گیاهان

لیستی از 9 گل بدبوی جهان

گل های بد بوی جهان

بو کردن بسیاری از گل ها لذت بخش است. چرا که گرده افشان هایی مانند زنبورها را به خود جذب می کنند. گرده افشان ها سپس روی شهد شیرین گل ها می نشینند و باعث بارور سازی گل ها می شوند. اما نمی توان هر گرده افشانی را با یک رایحه ی شیرین اغوا کرد.

معرفی انواع گل های بد بو:

بعضی از گیاهان برای جلب برخی از حشرات عطرهای خاص را از خود منتشر می کنند. به عنوان مثال، مگس ها، درست مانند زنبورها، گرده افشانی مؤثری انجام می دهند اما نکته ی مهم این است که مگس ها به بوی شیرین جذب نمی شوند. به عبارت دیگر، دقیقاً همان طور که گل های زیادی برای گرده افشانی و تولید مثل بوی شیرین از خود منتشر می کنند، برخی گل ها نیز برای تولید مثل و گرده افشانی رایحه هایی را از خود بروز می دهند که باعث تنگی نفس شما می شود.

1- گل جسد:

اولین گل در این لیست به نام گل جسد شناخته می شود که بدبوترین گل در جهان است و بوی یک جسد بدبو و فاسد شده را از خود منتشر می کند. چرا که گرده افشان های اصلی آن مگس ها و سوسک هایی هستند که ترجیح می دهند بر روی چیز های مرده تخم ریزی کنند. این گل بزرگ ترین گل جهان است. نمای بیرونی آن نشانگر یک گل بزرگ است در حالی که هزاران گل در قسمت درونی خود دارد. این گل به رنگ گوشت قرمز است که برای جلب گرده افشان ها ترفندی مناسب است. همچنین این گل بین 4 تا 6 سال یک بار شکوفه می دهد و بوی آن در طول 24 الی 48 ساعت بعد از بین می رود.

گل جسد

گل جسد

2- کلم مرداب:

نام این گل از شکل ظاهری آن ها گرفته شده است. این گیاه به طور طبیعی در خاک های تالاب شرق آمریکای شمالی رشد می کند و مگس ها و بهاره ها را برای گرده افشانی به سمت خود جذب می کند. یکی از جالب ترین سازگاری های این گیاه این است که قادر به تولید گرمای داخلی در خود است. دمای داخلی بالاتر نه تنها به گل اجازه می دهد تا از درون زمین پوشیده از برف بیرون بیاید، بلکه ممکن است با تقلید از گرمای آزاد شده توسط یک جسد تازه، به جذب گرده افشان ها نیز کمک کند. این گیاه دارای خواص دارویی نیز هست و از آن برای درمان آسم، صرع، سرفه و روماتیسم استفاده می شود.

گل کلم مرداب

گل کلم مرداب

3- گل زنبق بد بو:

Rafflesia arnoldii یا زنبق بد بو بزرگ ترین گل فردی در جهان را تولید می کند و همانند گل های دیگر این لیست، بوی جسد فاسد از خود منتشر می کند. این گل مانند سایر گل ها این کار ها را برای جذب گرده افشان ها می کند. با وجود بوی بد Rafflesia arnoldii یکی از سه گل ملی در اندونزی است. به طوری که از آن به عنوان یک گونه ی در حال انقراض، محافظت می کنند.

گل زنبق بد بو

گل زنبق بد بو

4- هیدنورا آفریقا:

این گل گوشتی که در جنوب آفریقا یافت می شود به دلیل داشتن ظاهری همانند دستگاه تناسلی زنان، شناخته شده است. با این حال، بویی که از آن بیرون می رود، بیشتر بوی مدفوع است. با توجه به این که گرده افشان انتخابی آن، سوسک سرگین است این کار می تواند یک نکته ی موثر در جذب گرده افشان باشد. هیدنورای آفریقا نیز یک گیاه انگلی است که به جز شکوفه های آن، تقریباً به طور کامل در زیر زمین رشد می کند و در واقع یک گیاه گلدار است.

هیدنورا آفریقا

هیدنورا آفریقا

5- خرنوب:

شکوفه های درخت خرنوب ممکن است بی بو به نظر برسند. اما گل های این درخت نیز همانند تمام گل های بد بو، بوی تهوع آوری را از خود منتشر می کنند. نکته جالب و قابل توجه این است که پوشش بذر این درخت، بسیار با ارزش است و به صورت گسترده کشت می شود. زیرا از آن در ساخت شکلات های ersatz استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله معرفی 10 گل خوشبو در جهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خرنوب

خرنوب

6- Bulbophyllum Phalaenopsis:

ارکیده ها از خانواده ی گیاهان گل دار هستند که به شکوفه های دیدنی و پیچ در پیچ شان در سراسر جهان مشهور اند. اما بزرگ ترین و همچنین شناخته شده ترین گونه ی ارکیده Bulbophyllum است که که بوی بدی منتشر می کند. در ضمن، Bulbophyllum Phalaenopsis، یک گل مودار و صورتی مایل به قرمز است. این گل بومی گینه نو است که به نظر می رسد مانند موش های مرده، بوی تهوع آوری از خود منتشر می کند، که همانند سایر گل ها دلیل ایجاد این بوی بد جذب مگس های مردارخوار است.

Bulbophyllum Phalaenopsis

Bulbophyllum Phalaenopsis

7- Helicodiceros muscivorus:

عطری همانند اسب مرده از خود منتشر می کند تا مگس ها را به سمت خود جذب کند. جالب این است که در یک روز ابری، این گیاه بویی از خود منتشر نمی کند و منتظر یک روز آفتابی می ماند تا بوی خود را به صورت گسترده در هوا پخش کند.

Helicodiceros muscivorus

Helicodiceros muscivorus

8- Stapelia gigantean:

شکوفه فریبنده، مسحور کننده و پرطرفدار این گیاه به اندازه کافی جذاب است که نظر شما را به سمت خود جلب کند. اما بوی آن به طور حتم شما را از این گیاه دور خواهد کرد. Stapelia gigantea بوی گوشت فاسد را ساطع می کند. در واقع، بافت آن چرمی به نظر می رسد و بویی همانند گوشت جسد حیوانات را از خود منتشر می کند که تاثیر زیادی در جذب گرده افشان ها یعنی مگس ها دارد. اکیداً توصیه می شود که آن ها را در خارج از منزل نگهداری کنید، جایی که هوای تازه بتواند بو را رقیق کند.

Stapelia gigantean

Stapelia gigantean

9- Dracunculus vulgaris:

تعدادی از نام های رایج این گل عبارتند از: نیلوفر وودو، نیلوفر مار، زنبق بد بو و اژدهای سیاه. این گل در اصل در یونان و اطراف آن یافت می شود و در ایالات متحده بیشتر در ساحل غربی کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن رشد می کند. مانند بسیاری از گل هایی که در این مقاله ذکر شده است، بوی آن نیز تهوع اور است. خبر خوب این است که بوی آن بیشتر از یک روز در هوا نمی ماند. این یکی از دلایلی است که علی رغم بوی تاسف آورش محبوبیت زیادی بین پرورش دهندگان گل و گیاهان دارد.

Dracunculus vulgaris

Dracunculus vulgaris

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط