گیاهان

معرفی گل لادن

معرفی گل لادن

گل لادن از گل هایی می باشد که منشاء اصلی آن آمریکای جنوبی و مرکزی در واقع رشته کوه های جنوبی در شمال بولیوی تا کلمبیا در این قاره می باشد. این گل پر رشد می باشد و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. دارای انواع یک ساله و چند ساله است.

گل لادن دارای انواع بالا رونده، پیچنده، پاکوتاه و پا بلند است و انواع پیچنده آن به وسیله دم برگ های خود، اطراف گیاه مقابلش می پیچد. رنگ گل ها زرد، نارنجی و قرمز می باشد. این گیاه دارای شاخ و برگ های چتری می باشد و گل های رنگارنگی تولید می کند. برگ ها و گل های آن هم خوردنی می باشد و می توانید در سالادها، سوپ ها و غیره مورد استفاده قرار دهید.

گل لادن برای کاشت در گل خانه، سبد آویز، کنار نرده ها و در حاشیه ها مناسب می باشد. این گیاه را می توانید در مناطق جنوبی ایران که دارای زمستان های معتدل می باشند، برای گل زمستانه یا بهاره در باغچه خانه کاشت کنید. گل های این گیاه کوچک، کم برگ، نازک، ابریشمی و چتری شکل هستند و دارای رنگ های مختلف می باشند.

این گیاه درپاییز گل می دهد و اگر این گل را در خانه نگهداری کنید، در طول زمستان گل می دهد و در اوایل فصل بهار گلدان ها پر گل می شوند. حال اگر در فصل بهار این گلدان ها را به بیرون انتقال بدهید و در هوای آزاد قرار بگیرند در تمام فصل بهار، تابستان و پاییز گل می دهند.

انواع گل لادن:

لادن دو رگه نوع دیگری از لادن می باشد و از پیوند بین لادن بزرگ و لادن لوب بدست آمده است. بوته ای سبز و قوی دارد و طول اندازه آن به 4 متر می رسد و به صورت پیچیده روی داربست ها رشد می کند.

نوع دیگری از گل لادن وجود دارد که دارای گل های قرمز تیره می باشد و گل های زیادی دارد. نوع دیگر با گل های سفید مایل به زرد هوراه با لکه های ازغوانی می باشد.

یک نوع دیگر از گل لادن وجود دارد، که دارای زیبایی کمی می باشد و اندازه ارتفاع آن به 40 تا 50 سانتی متر می رسد. برگ ها و گل های بسیار کوچکی دارد.

از دیگر انواع این گل، لادن بریده بریده است و دارای گل های کوچک و زرد رنگی می باشد. تمامی انواع این گیاه از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل پاییز گل می دهند.

بذر گل لادن

شرایط نگهداری از گل لادن:

برای نگهداری در شرایط مناسب برای گل لادن به فاکتورهای آبیاری، نور، دما، خاک و کوددهی توجه کرد.

آبیاری:

اگر این گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید، باعث زرد شدن برگ ها می شود، زیرا این گل ها به آبیاری زیادی نیاز ندارند. اگر منطقه کاشت این گیاه بارندگی تابستان زیاد باشد، به آبیاری چندانی نیاز نیست. حال اگر منطقه کاشت، بارندگی نداشته باشد، گیاه را دو بار در هفته آبیاری کنید. در واقع هر زمان که خاک گیاه خشک شد، آن را آبیاری کنید.

نور:

گل لادن برای رشد و نمو به 6 ساعت نور خورشید نیاز دارد. سایه را هم می تواند تحمل کند، ولی برای داشتن گل های فراوان به نور آفتاب نیاز دارد.

اگر منطقه کاشت این گیاه گرمسیر است، باید برگ های این گیاه را از سوخته شدن محافظت کنید. همیشه دقت داشته باشید که گیاه را از بادهای شدید و سرد محافظت کنید.

دما:

بهترین دما برای گل دهی این گیاه 25 درجه سانتی گراد می باشد و اگر هوا گرم تر از این اندازه بشود و به 28 درجه سانتی گراد برسد، گل دهی کم می شود. بنابراین دقت داشته باشید که، اگر گیاه در این شرایط قرار بگیرد باید از آن محافظت کنید.

خاک:

این گل ها در خاک های فقیر هم رشد می کنند، فقط باید خاک دارای زهکشی باشد. فقط خاک این گیاه با کود دامی پوسیده و خاک برگ مخلوط نباشد.

این گیاه بسیار مقاوم می باشد و می تواند در هر نوع خاکی رشد کند، ولی بهترین خاک برای رشد و نمو بهتر خاک سبک می باشد.

کوددهی:

برای کوددهی به این گیاه باید توجه داشته باشید که نیازی به خاک های مغذی ندارد. بهترین کود برای این گیاه مقداری فسفر و نیتروژن می باشد. میزان غلطت کود مصرفی برای این گیاه باید کمتر باشد.

برای مطالعه مقاله معرفی گل بنفشه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل لادن

گل لادن

روش های تکثیر گل لادن:

گل لادن را به روش های مختلفی می توان تکثیر داد از جمله به روش بذر، قلمه و تقسیم ریشه.

بذر:

یکی از روش های تکثیر این گل ها از راه بذر می باشد. برای این کار باید بذر گل را حدود 24 ساعت در آب ولرم خیس کنید. بعد بذر ها در عمق یک سانتی متری در گلدانی کاشت کنید و بعد از همان خاک گلدان روی بذرهای کاشته شده بریزید. گلدان خود را در فضای بیرون از خانه، جایی که نیمه سایه باشد بگذارید. بعد از گذشت 5 تا 10 روز، بذرها رشد می کنند و جوانه ها از خاک بیرون می زند.

بهترین دما برای بذر ها 4 درجه ساتی گراد می باشد، زیرا در این دما جوانه ها به خوبی رشد می کنند. بذرهای جوانه زده را می توانید در باغچه منزل به فاصله 24 سانتی متر از همدیگر بکارید و بعد از کاشت به خوبی آن ها را آبیاری کنید. تا زمانی که بذر های کاشته شده از خاک بیرون آمدند باید خاک گیاه همیشه مرطوب باشد. مدت زمان لازم برای رشد بذرها بین 15 روز تا یک ماه می باشد.

قلمه:

برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن، باید باید قلمه را از ساقه های سالم و قوی انتخاب کنید و با یک قاچوی تمیز و ضد عفونی شده از شاخه اصلی جدا کنید و در یک لیوان آب پنجره که آفتاب داشته باشد قرار دهید. این قلمه ها خیلی زود ریشه می دهند و بعد از ریشه دادن باید آن را در گلدان بکارید.

تقسیم ریشه:

انواعی از این گل ها که دارای ساقه های زیرزمینی می باشند را می توانید به وسیله تقسیم ساقه های زیرزمینی تکثیر کرد.

بیماری ها و آفات گل لادن:

آفاتی که می توانند برای این گیاه گرفتاری ایجاد کنند می توان به شته ها، کنه های تار عنکبوتی و شپشک ها اشاره کرد. حال اگر شرایط زهکشی خاک و رطوبت مناسب نباشد گل ها به بیماری قارچی، مخصوصا سفیدک پودری و بیماری لکه برگی دچار می شود.

شته ها باعث می شوند که برگ های گیاه زرد بشوند و از شاخ و برگ گیاه تغذیه کنند و به گیاه آسیب برسانند. برای جلوگیری از این شته ها می توانید برگ ها را با آب اسپری کنید و یا با محلول صابونی بپوشانید. آفات دیگری چون سوسک خیار و مته کدو به دلیل مزه تند و فلفلی این گیاه را گرفتار می کنند.

بهترین زمان برای کاشت گل لادن:

بهترین زمان برای کاشت گل لادن اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار می باشد.

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *