آموزش باغبانی

چگونگی کاشت بذر خشخاش

چگونگی رشد خشخاش

خشخاش دارای انواع مختلفی بوده و شامل خشخاش بزرگ تا خشخاش اورینتال می­باشد که می­تواند به اندازه 4 فوت (122 سانتیمتر) رشد کند. خشخاش آلپ نیز می­تواند تا حدود 10 اینچ (25 سانتیمتر) رشد نماید. خشخاش گیاه سختی بوده و در خاک دارای زهکشی خوب رشد می­کند. این نکات به شما چگونگی رشد گیاه سالم را آموزش می­دهد. هنگامی که خشخاش گل تولید می­کند، بذرهای کافی برای رشد آن در سال بعد فراهم می­شود.

بخش اول: کاشت بذرهای خشخاش

در بخش اول به کاشت بذر خشخاش می پردازیم

1 – آماده سازی برای رشد در پاییز یا اوایل بهار

بذرهای خشخاش برای اینکه جوانه­ بزنند، بایستی با دمای پایین یا سرما مواجه شوند. تا زمانی که دمای هوا در زمستان تا زیر صفر درجه فارنهایت (18- درجه سانتیگراد) کاهش نیافته، می­توانید آن را در پایین و قبل از اولین یخبندان کشت کنید. در اقیلم­های خنک، بهتر است بذرهای خشخاش را در بهار کشت کنید.

دماهایی که برای کشت پاییزی مناسب است، مطابق نواحی 7 و بالاتر ایالات متحده می­باشد. اگر دمای زمستان در منطقه شما کمتر از 20- درجه فارنهایت (29- درجه سانتیگراد) باشد، کشت خشخاش مقاوم به یخ­زدگی را در نظر بگیرید.

آماده ­سازی برای رشد

آماده ­سازی برای رشد

2 – کشت در چندین مرحله را مورد توجه قرار دهید

دانه­ های خشخاش را به گروه­های مختلف تقسیم کرده و هر گروه را با یک یا دو هفته فاصله کشت کنید. این حالت باعث می­شود که باغ شما برای مدت زمان بیشتری رنگارنگ باشد. شما ممکن است دوست داشته باشد که در هفته اول یا دوم بهار گیاه را ببنید. بر این اساس شما می­توانید بهترین و مناسب­ترین اقلیم را انتخاب کنید. اگر خشخاش را در پاییز کاشت کرده باشید، نیاز نیست که به طور مرتب کار کنید.

کشت در چندین مرحله را مورد توجه قرار دهید

کشت در چندین مرحله را مورد توجه قرار دهید

3 – ناحیه دارای آفتاب کامل یا سایه جزئی را انتخاب کنید

بطورکلی، زمانی که خشخاش حداقل شش ساعت در روز نور خورشید را دریافت می­کند بهترین رشد را دارد. با این حال، اگر شما در آب و هوای گرم زندگی می­کنید، نقطه­ ای را انتخاب کنید که در طول گرمای شدید بعد از ظهر از خشخاش محافظت کند. خشخاش بنفش ممکن است در سایه رنگ درخشان و جذاب­تری نسبت به آفتاب کامل داشته باشد.

ناحیه دارای آفتاب کامل یا سایه جزئی را انتخاب کنید

ناحیه دارای آفتاب کامل یا سایه جزئی را انتخاب کنید

4 – بررسی زهکشی خاک

خاک با زهکشی عالی آب بسیار مهم است، زیرا خشخاش در خاک غرقابی می­پوسد. این امر در فصل زمستان و زمانی که خاک خیس یا یخ­زده می­شود بسیار مهم است. آزمایش را با ایجاد حفره­ای به عمق 10 سانتیمتر شروع کنید. حفره را با آب پر کرده و اجازه دهید که به طور کامل تخلیه شود، سپس مجددا آن را پر کنید. چقدر طول می­کشد تا دوباره تخلیه شود: این زمان باید حداکثر چهار ساعت یا کمتر باشد.

بررسی زهکشی خاک

بررسی زهکشی خاک

5 – در صورت لزوم کیفیت و زهکشی خاک را اصلاح کنید

اگر در محل زندگی خود نتوانید منطقه ­ای با زهکشی خوب را انتخاب کنید، سعی کنید 5 سانتیمتر از خاک را با کمپوست و یا مقدار ماسه مخلوط کنید. خشخاش­های چندساله که معمولا بیش از یک سال زندگی می­کنند ممکن است برای رشد و زهکشی مناسب به کمپوست نیاز داشته باشند.

زهکشی خاک را اصلاح کنید

زهکشی خاک را اصلاح کنید

6 – در صورت نیاز خاک را حفر کنید

از یک بیل یا پنجه استفاده کنید تا زمین را تا عمق 20 سانتیمتر مخلوط کنید. بذرها خشخاش می­توانند برای جمع ­آوری آب رشد زیادی کنند و در نتیجه ممکن است در برخی موارد نیاز باشد که خاک فشرده شود.

در صورت نیاز خاک را حفر کنید

در صورت نیاز خاک را حفر کنید

7 – بذرهای خشخاش را با ماسه مخلوط کنید

بذرهای خشخاش را در یک ظرف کوچک، مانند بطری قرص، قرار دهید. مقدار ماسه را اضافه کرده و حجم بذرهای خشخاش را دو برابر کنید و به خوبی تکان دهید. بذرهای خشخاش کوچک هستند و ممکن است در هنگام کشت به یکدیگر بچسبند. شن و ماسه به ایجاد فضا بین بذرها کمک می­کند و آن را به صورت مساوی پراکنده می­کند.

بذرهای خشخاش را با ماسه مخلوط کنید

بذرهای خشخاش را با ماسه مخلوط کنید

8 – پاشیدن مخلوط بذرها و ماسه روی خاک

بذرهای خشخاش را به طور مستقیم روی خاک پخش کنید و بذرها را با اندکی خاک پوشش دهید. بذرها را دفن نکنید، زیرا خاک بیش از حد مانع دسترسی به نور آفتاب شده و باعث جلوگیری از جوانه ­زنی بذرهای کوچک خشخاش می­شود. از کشت بذرها در زیر کلوخه­ ها اجتناب شود، زیرا مانع جوانه­ زنی می­شود. اگر خشخاش را در یک منطقه بزرگ کشت کرده ­اید، مقدار کمی از مخلوط ماسه و دانه را در نقطه دورتر از مزرعه کشت کنید.

پاشیدن مخلوط بذرها و ماسه روی خاک

پاشیدن مخلوط بذرها و ماسه روی خاک

9 – بذرهای خشخاش تازه کاشت شده را آبیاری کنید

برای جلوگیری از شستشوی بذرهای خشخاش، به جای شلنگ قوی از بطری آبیاری یا اسپری استفاده کنید. خاک را به آرامی مرطوب کنید. با توجه به رقم خشخاش، بایستی پس از 10 تا 30 روز دانه ­ها جوانه بزنند.

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد بامیه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بذرهای خشخاش تازه کاشت شده را آبیاری کنید

بذرهای خشخاش تازه کاشت شده را آبیاری کنید

بخش دوم: مراقبت از گیاهان خشخاش

در این بخش به ذکر نکاتی در رابطه با مراقبت از این گیاه می پردازیم.

1 – آبیاری در صورت لزوم

گیاهان خشخاش ممکن است در خاک­های مرطوب پوسیده شده و از بین بروند؛ بنابراین، تنها زمانی آبیاری صورت می­گیرد که خاک به عمق یک انگشت خشک می­شود. به طور معمول، در هر چند روز یکبار نیاز به آبیاری است. در خشخاش قهوه ­ای، لازم است که در شرایط آب و هوایی گرم مقدار آب افزایش یابد.

  • در اوایل بعد از ظهر، به ویژه در آب و هوای آفتابی، از آبیاری گیاهان اجتناب کنید. آب گرم می­تواند برگ­ها را بسوزاند و قبل از جذب ممکن است تبخیر شود.
آبیاری در صورت لزوم

آبیاری در صورت لزوم

2 – رشد علف های هرز را کاهش دهید

علف­های هرز ممکن است با خشخاش­ها رقابت کنند، بنابراین بهتر است آن­ها را حذف کنید. گیاهان خشخاش کوچک ممکن است به صورت تصادفی یا اشتباه به همراه گیاهان نامطلوب حذف شوند. برای جلوگیری از علف­های هرز، بهتر است 6 تا 8 سانتیمتر مالچ آلی را در اطراف گیاهان پخش کنید. مالچ­هایی نظیر مالچ پوستی می­تواند خاک را به صورت مرطوب نگه دارد.

رشد علف­های هرز را کاهش دهید

رشد علف­های هرز را کاهش دهید

3 – هنگامی که علف های هرز شروع به رشد می­کنند، گیاهان خشخاش را از بین می برند

هنگامی که گیاه تا ارتفاع 2.5 تا 5 سانتیمتری رشد می­کند، گیاهان کوچک­تر یا ضعیف­تر موجود در پایه با استفاده از قیچی چیده می­شوند. اگر گیاه باقی مانده دارای حداقل 15 سانتیمتر ارتفاع باشد، بهترین شانس رشد و گلدهی را خواهد داشت.

بیرون کشیدن گیاه ممکن است سیستم ریشه خشخاش را مختل کند. وجود فضای کافی بین گیاهان ممکن است باعث کاهش حمله قارچ و آفت شود، در نتیجه هوادهی خوب و کاهش انتقال این مشکلات باعث رشد بهتر گیاه می­شود.

علف­های هرز

علف­های هرز

4 – در صورت لزوم کوددهی انجام شود

اگر می­خواهید رشد را افزایش دهید، اگر خاک ضعیف باشد می­توانید کود را پس از آن که گیاه به ارتفاع حداقل 13 سانتیمتر رسید اضافه کنید. برای گونه­ های پا بلند ارتفاع 26 سانتیمتری در نظر گرفته می­شود. از نیتروژن کم، pH خنثی و دستورالعمل موجود در بسته­ بندی استفاده کنید. کودها از نظر نیتروژن، گوگرد و پتاسیم دارای تعادل هستند. در کودهای دارای نیتروژن کم عدد اول کمتر است؛ برای مثال، 2-5-5.

در صورت لزوم کوددهی انجام شود

در صورت لزوم کوددهی انجام شود

5 – برای تولید گل ها و بذرهای بیشتر، شکوفه های مرده را حذف کنید

از بین بردن شکوفه­ های ضعیف باعث حفظ شکوفه ­دهی گیاه در طول تابستان می­شود. گیاه به مرور زمان زرد و پژمرده شده و پس از چند هفته بذرهای آن­ها به طور طبیعی آزاد شده و در سال آینده ده­ها گیاه را تولید می­کنند. اگر مایل هستید که گیاه سالم باقی بماند، توجه داشته باشید که نباید برگ­های خشک شده چند ساله را قطع کنید. اجازه دهید که برگ­ها به صورت طبیعی مرده و به رنگ قهوه ­ای درآیند.

شکوفه ­های مرده را حذف کنید

شکوفه ­های مرده را حذف کنید

6 – بدست آوردن بذرها از بهترین گیاهان

اگر محصول جدیدی از دانه­ های خشخاش را می­خواهید، غلاف­ها را جدا کرده و آن­ها به صورت عمودی نگه دارید. آن­ها را در نور آفتاب خشک کرده و باز کنید و دانه­ ها را روی یک ظرف بریزید. از آنجا که هر گیاه صدها دانه را تولید می­کند، مجموعه شمال از نظر گیاهان سالم و جذاب محدود خواهند بود.

برای مطالعه مقاله چگونگی کاشت پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بدست آوردن بذرها از بهترین گیاهان

بدست آوردن بذرها از بهترین گیاهان

بخش سوم: نشاء زدن گیاهان خشخاش

در آخرین بخش به نشاء زدن این گیاهان می پردازیم

1 – در صورت امکان از نشاء زدن گیاهان بالغ اجتناب کنید

گیاهان نشاء زده شده به شما اجازه می­دهد که ویژگی­های خاک را به صورت دقیق حفظ کنید. با این حال، بایستی توجه داشته باشید که انتهای ریشه آسیب داده و در طول نشاء گیاهان بزرگ و بالغ از بین می­روند. در صورت امکان، گیاهان خشخاش نشاء زده شده باید کمتر از 7.5 سانتیمتر طول داشته باشند.

  • اگر شما گیاه بالغ را نشاء می­کنید، بهتر است از خشخاش سالم استفاده کنید. سعی کنید این کار را در اواخر تابستان و پس از دوره رشد و قبل از شروع تولید بذر انجام دهید.
در صورت امکان از نشاء زدن گیاهان بالغ اجتناب کنید

در صورت امکان از نشاء زدن گیاهان بالغ اجتناب کنید

2 – در محل جدید خود خاک را بررسی کنید

خشخاش به خاک دارای زهکشی خوب و حداقل 6 ساعت نور آفتاب در روز نیاز دارد. در صورت لزوم خاک را با مخلوط کمپوست بهبود دهید.

در محل جدید خود خاک را بررسی کنید

در محل جدید خود خاک را بررسی کنید

3 – در صورت امکان نشاء زدن را در شب انجام دهید

پس از پیوند خشخاش به طور قابل توجهی شکننده است و احتمال دارد که در معرض نور آفتاب بیشتر قرار گیرد. تا حد امکان بهتر است نشاء زدن را در تاریکی شب و برای تنظیم وضعیت جدید انجام دهید.

در صورت امکان نشاء زدن را در شب انجام دهید

در صورت امکان نشاء زدن را در شب انجام دهید

4 – یک ساعت قبل از نشاء زدن گیاهچه ها را آبیاری کنید

سازگاری خشخاش به محیط جدید و رشد ریشه  ممکن است زمان­بر بوده و به آب بیشتری نیاز داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک ساعت قبل از نشاء آب به اندازه کافی ذخیره شده باشد.

یک ساعت قبل از نشاء زدن گیاهچه­ ها را آبیاری کنید

یک ساعت قبل از نشاء زدن گیاهچه­ ها را آبیاری کنید

5 – حفره ای را در محل جدید ایجاد کنید که بزرگتر از ریشه باشد

اگر گیاهچه خود را در یک ظرف کوچک رشد داده ­اید، سوراخ بزرگتری را در اطراف ظرف ایجاد کنید. در غیر اینصورت، فضای مورد نیاز برای رشد گیاهچه در دسترس نخواهد بود.

حفره ­ای را در محل جدید ایجاد کنید

حفره ­ای را در محل جدید ایجاد کنید

6 – لایه خاک در اطراف گیاه خشخاش را با دقت بردارید

اگر در یک ظرف چندین گیاهچه را نشاء می­زنید، خاک را در اطراف گیاهچه مرکزی جمع­ آوری کرده و سایر گیاهچه­ ها را در لبه گلدان قرار دهید. این گیاهچه وسطی نباید به طور مستقیم برای کاهش آسیب مورد استفاده قرار گیرد.

لایه خاک در اطراف گیاه خشخاش را با دقت بردارید

لایه خاک در اطراف گیاه خشخاش را با دقت بردارید

7 – گیاه خشخاش را در همان عمق در خاک جدید بکارید

سعی کنید گیاه را در همان عمقی که قبلا بود کشت کنید. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه، آن را به آرامی حرکت دهید. خاک اطراف گیاه را فشرده کنید. آبیاری باعث حفظ خاک می­شود و از گیاه خشخاش محافظت می­کند.

گیاه خشخاش را در همان عمق در خاک جدید بکارید

گیاه خشخاش را در همان عمق در خاک جدید بکارید

برای خرید انواع بذر گیاهان داروئی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

210 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی کاشت بذر خشخاش

  1. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    از برنامه خوب مدیریت قدردانی می‌شود

    چرا پیام من نمیاد .

    1. سلام خیلی ممنون از لطفتون، ببخشید کدام پیام شما نیامده است؟

  2. سلام و درود تعداد زیادی پام گذاشتم حالا یکیو دیدم
    سپاسگذارم
    انواع بذرهای میشه اینجا تهیه کرد،

  3. سلام دکتر جان ۷۰۰متر زمین دارم کدام داروی گیاهی
    کشت کنم رنگ پول ببینم . من تا حالا ۵میلیون ندیدم
    همیشه هم کارگری کردم .

    1. Avatar مرجان گفت:

      باز خوبه شما ۷۰۰ متر زمین داری ما همونم نداریم😂

  4. حالا دیگه میاد شاید من اشتباه پیام میدادم

  5. سلام دکترجان ….اون یکی برنامه شماست .پیام من نمیاد

  6. سلام دکتر عزیز اون یکی کشت خشخاش بیشتر از چند تا پیام‌
    ارسال کدوم .
    میگه یک نشانی وب را وارد کنید

  7. فک کردم همین یک کانال دارید
    چطوری ارسال کنم‌

  8. ارسال میکنم
    میگه یک نشانی وب وارد کنید
    چکار کنم.
    همیشه شاگرد اول بودم تمام ترن ها واحدهای درسی را
    با میانگین الف پاس کردم حالا خیلی سخت یک چیزی یاد میگیرم

  9. ارسال میکنم
    سلام چگونه‌ بذر خشخاش بکاریم‌هرچند تا پیام دادم حتی
    یک پیام من نرسیده
    میگه ….یک نشانی وب…….

  10. دکتر جان بیشتر بذرها داری چطوری میتونم‌ از شما بخرم

  11. آقای دکتر ممنون از پاسخگویی شما عرض ‌کردم‌ ۷۰۰متر زمین دارم کدام‌ داروی گیاهی کمیاب کشت کنم نسبت به سایر داروهای گیاهی از نظر قیمت گرون تر باشه.
    سالم و تندرست باشی از خدا برات آرزوی سلامت و سعادت دارم
    شبت پر از آرامش.

  12. سلام و درود اون یکی برنامه شما پیام میذارم
    همه ش یک سطر میاد ….یک نشانی وب بذارید
    چکار کنم پیام من برسه
    از پاسخگویی شما ممنون

  13. سلام و درود به همه
    بویژه مدیریت محترم . گروبک با ارتفاع ۳۰ قطر دهانه ۱۵
    برا کشت خیار مناسبه .
    ممنون از پاسخگویی شما بزرگواد

  14. در بیشتر کشورها انواع بذر خشخاش برا کشت می‌فروشند
    از ۲۰۰واریته خشخاش فقط به تعداد انگشتان دست رام و اهلی
    شده برا تریاک کاشته میشه.
    در ایران چی نوع بدون آلکالویید وجود داره
    آیا می‌فروشند.
    سپاس فراوان

  15. عرض کردم ۷۰۰متر زمین دارم آب هم داره .
    چی بکارم ار داروهای گیاهی کمیاب .
    خواستم زعفران بکارم . فک کنم نمیصرفه .
    نظر شما برامن بسیار مهمه.
    تقدیر ووتشکر

  16. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود به دوستان
    قدردانی از مدیریت محترم

  17. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام بذر سیاه بهتره یا سفید
    متشکرم

  18. Avatar محمدرضا گفت:

    چرا پیام من نمیاد

  19. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام آقای دکتر این برنامه را عرض،کردم
    پیام من نمیاد
    قربونت

  20. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    چگونگی کشت بذر خشخاش
    هرچی پیام میدم نمیاد کامنت هارو بستی
    متشکر از پاسخگویی شما

    1. سلام دوست عزیز کامنت ها به دلیل اینکه اسپم نباشد چک می شود.

  21. سلام و درود
    وقت‌ پاسخگویی نداری به هیچیک از سئوالات من پاسخ داده
    نشده
    سالم و تندرست باشی

  22. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    مدیریت محترم برنامه های خوب دیگه هم داری
    جلو کامنت ها بستی
    لطفا کامنت هارو بازکن
    متشکرم

  23. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    مدیریت محترم کامنت منو بستی

  24. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود .برنامه شما برا بالا بردن اطلاعات و آگاهی خوبه
    و اینکه بعضی سئوالات جواب نمیدی شاید معذوریت داشته باشی اینکه کامنت بستی اسمشو چی میذاری

    1. دوست عزیز دیدگاه ها بسته نشده است فقط باید قبل از انتشار چک شود.

  25. شما جواب نمیدی به شما حرجی نیست حداقل دوستان تجربه شون در اختیار هم میذارن

  26. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    مدیریت محترم با برنامه خوب

  27. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود مدیریت محترم این برنامه شمارو
    عرض کردم پیام من نمیاد

  28. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    من اینجا پیام میدم که دوستان زیادی
    نظر خودشون میگن
    اما پیام من جای دیگه سر در میاره چرا؟؟؟!!!!

  29. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود

  30. Avatar محمدرضا رحمنی گفت:

    سلام و درود
    مدیریت محترم کامنت هارو لطفا بازکن
    متشکر

    1. سلام کامنت ها بازهستند.

  31. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    آقا محمود آهل کدوم استان هستی
    چطور میشه با شما در ارتباط بود
    سپاسگذارم.

  32. Avatar محمدرضا رحمنی گفت:

    سلام و درود
    آقا محمود چطوری با شما در ارتباط باشم؟
    با تشکر و قدردانی دانی از مدیریت محترم.

  33. سلام و درود
    کشت خسخاش، اگه داخل گلدان یخ بزنه چی میشه
    با تشکر

  34. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    مدیریت محترم اینجا بارها پیام گذاشتم
    حتی یه پیام من از فیلتر رد نشده
    سپاسگذارم اگه پیام من برسه .
    سالم و تندرست باشی

    1. سلام پیام هایی که در ارتباط با خرید و فروش بذر خشخاش باشد در این وبسایت گذاشته نمی شود. این صفحه صرفا جهت اطلاع رسانی کاشت گیاهان است.

  35. Avatar علی گفت:

    در شهرما کرمانشاه‌دربازارروز میوه‌فروش‌ها واقع درمیدان آزادی(گاراژ)بصورت دست‌فروش درمقدارزیاد بذرخشخاش شیفته و داخل قوزه بزرگ‌باقیمت ناچیز می‌فروشند اینقدر درکشورموادروانگردان و شیشه وهروئین باقیمت‌ناچیز پخش‌کرده‌اندوقیمت مواد سنتی تریاک وشیره‌سوخته را با ده‌ها مواد قاطی‌میکنندوباقیمت بالا می‌فروشنده درتوان‌خریدمردم‌نیست‌وفاقدکیفیت است مردم‌منطقه ا‌نرا در میان زمین‌کشاورزی ویا منزل خود محدود کشت‌میکنندوکسی‌هم‌کاری‌نداردمن‌ندیدم کسی برخوردکندوتریاک‌سالم‌وباکیفیت‌وخیلی ارزانتروباصرفه است خیلی‌ها‌هم‌برای فروش باکیفیت‌عالی وبدون هیچ موادافزودنی به اسم تریاک خان می‌فروشندقیمت آن حدودا ۲۵۰گرم حدودا ۱۰میلیون تومان میشود،ولی سالم وبرای هرنوع مصرف اطمینانی‌وتضمینی‌است‌ولااقل مردم دنبال شیشه وهروئین و روانگردان‌نمی‌روند.من‌پیام‌دادم‌که بگویم هیچکس کاری با عرضه بذر و کاشت‌ ندارد ونهایتادرصورت کشت‌وسیع واطلاع رسانی نیروی‌انتظامی به قلع وقم کشت‌ اکتفاءمیکنند

  36. Avatar علی گفت:

    سلام دوستان خواستم بدونم اگه بذر خشخاش رو در اواخر فروردین کشت کنم نتیجه میده بنظرتون؟؟ یعنی همین الان دیگه منظورمه همین برجی که داخلشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *