آموزش باغبانی

نحوه پرورش گل شب بو

پرورش گل شب بو

گلهای شب بو یا Mattaiola incana به دلیل عطر و رایحه ای که دارند، معطر معروف هستند. این گل های سالانه طیف وسیع و رنگارنگ دارند و از بذر رشد می کنند. برای شکوفایی به دمای زیر 18 درجه سانتیگراد احتیاج دارند و در تابستان دیگر گل نمی دهند. بنابراین باید گلها را در اوایل بهار یا در اوایل پاییز بکارید که گرما شدید نیست.

کاشت گیاه

در این روش چگونگی کاشت گیاه را به شما شرح می دهیم.

بذر گل شب بو درشت

1. انتخاب مکان آفتابی:

یک مکان آفتابی انتخاب کنید. این گیاه آفتاب کامل را ترجیح می دهد اما آفتاب جزیی در باغ نیز می تواند برای کاشت این گل مثمر ثمر باشد. باید تذکر دهم که یک قطعه زمین سایه دار در باغ اصلا برای کاشت این گل به کار نمی آید.

انتخاب مکان آفتابی

انتخاب مکان آفتابی

2. کاشتن بذر در طول بهار:

در طول بهار چندین بار بذر گل را بکارید. از اوایل ماه اردیبهشت شروع کنید و در طول اردیبهست و خرداد هر دو هفته یکبار بذر گل را بکارید. با کاشت دوره ای این بذرها و پاشیدن آنها به صورت حلقه ای بعد از مدتی از خاک سر بر می آوردند و لذت این همه رنگ و عطر را خواهید برد. رنگ و رایحه این نحوه کاشت گلها بیشتر از کاشت یک بذر در یک محیط است.

کاشتن بذر در طول بهار

کاشتن بذر در طول بهار

3. آماده کردن خاک:

خاک را آماده کنید. در حالت ایده آل، خاک باید نسبت به فصل گذشته اصلاح شود. اگر آن موقع اینکار را نکرده اید الان انجام دهید. خاک را کمی شخم بزنید و کود دانه ای آرام جذب شونده و کمپوست پوسیده به خاک اضافه کنید. بدین ترتیب آن را اصلاح کنید.
اگر خاک متراکم و کم حجم دارید بهتر است آن را با شن و ماسه باغچه ای مخلوط کنید. شن و ماسه درشت در خاک باغ توانایی تخلیه آب اضافه خاک را بهبود می بخشد.

آماده کردن خاک

آماده کردن خاک

4. از بین بردن علف های هرز و سنگ های بزرگ:

خاک را از علف های هرز و سنگ محافظت کنید. همانطور که خاک را چنگک می کشید و شیارزنی می کنید باید هرگونه علف های هرز و سنگ های بزرگ را از بین ببرید. سنگریزه های کوچکتر خسارت به بار نمی آورند، اما سنگ های بزرگ می توانند موانعی برای رشد ریشه باشند و علفهای هرز هم بر سر ذخیره مواد غذایی با ارزش خاک شما با گلها رقابت می کنند.

از بین بردن علف عای هرز و سنگ های بزرگ

از بین بردن علف های هرز و سنگ های بزرگ

5. بطری ماسه های نقره ای:

یک بطری پلاستیکی پر از ماسه های نقره ای داشته باشید. این ماسه برای مشخص کردن مناطقی که بذر در آنجا پراکنده شده است استفاده خواهد شد.

بطری ماسه های نقره ای

بطری ماسه های نقره ای

6. ردیف خاکی با چینش سنگ:

چندین ردیف خاکی مستقیم با کمک چینش سنگ درست کنید. ردیف های ساخته شده باید حدود 18 تا 30 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

ردیف خاکی با چینش سنگ

ردیف خاکی با چینش سنگ

7. کاشتن بذر در طول:

بذرها را در طول این ردیف ها بکارید. بذرها را در طول ردیف های سنگی آبپاشی کنید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است در طول ردیف ها کاشته شوند. با کاشت بذرها در صف های تعبیه شده، بعدا و در فصل بعدی کاشت بهتر و آسانتری خواهید داشت.

کاشتن بذر در طول

کاشتن بذر در طول

8. پوشاندن بذرها با خاک:

بذرها را خیلی آرام با خاک بپوشانید. این کار را می توانید با دست یا شن کش انجام دهید. برای این کار کافیست حدود یک سوم سانتیمتر خاک سبک داشته باشید.

پوشاندن بذرها با خاک

پوشاندن بذرها با خاک

9. آبیاری بذرها:

آبیاری به بذرها را ادامه دهید. استفاده از یک شلنگ آبیاری مخصوص باغ باعث میشود خیلی نرم آبپاشی کنید و دانه ها و خاک بدون اینکه شسته و رفته شوند رطوبت خود را حفظ کنند.

آبیاری به بذره

آبیاری به بذره

10. کاشتن بذر بیشتر در پاییز:

بذر بیشتری را در اواسط پاییز بکارید. این گلها در تابستان های داغ خشک می شوند. اما از آنجا که به سرعت شکوفا می شوند می توانید در پاییز بذر اضافه در خاک کنید و قبل از یخبندان زمستان گلهای شکوفا شده آن را ببینید و لذت ببرید.

برای مطالعه مقاله نحوه رشد ساکولنت ها­ از بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاشتن بذر بیشتر در پاییز

کاشتن بذر بیشتر در پاییز

مراقبت از گیاه

در این روش چگونگی مراقبت از گیاه را به شما شرح می دهیم.

1. حفظ رطوبت خاک:

رطوبت خاک حفظ شود. گل ها میتوانند تا حدودی خشکی را تحمل کنند. اما وقتی خاک به عمق پنج سانتی متر خشک می شود دیگر باید خاک را آبیاری کرد. در یک هفته یکبار یا دو بار خاک را در اوقات روز آبیاری کنید. اگر منطقه شما در هفته حداقل یکبار باران می آید دیگر لازم نیست آبیاری اضافه داشته باشید. از غرقابی کردن گل شب بو بپرهیزید. خاک غرقاب شده ریشه ها را رطوبت زده می کند و ریشه رطوبت زده منجر به گلهای ناسالم و پژمرده می شود.

حفظ رطوبت خاک

حفظ رطوبت خاک

2. از بین بردن علف های هرز:

هرگاه علف هرز مشاهده کردید آنها را از بین ببرید. علف های هرز برای کسب مواد معدنی و مغذی می جنگند و تعداد زیاد علف هرز می تواند باعث خشک شدن و پژمردن گل شب بوی شما شود. علف های هرز را بکشید بالا و از زمین خود حذف کنید و ریشه ها را در محیط مختص به خودشان راحت بگذارید. عاری کردن زمین از علف هرز و خارج کردن آنها از ریشه و بیرون کشیدن آنها بسیار کاربردی تر از بریدن و برداشت آنها است. به جای بیرون کشیدن علف های هرز، می توانید اطراف گلها را لایه نازکی از مالچ بپاشید تا علف های هرز در زیر زمین خفه شوند و اصلا بالا نیایند. بدین ترتیب شانسی برای جوانه زنی نخواهند داشت.

از بین بردن علف های هرز

از بین بردن علف های هرز

3. جدا کردن گل های خشکیده:

گل های خشکیده را در سراسر فصول جدا کنید. وقتی هوا گرمتر می شود شکوفه ها آب از دست می دهند و شروع به پژمردن می کنند. گلهای خشک شده را درست از پایین تر از سرشان جدا کنید تا دانه تولید نکنند. جدا کردن این گلهای خشک اتفاقا باعث می شود تا در گرمای تابستان، قبل از اینکه گیاه خشک شود و بمیرد شکوفه زدن انجام شود.

جدا کردن گل های خشکیده

جدا کردن گل های خشکیده

4. استفاده از حشره کش و ضد آفات:

هر وقت لازم است از حشره کش و ضد آفات استفاده کنید. گهگاه مشاهده شده که حشرات موذی به گل شب بو جذب شده باشند. اما این گیاهان به طور کلی مستعد آفت نیستند.

استفاده از حشره کش و ضد آفات

استفاده از حشره کش و ضد آفات

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “نحوه پرورش گل شب بو

  1. Avatar كاوه گفت:

    واقعا این مقاله های ترجمه ای از wiki ارزشی جز پر کردن وب سایت با مطالب بی ارزش ندارند. منبع اصلی رو هم که ذکر نمی کنید حداقل ارزش معنوی نویسنده اصلی حفظ بشه. حداقل از SFgate یا Burpee مطلب بردارید که باز پشتشون یه تجربه ای هست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      چشم از هر دو سایت هم مطلب میگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *