آموزش باغبانی

مصرف پیاز جوانه زده

پیاز تازه و آماده

پیاز (Allium cepa) گیاهی دو ساله است که در مناطق ۵ تا ۱۰ وزارت کشاورزی ایالات متحده رشد می کنند. محصول یک پیاز گلدار، برای برداشت ایده آل نیست، اما شکوفه های آن خوراکی هستند و حتی می توانید بعد از گلدهی گیاه، پیاز را مصرف نمایید. پیاز به عنوان یک گیاه خوراکی، در مناطقی با آب و هوای معتدل، به صورت یک ساله و در فصول خنک، کشت می شود.

پیاز گل کوکب

گلدهی و کیفیت پیاز:

گیاه پیاز به محض تولید ساقه ی گل، تمامی انرژی خود را صرف گلدهی و رشد بذر می کند، نه رشد پیاز. هنگامی که گیاه پیاز شروع به گلدهی می‌کند، با توجه به گل آن، پیازها هنوز قابل خوردن هستند، اما کیفیت آنها به عنوان یک محصول غذایی، به شدت کاهش می یابد. اندازه‌شان کوچک تر و عطر و طعم آن‌ها نیز کم می شود و نگهداری و ذخیره این پیاز ها بسیار دشوار است. اگر گیاه پیاز گل داد، پیازها را از داخل خاک درآورده و بلافاصله آنها را مصرف نمایید.

پیاز تازه و رسیده

پیاز تازه و رسیده

چرخه حیات دوساله گیاه پیاز:

پیاز گیاهی دوساله است. در این نوع گیاهان، چرخه حیات آنها از جوانه زنی بذر تا تولید بذر، دو سال به طول می انجامد. در سال اول، پیازها و ساقه های بالای گیاه رشد می کنند، اما هیچ گلی ندارند. در سال دوم، در تابستان، پیاز گل می دهد و سپس بذرهای خود را تولید می کند. پیاز به طور معمول، به عنوان یک محصول یک ساله کاشته می شود و محصول آن در پایان سال اول، قبل از گلدهی و تولید بذر، برداشت می شود.

دما و گلدهی گیاه:

برخی شرایط خاص آب و هوایی، می تواند روی گلدهی گیاه پیاز تاثیر گذاشته و روند آن را تسریع ببخشد و گیاه در اولین سال رشد خود، گل دهد. یک دوره آب و هوای گرم و به دنبال آن سرد شدن به یکباره هوا، و سپس یک دوره گرم دیگر، می تواند گلدهی را تسریع کند.

اگر در مناطق ساحلی با آب و هوای معتدل مدیترانه ای زندگی می کنید، بهتر است پیاز را در زمستان یا اوایل بهار بکارید تا بتوانید آن را در اواسط تا اواخر تابستان برداشت کنید. پیاز گیاه در فصول خنک سال، تثبیت شده و رشد می کند و سپس و با گرم شدن هوا، بالغ شده و محصول می دهد.

دشت پیاز

دشت پیاز

گلدهی در اولین سال رشد گیاه:

تا زمانی که درجه حرارت هوا در زمستان، نسبتاً سرد و سپس در بهار و تابستان به طور مداوم گرم شود، بعید است که گیاه پیاز، در سال اول رشد خود، گلدهی کند. اما متأسفانه، طبیعت همیشه با خواسته های ما، مطابق و همسو نیست. بعد از اینکه گیاه پیاز شروع به گلدهی کرد.

می توانید ساقه گل را جدا کنید تا رشد پیاز کمی بیشتر به طول بیانجامد؛ اما برای داشتن محصولی خوب و با کیفیت، خیلی دیر شده است. یا پیازها را به همان اندازه و صورت که هست، از داخل خاک بیرون آورده و مصرف کنید، و یا اجازه دهید تا انرژی و توان پیاز، صرف تولید بذر شود.

گل پیاز

گل پیاز

گل و بذرهای گیاه:

برای داشتن بهترین برداشت پیاز، آن ها را در پایان اولین فصل رشد خود، به محض اینکه ساقه های بالای گیاه شروع به قهوه ای و خشک شدن کردند، از داخل خاک بیرون بکشید. اگر گل و بذر پیاز را می خواهید، تا تابستان بعدی صبر کرده و تعدادی از گیاهان را داخل خاک به حال خود باقی بگذارید.

گل پیاز مصرف خوراکی داشته و طعمی مانند پیاز، و شیرین و قوی دارد. برای برداشت بذرها، اجازه دهید تا گل ها روی گیاه خشک شوند. بعد از خشک شدن کامل گل ها، گیاه نازک و کاغذی مانند شده و رنگ خود را از دست می دهند. در داخل هر گل، دانه های سیاه کوچکی وجود خواهد داشت. برای جمع آوری بذرها، گل پیاز را جدا کرده بالای یک کیسه کاغذی یا پاکت تکان دهید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *