بن سای و گلخانه

مراقبت از گیاه بامبو در آپارتمان

بامبو

صدها گونه بامبو وجود دارند که در داخل خانه رشد می کنند. از گیاهان رومیزی رنگارنگ گرفته تا قطعات با شکوه. بامبو تمایل بیشتری به محیط داخلی دارد، بنابراین به مراقبت عاشقانه زیادی احتیاج دارد. توجه کافی به رطوبت بسیار مهم است. بدون غرقابی شدن در خاک باید آب زیادی هم دریافت کند.

کاشت بامبو در داخل خانه

در این بخش درباره چگونگی کاشت بامبو در خانه به شما توضیح می دهیم.

1. پیدا کردن گلدان:

یک گلدان پهن پیدا کنید. یک ظرف با دو برابر قطر ریشه یا ظرفی که حداقل 5 سانتی متر بین ریشه و اطراف آن با ظرف فاصله داشته باشد انتخاب کنید. زهکشی خوب برای بقای اکثر گونه های بامبو مهم است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سوراخ های بزرگی در انتهای گلدان وجود دارد. اگر ظرف و گلدان شما سیمانی است باید برای خشک نشدن ریشه دور آن پلاستیک بکشید.

پیدا کردن گلدان پهن

پیدا کردن گلدان پهن

2. در نظر گرفتن رطوبت سینی:

رطوبت سینی را در نظر بگیرید. بامبو عاشق رطوبت است. نگهداری از آن در داخل سالن می تواند به یک چالش تبدیل شود. نگه داشتن آب در زیر بامبو بدون اینکه اجازه دهید ریشه ها را خیس کند،  ساده ترین راه برای اضافه کردن رطوبت به هوا است. دو راه برای تنظیم این کار وجود دارد:

سینی سنگریزه: یک سینی را با یک لایه سنگریزه پر کنید. کمی آب درون سینی بریزید. گلدان ها را روی سنگریزه ها بگذارید، بدون اینکه آب ته گلدان را لمس کند.

ماسه: یک لایه ماسه در ته گلدان بریزید. گلدان را در یک سینی کم عمق آب قرار دهید.

در نظر گرفتن رطوبت سینی

در نظر گرفتن رطوبت سینی

3. پر کردن ظرف با خاک:

ظرف را با خاکی که به خوبی خشک می شود پر کنید. بامبو به خاکی با تراکم کم تا متوسط ​​احتیاج دارد تا آب اضافه آن سریع تخلیه شود، اما رطوبت را در خود نگهدارد. می توانید از خاک گلدانی استاندارد استفاده کنید. یا یک سوم حجم گلدان خود را با خاک گلدانی، یک سوم با پرلیت (یا شن شسته شده) و یک سوم باقیمانده را با کود گیاهی (یا کمپوست پوسیده) پر کنید. اکثر بامبوها خاک هایی که خوب زهکشی می شوند را می پسندند. بنابراین این ترکیب باعث آزار گیاه شما نمی شود.

نکته: به جای خاک گلدان می توانید از خاک باغ با کیفیت مناسب استفاده کنید. از خاک رس سنگین که به سختی تخلیه می شود استفاده نکنید.

نکته: بامبو در خاک تقریبا اسیدی بهتر رشد میکند. وقتی pH بین پنج و نیم تا شش و نیم باشد. اما اکثر گونه ها pH نزدیک به هفت و نیم را هم تحمل می کنند. بیشتر خاکها این اسیدیته را تحمل نمی کنند.

پر کردن ظرف با خاک

پر کردن ظرف با خاک

4. کاشتن بامبو در عمق کم:

بامبو خود را در عمق کم بکارید. ساقه و سطح رویی توپ ریشه را بالاتر از سطح خاک نگه دارید تا از پوسیدگی آنها جلوگیری شود. خاک را به پایین فشار دهید تا از حباب هوا درون آن خارج شود. آب موجود در گیاه را خوب زهکشی کنید. اگر گلدان بامبو شما به حالت محدودیت جا برای ریشه رسید، آن را با یک چاقوی تمیز برش بزنید. چرا که سخت می شود در این حالت به گیاه آب رساند. بعد از برش گلدان، ریشه (اما نه ساقه) را 20 دقیقه قبل از کاشت در آب بگذارید بماند.

کاشتن بامبو در عمق کم

کاشتن بامبو در عمق کم

مراقبت از بامبو داخل منزل شما

در این بخش درباره ی چگونگی مراقبت بامبو توضیح می دهیم.

1. آبدهی بامبو:

بامبو خود را با دقت آب دهید. مشکل ترین قسمت نگهداری بامبو در داخل خانه همین است. زیرا با وجود اینکه بامبو گیاهی تشنه است اما اگر بیش از حد آبیاری شود خراب می شود. برای شروع، آنقدر آب دهید تا زیر گلدانی خیس شود. اجازه دهید 5 الی 7.5 سانتی متر روی خاک قبل از هر آب دهی خشک باشد. اگر خاک بیش از یک یا دو روز مرطوب ماند، مقدار آبیاری را کاهش دهید.

نکته: اگر رویه خاک سریع خشک می شود، گودالی به عمق 10 سانتی متر درون خاک حفر کنید تا رطوبت بررسی شود. این حفره باید بیشتر اوقات به خصوص در طول سه ماه اول پس از کاشت کمی مرطوب بماند.

آبدهی بامبو

آبدهی بامبو

2. مرطوب نگه داشتن بامبو:

گیاه بامبو را مرطوب نگه دارید. گیاه بامبو هوای مرطوب را بیشتر ترجیح می دهد. مخصوصا وقتی هوا گرم باشد. از غرقآب کردن گلدان بامبو خودداری کنید. این موارد گیاه را راضی نگه می دارد و جایگزین خوبی برای غرقآبی کردن گیاه هستند:

  • گلدان را روی سینی رطوبت قرار دهید، همانطور که بالا در بخش کاشت توضیح داده شد.
  • به آرامی برگها را با بطری اسپری مرطوب کنید.
  • دستگاه بخور در اتاق روشن کنید.
  • گیاهان را نزدیک هم نگه دارید (اما توجه داشته باشید که نزدیکی گیاهان به هم خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد).
مرطوب نگه داشتن بامبو

مرطوب نگه داشتن بامبو

3. نوردهی مناسب:

شدت مناسب نور برای گونه بامبو خود پیدا کنید. اگر نام گونه بامبو خود را می دانید، توصیه های نگهداری از این نوع را بیابید. اگر گیاه شما به نور بیشتری نسبت به نور محیطی نیاز دارد، چراغ برایش روشن کنید. اگر گونه بامبو خود را نمی توانید تشخیص دهید، این قوانین به شما کمک می کند:

نیاز به نور بیشتر:

– گونه هایی با برگ های کوچک

– گونه های گرمسیری

– گونه هایی که در محیط گرم نگهداری می شوند.

 نیاز به نور کمتر:

– گونه هایی که دارای برگهای بزرگ هستند.

– گونه هایی که در آب و هوای معتدل و یا زمستانهای ملایم رشد کرده اند.

–  گونه هایی که در محیط های خنک نگهداری می شوند.

نوردهی مناسب

نوردهی مناسب

4. تقویت بامبو:

گیاه بامبو خود را تقویت کنید. تا زمانی که فضای داخل ظرف کافی باشد، بامبو به سرعت رشد می کند و برای رشد به مواد مغذی اضافه احتیاج دارد. در آغاز فصل رشد به گیاه خود کودهایی که آهسته مواد مغذی خود را رها می کنند دهید. این یک روش مناسب برای داشتن یک منبع پایدار تغذیه کننده است. شما می توانید از کود متعادل با نسبت 16-16-16، یا کودی با حجم بیشتری از نیتروژن به نسبت 30-10-10 استفاده کنید. درصد بالای نیتروژن باعث می شود گیاه گل ندهد و نیز باعث تضعیف بسیاری از گونه های بامبو می شود.

هشدار : بعد از خریدن بامبو تا شش ماه به آن کود ندهید. اکثر گیاهان کود کافی را از گلخانه دریافت می کنند. کودهای حاوی جلبک دریایی را زیاد مصرف نکنید، چون حاوی مقدار زیادی نمک هستند.

تقویت بامبو

تقویت بامبو

5. هرس کردن گیاه:

به طور مرتب گیاه را هرس کنید. بیشتر بامبوها هرس را دوست دارند، پس برای بهبود رشد و سلامت گیاه آن را هرس کنید.

  • ساقه های خشک شده، محکم و یا ساقه های اضافی را برش دهید.
  • برای جلوگیری از رشد ساقه از یک ارتفاعی به بعد، آن را درست بالای گره (نقطه انشعاب) برش دهید.
  • شاخه های نازک را مرتباً هرس کنید تا رشد عمودی گیاه بیشتر شود.
  • شاخه های پایین را برای زیبایی ببرید.
هرس کردن گیاه

هرس کردن گیاه

6. تعویض گلدان:

وقتی بامبو از فضای ظرف خود بیشتر رشد کرد، گلدان را عوض کنید. بامبو بسته به گونه اش در دو الگوی مختلف رشد می کند. “دوندگان” شاخه هایی بلند برای رشد گیاهان جدید تولید می کنند و درون یک ظرف بزرگ طی سه تا پنج سال حالت مارپیچ می شوند. “تجمیعی” به طور پیوسته به سمت بیرون رشد می کنند و ممکن است در همان گلدان تا شش سال دوام بیاورند. هر گیاه بامبو که به حالت محدودیت ریشه رسید، نیاز به انتقال به یک گلدان بزرگتر دارد.

نکته: برای محدود کردن رشد، به جای کاشت گیاه، حدود یک سوم ریشه را ببرید و در همان ظرف با خاک جدید بکارید.

نکته: می توانید بامبو را از ساقه قلمه بزنید و آن را در ظرف جداگانه ای بکارید. اگر در مرکز ساقه حفره وجود ندارد یا حفره های ریزی دارد نمیتوانید آن را قلمه بزنید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان

عیوب گیاه

در این قسمت راجع به عیوب گیاه و رسیدگی به آنها توضیح می دهیم.

1. افتادن برگ ها:

دلیل افتادن برگها را بیابید. خیلی معمولی است که برگ های گیاه بامبو وقتی به محیط داخلی منتقل می شودند، بیفتند. تا زمانی که برگهای پایینی ساقه سالم به نظر میرسند یعنی گیاه در حال ترمیم خود است. اگر این برگها بیفتند یا مریض بنظر برسند، دو ماه آن را بیرون از محیط داخل نگه دارید (البته اگر هوا سرد نباشد) گیاه خود را ترمیم می کند. اگر گیاه مدتی در یک محیط باشد شرایط ممکن را جستجو کنید:

  • کم شدن دما همراه با کم نوری در برخی گونه ها باعث افتادن برگ ها می شود. شرایط کم نوری و خنکی مداوم در زمستان برای این گیاهان مفید است و باعث عدم ریزش برگ ها میشود. هر چه برگهای سبز کمتر باشد یعنی به میزان کمتری آب نیاز دارد.
  • بسیاری از گونه های بامبو برگ های خود را در بهار از دست می دهند (در پاییز برگ کمتری از دست می دهند) و به مرور برگهای جدید رشد می کنند. وقتی ترکیب برگ های گیاه بامبو چنین باشد: کمی برگ سبز، کمی برگ زرد، کمی برگ جدید، کمی برگ کم رنگ یعنی گیاه حالش خوب است.
افتادن برگ ها

افتادن برگ ها

2. پیام افتادن برگ ها:

برگهای افتاده یا خم شده پیام دارند. اگر اطراف برگ افتاده به داخل خم شده باشد گیاه به آب نیاز دارد. فتوسنتز آب می طلبد و اگر گیاه در معرض نور خورشید باشد، آب کمتری مصرف میکند تا صرف فتوسنتز کند. اگر برگهای افتاده به سمت پایین تاب خورده باشد یعنی گیاه بیش از حد آبیاری شده یا خاک به خوبی و سریع و کافی زهکشی نمیشود.

نکته: آبیاری بیش از حد، از کم آب دادن خطرناکتر است. اگر برای آب دادن مجدد کمی صبر کنید تا برگ های گیاه خیلی جزیی خمیده شوند، نه تنها به گیاه آسیب نمیرسد بلکه بهتر هم هست.

پیام افتادن برگ ها

پیام افتادن برگ ها

3. به برگ های زرد پاسخ دهید:

اگر بامبوی شما خارج از فصل برگهایش زرد شد، این علامتی است که چند معنا دارد:

  • اگر خشک بنظر می رسند و لبه های قهوه ای و برگردان شده ای دارند، گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. ممکن است در حالت ریشه محدود شده باشد و به ظرف بزرگتری نیاز داشته باشد.
  • اگر برگها به مرور زمان کمرنگ و در انتها زرد می شوند کمبود مواد مغذی دارد. به گیاه خود کود و مواد معدنی برسانید.
  • تغییر رنگ ناگهانی بعد از کود دادن و تقویت گیاه نشانه بیش از حد تقویت کردن است. برای اصلاح این مورد هر چه کود و تقویت کننده در خاک یا روی خاک مانده را جدا کنید و به گیاه به وفور آب دهید تا هر چه زودتر مواد از خاک بیرون بیاید.
به برگ های زرد پاسخ دهید

پاسخ دهی به برگ های زرد

4. واکنش به بیماری گیاه:

به حشرات و بیماری ها واکنش نشان دهید. گیاهان بامبو از این مشکلات خواهند داشت. مخصوصا اگر جریان هوا در محیط کم باشد. اگر آلودگی گیاه به حشرات کم باشد، برگها را با صابون حشره کش بشویید، یا در خارج از خانه گیاه را با صابون حشره کش اسپری کنید. اگر این کار مفید نشد یا اگر فکر می کنید گیاه بیماری دارد، سعی کنید بیماری را شناسایی کنید و به آن واکنش نشان دهید:

  • توده سیاه معمولاً توسط حشرات ایجاد می شود. شته ها و مورچه ها را جدا کنید.
  • حلقه های خاکستری یا قهوه ای قارچی معمولاً به گیاه آسیب نمی رسانند. می توانید یک ضد قارچ بخرید و به گیاه بزنید تا همین مورد هم از بین برود.
  • لکه های پوسیده و خیس نشانه ای از آبیاری بیش از حد است. اما ممکن است در اثر آلودگی هم تولید شده باشد. اجازه دهید گیاه خشک شود و بعد به آن حشره کش یا قارچ کش دهید تا درمان شود.
  • شبکه های توری چسبنده سفید در پشت برگها پنهان هستند که از حشرات تولید شده اند. به پشت برگها حشره کش اسپری کنید.
  • بیش از هزار گونه بامبو وجود دارد و هیچ راهنما و دستورالعملی نیست که تمام مسائل و مشکلات انواع بامبو را حل کند. اگر گیاه شما بیماری ای دارد که با انواع گفته شده در بالا همخوانی ندارد، گیاه را به متخصص نشان دهید و یا با دانشکده کشاورزی درباره این بیماری حرف بزنید و مشورت بگیرید.
واکنش به بیماری گیاه

واکنش به بیماری گیاه

برای خرید انواع بذر درختان غیر مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “مراقبت از گیاه بامبو در آپارتمان

  1. Avatar محسن گفت:

    سایتتون رو تازه پیدا کردم
    خیلی خفنید، ایولا!
    ازین به بعد از شما خرید میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *