میوه ها

کرن بری چیست؟

کرن بری

شاید نام کرن بری برای خیلی ها نا آشنا باشد ولی این میوه ناشناخته همان زغال اخته خودمان است که اتفاقا طرفداران زیادی نیز دارد. کرن بری میوه ای قرمز رنگ بوده و اغلب به صورت تازه مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه خاصیت های فراوان و خارق العاده ای دارد که اکثرا ناشناخته مانده اند، ولی در تهیه ترشی و مربا و به شکل میوه از آن استفاده می شود.

کرن بری چیست؟

کرن بری یا زغال اخته شامل چندین گونه از درختچه های کوتوله یا بته های رونده همواره سبز می باشد که جزئی از سرده واکسینیوم محسوب می شوند. کرن بری ها در سرتاسر مناطق خنک نیم کره شمالی و در خاک باتلاقی اسیدی رشد می کنند. گیاهان این میوه درختچه هایی کوتاه یا بته های کوتاه رونده به بلندی 2 متر و ارتفاع حداکثر 5 تا 20 سانتی متری هستند که از ساقه ای باریک و چوبی نازک برخوردارند. برگ هایشان ریز و همیشه سبز است و گلهایی به رنگ صورتی دارند که مادگی و پرچم درون آنها کاملا مشهود است.

میوه های این گیاه قرمز رنگ بوده و نسبت به برگ های گیاه بزرگتر می باشند. میوه ها نخست سفید رنگ هستند و بعد از اینکه رسیده تر می شوند رنگشان قرمز می شود. میوه های این گیاه خوراکی بوده و طعم ترش مانند دارند و اغلب در آنها مزه ترشی بر شیرنی چیره می شود. کرن بری در کشورهای آمریکا و کانادا به صورت تجاری کاشت می شود. اکثرا میوه آن به صورت تازه مصرف می گردد یا این که در تهیه فرآورده های مختلف مانند آب میوه، سس، مربا و خشکبار مورد استفاده قرار می گیرد. کرن بری خشک شده و دمنوش کرن بری از موارد استفاده پرطرفدار این میوه هستند.

خرید کرن بری خشک

کرن بری درختچه های نسبتا پرباری دارد که میزان باردهی شاخه های آن بالاست و چون معمولا شاخه ها باریک بوده و در زمان میوه دهی پربار هستند اغلب روی زمین خم می شوند. در فصول پاییز و زمستان برگهای کرن بری تغییر رنگ داده و به رنگ های آتشی (زرد، نارنجی و قرمز) متمایل می شوند و منظره ای زیبا و چشم نواز را خلق می کنند.

برای مطالعه مقاله اسموتی با بری ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آبمیوه و میوه کرن بری

آبمیوه و میوه کرن بری

کاشت بذر کرن بری در گلدان:

گیاه کرن بری را به دلیل بوته ای بودن می توان در گلدان کاشت و پرورش داد. از خاک با زهکشی بالا برای کاشت کرن بری استفاده می شود. خاکی که اغلب مرطوب باشد. این گیاه دوستدار آفتاب کامل است ولی می تواند سایه جزئی را نیز تحمل کند. بهتر است جهت کاشت بذر کرن بری از خاک های آماده و استریل استفاده شود، بهترین خاک برای این منظور پیت ماس است. جهت کاشت بذر کرن بری در گلدان ابتدا آن را پر از خاک کرده و فشار دهید تا فشرده شود و در مرحله بعدی آنرا آبیاری نمایید به نحوی که آب کاملا از آن خارج گردد. بعد از سپری شدن چند ساعت و خروج کامل آب، دوباره خاک گلدان را فشار دهید تا آب های اضافی باقی مانده در بافت خاک تخلیه شوند. سپس در عمق 0.5 سانتی متری بذرها را کاشته و آن را به آرامی با اسپری آبپاشی کنید. برای مدت یک ماه گلدان های حاوی بذر کرن بری را در یک مکان نورگیر و دور از نور مستقیم آفتاب (دمای محیط 15 تا 20 درجه سانتی گراد) قرار بدهید. در تمام مدتی که خاک در دوره جوانه زنی است نباید رطوبت خود را از دست بدهد.

خرید بذر کرن بری

گلدان ها را برای مدت یک و نیم ماه در داخل یک مشمای شفاف قرار داده و درب آن را بسته و روی آن دو سوراخ کوچک ایجاد نمایید و در یخچال بگذارید (حداکثر دمای 5 درجه و حداقل 3- درجه). بعد از اینکه دوره سرمادهی گلدان ها به پایان رسید، آنها را از یخچال خارج و به یک مکان پرنور و نسبتا خنک (حداکثر 15 درجه) انتقال دهید. بعد از گذشت 15 الی 25 روز بذرهای کاشته شده جوانه خواهند زد. گل های کرن بری در اواخر بهار با رنگ صورتی بسیار ملایم متمایل به سفید پدیدار می شوند. این گلهای زیبا در اوایل پاییز تا زمستان تبدیل به میوه های خوش رنگ و خوشمزه کرن بری می شوند.

برای مطالعه مقاله خواص بری ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درخت کرن بری

درخت کرن بری

خواص میوه کرن بری:

کرن بری دارای فواید و خواص فراوانی است و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و درمان عفونت های کلیوی مهمترین و اصلی ترین خاصیت آن محسوب می شود. این میوه خوش رنگ سرشار از ویتامین C، فلاونوئیدها، اسیدسیتریک و بنزوئیک اسید می باشد. استفاده از آبمیوه کرن بری در حفظ سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلبی عروقی و بهبود گردش خون موثر بوده و می تواند از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری کند و در نتیجه مانع از گرفتگی رگها در بدن می شود. مصرف این میوه در بیماران مبتلا به آسم نیز مفید و اثربخش است.

طبق تحقیقات انجام گرفته، مصرف کرن بری و فرآورده های آن می تواند از میزان ابتلا به عفونت های باکتریایی دهان، بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان ها کاسته و جلوی تشکیل پلاک های دندانی را بگیرد. مصرف کرن بری در درمان عفونت های مجاری ادراری نیز می تواند موثر باشد. کاهش التهابات، مبارزه با سرطان، خاصیت ضدعفونی کنندگی دستگاه گوارش (کرن بری به صورت خشک شده) و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی از جمله دیگر خواص میوه کرن بری هستند که هم مصرف آن به شکل تازه و هم به صورت خشک شده توصیه می گردد.

برای خرید انواع بذر بری ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *