گیاهان

انواع پیوند کاکتوس ها

پیوند کاکتوس ها

یکی از روش هایی که باعث افزایش سرعت رشد گیاه و یا جوانه های خیلی ریز کاکتوس می شود، پیوند زدن است. در این صورت گاهی اوقات جوانه پیوند شده، از نظر خصوصیات تیغ و گاهی در اندازه با گیاه اصلی متفاوت شده و شکل جدیدی در رشد پیدا می کند. در این روش شناخت پایه خیلی مهم می باشد، چون گاهی گیاه پیوند شده که خیلی کوچک می باشد، در آینده نه چندان دور به گیاه خیلی بزرگی تبدیل خواهد شد که اگر پایه درست انتخاب نشده باشد، نتیجه زحمت به هدر خواهد رفت.

اکثر کاکتوس ها قابلیت پیوند شدن را دارند ولی قبل از پیوند درمورد خصوصیات رشد پایه و پیوندک باید با افراد صاحب تجربه مشورت شود. بهترین زمان پیوند در فصل بهار و تابستان است. بعد از انجام پیوند در مدت چند ماه کاکتوس های پیوندی شروع به رشد می کنند. مهمترین نکته ای که در زمان پیوند باید رعایت شود، هم قطر بودن پایه و پیوندک است تا لایه­ های زاینده آن ها در کنار هم قرار گیرند.

انواع پیوند:

انواع پیوند های مناسب برای کاکتوس ها عبارتند از: شکافی، سطحی، مورب و پیوند خواب.

پیوند شکافی:

نخست شکافی به شکل حرف V و به عمق 3-1 سانتیمتر با چاقوی تیز و ضدعفونی شده در وسط پایه ایجاد می نمایند. پیوندک انتخاب شده را از دو طرف محل قطع شده، شکاف مورب و سپس در داخل شکاف پایه قرار می دهند. با نخ یا تیغ کاکتوس، دو قسمت را به هم متصل می کنند. معمولاً برای کاکتوس آپونتیا پیوند به صورت شکافی انجام می شود، به این صورت که از قسمت بالای آرئول شکاف ایجاد کرده و با استفاده از تیغ کاکتوس آنها را به هم متصل می کنند.

برای خرید بذر کاکتوس کلیک کنید.

انواع پیوند

انواع پیوند

پیوند سطحی:

پیوند سطحی برای کاکتوس هایی گرد و مدور مانند (اکینو کاکتوس) یکی از آسانترین روش های پیوند است. پس از ایجاد برش افقی بر روی پایه و پیوندک با استفاده از چاقوی تیز و ضدعفونی شده، دو سطح بریده شده را که به صورت کاملاً مسطح هستند با فشار بر روی هم قرار می دهند تا هوای بین آن خارج شود و پایه و پیوندک محکم به هم وصل شوند. سرئوس ها یا کاکتوس های مخروطی، پایه های بسیار خوبی برای بیشتر مامیلاریاها یا اوپنسیه ها هستند.

پیوند مورب:

این نوع پیوند، بیشتر برای پایه های بلند و باریک توصیه می شود. در این روش، پایه و پیوندک را به گونه اریب برش داده و دو قطعه را به وسیله نخ محکم می کنند. چند روز پس از انجام پیوند، گیاه را در سایه گذارده و باید دقت نمود که نخ یا نوار پلاستیکی خیلی خوب بسته شده باشد. پس از یک هفته نیز چنانچه از خار یا چوب خلال استفاده شده، باید برای جلوگیری از بروز آلودگی و بیماری ها، آنها را از پایه و پیوندک بیرون آورد.

پیوند خواب:

در این روش، پایه بدون ریشه بوده و به صورت قطعه ای از کاکتوس ها می باشد. پیوندک را به یکی از روشهای ذکر شده، بر روی پایه بدون ریشه قرار داده و سپس، هر دو قسمت را به صورت پیوند شده در گلدان قرار می­دهند تا قسمت پایه ریشه­دار شود و نیز پیوند جوش بخورد. کشورهای صادر کننده کاکتوس پیوندی «ژیمو کالیسیوم» بیشتر از این روش استفاده می کنند.

برای خرید انواع بذر کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *