آموزش باغبانی

چگونگی کاشت بذر خشخاش

چگونگی رشد خشخاش

خشخاش دارای انواع مختلفی بوده و شامل خشخاش بزرگ تا خشخاش اورینتال می­باشد که می­تواند به اندازه 4 فوت (122 سانتیمتر) رشد کند. خشخاش آلپ نیز می­تواند تا حدود 10 اینچ (25 سانتیمتر) رشد نماید. خشخاش گیاه سختی بوده و در خاک دارای زهکشی خوب رشد می­کند. این نکات به شما چگونگی رشد گیاه سالم را آموزش می­دهد. هنگامی که خشخاش گل تولید می­کند، بذرهای کافی برای رشد آن در سال بعد فراهم می­شود.

بخش اول: کاشت بذرهای خشخاش

در بخش اول به کاشت بذر خشخاش می پردازیم

1 – آماده سازی برای رشد در پاییز یا اوایل بهار

بذرهای خشخاش برای اینکه جوانه­ بزنند، بایستی با دمای پایین یا سرما مواجه شوند. تا زمانی که دمای هوا در زمستان تا زیر صفر درجه فارنهایت (18- درجه سانتیگراد) کاهش نیافته، می­توانید آن را در پایین و قبل از اولین یخبندان کشت کنید. در اقیلم­های خنک، بهتر است بذرهای خشخاش را در بهار کشت کنید.

دماهایی که برای کشت پاییزی مناسب است، مطابق نواحی 7 و بالاتر ایالات متحده می­باشد. اگر دمای زمستان در منطقه شما کمتر از 20- درجه فارنهایت (29- درجه سانتیگراد) باشد، کشت خشخاش مقاوم به یخ­زدگی را در نظر بگیرید.

آماده ­سازی برای رشد

آماده ­سازی برای رشد

2 – کشت در چندین مرحله را مورد توجه قرار دهید

دانه­ های خشخاش را به گروه­های مختلف تقسیم کرده و هر گروه را با یک یا دو هفته فاصله کشت کنید. این حالت باعث می­شود که باغ شما برای مدت زمان بیشتری رنگارنگ باشد. شما ممکن است دوست داشته باشد که در هفته اول یا دوم بهار گیاه را ببنید. بر این اساس شما می­توانید بهترین و مناسب­ترین اقلیم را انتخاب کنید. اگر خشخاش را در پاییز کاشت کرده باشید، نیاز نیست که به طور مرتب کار کنید.

کشت در چندین مرحله را مورد توجه قرار دهید

کشت در چندین مرحله را مورد توجه قرار دهید

3 – ناحیه دارای آفتاب کامل یا سایه جزئی را انتخاب کنید

بطورکلی، زمانی که خشخاش حداقل شش ساعت در روز نور خورشید را دریافت می­کند بهترین رشد را دارد. با این حال، اگر شما در آب و هوای گرم زندگی می­کنید، نقطه­ ای را انتخاب کنید که در طول گرمای شدید بعد از ظهر از خشخاش محافظت کند. خشخاش بنفش ممکن است در سایه رنگ درخشان و جذاب­تری نسبت به آفتاب کامل داشته باشد.

ناحیه دارای آفتاب کامل یا سایه جزئی را انتخاب کنید

ناحیه دارای آفتاب کامل یا سایه جزئی را انتخاب کنید

4 – بررسی زهکشی خاک

خاک با زهکشی عالی آب بسیار مهم است، زیرا خشخاش در خاک غرقابی می­پوسد. این امر در فصل زمستان و زمانی که خاک خیس یا یخ­زده می­شود بسیار مهم است. آزمایش را با ایجاد حفره­ای به عمق 10 سانتیمتر شروع کنید. حفره را با آب پر کرده و اجازه دهید که به طور کامل تخلیه شود، سپس مجددا آن را پر کنید. چقدر طول می­کشد تا دوباره تخلیه شود: این زمان باید حداکثر چهار ساعت یا کمتر باشد.

بررسی زهکشی خاک

بررسی زهکشی خاک

5 – در صورت لزوم کیفیت و زهکشی خاک را اصلاح کنید

اگر در محل زندگی خود نتوانید منطقه ­ای با زهکشی خوب را انتخاب کنید، سعی کنید 5 سانتیمتر از خاک را با کمپوست و یا مقدار ماسه مخلوط کنید. خشخاش­های چندساله که معمولا بیش از یک سال زندگی می­کنند ممکن است برای رشد و زهکشی مناسب به کمپوست نیاز داشته باشند.

زهکشی خاک را اصلاح کنید

زهکشی خاک را اصلاح کنید

6 – در صورت نیاز خاک را حفر کنید

از یک بیل یا پنجه استفاده کنید تا زمین را تا عمق 20 سانتیمتر مخلوط کنید. بذرها خشخاش می­توانند برای جمع ­آوری آب رشد زیادی کنند و در نتیجه ممکن است در برخی موارد نیاز باشد که خاک فشرده شود.

در صورت نیاز خاک را حفر کنید

در صورت نیاز خاک را حفر کنید

7 – بذرهای خشخاش را با ماسه مخلوط کنید

بذرهای خشخاش را در یک ظرف کوچک، مانند بطری قرص، قرار دهید. مقدار ماسه را اضافه کرده و حجم بذرهای خشخاش را دو برابر کنید و به خوبی تکان دهید. بذرهای خشخاش کوچک هستند و ممکن است در هنگام کشت به یکدیگر بچسبند. شن و ماسه به ایجاد فضا بین بذرها کمک می­کند و آن را به صورت مساوی پراکنده می­کند.

بذرهای خشخاش را با ماسه مخلوط کنید

بذرهای خشخاش را با ماسه مخلوط کنید

8 – پاشیدن مخلوط بذرها و ماسه روی خاک

بذرهای خشخاش را به طور مستقیم روی خاک پخش کنید و بذرها را با اندکی خاک پوشش دهید. بذرها را دفن نکنید، زیرا خاک بیش از حد مانع دسترسی به نور آفتاب شده و باعث جلوگیری از جوانه ­زنی بذرهای کوچک خشخاش می­شود. از کشت بذرها در زیر کلوخه­ ها اجتناب شود، زیرا مانع جوانه­ زنی می­شود. اگر خشخاش را در یک منطقه بزرگ کشت کرده ­اید، مقدار کمی از مخلوط ماسه و دانه را در نقطه دورتر از مزرعه کشت کنید.

پاشیدن مخلوط بذرها و ماسه روی خاک

پاشیدن مخلوط بذرها و ماسه روی خاک

9 – بذرهای خشخاش تازه کاشت شده را آبیاری کنید

برای جلوگیری از شستشوی بذرهای خشخاش، به جای شلنگ قوی از بطری آبیاری یا اسپری استفاده کنید. خاک را به آرامی مرطوب کنید. با توجه به رقم خشخاش، بایستی پس از 10 تا 30 روز دانه ­ها جوانه بزنند.

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد بامیه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بذرهای خشخاش تازه کاشت شده را آبیاری کنید

بذرهای خشخاش تازه کاشت شده را آبیاری کنید

بخش دوم: مراقبت از گیاهان خشخاش

در این بخش به ذکر نکاتی در رابطه با مراقبت از این گیاه می پردازیم.

1 – آبیاری در صورت لزوم

گیاهان خشخاش ممکن است در خاک­های مرطوب پوسیده شده و از بین بروند؛ بنابراین، تنها زمانی آبیاری صورت می­گیرد که خاک به عمق یک انگشت خشک می­شود. به طور معمول، در هر چند روز یکبار نیاز به آبیاری است. در خشخاش قهوه ­ای، لازم است که در شرایط آب و هوایی گرم مقدار آب افزایش یابد.

  • در اوایل بعد از ظهر، به ویژه در آب و هوای آفتابی، از آبیاری گیاهان اجتناب کنید. آب گرم می­تواند برگ­ها را بسوزاند و قبل از جذب ممکن است تبخیر شود.
آبیاری در صورت لزوم

آبیاری در صورت لزوم

2 – رشد علف های هرز را کاهش دهید

علف­های هرز ممکن است با خشخاش­ها رقابت کنند، بنابراین بهتر است آن­ها را حذف کنید. گیاهان خشخاش کوچک ممکن است به صورت تصادفی یا اشتباه به همراه گیاهان نامطلوب حذف شوند. برای جلوگیری از علف­های هرز، بهتر است 6 تا 8 سانتیمتر مالچ آلی را در اطراف گیاهان پخش کنید. مالچ­هایی نظیر مالچ پوستی می­تواند خاک را به صورت مرطوب نگه دارد.

رشد علف­های هرز را کاهش دهید

رشد علف­های هرز را کاهش دهید

3 – هنگامی که علف های هرز شروع به رشد می­کنند، گیاهان خشخاش را از بین می برند

هنگامی که گیاه تا ارتفاع 2.5 تا 5 سانتیمتری رشد می­کند، گیاهان کوچک­تر یا ضعیف­تر موجود در پایه با استفاده از قیچی چیده می­شوند. اگر گیاه باقی مانده دارای حداقل 15 سانتیمتر ارتفاع باشد، بهترین شانس رشد و گلدهی را خواهد داشت.

بیرون کشیدن گیاه ممکن است سیستم ریشه خشخاش را مختل کند. وجود فضای کافی بین گیاهان ممکن است باعث کاهش حمله قارچ و آفت شود، در نتیجه هوادهی خوب و کاهش انتقال این مشکلات باعث رشد بهتر گیاه می­شود.

علف­های هرز

علف­های هرز

4 – در صورت لزوم کوددهی انجام شود

اگر می­خواهید رشد را افزایش دهید، اگر خاک ضعیف باشد می­توانید کود را پس از آن که گیاه به ارتفاع حداقل 13 سانتیمتر رسید اضافه کنید. برای گونه­ های پا بلند ارتفاع 26 سانتیمتری در نظر گرفته می­شود. از نیتروژن کم، pH خنثی و دستورالعمل موجود در بسته­ بندی استفاده کنید. کودها از نظر نیتروژن، گوگرد و پتاسیم دارای تعادل هستند. در کودهای دارای نیتروژن کم عدد اول کمتر است؛ برای مثال، 2-5-5.

در صورت لزوم کوددهی انجام شود

در صورت لزوم کوددهی انجام شود

5 – برای تولید گل ها و بذرهای بیشتر، شکوفه های مرده را حذف کنید

از بین بردن شکوفه­ های ضعیف باعث حفظ شکوفه ­دهی گیاه در طول تابستان می­شود. گیاه به مرور زمان زرد و پژمرده شده و پس از چند هفته بذرهای آن­ها به طور طبیعی آزاد شده و در سال آینده ده­ها گیاه را تولید می­کنند. اگر مایل هستید که گیاه سالم باقی بماند، توجه داشته باشید که نباید برگ­های خشک شده چند ساله را قطع کنید. اجازه دهید که برگ­ها به صورت طبیعی مرده و به رنگ قهوه ­ای درآیند.

شکوفه ­های مرده را حذف کنید

شکوفه ­های مرده را حذف کنید

6 – بدست آوردن بذرها از بهترین گیاهان

اگر محصول جدیدی از دانه­ های خشخاش را می­خواهید، غلاف­ها را جدا کرده و آن­ها به صورت عمودی نگه دارید. آن­ها را در نور آفتاب خشک کرده و باز کنید و دانه­ ها را روی یک ظرف بریزید. از آنجا که هر گیاه صدها دانه را تولید می­کند، مجموعه شمال از نظر گیاهان سالم و جذاب محدود خواهند بود.

برای مطالعه مقاله چگونگی کاشت پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بدست آوردن بذرها از بهترین گیاهان

بدست آوردن بذرها از بهترین گیاهان

بخش سوم: نشاء زدن گیاهان خشخاش

در آخرین بخش به نشاء زدن این گیاهان می پردازیم

1 – در صورت امکان از نشاء زدن گیاهان بالغ اجتناب کنید

گیاهان نشاء زده شده به شما اجازه می­دهد که ویژگی­های خاک را به صورت دقیق حفظ کنید. با این حال، بایستی توجه داشته باشید که انتهای ریشه آسیب داده و در طول نشاء گیاهان بزرگ و بالغ از بین می­روند. در صورت امکان، گیاهان خشخاش نشاء زده شده باید کمتر از 7.5 سانتیمتر طول داشته باشند.

  • اگر شما گیاه بالغ را نشاء می­کنید، بهتر است از خشخاش سالم استفاده کنید. سعی کنید این کار را در اواخر تابستان و پس از دوره رشد و قبل از شروع تولید بذر انجام دهید.
در صورت امکان از نشاء زدن گیاهان بالغ اجتناب کنید

در صورت امکان از نشاء زدن گیاهان بالغ اجتناب کنید

2 – در محل جدید خود خاک را بررسی کنید

خشخاش به خاک دارای زهکشی خوب و حداقل 6 ساعت نور آفتاب در روز نیاز دارد. در صورت لزوم خاک را با مخلوط کمپوست بهبود دهید.

در محل جدید خود خاک را بررسی کنید

در محل جدید خود خاک را بررسی کنید

3 – در صورت امکان نشاء زدن را در شب انجام دهید

پس از پیوند خشخاش به طور قابل توجهی شکننده است و احتمال دارد که در معرض نور آفتاب بیشتر قرار گیرد. تا حد امکان بهتر است نشاء زدن را در تاریکی شب و برای تنظیم وضعیت جدید انجام دهید.

در صورت امکان نشاء زدن را در شب انجام دهید

در صورت امکان نشاء زدن را در شب انجام دهید

4 – یک ساعت قبل از نشاء زدن گیاهچه ها را آبیاری کنید

سازگاری خشخاش به محیط جدید و رشد ریشه  ممکن است زمان­بر بوده و به آب بیشتری نیاز داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک ساعت قبل از نشاء آب به اندازه کافی ذخیره شده باشد.

یک ساعت قبل از نشاء زدن گیاهچه­ ها را آبیاری کنید

یک ساعت قبل از نشاء زدن گیاهچه­ ها را آبیاری کنید

5 – حفره ای را در محل جدید ایجاد کنید که بزرگتر از ریشه باشد

اگر گیاهچه خود را در یک ظرف کوچک رشد داده ­اید، سوراخ بزرگتری را در اطراف ظرف ایجاد کنید. در غیر اینصورت، فضای مورد نیاز برای رشد گیاهچه در دسترس نخواهد بود.

حفره ­ای را در محل جدید ایجاد کنید

حفره ­ای را در محل جدید ایجاد کنید

6 – لایه خاک در اطراف گیاه خشخاش را با دقت بردارید

اگر در یک ظرف چندین گیاهچه را نشاء می­زنید، خاک را در اطراف گیاهچه مرکزی جمع­ آوری کرده و سایر گیاهچه­ ها را در لبه گلدان قرار دهید. این گیاهچه وسطی نباید به طور مستقیم برای کاهش آسیب مورد استفاده قرار گیرد.

لایه خاک در اطراف گیاه خشخاش را با دقت بردارید

لایه خاک در اطراف گیاه خشخاش را با دقت بردارید

7 – گیاه خشخاش را در همان عمق در خاک جدید بکارید

سعی کنید گیاه را در همان عمقی که قبلا بود کشت کنید. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه، آن را به آرامی حرکت دهید. خاک اطراف گیاه را فشرده کنید. آبیاری باعث حفظ خاک می­شود و از گیاه خشخاش محافظت می­کند.

گیاه خشخاش را در همان عمق در خاک جدید بکارید

گیاه خشخاش را در همان عمق در خاک جدید بکارید

برای خرید انواع بذر گیاهان داروئی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

211 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی کاشت بذر خشخاش

  1. Avatar مرتضی عندلیبی گفت:

    سلام و تشکر از راهنمایی های مفید شما.لطفا طریقه تکثیر و جداکردن نشا. گیاه خشخاش را به بنده آموزش دهید .با کمال تشکر .مرتضی عندلیبی .شماره وات ساب 09210771920.سپاس از شما بزرگوار

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه خود ما هم اطلاعی نداریم

    2. Avatar مجید اقبال گفت:

      با سلام ، بنا به تجربه شخصی کشت خشخاش بصورت نشا حدود یکماه رشد را به تعویق میاندازد ، به هر حال بعد از جوانه زدن در مرحله چهار برگی گیاه را با دو عدد بیلچه از دو طرف گیاه به عمق ۱۵ سانت یا بیشتر به صورت قالبی تقریبا شکل بستنی قیفی از خاک درآورد بطوری که ریشه آسیب نبیند و خاک اطرافش نریزد سپ در محل جدید چاله حفر و گیاه را به داخلش انتقال دهید در ضمن قبل از این کارها آبیاری کنید . امیدوارم مفید واقع شود

  2. Avatar محسن گفت:

    سلام بذر گیاه خشخاش میخواستم ایا برای فروش دارید بذری که رشد کند در گلدان با تشکر بذری که اشعه نخورده باشد لطفا وزن قیمت بفرمایید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      محسن عزیز بذر خشخاش را نداریم و هیچ وقت هم نمی آوریم

      1. Avatar رصا گفت:

        چرادروغ می‌گویید بذر که جرم نیست عطاری‌ها می‌فروشند هرسئوالی ازتون میشه میگید متاسفانه هیچ اطلاعی ندارم پس جمع کن یا کامنتهات ببند تا اذیت نشند ملت قرص نه نمیدونم نده م میل کردی

        1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

          من شرمنده هستم ما اجازه فروش بذر خشخاش را نداریم

          1. Avatar مخلص گفت:

            ّذر عطاری ها دارند با کل بی کل

        2. Avatar برهان گفت:

          سلام اگه خواستی من درخدمتتون هستم بذررومیگم

    2. Avatar مجید اقبال گفت:

      با سلام ، عطاریها دارند

    3. Avatar قاسم گفت:

      سبزوار و سمت سیستان .زاهدان هست

      1. Avatar Behrooz گفت:

        سلام
        عطاری های محل در همه شهرها و شهرستانها و روستاها دارند، مشکلی هم نداره و ، بقول قدیمی ترها بعنوان جوشوندنی آرام بخش و بقول جدیدها بعنوان دمنوش ازش استفاده میشه

        1. Avatar کوروش گفت:

          اینهایی که تو عطاری ها میفروشند با اشعه قدرت نامیه شونو گرفته وجوانه نمیزنند. فقط بدرد دمنوش میخوره نه کاشت.

          1. Avatar اللاه کرم گفت:

            عطاری ها دارن

          2. Avatar اللاه کرم گفت:

            عطاری ها دارن. من گرفتم همه جوانه زدن

        2. Avatar ابی گفت:

          سلام. از عطاری سال پیش خریدم، همه زحمتم به باد رفت چون با اشعه جفت گیاه رو داخل ب ذ«ر از بین میبرن

    4. Avatar آرام گفت:

      ازعطاری تخمش رامیشه خرید

      1. Avatar محسن گفت:

        تخم که عطاری میدن بقول ما عقیم شده هست سبز نمیشه اگه سبز بشه رشد نداره

    5. Avatar پیمان محمدی گفت:

      چقدر نیاز دارید بذر اصلاح شده برای کشت یا گلدان ؟

  3. Avatar محمود گفت:

    سلام. ممنون از مقالۀ خوب شما.؛همین بذری که توضیح دادید میباشد. بذری به اسم بذر خشخاش در عطاری ها موجود است و میفروشند. ایا بذری که در عطاری ها به نام بذر خشخاش میفروشند .با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه اطلاعی از فروش بذرش نداریم

  4. Avatar سعید گفت:

    بنده پارسال تقریبا یک همتار زیر کشت بردم اولین نکته اینه که تو پاییز کاشتم و نوبت ابدهی رو ۱۵روز یکبار کردم و کود منیزیم خیلی کمی دادم که میزان باردهیم به طرز عجیبی سه برابر شد از کود گاوی هم استفاده کردم وبعد از تیغ زدن اولم کمی کود شیمیایی سفیدم استفاده کردم جنسمم مرغوب بد شد کهباعو شده جلوتر جنسمو‌پیش فروش کنم ود کل به همت خودم و کمک خداخیلی پر برکت بود

    1. Avatar محراب گفت:

      سلام داداش من نجفی کمی زمین در لرستان دارم که کشت کرده ام چطور میتونم باشما جهت راهنمایی در تناس باشم

      1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

        متاسفانه اطلاعات ما در حد همین مقاله است.

    2. Avatar ارسلان گفت:

      مشاوره میدی بهمون استاد. وات ساپ 09387838224جهت کاشت ـ نگهداری

      1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

        متاسفانه اطلاعاتی به جز این مقاله نداریم

    3. Avatar علی گفت:

      سلام.مهندس من. عاشق گل وگیاه هستم،ودستمم انگاربرکارساختهمیاره شده.سنگ بکارم سبز محالاب سفارش یکی میخوام بکارم بذرشمحالابهبذرشم میاره.
      فقط اطلاعاتم کافی نیست کمکم مکنید؟باتشکرعلی هستم .جبران میکنم خدمتتون.

    4. Avatar احمد گفت:

      چقدر محصول داشت تو یک هکتار

    5. Avatar محمد گفت:

      سلام سعید خوبی هزارمتر کشت خشخاش تقریبا چقدر محصول میده باتشکر

    6. Avatar محسن گفت:

      سلام . اگر داری الان کمی لازم دارم . ممنون میشم

    7. Avatar بهنام گفت:

      سلام داداش کود سفید همین هایی که به چغندر و گندم میدن ؟؟ دونه های ریز سفید هستن؟؟

  5. Avatar ابوالفضل گفت:

    سلام.من خشخاش رو کشت کردم ولی چون طریقه ی کشت رو درست نمیدونستم بیشتر جاهاش جوانه نزده.البته خاک زیر کشت ۵۰در۵۰ برای نمونه کاشتم برای تجربه.ایا بقیشم جوانه میزنه.ممنون از توضیحاتتون.

  6. Avatar ام گفت:

    سلام
    من از عطاری بذر خریدم هزار بار میکارم انقد ساقه اش ضعیفه…یک سانت رشد میکنه خشک میشه…ایا این بذر ها رو سم زدن؟یا کاری کردن مانع رشدش بشه؟یا ایراد از خاکه و….؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      این بذر ها قوه نامیه ندارند و برای پرورش نیستند.

    2. Avatar دکتر گفت:

      آب خیلی میدی

    3. Avatar مهدی گفت:

      بذر خشخاش سرخ وبذرخشخاش سیا بخر تو اینترنت چون این نوع بذرسیاوسرخ با هیچ اشعه نمیتونند جلو رشد کردن این گیاه را بگیرند تخم خشخاش سفید تا یک سانت بیشتر رشد نمیکنه اما بذر خشخاش سیا 5برابر قوی‌تر از رشد خشخاش سفیده وتو 4روز 7سانت رشد میکنه

  7. Avatar میثم گفت:

    سلام من خارج ایرانم تخم خشخاش گرفتم وکاشتم در گلدان چند گلدان میخواستم چند سوال کنم چطور زود بزرگ میشود وچند سوال دیگر میتونم تماس بگیرم واتساپ دارین یا تلگرام

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اطلاعات ما راجع به کاشت خشخاش واقعا کم است و بیشتر از این مقاله نمی توانیم کمک دیگری بکنیم

      1. Avatar علی گفت:

        سلام خزایی هستم ممنون از راهنمای شما اگه اب دهی درست رو به بنده ارجاع بدید ممنون میشم در این مدت 120تا160روز در منطقه گرم خوشک چند بار اب دهی لازم است کمال تشکر

    2. Avatar Shahpour گفت:

      سلام عزیز جان. در کدام کشور هستید. من فرانسه ام. میتونیم به هم کمک کنیم

    3. Avatar Shahpour گفت:

      سلام. کدام کشور هستید

    4. Avatar ارسلان گفت:

      مشاوره میدی بهمون استاد. وات ساپ 09387838224جهت کاشت ـ نگهداری مرسی

      1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

        متاسفانه اطلاعاتی به جز این مقاله نداریم

  8. Avatar حمید گفت:

    سلام من خشخاش از عطاری خریدم کاشتم چون زیاد دونه ریختم داخل باغچه زیاد در امد و کل باغچه چف در چفت مقدازی زیادی از خشخاشا ریشه اش سوخت و بعضی هاشم بیست تا سی سانتمتر قد کشیده و گل داده ایا از این بزرگ ترهم میشه قوضه هاش کوچکه فکر نکنم محصولی بده و من باید چکار بکنم لطفا راهنماییم کنین

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه اطلاعات ما در مورد کاشت خشخاش محدود است و نمی توانیم راهنمایی درستی انجام دهیم

  9. Avatar محمود گفت:

    هرکس راهنمایی درخصوص خشخاش یاکوکنارخواست درخدمتم باجان ودل ازکاشت داشت برداشت فدای همتون

    1. Avatar امین گفت:

      تپاس میگیری بی زحمت واجبه

    2. Avatar علی رضا گفت:

      سلام‌محمود جان شمارت رو بزار تا تماس بگیریم و ازت کمک بگیریم ممنون

    3. Avatar فریده صالح آبادی گفت:

      سلام وقت بخیر ممکن هست شماره شما رو داشته بااشم یا یه پیام به این خط بدید

    4. Avatar هخامنش گفت:

      درود جناب
      بنده در جای خشاش کاشتم ولی متاسفانه نور آفتاب زیاد بهشون نمیخوره ولی روشنایی کامل رو دریافت میکنن چون فضا بسته است نور کافی نیست ولی در عرض پانزده روز گیاه رشد کرد و در حدود 2/5تا5سانتی متر شد بنظرتون امیدی هست

    5. Avatar محمد گفت:

      سلام شماره واتس بده راهنمایی میخام

      1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

        09358504040 شماره واتس اپ پوپونیک است.

  10. Avatar علی گفت:

    سلام من داخل گلدان خشخاش میکارم جوانه میزنه ولی ازیکسانت بیشتررشدنمیکنه علت چی میتونه باشه

    1. Avatar فایزه محمدی گفت:

      در این باره اطلاعی نداریم.

    2. Avatar Arash گفت:

      چون ماسه نیازه داره زمانه کاشت ماسه رو با تخم. فانی کن بعد بکار این زیاد نده

  11. Avatar مهران گفت:

    سلام دوستانی که اطلاع دارند لطفا راهنمایم بکنند.
    از زمان کاشت ۰ند روز طول میکشه تا برداشت؟ واینکه چیکار بکنم تا محصول بهتری داشته باشم؟ من لرستان هستم الیگودرز

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      در این باره اطلاعی نداریم .

    2. Avatar حسین گفت:

      برج ۱۲ بکار برج ۳ تا ۴ موقع برداشته. وقتی قوزه ها داشت شل میشد باید تیغ بزنی و اینکه تیغو فرو کنی داخل گیاه شیر نمی‌ده باید بخراشید. ولی کلا گیاه خشخاش خیلی ناز داره تا به بار بشینه من چون کارگر افغانی داشتم کامل یاد گرفتم. در این حد بگم که کاشتن خشخاش از برنج سخت تر هست و کنارش گیاه دیگه باشه کلا رشد نمیکنه.

  12. Avatar محسن گفت:

    درود بر شما ایا کشت گلخانه ایی برای بهتر رشد کردن گیاه مفید میباشد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بستگی به گیاه انتخابی شما دارد

    2. Avatar حمید گفت:

      ممنون

  13. Avatar محمد ا گفت:

    شما که میترسی پاسخ پرسشهای مخاطبتو بدی، خب اصلا چرا وارد این موضوع شدی!!!؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ما شرمنده هستیم
      از نظر علمی در این زمینه ظعیف هستیم
      نمی خواهیم همراهان عزیز و دوست داشتنی خود را برنجانیم و یا توصیه اشتباه کنیم
      شرمنده

  14. Avatar Amirhosein_N_Am گفت:

    باسلام وخداقوت وتشکراز اطلاعات مفیدتون.میخواستم بپرسم کشت خشخاش درشمال ایران مثل غرب مازندران درچه ماههایی از سال مناسب است؟ ضمناآیا میتوان در هردو فصل پاییز و اول بهار کشت کرد؟

  15. Avatar اصغر گفت:

    به یک چیز توجه کردی ، جواب هیچ سوالی رو بلد نیستی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      حرف شما صحیح است در مورد بذر خشخاش اطلاعات ما بسیار کم است عذر خواهی میشود

  16. Avatar حمید گفت:

    از کجا بذرش رو خریدین

  17. Avatar محمود گفت:

    باسلام تجربه کشت خشخاش شیرین وکشاورزی جذابی هست اما مدیریت لازم براساس کاشت داشت برداشت درهرمرحله مهندسی خودش میخواد زحمت بسیارنگهداری کار داره مرحله آخر هم برای برداشت به هرنیتی هست خیلی نیاز به تخصص وفن آوری خوش در ه که اینجا نمیگنجه بیان کرد.متشکرم

  18. Avatar ایوب گفت:

    سلام دوستان بذر خشخاش از عطاری ها برای کاشت خوب نیست وهیچ گونه محصولی نمیده.من شنیدم این نوع بذر جوشانده هست جوانه میده اما رشد نمیکنه.

    1. Avatar فایزه محمدی گفت:

      در این باره اطلاعی نداریم .

    2. Avatar حمید گفت:

      سلام من از عطاری بذر خریدم در تبریز بذرهای بنفش و در اصفهان بذرهای کرم رنگ در گلدان داخل منزل کشت کردم خیلی اذیت شدم خیلی نگهداری سختی داره چون بذر ها خشک شده و آب بذر ها گرفته شده خیلی سخت بود تا به گل نشست و حاصل داد مثلا بذر تا جوانه میزد و از خاک سر بلند میکرد ته ساقه خشک میشد و من مدام با خاک ریختن و آبیاری جلوگیری از خشک شدن ساقه کردم خیلی اذیت شدم ولی به بار نشست از کود پتاسیم استفاده کردم و زمانی که نزدیک گل دهی شد از کود های گل دهی کمک گرفتم و خوشبختانه جواب داد

  19. Avatar محمدی گفت:

    سلام
    بذر خشخاش که تو عطاریها هست، بذر خشخاش برا کشت نیست…بهش کوکنار میگن یا خشخاش وحشی. کشت که بشه کوچک و ضعیفه و غوزه های کوچک داره.برا تهیه بذر خشخاش حتما غوزه بزرگ تهیه کنید که داخلش تخمها باشن.دیگه دونسته خوبه.
    ترجیحا هم نکنید، اگه کشت کنید و بگیرنتون بیچاره میشید.واسه هر بوته خشختش هم زندان و هم جریمه داره.پسته بکارید…خخخ

  20. Avatar حسین گفت:

    سلام داداش محمودبرای خشخاش وکشت ان میشه باهات درارتباط باشم بخدادعات میکنم هرکس میتونه واسه بذروواسه کاشت به روش عالی کمک کنه یه دنیا آقایی وثواب درحقم کرده بخداپدرم بیماری عصبی داره ومتاسفانه تریاک یاشیره استفاده میکنه بخداثواب میکنین اینم شماره ام کوچیک همتون تقی زاده هستم
    09154429149

    1. Avatar فایزه محمدی گفت:

      در این باره اطلاعی نداریم .

  21. Avatar حسن گفت:

    من بلدم بزرش خودم کاشتم برداشت کردم پارسال

    1. Avatar علیرضا گفت:

      سلام بزر خشخاش میخاستم مشهد زندگی میکنم میشه برام یکم بدی اگه داری

      1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

        متاسفانه بذر خشخاش برای فروش نداریم

    2. سلام اگه بذر پر ریخته شده باشه جواب نمیده؟

  22. Avatar محمود گفت:

    سلام امروز وارد سامانه شدم بعدمدتها وپیامتون دیدم آقای حسین تقی زاده خیلی خوشحالم حتما کمکتون میکنم چون علاقه به کشاورزی وباغداری دارم وعلم این بخش کشاورزی کوگتارهم مثل بقیه محصولاتی اما تجربه بسیار خلاقیت دانش خاص خودش داره حتما متشکرم ازمسول سایت

  23. بهترین زمان کاشت خشخاش فصل پاییزه که باعث میشه تریاک مرغوبی بدست بیاد ،گیاه خشخاش معمولا مراقبت خاصی نمیخاد ولی اگر در زمینی که مقدار زیادی بذر پاشیده شده صبر کنید وقتی که بذرها رشد کردن و به ارتفاع 2/5 تا 5 رسید بوته های نزدیک بهم را از خاک بیرون بکشید تا فاصله گیاه با بقیه بیشتر بشود تا در روزهای گرم باعث گردش هوا و اکسیژن بیشتر و غوزه های بزرگتری شد.در ضمن وقتی گیاه بیش از چهار تا شش برگ درآورد برگهای پایینی را بچینید تا گیاه سریعتر رشد کند

    1. Avatar وهاب گفت:

      من داخل گلدان کاشتم .ولی نمیدونم چند وقت یکبار آب بدم؟

  24. Avatar علی گفت:

    بر خلاف انچه در سایتها می نویسند کشت خشخاس نیاز به تجربه زیاد دارد کشت ان مشابه گندم است خاک باید نرم باشد به سختی سبز می شود در روز باید بیشتر از 6 ساعت افتاب بخورداگر افتاب کم باشد زود قد کشیده ساقه اش نازک می شو

  25. Avatar عباس گفت:

    امسال از همین بزر عطاریها کاشتم به سختی سبز شدند انهایی که سبز شدند رشد خوبی دارندبرگهای ان مشابه برگ کاهو ولی دندانه دارهستند اگر ممکن بود عکسها را در سایت می گذاستم

  26. Avatar وحید گفت:

    طیف نوری خوب حداقل6ساعت لازم داره از قوه نامیه بذرها مطمئن شوید بعد از کشت اگر خاک خشک شد حتما مجدد آبیاری کنیدتا سبز شدن بذر ها لاقل در مناطق گرم هر هفته آبیاری میخواد، ولی کشت پاییزه با نزولات بارون وبرف تامین میشه آب مورد نیازش در کل موقع کشت خشخاش میشه گفت با گندم پاییزه شروع میشه ولی بهار هم میشه کشت کرد توجه داشته باشید واریته های گوناگونی برای موقع کشت وزمان اون لازم دارید مثلا گندم پاییزه رو تو بهار بکاری نصف محصول مورد انتظار رو هم نمیده. هر متر مربع 9تا 10 تا بوته کافیه از بیشتر بودن بوته ها جلوگیری کنید بچینید،گیاه به جابجایی حساس هست وتقریبا 70درصد خشک میشه بخواید نشا کنید، پس بذر با تراکم مناسب کشت کنید تا نیاز به نشا جاهای خالی نداشته باشید موقع آبیاری برگ گیاه رو خیس نکنید حتی موقع ای که آفتاب مستقیم هم ندارید اگر کشت پاییزه انجام بدید تعداد قوزه وانداره آنها بزرگ وزیاد میشه، ولی از کشت بهاره انتظار چند قوزه رو نداشته باشید، درکل کشت پاییزه محصول زیاد و مرغوبی تا کشت بهاره خواهد داشت،هیچ سمی نمیخواد بهش بزنید یا کود مایع، سعی کنید اگر کودی خواستیدبدید همراه آبیاری باشه یا به خاک اضافه کنید برای کود دهی قبل از گل دادن بوته اقدام کنید وگرنه بدرد گیاه نمیخوره، تو گلدان کشت میکنید مراقب کودهای شیمیایی باشید که گیاه رو بلافاصله خشک میکنه تو گلدون هر هفته یکبار آبیاری کنید تا از ته گلدون آب اضافی خارج بشه،هر گلدان با حجم 10لیتر برای کاشت یک یا دو گیاه حداکثر کافیه و تعداد بوته هارو زیاد نکنید گلدونی با عمق زیاد انتخاب بهتریه تا سطح زیاد وعمق کم حداقل عمق گلدون از 20سانت بیشتر باشه اگرفصل بهار کشت کردید تو گلدان، گلدان رو یه مشما بکشید وچند سوراخ روش تعبیه کنید وبعد از جوانه زنی بردارید، اینطوری رطوبت خاک گلدون سریع ازبین نمیره روی بذر ها رو اگر ماسه بادی بریزید خیلی بهتر از خاک جوانه زنی خواهید داشت به شرطی که خشک‌ نکنید بستر رو، وموقع تیغ زنی هم مهمه دیر اقدام به تیغ زنی کنید مقدار محصول بشدت افت میکنه،در کل حساسیت گیاه به عوامل محیطی تو گلدان زیادتر ازکشت باز اوون هستش، موفق وموید

  27. Avatar Shervin گفت:

    درود بر شما دوستان عزیز
    من اینجا میخام شیوه خودمو بهتون اموزش بدم ک ب طریقش تونستم یک زمین بزرگو را بندازم😄
    ابتدا بذر ها رو بیست و چهار ساعت بخیسونید بعدش تعداد زیادیشونو توی یک یا دو(هرچندتا ک دلتون میخاد) گلدانی بکارید
    پس از اینکار و اینکه جوانه زدن جوانه هارو بعد از اینکه از سرخ ب سبز تغییر رنگ دادن ب زمین یا گلدونای دیگه منتقل کنید و حتمن دقت کنید آسیبی ب ریشه تازه نزنید
    جوانه تازه منتقل شده رو در جای افتابگیر بزارید و از رشدش لذت ببرید
    اینم بگم ک توی هر گلدان یک جوانه کافیه

    1. Avatar مهران گفت:

      سلام بذر از کجا گیر بیارم کا اشعه نخورده باشه مرسی

  28. Avatar علی گفت:

    سلام پیشنهاد می شود سایت امکان گذاشتن عکس را فراهم کند تا تجربیات خود را همراه عکس به اشتراک بزاریم

  29. Avatar تلباز گفت:

    با دلی پر از امید و روانی مطمین دارم میکارم این گیاه مقدس شاهنامه ای را التماس دعا

  30. Avatar خشخاشی گفت:

    تلباز عزیز
    من فقیر هم کاشتم
    تو برای من فقیر دعا کن من هم برای تو
    البته خدا و دعا وسیله ای هستند برای دزدی کلاهبرداران

  31. Avatar رضا گفت:

    آیا در جنوب کالیفرنیا که دمای هوا در روز بین ۲۸ تا ۳۵ در تابستان میرسه ، و تقریبا اینجا در تمام فصول سال تفاوت زیادی ندارد زمستان بندرت به ۵ دجه بالای صفر میرسه ، امکان گشت هست من یک بار گاشتم ولی حتی از خاک بیرون هم نیامد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فکرکنم بتوانید بکارید ولی نیاز به بذر سالم دارید که سخت گیر می آید.

  32. Avatar رضا کریمی گفت:

    آیا در جنوب کالیفرنیا که دمای هوا در روز بین ۲۸ تا ۳۵ در تابستان میرسه ، و تقریبا اینجا در تمام فصول سال تفاوت زیادی ندارد زمستان بندرت به ۵ دجه بالای صفر میرسه ، امکان گشت هست من یک بار گاشتم ولی حتی از خاک بیرون هم نیامد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      به شرطی که بذر سالم خشخاش را گیر بیاورید می توانید بکارید.

  33. Avatar ممدرضا گفت:

    آقا چند روز بعد ریختن گلهاش باید تیغ زد،لطفا یکی راهنماییم کنه،ممنونم

  34. Avatar شیوا گفت:

    اطلاعات فوق‌العاده خوبی بود ممنونم . اینجا دمای زمستان تا منفی چهل درجه پایین میره اما گیاه خشخاش چند ساله ما مقاوم و سرحال هر سال سر از خاک در میاره و گل های بسیار خوبی میده. امسال ازش بذر می گیرم و به روشی که آموزش دادید می کارم . سپاس

  35. Avatar ابوالفضل گفت:

    میگن که بزر عطاری رشد نمیکنه پس ما بزر اصلی رو از کجا بیاریم

  36. Avatar علی قائنی گفت:

    با عرض سلام
    من از یکی از دوستان و یا اساتید راهنمایی خواستم. من دو مدل بذر خشخاش دارم که یکی رو از کسی گرفتم و دیگری رو خودم از داخل موزه خشک شده خشخاش در آوردم . ولی متاسفانه وقتی که هر دو این بذر ها رو کشت میکنم جوانه میزند و اندازه جوانه ها به یک سانتیمتر هم میرسه و بعد خشک میشه . من خواستم یکی از دوستان من رو راهنمایی کنه و ایراد کارم رو به من بگه .

  37. Avatar سعید گفت:

    منم از عطاری بذر خریدم تو باغچه ۱در۲ متر کاشتم تو حیاط خونه تا ۵ سانت بزرگ شد بعد خشک شد من شنیدم بذر اگه از ۶ ماه بگذرهدیگه به درد نمیخوره پس این تخمهای تو عطاری فایده نداره تو لرستان هم یکی تو کوه میکاشت که بذر چینی داشت و میگفت بذر جینی رو تو افغان بهش میگن چینایی که دو ماهه محصول میده ولی بذر عادی ۶ ماهه محصول میده دز کل کاشت و داشت و برداشتش واقعا سخته و مراقبت زیاد میخواد

  38. Avatar سیاوش گفت:

    سلام دوستان.. من بذر خشخاش تازه تهیه کردم ولی کاشتم جوونه ها ضعیف بودن.. میشه راهنماییم کنید.. بذر خسخاش سفید بود.. میشه بذرمال کنم؟؟

  39. Avatar رضا حسنی گفت:

    آقا سلام از کجا بدونیم بذر بهارس یا پاییز ه

  40. Avatar علیرضا گفت:

    بری ها اینقدر خاطر خواه و کامنت نداشتن که این داره⁦⁦:-D⁩

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه بله و تقریبا نصف کامنت ها به علت داشتن مشکل در نشر پاک میشود

  41. Avatar علی گفت:

    منم کاشتم تا یک سانت دراومد خشک شد.یه بار دیگه همون بذر رو کاشتم و خوب ازش مراقبت کردم و زمانی که 10 سانت داشت گل داد و قوزه هم اندازه نخود هههههه.اینا یا بذر شقایق وحشی هستن که تو عطاری ها میفروشن یا اگرم خشخاش باشه بعد دوسال قابل کاشت نیست.توی اینترنت هم بذر خشخاش سیاه و سفید رو میفروشن.دوستان اگه استفاده کردید اطلاع بدین

  42. Avatar سعید گفت:

    برای بذر به عطاری بگید بذر بو نداده میخام عطاری سر کوچه ما گرفتم اتفاقا خوب رشد کرد بعد مهمترین مسعله تک و جفت کردنه یعنی جونه های اضافی رو حذف کنی و هر ۲۰سانت یه جونه و مهم بعدی خاک باید قلیایی باشه تو خاک اسیدی اصلا رشد نمیکنه و موقع کوچیک بودن جونه خیلی احتیاط کنید تو ابیاری که جونه اسیب نبینه با اسپری اب پاش به اندازه خیس شدن خاک و نزارین سطح خاک هیچوقت خشک بشه و مرتب تا جونه زدن خاکشو نمناک نگه دارین.و با سرما بیشتر انس داره تا گرما

  43. Avatar Nima گفت:

    سلام من مقداری بذر از به اصطلاح میگن توتوری یا غوزه خشخاش که از کسی گرفته بودم را مخلوط با بذرهای عطاری کاشتم من چون کاکتوس میکارم و علاقه دارم از همون خاک مخصوص کاکتوس استفاده کردم که به دلیل وجود خاک زغال قارچ و افت نمیزنه حدود ۱۰ روزه کاشتم ۱سانت رشد کرده خیلی برام کاشت خشخاش جالب بود با راهنماییهای شما انشاالاه گلهای قشنگی نصیبم بشه ممنون از همگی

  44. Avatar حمید گفت:

    داداش داری اشتباه میکنی با کدوم مدرک میگی عقیم هستن

  45. Avatar علا حسین عاشوری گفت:

    باسلام من دراسترالیا کشت انجام میدم خشخاش یک گیاه روزبلند است وهرچه تنک ترباشد بهتر رشد می کند به علف هرز حساس است واگر زمان کاشت زمین را باکودهای آلی وفسفاته تقویت کنید خوب جواب می دهد ازطرفی هنگام گلدهی اگر از کودهای ازته استفاده کنید دقیقا دوبرابر محصول می دهد درکل کار پر زحمت اما شیرینی است وبه سختی اش میارزد

  46. Avatar محمد گفت:

    سلام
    تشکر از مطالب مفیدتون
    اکثرا سراغ بذر خوب میگیرن و یا اینکه بذری رو که دارن و میکارن ضعیفه و غوزه کوچک میده.
    تو عطاریها بذرهای خشخاش، بذر کوکناره و یا غیر فعاله
    بهترین راه تهیه بذر دونسته، تهیه غوزه خشخاشه که بزرگ هم باشه.اینطوری دونسته خشخاش خوب دارید.
    البته کاشت خشخاش جرم خودشو داره و کلی جریمه و زندان داره.به قول یه دوستان پسته بکارید!!!!

  47. Avatar حمید گفت:

    سلام من از عطاری بذر خریدم در تبریز بذرهای بنفش و در اصفهان بذرهای کرم رنگ در گلدان داخل منزل کشت کردم خیلی اذیت شدم خیلی نگهداری سختی داره چون بذر ها خشک شده و آب بذر ها گرفته شده خیلی سخت بود تا به گل نشست و حاصل داد مثلا بذر تا جوانه میزد و از خاک سر بلند میکرد ته ساقه خشک میشد و من مدام با خاک ریختن و آبیاری جلوگیری از خشک شدن ساقه کردم خیلی اذیت شدم ولی به بار نشست از کود پتاسیم استفاده کردم و زمانی که نزدیک گل دهی شد از کود های گل دهی کمک گرفتم و خوشبختانه جواب داد

  48. Avatar علیرضا گفت:

    سلام من بهار اامسال انداختم جوازنه زد ولی دو باره خراب شود الان نمیدانم باید چه‌کار کنم

  49. Avatar محمد گفت:

    من دو سال در باغچه می کارم از همین تخم عطاریها موفق نشدم امسال هم کاشتم به سختی مقدار کمی سبز شدن رشد خوبی کردن دو بارتگرگ اذیت کرد تا 50 سانت هم قد کشیدن از 13 فروردین دارن گل سفید شیری رنگ می دهند چون تخم عطاریه ها زیاد درمغازه می ماند تخم ها عقیم می شوند خاک باید کمی شنی ونرم باشددرخاک سفت سبز نمی شوند بایدمهر کاشته شود روزی بشتر از 6 ساعت نور آفتاب بخورد زمستان 20روز یکبار بدید تابستان 10 روز یکبار

  50. Avatar محمد گفت:

    باید مهرماه کاشته شود تااول بهار رشد خوبی کند زیرا با شروع بهار و طولانی شدن روزها شروع به گل دادن می‌کند حتی اگر 10 سانت قدکشیده باشد

  51. Avatar علی گفت:

    همین بذر عطاریها راکاشتم 20 درصد تخمها باز شدند حدود 60 سانت رشد کرده گل وغوزه داد غوزه ها در حال رشد هستند هر موقع غوزه ها حالت غبار آلود به خود گرفتند تیغ خواهم زد سه سال می کارم تجربه می خادامسال نتیجه بهتر گرفتم

  52. Avatar علی ترکاشوند گفت:

    کشت خشخاش فقط تجربه میخواد

  53. Avatar میثم گفت:

    چه چیزب جای نور افتاب میشه گذاشت مثلا نور لامپ میشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      می توانید به جای نور آفتاب از چراغ های رشد که با نیاز شما برابر باشند استفاده کنید که البته بسیار گران هستند.

    2. Avatar مهرداد گفت:

      سلام ، توی باغچه خونه میخام بکارم با توجه ب توضیحاتی ک دادید فقط متوجه نشدم که نشا ینی چی .
      آیا لازمه ک حتما گل بعد از این مدت جابجا بشه یا همونجا توی باغچه بمونه و آبیاری انجام بشه ثمر میده

  54. Avatar علی داور گفت:

    سلام شما باید زمانی که چهار برگی شد وجین کنید یعنی هر ۳۰ سانتی حداقل یک چهاربرگی فاصله ها حداقل سی سانتی مت بعد هم در بها ر ۱۵ روزی یک آب کود حیوانی ومقدار ماسه اضافه کنید موفق و موید باشید

  55. Avatar مهدی خان گفت:

    باسلام..وعرض ادب.شما که اطلاعاتتون درزمینه خشخاش کمه پس بنظرم بهتره نشر نکنید..ولی از طرفی هم ازتون سپاسگزارم که حداقل این مقاله ارزشمند رو تنظیم کردید..نهایت تشکر دارم.

  56. Avatar S. M گفت:

    سلام بذر خشخاش تاچند سال میتونه بمونه که خراب نشه دو سال پیش به دستم اومده بود بعد از دو سال کاشتم الان تا 15 سانت رشد کرده بذر سیاهه

  57. Avatar محسن محمدی گفت:

    سلام.بزارید برای یک بار کامل توضیح بدم. یک اکثر بذرهای عطاری ها رو در قابلمه گرما میدن و ضعیف میشن پس بدرد کشت نمیخورن.دو.اگه میخوای محصول برداشت کنی فقط باید پاییز کشت کنی وگرنه محصول نمیده یا غوزه ها بسیار کوچک میشه. سه.خشخاش نیاز به آفتاب زیاد داره روزانه حداقل پنج ساعت وگرنه بازم ضعیف میشه.چهار.بهترین کود برای خشخاش ترکیب کود مرغ و کود گاو هست. پنج.فاصله بذرها با هم باید بین پنج تا هشت سانت فاصله داشته باشه تا خوب رشد کنه.شش.کاشت خشخاش جرم محسوب میشه که علاوه بر زندان شلاق جریمه نقدی هم داره پس بهتره منصرف بشین چون ارزش نداره. هفت. هر غوزه در بهترین حالت بین دو تا دو نیم گرم شیره میده.هشت. طریقه تیغ زدن خیلی مهمه اگه عمیق بزنی شیر درون گل میمونه. نه.از یک فرش دوازده متری میشه حدود دو کیلو برداشت کرد. ده.جدیدا با بالگرد و چیزایی که نیرو انتظامی و اطلاعات اختراع کردن جایی که خشخاش کشت بشه خیلی سریع متوجه میشن پس خواهشا کشت نکنید واقعا خطرناک هست. یازده.جدیدا درون تریاک مواد صنعتی قاطی میکنن تا جوانان ما رو درگیر کنند. هر کس خواست ترک کنه من بهترین روش رو رایگان اموزش میدم. ایشالا کل ایران پاک و ورزشکار بشن خدایا بداد معتادان ما برس

  58. Avatar سهراب گفت:

    دوستان بذر گیاه خشخاش در لرستان به وفور وجود داره شاید پول هم ازتون نگیرن

  59. Avatar ali گفت:

    بهار کاشتم و میخام بدونم دقیقا چه وقت باید تیغ بزنم قوزه هارو لطفا راهنمایی کنید واجبه ممنون

  60. Avatar محمدسیاوشی گفت:

    سلام خیلی جرم دارد هرچند داراست حداقل از این هرویین وشیشه بهتره بذارید هرکس به اندازه باغچه حداقل بکارد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کاشت خشخاش طبق قوانین کشور جرم محسوب میشود

  61. Avatar علی گفت:

    زمانی که غوزه غبار آلود شود وتاج غوزه کاملا افقی شود

  62. Avatar علی گفت:

    آقاجمع کن این مسخره بازیات هی نمیدونم‌ نمی‌دونم اطلاع ندارم برو از چیزی که میدونید حرف بزن

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      دوست عزیز ما خیلی نمی توانیم راجع بع این مقاله اطلاع دهیم.

  63. Avatar نوید گفت:

    سلام. همه دوستان میگن توی پاییز بهترین زمان واسه کشت کردنه. هیچکی نمیگه کدوم ماه پاییز…… مهر.. آبان…. یا آذر… ؟؟؟؟

  64. Avatar یعقوبی گفت:

    سلام من امسال سال چهارم هست که میکارم اما حدود ۱۰۰ متر بیشتر نیست تخم خشخاش اگر رنگ طوسی داشته باشه درسته ،برج ۷ یا ۸ میکارم البته برج ۱۰ هم یک بار تخم کاشتم اول بهار گل میده گل زعفرانی و سفید و قرمز بعد از ریختن گل با تیغ ریش تراشی میشه یک خط روی قوزه بندازی شیره سفید ازش در میاد فقط قصه اینه که نعشگی نداره انگار مرفین داخلش کمه و یک بوی خام بودن هم داره ،امسال میخوام دیر نر تیغ بزنم اگر رفع نشه فکر کنم مربوط به منطقه یا نوع آب و هواست باید فقط توی همان افغانستان کشت بشه

  65. Avatar امیرعلی گفت:

    سلام
    از این همه عشقتون به کشاورزی لذت بردم
    خانه
    پسته بکارید پسته خوبه

  66. Avatar حمیدیا گفت:

    سلام
    بذری که داخل قوزه استو رد تیغ روی آن است،اشعه خورده است؟یا نه؟

  67. Avatar میلاد گفت:

    آیا کشت خشخاش نیاز به آب زیادی داره؟ آیا این محصول آب بر و پراشتهاست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیاه خشخاش نیاز به آبیاری متوسط دارد

  68. Avatar واقعیت گفت:

    اگر خواستید از بذر مطمئن باشید حتما گرز خشخاش بگیرید و خودتان گرز بشکنید و تخمش خارج کنید در ضمن هرچقدر گرز بزرگتر باشه نژادش بهتره اگر تخم خشخاش داخل گرز باشه خراب نمیشه و محصول میده اگر تخم اصلاح نژاد پیدا کنید بهتره اما باید از افغانستان بیارید یا در شهرهای مرزی بلوچستان پیدا کنید اما فقط گرز سالم برداشت کنید

  69. Avatar ممد گفت:

    سلام
    کود پیت ماس باید بگیری خاک سبکی هست باشن خاک گلدان قاطی کنی بعد خشخاش بکاری
    یه لامپ میزاری ۲۴ ساعت روشن باشه بالا سرش تا سریع رشد کنه
    این جوری زود تر و بهتر به نتیجه میرسی

  70. Avatar محسن گفت:

    سلام .کسی تجربه کاشت تو گلخانه داره راهنمایی کنه!؟؟

  71. Avatar آرش گفت:

    بنظرم یه سر بریم افغانستان یه دل سیر تل مرغوب بزنیم و برگردیم بهتر از اینهمه گرفتاری و کاشتنش هست دوستان
    😂
    دوستتون دارم

  72. Avatar ناشناس گفت:

    سلام. وقت بزرگواران بخیر
    یه سوالی داشتم.آیا کسی میتونه راهنمایی کنه که چه طور بذر خشخاش رو از اول تا آخر میکارن؟؟
    بذری که واقعا جواب بده و نتیجه داشته باشه.
    هر کسی میتونه بهم کنه ،، هرچه قدر حق دستمزد و زحمتش شد،، با کمال میل تقدیم میکنم.
    اگر کسی از بزرگواران اطلاع دارد و میتواند کمک کند،، پیام زیر نظر بنده بفرستد تا تماس بگیرم.
    در ازای کمک واقعی،، حق دستمزد و زحمت را ؛؛؛ نقد پرداخت میکنم.

  73. Avatar مرتضی گفت:

    سلام از زمان کشت بذر تا گل دادن چند ماه طول میکشه اگر جوابدید ممنون میشم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      حدود 4 تا 5 ماه زمان میبرد

  74. Avatar وحید گفت:

    سلام وقتی پای گیاه خاش خاش زرد میشود چه دارویی خوب است به. شان بزنی

  75. Avatar مریم گفت:

    چه موقع باید گل خشخاش رو تیغ زد

  76. Avatar اکبر متکی گفت:

    با سلام خدمت عزیز ان
    یک دوستی گفتند کارگر افغانی داره که اطلاعات کافی داره. چند روز پس از ریزش گل برگ باید تیغ زنی شروع بشه خواهشمندم راهنمایی کنید و سوال بعدی چرا گرزها کوچک هستند. چه کارکنم گرزها بزرگتر بشه ممنون میشم اگر جواب بدین

  77. Avatar ش ج گفت:

    داداشا آقایون عزیزان من خود خشخاش همون کپسول که داخلش خشخش هم میکنه اصلا بهمین دلیل اسمشو خشخاش گذاشتن خشخش

  78. Avatar واقعیت گفت:

    با سلام دوستان عزیز برای کشت خشخاش سه چیز خیلی مهم اول زمین که میخواهید بکارید باید خیلی خاکش سبک باشه هر چه خاک سبک‌تر باشه رشد سریعتر دوم نژاد بذر نژاد دوتا نژاد پیشنهاد میدم گل سفید و گل سفید و قرمز البته گل قرمز خوب اما کمتر بار میده سوم زمان کاشت که حتما در برج هشت باشه بجز مناطق خیلی سرد که برج یازده میشه و یکی دوتا فوت کوزه گری داره در ضمن بته ای خوب که قدش حداقل حداقل صدوبیست سانت قد داشته باشه و ساقه آن حداقل به ضخامت انگشت اشاره باشه اگه چنین بوته عمل آوردی ده گرم تریاک میده و حتما فاصله بوته ها حداقل ده سانت به بالا باشه برای خاک ایران و در آبیاری اول از هیومیک اسید آمریکای استفاده کنید هر چه هواسردتر باشه در بهار مرفین بیشتر داره هنگام گل دهی از کود ذوب آهنی استفاده کنید که گرزه ها بصورت عجیب بزرگ میشه وقتی خش اول میخواهید بزنید و محصول جمع کنید حتما آب با اوره بدید و برای هر بار خش زدن اوره بدید هر گرز میشه شش تا هفت بار خش زد البته باید بتونید گرز بزرگ عمل بیارید وقتی بوته ها حدود پنجاه سانت شدن کود اسبی خشک شده یا کود گوسفند خشک را به مدت ده روز در آب بخیسانید و همراه آبیاری هنگام که گیاه تشنه است بدید که خیلی اثر داره بذری هم خوبه و زیاد بار میده که کشت سال قبل باشه و حتما بذری بگیرید که داخل گرز باشه و خودتان درش بیارید البته یه فوت کوزه‌گری داره که کمتر کسی می‌دونه

  79. Avatar فرزا د گفت:

    باسلام باید برای کاشتنش همه چیز مهیا باشد فصل کاشت خاک مناسب وبذر مناسب و مواظبت به موقع چون یکی از گیاهانی که بسیار حساس واحتیاج به مراقبت زیاد دارد تا به ثمر بنشیند حتی به ثمر نشستنش هم باید موقع تیغ زردن وارد باشی پس در مورد حتما باید جای داشته باشی دور از شعر وخانه که کسی نه ببیند نه عبور داشته باشد بعد از کاشت هم با کودهای مناسب و آبیاری به موقع باعث تقویت ورشد این گیاه شوید

  80. Avatar محسن گفت:

    سلام‌درهوای گرم وشرجی‌ چطوربایدکاشت.میشه مثل گلخانه درست کن بعدکاشت الان برج ۴هست وهوای چابهارگرمه دوستانی که اطلاع دارن لطفابگن

  81. Avatar سجاد لایقی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    من امسال به امید خدا شروع میکنم
    حتما خبرشو بهتون میدم
    موفق و سربلند باشین
    خشخاش کارهای قهار 🤣

  82. Avatar سعید گفت:

    سلام برای کشت خشخاش به صورت حرفه ای فقط از یک افغانی کمک بگیرین همشون کامل بلدن چه کودی چقدر اب چه فصلی و…..

  83. ممنون از مقاله خوبتون

  84. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

  85. Avatar علیرضا گفت:

    آفرین وحید استادی

  86. Avatar مجمدی گفت:

    من بخاطر شغل عطاری گرز خشخشاش،هم میفروشم و تخم کتیرا کسی خواست براش ارسال کنم بصورت قانونی برای ضعف و بیحالی سالمندان عالی هست

  87. Avatar نوید گفت:

    بذرهایی که در عطاری می فروشند همه رو عفیم کردن ففط بدرد دلنوشته استفاده میشه از سال ۸۹ عقیم کردن بکاری در میاد فقط هیچ بهت نمیده الکی پولاتون تو رودخونه نندازید من خودم ۱۲ ساله عطاری دارم وهرکس هم خواست بهش میگم که مردم پولشون الکی خرج نکنن فقط وفقط واسه دمنوووش تمام حالا دگ خود دانی پول زیاد داری برو بخر من ففط یه نصیحت کردم .. البته بعضی از عطاریها بی انصافن واز خدا نترس وپول مردم میچاپن ولی خدایی من‌به‌مشتری رک وراست بهش‌میگم پول حروم روسفره بچه ها نمی گذارم … وسلام

  88. Avatar جعفر گفت:

    کوکنار به شدت به کود گوسفند و آفتاب نیاز داره.
    در غیر اینصورت ساقه های ضعیف و شکننده میده.

  89. Avatar وحید گفت:

    سلام من تخم خشخاش سیاه دارم هرکی میخاد پیام بده

  90. Avatar رسول بامری گفت:

    سلام من اربلوچستان این عرض کنم که برزعطاری هیچ مشکلی نداردخودم برزبه عطاری دادم ودیدم اوبه مشتری داده

  91. Avatar مهدی گفت:

    خوشم میاد همه اینکاره ان نصف ایران دنبال کاشت هستن

  92. Avatar محسن گفت:

    سلام من میخام داخل گلدان بکارم گلدان اندازه اش چقدر باید باشه

  93. Avatar علی گفت:

    سلام دوستان . کلا بذرهایی ک تو عطاری میفروشن یا جوانه نمیزنه یا ضعیفه و از بین میره. ضمنا بهترین بذر هم تو گلدون نمیتونه شیره خوبی بده مخصوصا اگ آفتاب نداشته باشه. من همه جورشو امتحان کردم بی نتیجه بود. بذر باید دونسته و عقیم نشده باشه و دوما حداقل تو باغچه باشه. من نظرمو گفتم طبق تجربیاتم😊

  94. Avatar سادات گفت:

    سلام دوستان من قوزه های آپ خشخاش دارم که خودت بشکنی و تخماشو دربیاری هردونه قوزه حدود ۵۰تا ۱۰۰تا دونه داره قیمتش هم هر عدد ۱۰۰هزار تومان یعنی هرقوزه برای ۱۰۰۰متر بلکه بیشتر هم کافیه

  95. Avatar محمد گفت:

    دوستان تقریبا مث گندم کشت میشه،البته چند ماه دیر تر، بذر دارم من،ولی می‌ترسم الان بگم به دوستان،همه بیان ببرن واسه خودم نمونه،فقط یه سوال از اساتید، ایا همون بذری که از زمین خودم به دست بیارم،میتونم دوباره تو همون زمین بکارم؟؟؟!!!! یه نفر گفت اگر بذرتو تغییر بدی حتی با زمین بغل،کیفیت خیلی بهتر میشه،ایا واقعیه؟؟!!

  96. Avatar سعید گفت:

    بذرخشخاش را من در تعطیلات نوروز امسال دربازار زاهدان کیلویی سیصدهزارتومان وکپسول پرازبذرش راکیلویی پانصدهزارتومان خریدم ، اکنون دوسه برابرشده ونهایتا بذرش کیلویی یک میلیون و کپسولش دومیلیون تومان شده است ، قحطی که نیست ، من در بازار خیابان پنج راه مشهد وعطاریهای آنجا در خیابان طبرسی و …..دیدم ولی قیمتش دویا سه برابر زاهدان بود

  97. Avatar داریوش گفت:

    سلام دوستان این صحبتهای این مهندس برا گیاهای پانسیونی خوبه اقا بپاشید بشرط اینکه زمینتون خوب واماده باشه بقدری ثمر میده که بیا ببین بذرش هم در خدمتم

  98. Avatar محمد گفت:

    سلام دانه خشخاش تازه کشت شده را می توان آبیاری کرد یا باید باران ببارد

  99. Avatar سهراب گفت:

    ممنون برای توضیحات کاملتون. موفق باشید.

  100. Avatar ذبیح الله گفت:

    سلام بهترین روش نگهداری خشخاش این است که وقتی سر از خاک در اورد مرتبا پای گیاه خاک بریزید تا ریشه زیر خاک شود و مرتبا اب دهی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *