میوه ها

معرفی گوجه بری

معرفی گوجه بری

گوجی بری میوه ای خاص، با طعمی شیرینی می باشد و خشک شده آن همانند کشمش است. این گوجه از خانواده سولاناسه می باشد و در گروه سبزیجانی مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل قرار دارد و از طرفی دیگر به دلیل موثر بودن این گیاه در گروه تمشک قرار می گیرد.

گوجه بری دارای دو نوع می باشد، یکی قرمز و دیگری سیاه می باشد. گوجه بری سیاه شبیه به زخال اخته، کشمش و زرشک می باشد و تفاوت آن در رنگ سیاه این گوجه می باشد و میوه آن کوچک می باشد. از نظر نوع کاشت و آب و هوا تفاوتی با گوجه بری قرمز ندارد.

این میوه به آسیا تعلق دارد و برای شمال و جنوب چین می باشد و در شمال این کشور رشد می کند. حدود 200 سال است که در چین کاشته می شود و نام الماس قرمز را به آن اختصاص داده اند  و یکی از مواد مهم در طب سنتی چینی به حساب می آید.

در بسیاری از مطالعات دارویی از این گوجه استفاده می کنند و نام های دیگر آن ولف بری و تیبتن گوجه می باشد. گوجه بری به قدری دارای خاصیت می باشد که علاوه بر میوه از قسمت های دیگر آن مثل گل، برگ، بذر و ریشه آن هم مورد استفاده قرار می گیرد.

این گوجه به دلیل دارا بودن بالاترین سطح اکسیدان اکنون در قاره آمریکا و برزیل به عنوان دارویی برای ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر افراد از طعم این گوجه خوش‌ شان می‌آید، زیرا چیزی بین گیلاس و بلوبری است. از نظر ظاهری شبیه به کشکمش هستند اما رنگی صورتی روشن‌ و طعم ترش و شیرینی دارند.

طریقه کاشت و پرورش گوجه بری:

گیاه گوجه بری به صورت بوته و یا درختچه ای کوتاه قد می باشد و ارتفاع آن حدودا 1 تا 2 متر می شود. از زمان تبدیل شدن به بوته و تا رسیدن به نهال، حداقل به دو سال زمان نیاز دارد.

این گیاه برای رشد و نمو بهتر به 7 تا 8 ساعت نور مستقیم آفتاب نیازمند است و آفتاب باعث می شود که میوه های بیشتری تولید کند.

گوجه بری در هر نوع خاکی پرورش می یابد و بهترین خاک برای این گیاه ترکیب خاک شنی، رسی و ماسه ای می باشد. برای تولید محصولات با کیفیت بهتر است که کود حیوانی یا کمپوست به خاک زیر کاشت اضافه کنید. دیگر اینکه حتما خاک را زهکشی کنید و این نکته بسیار مهمی می باشد.

برای داشتن محصول با کیفیت بهتر است که گیاه را هرس کنید. برای این گیاه دو نوع هرس یکی سنگین و دیگری سبک وجود دارد. هرس سنگین در فصل زمستان برای از بین بردن شاخه های اضافه و هرس سبک در فصل تابستان برای حفظ شکل ظاهری گیاه می باشد.

خرید بذر گوجه بری سیاه

بهترین زمان برای کاشت گوجه بری:

شما می توانید در تمام مناطق کشور به غیر از مناطق گرمسیر مخصوصا جنوب کشور، این گیاه را کاشت کنید و از ویژگی های مهم این گیاه این است که تحمل سرمای منفی 27 درجه را دارد. از نظر گرما هم تا 40 درجه را تحمل می کند.

در همه فصل ها می توانید این گوجه را بکارید، ولی بهترین زمان برای کاشت آن نیمه دوم سال می باشد. گل های این درختچه در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه ظاهر می شوند و بعد از گذشت 45 تا 85 روز تبدیل به گوجه می شوند و می توان گوجه ها را برداشت کرد.

میزان آبیاری مورد نیاز برای گوجی بری:

اگر منطقه زیر کاشت گوجه بری دارای آب و هوای خشک می باشد باید گیاه را به صورت روزانه آبیاری کنید و اگر منطقه گوجه بری دارای آب و هوای مرطوب باشد، فقط زمانی که خاک گیاه خشک شد باید آن را آبیاری کنید.

توجه داشته باشید که در هر منطقه آب و هوایی آبیاری بیش از اندازه باعث تولید قارچ و پوسیدگی ریشه می شود و از طرف دیگر خشکی و بی آبی زیاد هم باعث پژمرده شدن برگ گیاه می شود.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه گوجه بری هنگام صبح می باشد و از پاشیدن آب به برگ ها جدا خودداری کنید.

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد هانی بری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

میوه گوجه بری

میوه گوجه بری

طریقه کاشت گوجه بری به صورت نهال:

در صورتی که قصد دارید این گوجه بری را به صورت مستقیم در زمین کاشت کنید بهتر است که نهال گوجه بری استفاده کنید. برای این کار بهتر است که گودال هایی به اندازه ریشه نهال ایجاد کنید و نهال را در گودال قرار بدهید و آن را با خاک بپوشانید. فاصله گودال ها 1 تا 1.30 متر می باشد.

برای اینکه در اطراف گیاه گوجه بری علف هرز رشد نکند و رطوبت خاک حفظ شود، بهتر است که روی خاک و اطراف گیاه را مالچ بپاشید.

خرید نهال گوجه بری قرمز

پرورش و کاشت بذر گوجی بری در خانه (گلدان):

  • بذرهای گوجی بری را 3 الی 4 ساعت در داخل آب خیس کنید.
  • داخل لیوان های یکبار مصرف، ترکیبی از خاک پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت پر کنید و خاک را مرطوب کنید.
  • بذرها را از آب خارج کنید و در داخل خاک به آرامی فشار دهید تا بذر با خاک تماس پیدا کند.
  • مجددا روی بذرها به اندازه 2 الی 3 میلی متر خاک بریزید.
  • بعد روی بذرها را با آبپاش مرطوب کنید.
  • روی خاک را با با نایلون شفاف بپوشانید. این کار برای کاهش رطوبت می باشد.
  • در صورت مشاهده جوانه، پوشش نایلونی را از روی لیوان ها بردارید. مدت زمان جوانه زدن حدود 7 تا 10 روز می باشد.
  • بعد از اینکه جوانه ها 3 برگه شدند، آنها را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.
  • گلدان ها را در مکان پر نور قرار دهید، زیرا این گیاه به نور کافی نیازمند است.
  • زمانی که ارتفاع گوجه بری به 10 سانتی متر رسید، گیاه را چند ساعت به بیرون از خانه ببرید و مجددا به داخل برگردانید.
    گیاه گوجی‌بری حداقل 8 ساعت نور آفتاب نیاز دارد. نور فراوان باعث افزایش محصول و میوه‌های مغذی بیشتری می‌شود. اگر این گیاه در داخل ساختمان قرار دادید و نور کافی ندارید با یک لامپ فلورسنت می‌توان کمبود نورخورشید را جبران کنید و اگرمشاهده کردید که گیاه به سختی رشد می‌کند لامپ را در تمام طول روز و شب روشن نگه دارید.

خرید نهال گوجه بری سیاه

انبار کردن و خشک کردن گوجه بری:

هر میوه و صیفی جاتی را بهتر است که به صورت تازه استفاده کنید، ولی گاهی لازم است که گوجه بری زیادی خریداری کنید و به روش های مختلف نگهداری کنید.

شما می توانید این گوجه ها را در فریزر نگهداری کنید و این روش مناسب می باشد زیرا مواد مغذی کمی از دست می دهد و مدت زمان زیادی می توانید از گوجه ها نگهداری کنید.

روش دیگر خشک کردن گوجه بری می باشد و این روش هم یکی از بهترین روش های نگهداری از این گیاه می باد. این روش باعث می شود که وزن و حجم گوجه ها کاهش یابد و مدت زمان زیادی هم ماندگاری دارد.

برای خشک کردن گوجه بری می توانید به روش های زیر عمل کنید:

  • می توانید گوجه ها را در معرض نور خورشید در دمای 32 درجه سانتی گراد قرار دهید. این روش در صورتی موفق می باشد که رطوبی هوا کم باشد.
  • در روش دیگر می توانید گوجه ها را با چاقو قاچ کنید و روی سینی قرار دهید و یک طوری روی گوجه های خورد شده قرار دهید، توجه داشته باشید که گوجه ها را پشت و رو کنید. زمان خشک شدن گوجه ها با توجه به دما، رطوبت و ضخامت گوجه ها حدودا 4 تا 10 روز طول می کشد.

گیاه گوجه بری جزء صیفی جات محسوب می شود و دارای خواص بسیاری می باشد. این گیاه برای درمان دیابت، کنترول سطح کلسترول خون، از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن و تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلبی و عروقی و سلامت بدن، جلوگیری از سرطان، حفاظت از سلول های مغز و جلوگیری از آسیب های کبدی و … بسیار مفید می باشد. دیگر اینکه از آسیب های پوستی مراقبت می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

سوالات متداول در مورد گوجه بری:

  1. گوجی بری چه فایده ای دارد؟

    گوجی بری مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی است. آنها با بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله بهبود کنترل قند خون، کمک به کاهش وزن، مبارزه با پیری و محافظت در برابر سرطان در ارتباط هستند. با این وجود، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

  2. در طی یک روز می توانید چند گوجی بری بخورید؟

    یک مطالعه کوچک نشان داد که خوردن 14 گرم گوجی توت در روز از متابولیسم سالم پشتیبانی می کند و می تواند منجر به کاهش وزن شود.

  3. گوجی بری در هند چه نامیده می شود؟

    ولف بری، در هند به “wolfberry” معروف است. همچنین از آن به عنوان میوه خدایان یاد می شود و دارای طعمی کمی شیرین و کمی ترش است.

  4. آیا گوجی بری ارزش خوراکی دارد؟

    مانند تمام توت ها، گوجی توت ها دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند و همچنین منبع خوبی از فیبر و ویتامین C هستند. اگر طعم آن را دوست دارید و توانایی تهیه آن را دارید، در صورت تمایل از گوجی بری استفاده کنید، اما توت های ساده نیز می توانند این کار را انجام دهند.

  5. آیا می توانید گوجی بری را به صورت خام بخورید؟

    خام: اول و مهمترین، آنها را به صورت خام بخورید! یک مشت کوچک در روز انجام می دهد. آب میوه: توت گوجی به شکل آب میوه نیز موجود است.می توانید چای بنوشید و توت های هیدراته را که مملو از آنتی اکسیدان است بخورید

  6. آیا گوجی بری خشک سالم است؟

    بسیار مقوی، آنها منبع خوبی از مواد مغذی، از جمله ویتامین ها و مواد معدنی هستند. فقط 5 قاشق غذاخوری (28 گرم) بسته گوجی توت خشک (منبع 3): کالری: 98. پروتئین: 4 گرم دارد.

  7. گوجی بری در کجا بیشتر رشد می کند؟

    چین، در چین، جایی که بیشتر تولیدات تجاری گوجی توت در جهان یافت می شود، بیشتر گیاهان با میوه با کیفیت بالا از Lycium barbarum L هستند

  8. آیا گوجی بری به رشد مو کمک می کند؟

    گوجی بری یک ماده کاملاً خارق العاده برای استفاده روی موهای شما است. آنها حاوی ضد باکتری های طبیعی و همچنین ضد قارچ ها هستند و دارای خواص ضد التهابی مناسب برای حفظ منطقه سالم پوست سر هستند. معروف هستند که به رشد مو کمک می کنند.

  9. آیا گوجی بری کافئین دارد؟

    چای گیاهی بدون کافئین 100 گرم. عطر و طعم شیرین بسیار ملایم، مشهور به مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و اسیدهای آمینه. یک توت محبوب از شمال غربی چین که اغلب در چای و سوپ استفاده می شود. درست مثل چای، گوجی بری درجه های مختلفی دارد.

  10. طعم گوجی بری چگونه است؟

    گوجی بری خشک دارای طعم متمایزی است که یادآور قره قاط یا آلبالو است. شما می توانید با گوجی توت خشک در دو دستور غذای شیرین و شور طبخ کنید. ساده ترین راه برای شروع استفاده از گوجی توت خشک به روشی است که از کشمش استفاده می کنید.

برای خرید بذر بری ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

38 دیدگاه درباره مقاله “معرفی گوجه بری

  1. Avatar رحیمی گفت:

    سلام خیلی جالب است اسامی مختلف آن را نیز میگفتید عالی میشد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله حتما انجام میشود

  2. Avatar محمد گفت:

    با درود آیا گوجی بری درخت داره؟و اینکه چند سال عمر میکنه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجی بری درختچه است. عمرآن بستگی به رسیدگی آن دارد

  3. Avatar محمد گفت:

    هر درخت گوجی بری چقدر میوه میده؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجی بری بعد از 3 سال به ثمر مینشیند میزان محصول میوه 5 کیلو گرم و میوه خشک 1 کیلو گرم است .

  4. Avatar خسرو گفت:

    سلام قیمت خرید هرکیلو گوجه بری خشک چه قیمته ؟
    فاصله مناسب کشت چند متر است ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      قیمت خرید همیشه متغیر است و ما نمی توانیم قیمت دهیم
      فاصله کاشت گوجی بری هر 1 تا 1.5 متر کافی است

  5. Avatar سیدفرج گفت:

    سلام
    قیمت هر نهال گوجی چند است آیا میتوان در باغ شهری کشت نمود؟برای دریافت نهال وکشت آن در شیراز پیشنهاد شما چیست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجب بری نهال مناسب باغ است گوجه بری مناسب آب و هوای سردسیر است. شیراز مقداری گرم است برای گوجه بری

  6. Avatar عزیز گفت:

    سلام من از ۱۲۰ تا گیاه گوجی بری قرمز و سیاهی که از بذری که کاشته بودم روییده بودند فقط ۱۸تا رو تونستم به سال دوم (امسال) برسونم بیشتر آنها به خطر آفت مگس ریز و سفیدی ازبین رفتند نزدیک ۵۰۰ هزار تومن هم خرج سم کردم اما فایده نداشت چکار کنم امسال بقیه بخاطر این افت تلف نشوند

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      مگس سفید فقط با تله زرد از بین میرود و نباید سم پاشی شود

  7. Avatar امین گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دو سال پیش کاشتم رشد زیادی دارد گل هم داده است اما محصول نمیدهد دلیلش چیست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجی بری درختچه راحتی است
      دو و سه ساله هم به بار مینشیند

  8. Avatar اکبر گفت:

    با سلام و احترام.آیا گوجی بری مناسب آب و هوای جنوب تهران(حسن آباد فشافویه) هست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجی بری را میتوانید برای منطقه فشافویه عمل بیاورید.

  9. Avatar حجت محمدپور دوستکوهی گفت:

    سلام من سه بوته سه ساله دارم دوتا در گلدان و یکی در زمین گل نمی کند و محصول نمی دهد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعد از سه سال گوجه بری بار میدهد
      گباه سختی نیست

  10. Avatar پروین نعمتی گفت:

    باسلام وممنون ازراهنمایی های مفیدتونی سوال داشتم درخچه های گوجه بری من خیلی بلندشدن ولی ساقه خیلی کلفت نداره بااینکه شاخه هم زیاد ایجادشده میشه لطفا نحوه هرس سنگین وهرس این زمان روتوضیح بدین تاباردهی هم دچاراشکال نشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر گیاه گوجه بری شما دارای شاخه های ضعیفی است به علت آفتاب کم است
      اگر آفتاب خوبی دارد باید به دنبال مشکل دیگری باشیم.

  11. Avatar امیر گفت:

    سلام علت گل دهی بالا و عدم تشکیل میوه چیست؟آیا آبیاری باید قواعد خاصی داشته باشه در گل دهی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آبیاری منظم کمک میکند اما علت باردهی باد و زنبور عسل است

  12. Avatar مهدی موسوی گفت:

    ببخشید من سال پیش گوجی بری خریدم کاشتم ولی امسال گل زیاد داد ولی میوه نداد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید ببینید گرده افشانی انجام شده است.

  13. Avatar بلال گفت:

    سلام من حدودسه هزار متر مربع زمین زراعی درآزربایجان شرقی دارم اگه نهال گوجه بری بکارم در حالت عادی چقدر سالیانه سود دهی دارد لطفا کامل راهنمای کنید. ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه ما هیچ عامل اقتصادی را نه اطلاع داریم و نه پیشنهاد میدهیم.

  14. Avatar رحمت خوش بخت گفت:

    با سلام و روز بخیر نهال دو ساله گوجه بری داشتم رشد بسیار عالی و گل دهی زیادی دارد کندوی زنبور عسل هم هست گل ها تبدیل به میوه نمی شود ایا نیاز به پیوند یا کود خاصی دارد ممنون از اینکه راهنمایی فرمایید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه احتیاجی به کود نیست اگر دما خیلی بالا باشد نهال های جوان گوجی بری گلهایشان تبدیل به میوه نمیشود. باید حداقل یکسال دیگر صبر کنید.

  15. Avatar omid noorafkan گفت:

    سلام عبارت دقیق لاتین گوجه بری چی میشه؟
    و اینکه خواصش با چه میوه ای مطابقیت میکنه؟
    کود و سم پاشی خاصی توصیه میکنید؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اسم لاتین گوجی بری Goji Berry است و مانند باقی خانواده بری ها مثل توت فرنگی و بلو بری است که دارای آنتی اکسیدان فراوان است و بعد از کاشت تا 2 سال اول احتیاجی به کود ندارد فقط خاک آن را غنی کنید.

  16. Avatar محسن صابر گفت:

    درود برشما من یه نهال گوجی بری سه ساله که دارم وامسال بار داده ولی بی دلیل بعضی شاخه های اون خشک میشه و نمیدونم دلیلش چیه؟ شما میدونید دلیلش چیه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید درختچه گوجه بری خود را چک کنید ببینید بر روی شاخه ها حشره وجود دارد و یا لکه سیاه و یا سفید که نشان از قارچ باشد.

  17. Avatar یوسفعلی رهنما گفت:

    درودبرشما خداقوت بنظر شما کشت این محصول در اب وهوای اصفهان بازده دارد ودوم بنظر شما بازار فروش برای محصول هست یا خیر روزگارتان خوش وجودتان سلامت

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجه بری ویژه مناطق سردسیر است و با آب و هوای اصفهان سازگار است متاسفانه از باز فروش آن خبر نداریم.

  18. Avatar مسعود گفت:

    سلام من نهال گوجه بری کاشتم اول خیلی رشد زیادی داشت ولی از اویل برج خرداد یکی برگاش زرد میشه و می ریزه دلیلش چیه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوجه بری درخت مناطق سردسیر است آیا شما در منطقه سردسیر کاشته اید
      و اینکه حتما باید در آفتاب مستقیم باشد و آبیاری گوجه بری هفته ای یکبار است .

  19. Avatar مجتبی گفت:

    با سلام
    گیاه گوجه بری را در باغ و منطقه یزد که دمای حداکثری ان در تابستان 45 درجه می باشد را می توان کشت کرد ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گوه بری برای آب و هوا سردسیر است و می توانید در یزد هم اقدام به کاشت گوجه بری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *