آموزش باغبانی

چگونگی رشد گل یاس بنفش

چگونگی رشد گل یاس بنفش

عطر و بوی عمیق و اسرارآمیز گل یاس را در یک عصر تابستان گرم را تصور کنید. اگر به گیاه یاس بنفش مقداری آب داده و در آفتاب کامل کشت کنید، رشد آن آسان است. بیش از 100 گونه یاس بنفش وجود دارد که همه آن­ها به صورت بوته ­ای یا درختی رشد کرده و گل ­های معطری را تولید می­ کنند. در ادامه نحوه رشد و مراقبت از یاس بنفش را یاد خواهید گرفت.

کشت گل یاس بنفش:

در بخش اول مقاله به چگونگی کاشت گل یاس بنفش می پردازیم.

1. انتخاب نوع یاس بنفش برای کشت:

برای انتخاب نوع یاس بنفش علاوه بر رنگ، به ارتفاع گیاه نیز توجه کنید. برخی از گیاهان نظیر یاس­ های بنفش “پالیبین” و “سوپربا” به اندازه 1 تا 2 متر رشد می­ کنند. ارقام دیگر، مانند Syringa reticulate تا ارتفاع 6 تا 9 متر رشد می ­کنند.

  • شما می­ توانید گیاه فاقد ریشه یا گیاه رشد یافته در ظرف را تهیه کنید و یا می ­توانید به صورت پستی سفارش دهید.
  • همچنین می­ توانید گیاهچه­ ها یا ساقه­ های رونده را از بوته یاس بنفش همسایه بردارید. گیاهچه ­ها را از بوته یاس بنفش همسایه تهیه کنید. تهیه گیاهچه ­ها معمولا هنگامی که جوانه­ های برگ تشکیل شده و برگ­ های تازه تولید می ­شوند، صورت می گیرد. گیاهچه ­هایی را انتخاب کنید که حداقل 30 سانتیمتر طول دارند. با استفاده از بیل یا حفر کردن زمین از پایه ریشه هم استفاده کنید. ساقه­ های رونده را با استفاده از بیل برش داده و گیاهچه­ ها را از گیاهان والدینی جدا کنید.

برای خرید بذر درختچه یاس هلندی کلیک کنید.

انتخاب نوع یاس بنفش برای کشت

انتخاب نوع یاس بنفش برای کشت

2. انتخاب مکان کشت گل یاس بنفش:

گل یاس بنفش به آفتاب کامل نیاز دارد؛ بنابراین، جایی را پیدا کنید که در روز حداقل 6 ساعت آفتاب دریافت کرده و گردش هوا خوبی دارد. گل یاس بنفش رشد یافته در هوای مرطوب و بدون آفتاب کافی مستعد ابتلا به بیماری است. یاس­ های بنفش نیز به خاک با زهکشی خوب نیاز دارند. اگر زهکشی خاک مشکل دارد، قبل از کشت تپه­ هایی از خاک را برای آن­ها ایجاد کنید. از کشت یاس بنفش در نزدیک دیوار یا درخت خوداری کنید. ریشه ­های یاس بنفش برای گسترش نیاز به فضای کافی دارند.

انتخاب مکان کشت گل یاس بنفش

انتخاب مکان کشت گل یاس بنفش

3. آماده­ سازی یاس بنفش برای کشت:

اگر در حال کاشت یاس بنفش هستید، ریشه­ ها را به مدت 15-10 دقیقه در آب ولرم غوطه­ور کنید. اگر در گلدان ­های خود ریشه ­دار هستند و یا زیاد رشد کرده ­اند، با استفاده از انگشتان دست خود ریشه ­ها را به آرامی از هم جدا کنید.

آماده­ سازی یاس بنفش برای کشت

آماده­ سازی یاس بنفش برای کشت

4. زمان کاشت گل یاس بنفش:

برای کاشت یاس بنفش در بهار یا پاییز برنامه ­ریزی کنید. برای قرار دادن ریشه ­ها در خاک سوراخی با اندازه کافی را حفر کنید. پایه گیاه را در سطح زمین قرار دهید. پس از قرار دادن یاس بنفش در خاک، آن را تا نیمه با خاک پر کنید و قبل از پر کردن بقیه خاک، آبیاری را انجام دهید. بقیه خاک را پر کرده و فشار دهید. فشار بیش از حد می­ تواند باعث از بین رفتن ریشه­ ها و گیاه شود.

  • اگر خاک مورد نظر غنی نیست، قبل از کاشت یاس بنفش مقدار کموپست و کود را به سوراخ اضافه کنید.
  • برای بررسی pH خاک از کیت آزمون خاک استفاده کنید. یاس بنفش pH خنثی تا کمی اسید و از 7-5 را ترجیح می­ دهد. اگر خاک خیلی اسیدی است، آهک را روی ریشه­ های یاس بنفش بپاشید. برای این منظور دستورالعمل سازنده را دبنال کنید و هر 5-3 سال یکبار استفاده نمایید.
  • اگر بیش از یک بوته یاس بنفش را کشت کرده ­اید، بسته به نوع کشت شده، سوراخ­ هایی با اندازه 4.5-5 متر را حفر کنید.
زمان کاشت گل یاس بنفش

زمان کاشت گل یاس بنفش

مراقبت از یاس بنفش:

در بخش دوم مقاله به چگونگی مراقبت از گل یاس بنفش می پردازیم.

1. آبیاری یاس بنفش:

در طول تابستان چندین بار در هفته آبیاری را انجام دهید. آب را از پایه گیاه داده و اجازه دهید که قبل از آبیاری مجدد خاک خشک شود.

آبیاری یاس بنفش

آبیاری یاس بنفش

2. استفاده از کود در فصل بهار:

هر سال در فصل بهار از کمپوست یا کود متعادل و چند منظور استفاده کنید. بسته به شرایط خاک، ممکن است نیاز باشد که در زمان آغاز گلدهی نیز کوددهی صورت گیرد.

استفاده از کود در فصل بهار

استفاده از کود در فصل بهار

3. هرس کردن گل یاس:

هرس کردن مرتب یاس بنفش برای افزایش گلدهی و گردش هوا، در اواخر زمستان یا بعد از گلدهی شاخه­ های قدیمی و بزرگتر که در نزدیک سطح زمین قرار دارند قطع کنید. شاخه ­های مناطق مختلف نظیر مرکز را برداشت و گیاه را باز کنید. هرگز بیش از یک سوم شاخه­ ها را جدا نکنید.

  • شاخه­ های بیمار یا آسیب دیده و مکنده­ های جوانه ­زده را پیدا کرده و از پایه جدا کنید.
  • گل­ های مرده را قطع کنید تا از ورود منابع گیاه به دانه جلوگیری شود.
  • بعد از گلدهی، گیاه را مجددا هرس کنید تا شاخه­ های دارای گل کم حذف شوند.
هرس کردن گل یاس

هرس کردن گل یاس

برش و خشک کردن یاس بنفش:

در بخش سوم مقاله به برش و خشک کردن گل یاس بنفش می پردازیم.

1. برش دادن گل یاس:

وقتی که گل ­های یاس بنفش بالغ شدند آن­ها را برش دهید، وقتی رنگ و بوی آن­ ها قوی بوده و در اوج خود هستند آن­ ها را برش دهید. در این صورت گل ­های شما ماندگاری بالایی خواهند داشت. بلافاصله آن­ ها را در گلدان حاوی آب تمیز قرار دهید.

برش دادن گل یاس

برش دادن گل یاس

2. خشک کردن گل یاس:

خشک کردن گل یاس به صورت وارونه، یک دسته از گل ­های یاس بنفش تازه جمع­ آوری شده و ساقه­ های آن­ها را با یک نوار لاستیکی ببندید. به مدت 3-1 هفته به صورت وارونه در یک مکان خنک و تاریک آویزان کنید. پس از خشک شدن کامل آن، نوار لاستیکی را باز کنید.

یاس بنفش را می­ توان با ژل سیلیکا نیز خشک کرد. یک ظرف بزرگ شیشه­ ای یا پلاستیکی را با 2 متر ژل سیلیکا پر کنید. چند ساقه از گل یاس بنفش را در ترون ظرف قرار دهید تا در ژل بایستد. بقیه ظرف را پر از ژل کنید تا گل را کاملا بپوشاند. در ظرف را بسته و یک هفته صبر کنید تا یاس­ های بنفش خشک شوند. آن­ها را از ظرف برداشته و در تزئین گل استفاده کنید.

خشک کردن گل یاس

خشک کردن گل یاس

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *