گیاهان

گیاه‌شناسی لاکی بامبو

لاکی بامبو

بامبو گیاهی است علفی و غول پیکر، این گیاه زیبا و دلربا به خاطر ظاهر زیبا و متفاوتی که دارد در اکثر مکان ها یافت می شود و در گلدان های شیشه ای دیده می دشود. بامبو سمبلی از عنصر آب و خاک و آتش و چوب و فلز است. خود گیاه چوبدارد گلدان را پر از آب می کنیم، سنگریزه و سنگ های رسی که در داخل گلدان قرار می دهیم عنصر خاک است و با روبان قرمز بیانگر آتش است و فلز که گاهی سکه ای فلزی که در گلدان قرار می دهند نمانگر عنصر فلز است. همه ی اینها نشان دهنده ی این است که این گیاه زیبا و فریبنده با پنج عنصر طبیعی در ارتباط است.

علاوه بر بامبو خیزران گیاه دیگری هم هست که به خاطر ساقه گره‌دار نی مانند و شباهت ظاهری به بامبو خیزران، بامبو یا لاکی بامبو نامیده می‌شود. برخلاف خیزران این گیاه از خانواده نی‌ها نیست. لاکی بامبو با نام علمی Dracaena sanderiana از خانواده دراسنا Dracaenaceae است و به اسامی تجاری دیگری مانند دراسنای روبانی، بلژیکی همیشه سبز یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود. این گیاه بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب‌شرقی است.

این گیاه را می‌توان بدون خاک و به‌صورت هیدروپونیک کشت داد و می‌توان آن را در ظروف تزئینی به‌همراه سنگ، مرمر و دیگر سنگ‌های براق نگهداری نمود.

گیاه‌شناسی برگ های لاکی بامبو

برگ‌های گیاه بیضوی به طول 12 تا 25 و عرض 4 تا 5 سانتی‌متر، به رنگ سبز تیره براق، دارای حاشیه‌ای سفید رنگ، ابلق، به رنگ سبز و سفید یا سبز و زرد دیده می‌شوند. وجود انباشت‌های کلسیم در برگ این گیاه مشخص گردیده است.

بررسی بلورهای استخراج‌شده از برگ‌های کامل دراسنا، توسط میکروسکوپ الکترونی و اشعه ایکس نشان داد که اکسالات کلسیم تجمع‌یافته در برگ‌ها دو نوع است. اگزالات منوهاریدرید و کلسیم اگزالات دی‌هادراید که دارای اشکال بسیار زیبایی هستند. برگ‌های این گیاه به‌طور خفیفی سمی می‌باشند. بنابراین باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار داده شود.

لاکی بامبو

لاکی بامبو

ساقه لاکی بامبو

لاکی بامبو، درختچه‌ای با ساقه بلند و باریک و قابل انعطاف است که ساقه‌های آن مانند نی بامبو به شکل بندبند بوده ولیکن تو خالی نیست و می‌تواند تا 5/1 متر، بلندی داشته باشد.

گل لاکی بامبو

گل‌های کاذب این گیاه سفید رنگ است. زمان گل‌دهی این گیاه در اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

ریشه و ریزوم

این گیاه دارای ساقه‌های زیرزمینی (ریزوم) است که به‌راحتی در آب رشد می‌کند. ریشه‌زایی بامبو ممکن است چند هفته تا یکی دو ماه طول بکشد. اگر ساقه‌ها سالم باشند و برگ‌ها آب دریافت نمایند گیاه سرپا می‌ماند. هر قسمتی از گیاه که داخل آب قرار گیرد در محل گره‌ها ایجاد ریشه می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود فقط 3 تا 5 بند پایین ساقه در آب باشد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد، ریشه تمام سطح ساقه را می‌پوشاند و این از زیبایی گیاه می‌کاهد.

برای خرید انواع بذر درختان غیر مثمر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *