاد را ندارند.

محصولات گلخانه ای طیف وسیعی از محصولات را شامل می شوند که از این بین می توان به خیار، گوجه فرنگی، بامیه ، فلفل دلمه ای، مرزنجوش، گوجه تزئینی، کدو و بادمجان اشاره کرد. محصولات گلخانه ای نه تنها در بازار های داخلی بلکه در بازار های خارجی نیز محبوبیت خوبی دارند. چنانچه بتوانید محصول خوب و با کیفیتی را تولید نمایید می توانید بر روی صادرات محصولات گلخانه ای خود حساب کنید.

فلفل سبز:

فلفل سبز که به فلفل شیرین نیز معروف است دارای خواص فراوانی است. در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و جزو محصولات پر طرفدار و پرفروش کشاورزی به شمار می آید. فلفل سبز از اواسط خرداد شروع به ثمر دهی می کند و تا پایان پاییز می تواند محصول تولید کند. به فضای بزرگی نیاز ندارد. حتی داخل جعبه هم می تواند رشد کند. با اختصاص زمینی کوچک می توانید محصول خوبی را برداشت نمایید.

بذر فلفل

فلفل سبز

فلفل سبز

پرورش انواع سبزیجات:

تمامی مردم دنیا به سبزیجات و مصرف آن در کنار غذا علاقه مندند همین امر باعث شده تا سبزیجات به یکی از پر مصرف ترین محصولات کشاورزی دنیا تبدیل شود. کاشت و برداشت سبزیجات در محیط گلخانه ای موجب شده تا به محصولات کشاورزی پر بازده تبدیل شود.

بذر سبزیجات

پرورش انواع سبزیجات

پرورش انواع سبزیجات

کشت گیاهان دارویی:

گیاهان دارویی از تنوع بالایی برخوردار هستند که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه نوع مناسب آن انتخاب و کشت می شود. از آنجایی که استفاده از گیاهان دارویی از رونق خوبی برخوردار است می توان از این محصولات برای کشت و کار استفاده نمود. گیاهان دارویی مثل زعفران، به لیمو، نعناع، زوفا، شیرین بیان، شوید، زیره و شنبلیله جزو محصولات کشاورزی زود بازده به حساب می آیند. این گیاهان دارویی حداقل به سه مرحله آبیاری نیاز دارند و جزو گیاهان کم آبخواه محسوب می شوند.

بذر گیاهان دارویی

به لیمو:

گیاه به لیمو ارتفاعی بین 1.5 الی 2 متر دارد. گاهی ارتفاع آن به سه متر می رسد. اگر چه به سرما مقاوم است اما در برابر یخ زدگی باید محافظت شود. تکثیر آن از طریق قلمه گیری می باشد و قلمه ها بعد از 15 روز ریشه زده و بعد از رشد 5 سانتی ریشه برای زراعت آماده اند. به لیمو در اولین سال بعد از کشت دو بار و از سال دوم به بعد بیش از سه بار چیده می شود. از همین رو جزو محصولات کشاورزی زود بازده محسوب می شود.

به لیمو

به لیمو

زعفران:

زعفران گیاهی چند ساله به ارتفاع 20 سانتی متر است. دارای برگ های سبز تیره، دراز و خطی به اندازه 10 سانتیمتر است که مستقیما از پیاز سفت و دایره ای شکلی خارج شده است. ساقه تولید کننده گل از بین برگها خارج شده در انتها 1 تا 3 عدد گل می دهد.  دارای گل های ارغوانی یا بنفش رنگ قیفی شکل است که داخل آن سه عدد پرچم، یک عدد تخمدان، یک عدد خامه و یک کلاله سه شاخه قرار دارد.

کلاله قرمز رنگ آن همان زعفران معروف و مرغوب است. بعد از کشت غده ها زعفران به سه بار آبیاری احتیاج دارد. بعد از اولین آبیاری که در اواسط تابستان صورت می گیرد گیاه رشد خود را آغاز نموده و در پاییز گل می دهد. زعفران هم در همان اولین سال کشت به بار می نشیند و در سالهای بعد چند برابر محصول اولیه را تولید می کند از همین رو جزو محصولات گیاهی زود بازده به شمار می آید.

 

زعفران

زعفران

زوفا:

گیاهی چند ساله خودرو و معطر با ارتفاع 30 سانتیمتر می باشد. دارای ساقه های چوبی منشعب و متعدد است. برگ های آن سبز رنگ و در اندازه کوچک، باریک و نوک تیز هستند. گل ها به شکل سنبله در رنگ های آبی، صورتی یا سفید، در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه وجود دارد. سرشاخه های گلدار آن بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

بذر زوفا

زوفا

زوفا

نعناع:

گیاهی چند ساله دایمی و علفی است. در اکثر نقاط کشور قابلیت کشت دارد. اندام های زیر زمینی آن در دمای 17- درجه زنده می مانند. جهت رشد به آب کافی نیازمندند. جهت برداشت برگ های نعنا، قبل از گلدهی، صبح زود برگ ها را با دست ها جمع آوری می کنند. در این صورت 3 تا 4 بار در سال می توان محصول نعنا را برداشت کرد از همین رو گیاه نعنا نیز محصولی زود بازده می باشد و در سال اول می توان محصول را برداشت کرد.

بذر نعنا

نعناع

نعناع

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

8 دیدگاه درباره مقاله “پردرآمدترین محصولات کشاورزی در ایران

  1. Avatar سیاوش مهیمی گفت:

    باسلام.
    هم وطن عزیز .اموزشهای شما هم جامع،کامل،خلاصه واموزشیست واز طرفی باید تمامی فاکتورهای جذب جوانان رادرنظرگرفت،زمین ،اب،اجاره،هزینه،زمان،سرمایه،درامد،ووو…عدیده مشکلاتی که بقول معروف به دریا رفته میداند مصیبتهای دریارا.
    وگزینه ای که مد نظر بنده میباشد این است که جوانان سرمایه های این مرزوبوم هستند بیائید باامکانات شما که دستی برقلم دارید وتوانی درانتشار این نیرو راگسیل دهیم به مناطق محروم تاهم محرومیتها محو گردد وهم از توانائیهای یکدیگر سود بردن من باب مثال. در منطقه جنوب شرق ایران میشود ثروت از زمین درو کرد میشود جوانان جویای کاررا دل گرم کرد از سر مایه گذاری وسودبردن وسوددادن به هموطنان خواب روی ثروت ونا اگاه از کشتهائی که به اجباردر اثر نیاز یومیه انها ازسوی شیادانی به نامهای دلال وواسطه که نه زحمت بلکه خون انهارابه شیشه میکنند واز دست رنج این عزیزان مظلوم ثروت برثروت اندوخته و
    ودر طول سال همین ها هستند که دست رنج این عزیزان را به بازار عرضه میکنند واز طرفی هم با فروش محصولات گران به نوعی شهرنشینان را که امروزه با این بهران گرانی که همه اگاهیم سر کیسه میکنند و هرساله حرکت ازنو.
    عارضم که به وسعت ۱۰۰۰ در۳۰۰ کیلومتر خاک مقدس وحاصلخیز جنوب شرقی ایران میشود با کشت نوعی یونجه به نام گهی ومعرف تران بذر نیک شهری از هر هکتار کشت یک بار در طول چهارسال وسالی ۱۲ تا۱۸ درو برداشت کرد که اولین درو بعد از۶۰ روز ودرو۲و۳بعداز۲۰ روز ومابقی دروها با میانگین۱۵ روز برداشت کرد که میانگین تناژ۲۵۰۰کیلودرهردرو میباشد ومزیت مرسوم کشت این مناطق نصفه ای یعنی زمین ازمالک وسرمایه از سرمایه گذار این توان را به طرفین میدهدکه از داشته های یکدیگر بصورت۵۰-۵۰سود ببرند واگر از ۵درصد این اراضی دراین راستا استفاده شود ایران قطب تولید علوفه در خاورمیانه خواهد شد واین مهم در مدت زمان کمی محقق خواهد شد اگر از توان قلم وانتشار شماهایی عزیز استفاده شود.قطعا عملی میشود
    ومن در طول یکی دوسال با عده ای از این عزیزان در رابطه هستم واز طرفی شغل خودم هم ملاکی وکشاورزیست ومیدانم که اگر جوان با سرمایه هایشان به این مناطق سرازیر شوند انگار درهای امیدرا به روی این عزیزان گشوده اند، علاوه بر سودی که خود میبرند، ولذا با پوزش ومطابق با تجربه بیش از دو دهه این تضمین را میدهم که باید این محصول را دررده زودبازده وسود اور قراردار با امید پیروزی روز افزون شما هم وطن عزیز وسلام

  2. Avatar ناشناس گفت:

    باسلام
    کشاورزی کار انسان های بیدار و عاشق است. برعکس انسان های کم اندیش، این انسان های فراوان اندیش اند که زندگی و خوشبختی را دریغ نمی کنند و دانش عاریه ایِ خود را شِیر می کنند.

    با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل دما، میانگین بارش، جنس خاک، هزینه ادوات و کود و کرایه حمل، بطور کلی کشت گندم برای کشاورز دیم کار صرفه اقتصادی خاصی ندارد. به جای آن می توان محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند و در عین حال درامد بالاتری دارند از جمله “کاملینا، تریتیکاله، زیره سبز، کینوا” و غیره اشاره کرد.
    برای مثال قیمت خرید گندم سال بعد ۷۵۰۰ و کاملینا توسط شرکت خصوصی ۱۶۵۰۰ تومان می باشد. اگر روغن کاملینا به صادرات برسد، درامد خیلی بالاتری دارد. مقدار کاه کاملینا نیز از گندم بیشتر و برای دام خوش خوراک و نسبت به کاه گندم که بنوعی فقط شکم پرکن دام هست، بسیار مقویتر است.

    توسعه کشت گیاهان دارویی و صادرات آن می تواند هم بنفع کشاورز و هم مملکت را از پول نفت بی نیاز کند.

    بدلیل بالا بودن هزینه های احداث گلخانه، کشت گیاهان دارویی اکثرا در فضای باز انجام می شود. برای همین نسبت به هر اقلیمی بر اساس دما و بارش و جنس خاک، گیاهان مختص همان اقلیم می بایست کشت شود. برای مثال سیاه دانه nigela sativa یک محصول خوب برای کشت دیم در نقاطی با حداقل بارش ۴۰۰ میلیمتر می باشد. کاشت و برداشت مکانیزه و هزینه کارگری ندارد. بین ۷ تا ۱۵ کیلوگرم بذر نیاز دارد. هم دانه و هم روغنش استحصال شده به روش کُلد پرس قیمت بالایی دارد و مناسب صادرات به کشورهای اطراف بالاخص به بازار روسیه ست. هر هکتار بصورت دیم حداقل ۵۰ میلیون تومان سود خالص و بصورت کشت آبی حدود ۲۰۰ میلیون تومان نصیب کشاورز خواهد شد.

    به لیمو که در بالا اشاره شد نیز مناسب صادرات بالاخص به بازار روسیه ست. برداشتش هزینه کارگری دارد اما بدلیل قیمت بالایی که دارد کشت آن بصرفه ست.
    به لیمو به آب و هوای معتدل و گرمسیری و مصون از بادهای شدید نیاز دارد. دما در زمستان از منفی ۴ الی ۵ درجه نباید پایینتر و حداکثر ۴۰ درجه در تابستان باشد. در خاکهایی با زهکشی خوب، خشک و فقیر نیز توان رشد دارد. PH مورد نیاز حدود ۷ است. بسته به تراکم، فواصل کشت روی ردیف ۴۰ الی ۵۰ سانت و بین ردیف ۷۰ الی ۱۰۰ سانت و تعداد قلمه مورد نیاز حدود ۳۰ هزار قلمه است. هر هکتار هفته ای دوبار به مدت ۱.۵ الی ۲ ساعت آبیاری نیاز دارد. برداشت گیاه را در سال میتوان ۳ بار انجام داد. در شرایط گلخانه هر ۴۵ روز یکبار برداشت انجام می شود. یکبار کشت می شود ۵ سال برداشت می شود. برگ های جمع آوری شده در دمای ۳۵ درجه با دستگاه خشک می شوند. متوسط عملکرد برگ خشک در فضای باز مزرعه بین ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ کیلو در هکتار می باشد و چین اول و دوم بالاترین عملکرد ماده خشک را دارند. از سال دوم حدود ۳۰۰۰ کیلو می توان برداشت کرد. از هر ۱۰۰ کیلو برگ به لیمو، حدود ۵۰۰ گرم اسانس با قیمت بالا بدست می آید. برگ ها و اسانس می بایست در جای خنک نگهداری شوند.

    زعفران هم بهتر است بصورت کشت ایروپونیک انجام شود. در اینصورت کیفیت زعفران بیشتر از ۵۰ درصد بالاتر خواهد بود.

    زوفا با هرنوع خاکی سازگار و به سرما مقاوم است. ۷ سال عمر می کند. PH مناسب خاک بین ۵ تا ۷.۵ است. عمق کاشت بذر ۱ الی ۲ سانت. میزان بذر ۵ کیلوگرم در هکتار. دور آبیاری در سال اول هفته ای یکبار و در سال های بعد هر ۳ هفته یکبار. فاصله بین ردیف ۵۰ الی ۷۰ سانت. تا ۴۰ روز بدون آبیاری زنده می ماند. بمنظور برداشت سرشاخه جهت تهیه ادویه، برداشت در اوایل گلدهی و بمنظور استحصال اسانس باید در مرحله گلدهی کامل برداشت شود. برای خشک کردن با دستگاه خشک کن الکتریکی، درجه ۳۰ الی ۳۵ است. خشک کردن در هوای آزاد و سایه ۶ روز طول می کشد. عملکرد گیاه خشک در سال اول تا ۸۰۰ کیلو و در سال دوم به بعد تا ۲ تن در هکتار می باشد(تا ۴ تن نیز امکانش هست). عملکرد بذر حدود ۵۰۰ کیلو در هکتار می باشد.

    ارزش افزوده زوفا چند برابر یونجه که اشاره کردن می باشد. یونجه نیتروژن خاک را تامین اما فسفر خاک را کاهش می دهد و به مرور باعث سفت شدن خاک می شود. کاه کینوا(خاویار گیاهی) کم از یونجه نیست.

    نعناع فلفلی بومی ایران نیست اما قابلیت کشت در اکثر نقاط را دارد. به حداقل ۸۰۰ میلی متر بارندگی نیاز دارد. به جهت اسانس آن کشت می شود. در مناطق سرد اسانسش بیشتر است، دقیقا مثل قیزیل گول. رنگ اسانسش زرد است. در طول رویش از هر هکتار ۱۲ الی ۲۰ تن محصول(۳ تن خشک + ۳۰ الی ۶۰ کیلوگرم اسانس) بدست می آید. خواص دارویی زیادی دارد. مثلا قطره Carmint از نعنا فلفلی بدست می آید.

    بعدها بیشتر بسمت گیاهان دارویی خواهند رفت و کمتر کسی پیدا می شود که گندم کشت کند، طوریکه آنهایی که قدر کشاورزان را نمی دانند مجبور می شوند عمده گندم نیاز داخل را به قیمت های بالاتر وارد کنند. همان پولی که باید تو جیب کشاورز داخل می رفت، تو جیب کشاورز خارجی می رود. خیلی گیاهان دارویی را می توان در این مملکت کشت کرد اما مکانیزاسیون می خواهد. مثلا دستگاه برداشت بابونه که بتوان به تراکتور متصل کرد در خارج یافت می شود، اینجا خیر. یا کارگاه های فراوری گل محمدی در هر منطقه ای که کشاورزی انجام می شود، فراهم نیست. فاصله زمانی از چیدن گل ها و درصورت تمایل جدا کردن گلبرگ ها به جهت اسانس کشی با کیفیت بالاتر، تا انتقال به واحد فراوری نباید بیش از ۵ ساعت باشد.

  3. Avatar سمیه گفت:

    لطفا شماره تماس بگذارید که از تجربیات شما بیشتر استفاده کنیم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شماره تماس 09358504040 است ولیپاسخگویی به سئوالات فنی فقط از طریق اس ام اس و یا واتس اپ و یا تلگرام است.

  4. Avatar مددی گفت:

    سلام روزبخیرسال ۱۴۰۲مبارک درنیم هکتارزمین اجاره ماهی ۶میلیون گیاهان دارویی پرسود چه هست که بشودکاشت ارادتمندمددی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      جناب مددی عزیز ما پیشنهادهای اقتصادی نمی دهیم چون به خیلی عوامل بستگی دارد

  5. Avatar مجتبی گفت:

    عالی بود لذت بردم

  6. Avatar حمداله گفت:

    تشکر فراوان
    درمقاله شمانوعی دلسوزی دیدم که امیدوارم مسئولین هم به این دیدگاه برسند.آمین
    کاش دیدگاه مردم هم به سمتی تغییرکند که منفعت دانشمندان درنگاهشان بزرگتراز نفع شخصی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *