آموزش باغبانی

چگونه از خاکستر کود تولید کنیم

مزایای استفاده از کود خاکستر

از خاکستر چوبهای سوخته شده در شومینه برای غنی سازی خاک باغ خود استفاده کنید. خاکستر چوب دارای بیشتر مواد مغذی ضروری گیاهان مناسب رشد است.

مراحل انجام تولید کود از خاکستر:

دانستن چگونگی استفاده از خاکستر به عنوان کود علاوه براینکه به شما امکان بازیافت زباله ها را می دهد نیز به شما در داشتن یک باغ زیبا و فوق العاده کمک می کند. در ادامه این مقاله به شما چگونگی استفاده از خاکستر چوب به عنوان کود را آموزش می دهیم.

کود طلای سبز سیلیسیم

1. خاکستر چوب بعنوان اصلاح کننده خاک

در اوایل بهار وقتی هنوز خاک خشک است و قبل از اینکه رشد گیاهان شروع شود از خاکستر چوب به عنوان اصلاح کننده خاک استفاده کنید. تقریباً همه گیاهان از پتاس داخل خاکستر چوب بهره مند می شوند. سایر اجزا و عناصر خاکستر نیز برای خاک و رشد گیاه مفید است. از آنجا که خاکستر حاوی آهک است باعث کاهش اسیدیته خاک می شود. گیاهانی که خاک اسیدی مانند زغال اخته ، آزالیا یا گل صد پر را دوست دارند در صورتی که خاکستر پایشان بریزید، رشد نمی کنند.

برای مطالعه مقاله روشهایی برای تهیه کود خانگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زمان مناسب استفاده از کود خاکستر

زمان مناسب استفاده از کود خاکستر

2. خاکستر بپاشید

به ازای 93 متر مربع خاک 9 کیلوگرم خاکستر بپاشید و کاملاً آن را شخم بزنید. باقی ماندن مقدار زیادی خاکستر روی خاک باعث میشود تا نمک آن منطقه زیاد شود بنابراین خاکستر را پس از پخش کاملا درون خاک شخم بزنید تا یکنواخت شود.

شخم زدن پس از پاشیدن کود

شخم زدن پس از پاشیدن کود

3. توده کمپوست خاکستر

روی هر لایه از توده کمپوست خاکستر بپاشید. خاکستر روی کمپوست به تجزیه مواد آلی و ارگانیک کمک می کند.

برای مطالعه مقاله انواع کود NPK می توانید از این لینک استفاده نمایید.

روی کمپوست بپاشید

روی کمپوست بپاشید

4. رس سنگین خاکستر

روی خاک رس سنگین خاکستر بپاشید تا اصلاح شود زیرا خاک را می شکند و به آن کمک می کند تا هوای بیشتری را درون خود نگهدارد و حفظ کند.

اضافه کردن خاک رس

اضافه کردن خاک رس

5. خاکستر، حشرات و آفات باغ را دور می سازد

خاکستری که یکسان روی خاک باغ پاشیده شده باشد باعث دفع شپش، شته، حلزون و کرم پنیر می شود. اگر باران شدیدی بارید دوباره خاکستر بپاشید.

برای مطالعه مقاله دورنمای کود سبز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کود خاکستر و دفع حشرات

کود خاکستر و دفع حشرات

6. جای خشک که باد نوزد

اگر خیال نگهداری خاکستر را دارید در جای خشک که باد نوزد آن را نگه دارید. و گرنه قبل از استفاده در خاک پخش می شود و از بین می رود یا اینکه مرطوب و غیرقابل استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله کود سفید برای سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محل مناسب نگهداری کود

محل مناسب نگهداری کود

7. در هنگام استفاده از خاکستر به موارد زیر دقت کنید:

  • خاکستر ماده فوق العاده قلیایی است که قابلیت اشتعال بالایی هم دارد. بنابراین آن را برای گیاهان جوان استفاده نکنید. هنگام دست زدن به خاکستر از دستکش استفاده کنید. برای اینکه گرد خاکستر وارد دستگاه تنفسی شما نشود ماسک بزنید و با عینک از چشمان خود محافظت کنید.
  • خاکستر مقوای سوخته شده، خاکستر ذغال و خاکستر چوب نقاشی یا رنگ شده را استفاده نکنید. چرا که حاوی مواد شیمیایی هستند که برای گیاهان شما ضرر دارند.
  • خاک خود را ارزیابی و تست کنید که زیاد قلیایی نشده باشد. از یک کیت آزمایش خاک برای بررسی سطح PH استفاده کنید یا نمونه خاک را به آزمایشگاه ببرید تا ارزیابی شود. باید به خاک قلیایی گوگرد اضافه تا متعادل شود.

کود عمومی آهن

رعایت نکات ایمنی

رعایت نکات ایمنی

8. هیزم خشک و بزرگ بسوزانید

برای تهیه خاکستر سعی کنید بیشتر هیزم خشک و بزرگ بسوزانید نه چوب های سبک و کوچک. هر چوب سخت سه برابر بیشتر از چوب نرم خاکستر تولید می کند

سوزاندن هیزم خشک

سوزاندن هیزم خشک

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *