گیاهان

چگونگی کاشت بذر بامبو

جنگلی از بامبو

رشد گیاهان بالغ بامبو از دانه‌ها می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما محصول نهایی ارزش تلاش را دارد. برای شروع، بذر خود را از یک تامین کننده معتبر سفارش دهید. سپس بستر کشت گلخانه ای خود را تنظیم و خیس کنید. بعد از اینکه بذرهای خود را در بستر کشت، کاشتید، مراقب رشد آنها باشید. پس از یک ماه، نهال‌های بامبو را به گلدان منتقل کنید تا بعد از رشد آنها را به فضای بزرگ‌تر منتقل کنید.

بخش اول: راه اندازی گلخانه

اولین بخش از این مقاله به راه اندازی گلخانه برای کاشت بذر بامبو است.

1- یک گلخانه سرپوشیده مینیاتوری بخرید.

می‌توانید یک کیت گلخانه‌ای از شرکت‌های باغبانی خریداری کنید که تقریباً حاوی همه چیزهایی است که برای کاشت بذر بامبو نیاز دارید. این کیت دارای یک سینی نگهدارنده، تعدادی بستر ذغال سنگ نارس، برچسب‌ها و یک درب برای ایجاد اثر گلخانه ای خواهد بود.

این کار یک راه عالی برای رشد نهال بامبو در تمام طول سال و در یک محیط داخلی است. گلخانه ای که خریداری می‌کنید نیازی نیست که به طور خاص برای پرورش بامبو ساخته شود.

کیت‌ها در اندازه‌های مختلف در گنجایش 6 گیاه تا بیش از 70 گیاه وجود دارند. ابعاد یک گلخانه با گنجایش 50 گیاهی تقریباً 11 در 11 اینچ (28 در 28 سانتی متر) است. اگر گلخانه ای با فضایی برای بیش از 50 گیاه انتخاب کنید، شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد.

پس از خرید کیت گلخانه، متوجه خواهید شد که هر بستر از قبل در جای خود قرار گرفته است. این بدان معنی است که گلخانه برای کاشت تقریباً بدون نیاز به نصب و آماده کشت است.

سینی کاشت

سینی کاشت

2- بستر کشت گلوله ای را تا نیمه زیر آب فرو کنید.

یک پارچ آب بگیرید و در سینی نگهدارنده آب بریزید تا هر بستر تا نیمه اشباع شود. بسته به تعداد گلوله‌های بستر که باید بپوشانید، باید مقدار آبی را که استفاده می‌کنید، تنظیم کنید. اگر بالای گلوله‌ها در حین ریختن خیس شوند، به شرطی که تا نیمه بستر آب نفوذ کند، اشکالی ندارد.

قبل از آبیاری یا کاشت هر گونه نمودار یا دستورالعمل روی بسته گلخانه ای را مطالعه کنید. برخی از کیت‌های گلخانه حتی با تنظیمات خود آبیاری ارائه می‌شوند. ممکن است لازم باشد یک تشت بزرگ را با آب پر کنید. سپس، حوضچه به یک تشک آبیاری زیر بستر کشت متصل می‌شود و فواصل آبیاری شما را کاهش می‌دهد.

گزینه دیگر این است که بسترها را بردارید و آنها را در قالب فلزی مستطیلی شکل قرار دهید. سپس روی بستر کشت آب جوش بریزید تا به نیمه برسد. دمای بالای آب به استریل کردن گلوله‌ها کمک کند.

دمای ایده آل آب برای آبیاری بستر کشت بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد (50 تا 59 درجه فارنهایت) است. همچنین می‌توانید از آب مقطر برای نهال‌های خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی را به حداقل برسانید.

آب دادن به بستر کاشت

آب دادن به بستر کاشت

3- اجازه دهید گلوله‌ها به مدت 5-10 دقیقه در آب خیس بخورند.

گلوله‌های بستر کشت تقریباً بلافاصله شروع به جذب آب می‌کنند. مطمئن شوید که آنها به طور کامل در ظرف منبسط شده اند و اگر به نظر می‌رسد هر یک از بسترها خشک مانده اند کمی آب به آن اضافه کنید. هنگامی که کار بستر به پایان رسید، سینی را به سینک منتقل کنید و آب باقیمانده را تخلیه کنید.

هدف شما این است که بستر را به حالت کاملاً مرطوب برسانید، اگر بیش از اندازه خیس شوند، ممکن است ساختار خود را از دست بدهند.

ساعت بین 5 تا 10 دقیقه را نشان می دهد کنار بستر کاشت

ساعت بین 5 تا 10 دقیقه را نشان می دهد کنار بستر کاشت

بخش دوم: کاشت بذر بامبو

دومین قسمت از این مقاله آموزشی به نحوه کاشت بذر این درخت استوار می پردازد.

1- بذر بامبو را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید.

با مرکز باغبانی خود در مورد سفارش بذر بامبو صحبت کنید. تهیه دانه‌های بامبو گاهی اوقات می‌تواند یک چالش باشد زیرا اگر از خارج از ایالات متحده آمده باشند باید برای مدتی قرنطینه شوند. اگر بذری خریداری می‌کنید، باید در اسرع وقت آنها را بکارید تا شانس رشد آنها افزایش یابد.

همچنین ایده خوبی است که بذرهای بیشتری از آنچه واقعاً قصد کاشت آن را دارید سفارش دهید. این امر شانس شما را برای رشد گیاهان بالغ افزایش می‌دهد، زیرا ممکن است برخی از آن‌ها رشد نکنند.

همچنین می توانید بذر بامبو سیاه، بذر بامبو آبی، بذر بامبو رنگی، بذر درخت بامبو طلایی و بذر بامبو سبز را به صورت اینترنتی از فروشگاه آنلاین بذر پوپونیک خریداری کرده و اقدام به کاشت کنید، تمامی بسته های ارسالی دارای آموزش کاشت هستند و همچنین می توانید برای کاشت از مشاورین متخصص در فروشگاه استفاده فرمایید.

بذر بامبو در دست

بذر بامبو در دست

2- دانه‌های بامبو خود را به مدت 1 روز کامل در آب خیس کنید.

یک ظرف شیشه‌ای کم‌عمق را با آب با دمای 30 درجه سانتی‌گراد پر کنید. دانه‌های خود را در آب قرار دهید و اجازه دهید بین 12 تا 24 ساعت بدون مزاحمت بمانند. این کار فرآیند جوانه زنی بذرهای شما را تسریع می‌کند و شانس موفقیت کاشت را افزایش می‌دهد.

  • از دماسنج مواد غذایی استفاده کنید تا مطمئن شوید که دما خیلی گرم نمی‌شود زیرا دمای بالا می‌تواند بذرهای شما را بپزد و امکان رشد را از بین ببرد.
  • اگر ظرف دم دستی ندارید، می‌توانید دانه‌ها را در کیسه ای قرار دهید و آن را پر از آب کنید.
  • ظرف را در جای گرمی قرار دهید تا دمای آن خیلی سریع پایین نیاید. همچنین، پوشاندن ظرف کمک می‌کند تا گرما به مدت طولانی‌تر بماند.
بذرهای بامبو در کاسه ای در آب روی میز

بذرهای بامبو در کاسه ای در آب روی میز

3- در مرکز هر بستر کشت گلوله ای یک دانه بکارید.

از یک سیخ چوبی برای ایجاد یک سوراخ کوچک در بالای هر بستر استفاده کنید. سپس، 1 دانه را در مرکز بستر قرار دهید. با انگشت خود گلوله را به اندازه کافی داخل بستر کشت پیت فشار دهید تا کاملاً در جای خود قرار بگیرد.

قرار دادن بذر بامبو در وسط بستر کاشت

قرار دادن بذر بامبو در وسط بستر کاشت

بخش سوم: پرورش نهال

بعد از کاشت بذر بامبو، پرورش نهال آن دارای اهمیت است.

1- گلخانه را در مکانی قرار دهید که 12 تا 16 ساعت نور غیر مستقیم خورشید داشته باشد.

این حداقل مقدار نور خورشیدی است که دانه‌ها برای رشد و تبدیل به نهال نیاز دارند. از قرار دادن گلخانه خود در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید وگرنه خطر سوختن بذرها وجود دارد. گلخانه خود را با درپوش نگه دارید تا گرما بماند.

نور موجود می‌تواند گرما را برای نهال‌ها فراهم کند. یک لامپ رشته ای را حداقل 61 سانتی متر دورتر از گیاهان خود قرار دهید تا از سوختن آنها جلوگیری کنید. یک چراغ فلورسنت را می‌توان تنها در فاصله 15 سانتی متر از گلخانه قرارداد.

گلخانه ای با بستر های کاشت و ساعتی که زمان را نشان می دهد

گلخانه ای با بستر های کاشت و ساعتی که زمان را نشان می دهد

2- بستر کشت پیت را هر روز آبیاری کنید تا مرطوب بماند.

اگر دیدید آب روی سطح بستر کشت جمع شده است، آبیاری را متوقف کنید و دفعه بعد، کمتر آبیاری کنید. توجه داشته باشید که هر بستر ممکن است به مقادیر متفاوتی آب در روز نیاز داشته باشد. جوانه‌ها معمولاً بعد از حدود 10 روز پس از کاشت از خاک بیرون می‌آیند.

آب دادن به بسترهای کاشت با آبپاش

آب دادن به بسترهای کاشت با آبپاش

3- هنگامی که جوانه‌ها شروع به لمس درب کردند، درب گلخانه را بردارید.

اگر سر جوانه‌ها به نزدیکی درب روی بستر رسید باید درب را بردارید. اکنون دیگر، گرمای تولید شده توسط درب در واقع می‌تواند جوانه‌ها را بسوزاند و به آنها آسیب برساند.

جوانه های شروع به رشد کردند در گلخانه

جوانه های شروع به رشد کردند در گلخانه

4- بعد از 30 روز نهال‌ها را در ظروف بزرگ‌تر بکارید.

برای هر 3 گلوله بستر، یک گلدان کاشت 2 محفظه ای تهیه کنید. خاک را به هر گلدان اضافه کنید و تا نیمه پر کنید. سپس بقیه گلدان‌ها را با مالچ پوست پر کنید. برای هر بستر یک گودال حفر کنید که فقط کمی بزرگ‌تر از اندازه واقعی بستر باشد. هر بستر کاشت را به آرامی بلند کرده و در سوراخی در گلدان قرار دهید.

  • قرار دادن چندین گلوله بستر کشت در یک گلدان، تا زمانی که مستقیماً با هم تماس نداشته باشند، مناسب است.
  • اگر بستر جوانه قابل مشاهده ای نداشته باشد، هنوز هم می‌توانید آن را در گلدان بکارید و امیدوار باشید که به موقع گیاه تولید کند.
  • هر بستر را با حدود 0.39 اینچ (0.99 سانتی متر) خاک گلدان بپوشانید، به طوری که قسمت بالای بستر دیگر قابل مشاهده نباشد.
نشان دادن انتقال نهال ها به گلدان بزرگتر با فلش

نشان دادن انتقال نهال ها به گلدان بزرگتر با فلش

5- گلدان‌ها را در مکانی با حداقل 6 ساعت نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

آفتاب مستقیم طولانی مدت باعث سوزاندن نهال‌های بامبو می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که گیاهان شما تقریباً نیمی در آفتاب و نیمی در سایه قرار می‌گیرند. حتی ممکن است لازم باشد گلدان‌های خود را جابجا کنید تا مطمئن شوید که حداقل 6 ساعت نور دریافت می‌کنند.

نهال‌ها باید به رنگ سبز روشن باقی بمانند. اگر آنها زرد یا قهوه ای شوند، در این صورت بیش از حد آفتاب می‌گیرند.

نهال بامبو در گلدان کنار پنجره در حال دریافت نور خورشید

نهال بامبو در گلدان کنار پنجره در حال دریافت نور خورشید

بخش چهارم: رشد گیاهان بالغ بامبو

آخرین بخش از این مقاله به رشد گیاهان بالغ می پردازد.

1- گیاهان را از گلدان به فضای بزرگ‌تر در پاییز یا زمستان انتقال دهید.

از یک بیل برای حفر گودال استفاده کنید که تقریباً دو برابر قطر و به عمق گلدان فعلی باشد. سپس، خاک برداشته شده را با خاک گلدان مخلوط کنید تا تقریباً یک مخلوط 50-50 ایجاد شود. لبه‌های گیاه را به آرامی تکان دهید و آن را زیر و رو کنید تا خاک گلدان شل شود و گیاه را در گودالی که حفر کرده اید، قرار دهید.

خاکی را تهیه کنید که به طور خاص برای گیاهان در یک باغ درست شده است. این نوع خاک در مقایسه با خاک گلدان استاندارد، چگالی خاک بالاتری دارد.

نهال بامبو در خاک

نهال بامبو در خاک

2- گیاهان بامبوی جدید خود را ۲ تا ۳ بار در هفته آبیاری کنید.

بامبو در خاکی که مرطوب است، اما زهکشی خوبی دارد، بهترین عملکرد را دارد. اگر آب روی سطح خاک نشسته باشد، بامبو ممکن است شروع به پوسیدگی کند.

می‌توانید زهکشی خاک را از قبل با مشاهده ظاهر آن پس از یک باران، آزمایش کنید. اگر آب به طور کامل تخلیه نشود و روی سطح خاک بماند، احتمالاً مکان مناسبی برای کاشت بامبو نیست.

آب دادن به گیاه تازه بامبو

آب دادن به گیاه تازه بامبو

3- آفات گیاه را با دست از بین ببرید یا گیاه را با آفت کش درمان کنید.

برخی از آفات مانند شته‌ها به راحتی روی بامبو قابل مشاهده هستند. به سادگی این حشرات ریز و سبز رنگ را با انگشتان خود از روی گیاه جدا کنید و برای جلوگیری از برگشت آنها از آفت کش استفاده کنید. سایر آفات مانند شپشک آردآلود نسبت به آفت کش ها مقاوم هستند. در این شرایط، اغلب بهتر است که آفات را به آرامی با آب از روی گیاهان بشویید.

از بین بردن حشرات با حشره کش

از بین بردن حشرات با حشره کش

4- برای جلوگیری از بیماری، اطراف ساقه گیاه خود را عاری از زباله نگه دارید.

قبل از اینکه بامبو را آبیاری کنید، با دست هر گونه چوب یا برگ مرده روی خاک را به آرامی بردارید. این تکه‌های باقی مانده می‌توانند قارچ‌های خطرناکی را به گیاه منتقل کنند که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. همچنین از آبیاری بیش از حد گیاهان خودداری کنید، زیرا قارچ‌ها در خاک‌های اشباع بهتر رشد می‌کنند.

اگر ساقه گیاه شروع به خم شدن کرد و در هنگام لمس کردن بیش از حد مرطوب بود، ممکن است از پوسیدگی رنج ببرد.

جلوگیری از بیماری برای نهال بامبو

جلوگیری از بیماری برای نهال بامبو

برای خرید انواع بذر درختان غیر مثمر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

5 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی کاشت بذر بامبو

  1. Avatar داریوش گفت:

    ممنون اقای شهسواری عزیز از راهنماییتان .اگه ممکنه بفرمایید بهترین منطقه اب و هوایی برای بامبو در ایران کجاست .زیرا میخواستم یک باغ بامبو داشته باشم در حد ۳ الی ۳ هزار متر .ممنون از لطفتون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بامبو مختص آب و هوای استوایی و گرمسیر است .

    2. Avatar Me گفت:

      بندرعباس و میناب خوبه جواب میده اگر بخوای بهتر جواب بگیری جزیره هرمز و چابهار

  2. Avatar علی اصغر گفت:

    سلام، برای کاشت ۵۰۰۰متر مربع از بامبو باید ابتدا چیکار کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای کاشت بامبو در این وسعت ابتدا باید ببینید اصلا بامبو با اقلیم منطقه ششما سازگاری دارد وبعد بع علت نبود خود بامبو در ایران باید از طریق بذر آن اقدام به کاشت کنید و بعد از جندین سال شروع به تکثیر کنید که با توجه به زمان بالای آن فکر نکنم اصلا به صرفه باشد این قضیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *