گیاهان

خصوصیات کاکتوس آپونتیا

خصوصیات کاکتوس آپونتیا

کاکتوس آپونتیا (Opuntia) به عنوان جنسی از خانواده کاکتوس از خارهای تیز ریز و درشت می باشد که به محض تماس دست با آنها نوک خار شکسته و در پوست باقی می ماند. نگهداری از گونه های این جنس بسیار آسان است. برخی از انواع آن را می توان در تمام طول سال بیرون از اطاق نگهداری نمود. اما برای سایر گونه ها لازم است تابستان ها در برابر آفتاب و زمستان ها در مکانی خشک و خنک نگهداری شوند. پیشنهاد می شود خاک گلدان متخلخل و پوک باشد. بیشتر گونه های کاکتوس آپونتیا تا سنین بالا گل می دهند.

خصوصیات کاکتوس آپونتیا:

ساقه آپونتیاها پهن، و تکه تکه به هم متصل شده است. هر یک از این قطعات استوانه ای یا کروی یا راکتی شکل است که اغلب دارای آرئول هایی می باشد. در روی اغلب آرئول ها تیغ وجود دارد. بلندی آپونتیاها از 30 سانتیمتر تا 4.5 متر متفاوت بوده و به گونه ای منفرد یا دسته جمعی به صورت بوته های کوچک و بزرگ و حتی به شکل درخت در زمین های بزرگ کشت می گردند. بیشتر گونه های آپونتیا آفتاب دوست، سریع­ الرشد و به آسانی به گل می نشینند. فصل گلدهی آنها بهار و تابستان و به اشکال قیفی و استوانه ای شکل و رنگ آنها، زرد، نارنجی، سفید، ارغوانی و یا سرخ می باشند.

جام گل گسترده است و گل برگ ها به طور متناوب قرار گرفته اند. برخی از گونه های این گیاه در برابر سرما تا 18 درجه سانتیگراد زیر صفر و حتی پایینتر پایداری نشان می دهند. نگهداری و پرورش این گیاهان در گلخانه و آپارتمان بسیار آسانتر و مناسبتر است چرا که خارها و موهای سخت آن ها در محیط باز مزاحمت و ناراحتی های ناهنجاری را فراهم می آورد (تخمدان و آرئول آپونتیا پوشیده از گلوشید است). گلوشیدها خیلی دردآورند و چنانچه زیر پوست فرو روند به سختی خارج می شوند.

برای خرید بذر کاکتوس اپونتیا میوه دار قرمز کلیک کنید.

کاکتوس آپونتیا 

کاکتوس آپونتیا

کاشت انواع کاکتوس آپونتیا:

بسیاری از انواع آپونتیاها را می توان به سادگی در باغچه و فضای آزاد کشت نمود. برابر بررسی ها و تجربه­های کارشناسان و دوستداران این رشته، برخی واریته ها را در شهرهایی مانند تهران که گاه درجه دما در زمستان به چندین درجه زیر صفر می رسد نیز می توان در فضای آزاد کشت نمود و دیده شده آپونتیاهایی که چندین سال پی در پی در فضای آزاد بوده اند از سالی دیگر، گلدهی را آغاز نموده اند.

قطعات کشت شده توسط آپونتیا در مناطق باز، هنگام گلدهی و میوه دهی چشم انداز بسیار زیبایی داشته و کانونی برای گرد آمدن حشرات به ویژه زنبور عسل فراهم می آورد. میوه بسیاری از انواع آپونتیاها خوراکی بوده و در گستره طبیعت میوه این گیاه همواره سرچشمه غذای خوبی برای جانوران کوچک و خزندگان می­باشد. از میوه آپونتیا افزون بر تغذیه مستقیم، در تهیه مربا و شربت ها نیز استفاده می نمایند.

بذر آپونتیاها اکثراً درشت به شکل دیسک و گاهی اوقات کروی شکل هستند. در شمال ایران آپونتیاها به خوبی بیرون از گلخانه رشد نموده و تکه های جدا شده از آن در هر جا قرار گیرند جوانه زدن را آغاز می­نمایند. در برخی از مناطق پرچین بسیار خوبی برای جلوگیری از ورود جانوران مزاحم هستند. آپونتیاها برای زیبایی و جلوه بیشتر نیاز به نور شدید آفتاب داشته و در زمستان چنانچه در گلخانه نگهداری شوند بهتر است در روشن ترین نقطه گلخانه قرار گیرند. در ایران شماری از کاکتوس های آپونتیا به نام های «انجیر تیغی» و «زبان مادر شوهر» و یا با نام های دیگر خوانده می شوند. این جنس دارای بیش از 300 گونه مختلف است. معروفترین نوع آن به اسم کاکتوس انجیری یا انجیر هندی پراکندگی وسیعی در جهان دارد.

برای خرید بذر کاکتوس گوش خرگوشی (اپونتیا میکروداسیس) کلیک کنید.

ویژگی های آپونتیا باسیلاریس:

دارای ساقه های گوشتی، بلندی شاخه ها تا 120 سانتیمتر نیز می رسد و کم و بیش بدون خارند و در رنگهای صورتی و زرد نیز دیده می شوند. آپونتیا باسیلاریس را «دم سگ آبی» نیز می نامند.

آپونتیا بیژهلوی:

آپونتیا بیژهلوی (bigelovii.O) دارای ویژگی های زیر است. این کاکتوس شبیه درخت و دارای تنه ای به قطر 50 سانتیمتر و به ارتفاع 30 سانتیمتر است که از گونه های پرگل می باشد که گاهی در اواخر بهار بیش از 200 گل می دهد. آپونتیاها بیش از 300 گونه با واریته های مختلف دارند. از دیگر گونه های معروف که در طبیعت یافت می شوند عبارتند از:

O.aciculata, O.armata, O.azurea, O.compressa, O.ficusindica, O.fragilis, O.galapageia, O.grandiflora, O.hystricina, O.longispina, O.macrocentra, O.microdasys, O.objecta, O.occidentalis, O.pencilligera, O.pHaeacantha, O.polycantha, O.rhodantha, O.robusta, O.sulpHurea, O.tomentosa, O.tuna. O.vulgaris, O.vulpina, O.wilcoxii

برای خرید انواع بذر کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “خصوصیات کاکتوس آپونتیا

  1. Avatar اذرگون گفت:

    تصویرش اومده در ذهنم ، زدم کاکتوس من فکر می کنم شاید کاکتوس های من اب نخوردن باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *