گیاهان

کاشت درخت چنار

درخت چنار

درختان چنار چندین دهه رشد می کنند و آنقدر قد می کشند و بلند می شوند که از دیدنشان شگفت زده می شوید و به چمن و محیط شما، سایه و زیبایی می بخشند. می توان برای کاشت درخت چنار از بذر شروع کرد که اتفاقا بذرهای چنار را از خود درخت می گیرند یا می توانید نهال چنار را از یک نهالستان یا باغ بخرید. برای کاشت از بذر، مهم این است که صبور باشید، آنقدر که چندین ماه دانه آن را در یک ظرف بکارید. سپس قبل از کاشت در زمین حدود یکی دو سال جوانه را به گلدان منتقل کنید.

پرورش بذر چنار:

در این قسمت درباره ی چگونگی پرورش و رشد دانه ها توضیح می دهیم.

1. کاشتن بذر:

بذرها را در یک ظرف کم عمق بکارید و بعد از مدتی به گلدان منتقل کنید. بذر چنار خیلی راحت رشد می کند. این گیاه در دو ماه ابتدای عمرش حدود 10 سانتی متر رشد می کند.

کاشتن بذر

کاشتن بذر

2. کاشتن بذر در عمق 32 سانتی متری:

دانه ها را در عمق 32 سانتی متری خاک بکارید. ظرف کاشت خود را با خاک خوب پر کنید. سوراخی ایجاد کنیدکه عمیق تر از 32 سانتی متر نباشد. از خط کش می توانید استفاده کنید. شاید ساده تر این باشد که با انگشت خود بذر را کمی درون خاک فشار دهید و بکارید تا اینکه در ابتدا سوراخی ایجادکنید. خاک گلدان هم خوب است اما بهتر است از گلخانه خاک بخرید که خاک ویژه بذر به شما بدهند. برای تهیه یک خاک غنی، مقداری خاک گلدان را با مقداری خاک مخصوص کاشت ترکیب کنید.

کاشتن دانه در عمق 32 سانتی متری

کاشتن دانه در عمق 32 سانتی متری

3. پاشیدن کود روی بذر:

روی بذر ها شن درشت، کود گیاهی یا کود برگ بپاشید. اگر بذر ها با چیزی غنی تر از خاک پوشانده شوند، بهتر رشد می کنند. بهترین گزینه شن درشت است. کود گیاهی و خاک برگ هم برای بذر چنار بسیار مغذی محسوب می شوند. نباید از آنها زیاد استفاده کرد، چرا که ممکن است بذر را خفه کند.

پاشیدن کود روی بذر

پاشیدن کود روی بذر

4. گذاشتن ظرف در نور غیر مستقیم:

ظرف را در نور غیر مستقیم خورشید بگذارید. وقتی بذر چنار شروع به جوانه زدن کرد، ظرف را جایی قرار دهید که بین 21 درجه سانتی گراد تا 29 درجه سانتی گراد دما داشته باشد. چون در این حالت به گرما و نور خورشید، بیشتر نیاز دارند. اما باید مراقب باشید که ظرف به مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

نکته: وقتی هوا بارانی است ظرف را به درون خانه بیاورید تا خیس نشود.

گذاشتن ظرف در نور غیر مشتقیم

گذاشتن ظرف در نور غیر مستقیم

5. آبدهی خاک:

خاک را آنقدر آب دهید که مرطوب شود. لازم نیست جوانه ها را هر روز آب دهید. بلکه خاک را هر روز وارسی کنید و زمانی که به نظر می رسد رطوبت خود را از دست داده، آن را آب دهید. و البته خاک را مرطوب کنید، نه اینکه آن را خیس کنید. یک آزمایش ساده برای متوجه شدن وضعیت خاک این است که انگشتان خود را داخل خاک فرو کنید. اگر احساس رطوبت کردید، آب کافی در آن وجود دارد.

آبدهی خاک

آبدهی خاک

6. انتقال به گلدان جدید:

هنگامی که ارتفاع جوانه به 10 سانتی متر برسد، آن را به گلدان جدید منتقل کنید. پس از چند ماه ارتفاع چنار به حدود 10 سانتی متر می رسد. در این حالت ریشه خوبی هم دارد. آن را از سینی کم عمق به گلدان عمیق تر با زهکشی مناسب منتقل کنید.

انتقال به گلدان جدید

انتقال به گلدان جدید

انتقال نهال چنار به داخل زمین:

در این قسمت درباره ی چگونگی انتقال نهال یه داخل زمین توضیح می دهیم.

1. زمان انتقال نهال به زمین:

قبل از کاشت نهال ها باید حدود 2 پا (0.61 متر) تا 4 پا (1.2 متر) رشد کرده باشند. چنار به سرعت رشد می کند ولی حدود یک سال طول می کشد تا به 2 پا (0.61 متر) برسد. بهتر است چنار را تا قبل از رسیدن به این حد در گلدان نگه دارید. اگر به نظر شما گلدان کوچک شده، گیاه را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

حالت “محدود کردن ریشه” به این معنی است که ریشه ها به حدی رشد کرده اند که گلدان را پر کرده اند. هر دو ماه یکبار گیاه را به آرامی همراه با ریشه ها از گلدان بیرون بیاورید و بررسی کنید تا به این حالت نرسیده و هنوز مقدار زیادی خاک در گلدان باقی مانده است.

زمان انتقال نهال به زمین

زمان انتقال نهال به زمین

2. فاصله ی کاشت بذرها تا منزل:

بذر ها را حداقل در فاصله 15 پایی (4.6 متر) از خانه و منزل خود بکارید. چنارهای قد بلند، سایبان گسترده ای دارند و سیستم ریشه آنها نیز خیلی گسترده رشد می کنند. به همین دلیل باید آنها را دور از خانه و سایر سازه ها بکارید. 4.6 متر فاصله خوبی است، اما اگر فضا دارید، آن را حتی دورتر نیز بکارید. پیاده روها، گاراژها، انباری ها، سایبان ها یا سایر سازه هایی که ریشه ها در زیر آن رشد کرده و ممکن است به آنها آسیب بزند، در نظر داشته باشید.

نکته: برای رشد سریع درخت آماده باشید. ناگهان درخت بلند می شود. یک باغبان، توضیح می دهد: “چنار درختی است که نزدیک به 400 سال زندگی می کند. یک درخت با سرعت رشد بالا است. نهال این درخت در سال اول خود به ارتفاع 10 پا (3 متر) می رسد و می تواند بعد از آن 61 سانتی متر رشد کند.”

فاصله ی کاشت دانه ها تا منزل

فاصله ی کاشت دانه ها تا منزل

3. انتخاب مکان مناسب برای نور:

مکانی را انتخاب کنید که هر روز ساعت ها نور مستقیم خورشید دریافت می کند. درختان چنار می خواهند از نور خورشید اشباع شوند، پس یک مکان باز و گسترده را برای چنار انتخاب کنید و اگر تعداد زیادی درخت دارید چنار را دور از بقیه بکارید. یک هفته یا بیشتر وقت بگذارید و حیاط خانه خود را به دقت نگاه و بررسی کنید تا ببینید چه قسمت هایی از آن بیشترین نور خورشید را می گیرند. درختان چنار ده ها سال رشد می کنند. بنابراین باید از محل کاشت درخت مطمئن شوید که با افزایش قد درخت، همچنان آفتاب نیز به آنها خواهد رسید.

انتخاب مکان مناسب برای نور

انتخاب مکان مناسب برای نور

4. دادن تقویت دهنده در اولین تابستان:

در اولین تابستان عمر درخت به آن تقویت کننده مایع بدهید. باید هر سه چهار روز یک بار حداقل 5 سانتی متر مواد تقویت کننده به درخت بدهید. بعد از سپری کردن تابستان و با شروع فصل بارندگی می توانید تمام مکمل های مایع را قطع کنید.

دادن تقویت دهنده در اولین تابستان

دادن تقویت دهنده در اولین تابستان

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید شما را به خواندن مقاله معرفی درخت چنار دعوت می نماییم.

برای خرید انواع بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “کاشت درخت چنار

  1. Avatar محمدرضا گفت:

    ممنون از شما👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *