گیاهان

انواع گیاه بنجامین

بنجامین

بنجامین با نام علمی Ficus benjamina شناخته شده و به خانواده Moraceae تعلق دارد. این گیاه یکی از گونه های Ficus بوده که اغلب با نام انجیر برگ ریز (Weeping fig) شناخته می شود. گیاه بنجامین با توجه به مشخصات آن یک گیاه بونسای و مناسب برای نگهداری در آپارتمان ها دانسته می شود. بر همین اساس این گیاه در آمریکای شمالی به عنوان یک گیاه محبوب خانگی لقب گرفته است.

مشخصات ظاهری بنجامین:

بنجامین دارای برگ های تیره و براق زیادی است و ساقه های آن باریک و نرم اند. از آنجایی که ساقه های آن به خاطر باریکی به پایین خم می شوند به این گیاه نام “Weeping Fig” یا انجیر ریز برگ داده شده است. بنجامین را به دلیل دارا بودن برگهایی با رنگ تیره برای نگهداری در محیط داخلی خانه مناسب می دانند. زیرا در مواجهه با شرایط کم نوری منعطف است. اما با این حال با قرار گرفتن در یک مکان آفتابی رشدی بهتر و سریعتر خواهد داشت. بنجامین به عنوان یکی از بهترین گیاهان جهت تصفیه و بهبود هوای داخل منزل شناخته می شود.

در کل بنجامین یک درختچه زیبای آپارتمانی است که هم از شرایط نگهداری آسانی برخوردار است و هم دارای قدرت و قابلیت بالایی در تمیزی و تصفیه هوا می باشد. بنجامین گیاهی با 850 گونه مختلف است که اکثریت آنها را درختان چوبی و درختچه ها تشکیل می دهند. انواع مختلف بنجامین از شرایط نگهداری مشابهی برخوردارند و تفاوت آنها بیشتر به رنگ و اندازه برگ آنها مربوط می شود. در ادامه با انواع گیاه بنجامین بیشتر آشنا خواهیم شد.

بنجامین آمستل

بنجامین آمستل

1- بنجامین آمستل (Amstel):

این نوع از بنجامین یکی از اعضای بسیار معروف خانواده بزرگ بنجامین است. این گیاه در مقایسه با دیگر اعضای خانواده خود از برگ های سبز رنگ و کشیده تری برخوردار است. بنجامین آمستل به جهت دارا بودن شاخ و برگهای پرپشت، برای استفاده در دکوراسیون منزل کاربرد زیادی دارد. نور غیر مستقیم اما فراوان مورد پسند این گیاه است و در صورت قرارگیری برای مدت طولانی در سایه به ریزش برگها دچار خواهد شد. بنابراین برای نگهداری از این گیاه زیبا مناسب ترین مکان پشت پنجره در خانه جنوبی است. در ضمن بایستی این گیاه را هر دو روز یکبار با اسپری آب غبار پاشی کنید.

2- بنجامین ابلق (نور ستاره ای یا Starlight):

این نوع از بنجامین گیاهی با برگ های ابلق و کرم رنگ می باشد و به دلیل نگهداری آسان و نیازهای به نسبت کم مناسب برای نگهداری در آپارتمان است. این گیاه در صورت فراهم بودن شرایط مناسب می تواند تا 2.5 متر رشد کند. بنجامین ابلق نور روشن و غیر مستقیم را دوست دارد. پس بهتر است آن را در محلی که ساعاتی از روز روشن و ساعاتی نیمه سایه است قرار بدهید.

بنجامین ابلق

بنجامین ابلق

3- بنجامین بلک:

بنجامین بلک یکی دیگر از گونه های محبوب بنجامین است. برگهای آن دارای رنگ سبز تیره مایل به سیاه هستند و همین ویژگی دلیل نام گذاری آن به این نام است. این نوع از بنجامین نیز همانند دیگر اعضای خانواده اش در مقابل تنش های محیطی حساس می باشد و هر گونه تغییر ناگهانی می تواند باعث ریزش برگهایش شود.

4- بنجامین پادشاه طلایی (Golden King):

این نوع از بنجامین نیز یکی دیگر از اعضای خانواده فیکوس هاست که دلیل نامگذاری آن به این نام به خاطر دارا بودن برگهایی سبز و طلایی است. این درختچه زیبا علاوه بر آرامشی که برای خانه شما به ارمغان می آورد به طور طبیعی دارای قابلیت فیلتر سموم هوا هم هست.

بنجامین بلک

بنجامین بلک

5- بنجامین اگزوتیکا (Exotica):

بنجامین اگزوتیکا درختچه ای همیشه سبز می باشد که قابلیت رشد تا ارتفاع یک متر را در گلدان دارد. برگهای این گیاه سبز روشن براق هستند. برگها همزمان با رشد گیاه به سمت پایین خم شده و جلوه ای زیبا ایجاد می کنند. این گیاه یک گزینه مناسب برای نگهداری در فضاهای داخلی پر نور محسوب می شود. آبیاری این گیاه باید به صورت منظم انجام گیرد و در تابستان نیز جهت تامین رطوبت مورد نیاز آن باید غبارپاشی انجام شود. این گیاه زیبا نیز مانند هم خانواده های خود خاصیت تصفیه کنندگی هوا را دارد.

6- بنجامین رجینالد (Reginald):

این گونه از بنجامین دارای برگهایی به شکل بیضی و نوک تیز و به رنگ سبز می باشد. این نوع بنجامین به دلیل داشتن شرایط نگهداری آسان یکی از گزینه های مرسوم و پر استفاده در محیط هایی مانند ادرات و منازل است. جهت تامین رطوبت گیاه، غبارپاشی آن هر از چندگاهی ضروری است و آبیاری آن هم در صورت خشک شدن خاک گیاه باید انجام گیرد.

بنجامین پادشاه طلایی

بنجامین پادشاه طلایی

7- بنجامین ناتاشا (Natasja):

بنجامین ناتاشا یا ناتاسیا یکی دیگر از انواع بنجامین هاست. داشتن برگهای دراز و باریک وجه تمایز این گیاه با سایر هم خانواده هایش است. از لحاظ رنگ برگها نیز این گیاه دارای برگهایی با رنگ سبز تیره است و ارتفاع آن می تواند تا حدود 60 الی 80 سانتیمتر برسد. این گیاه نسبت به جابجایی حساس بوده و در صورت جابجایی ناصحیح ممکن است برگ هایش دچار ریزش شوند. برای داشتن بنجامین ناتاشای سالم و سرحال آن را در مکانی با نور روشن قرار داده و آبیاری آن را به صورت منظم انجام دهید.

8- بنجامین کینکی (Kinky):

این نوع از بنجامین برگهای به رنگ سبز روشن با حاشیه هایی کرم رنگ دارد. به لحاظ شکل ظاهری شباهت زیادی میان این نوع بنجامین با بنجامین استارلایت وجود دارد. وجه تمایز میان بنجامین استارلایت با بنجامین کینکی در این است که برگهای استارلایت کاملا کرم و سبز هستند ولی برگهای بنجامین کینکی سبز روشن با حاشیه های کرم رنگ هستند.

بنجامین اگزوتیکا

بنجامین اگزوتیکا

9- بنجامین ویاندی (Wiandi):

برگهای این بنجامین در مقایسه با انواع دیگر کوچکتر هستند. همچنین علاوه بر این، فرورفتگی و قوس برگها هم نیز در این نوع مشهود است. برگها دارای رنگ سبز تیره و ظاهری براق هستند. از این درختچه به خاطر داشتن جثه کوچک در ساخت بونسای استفاده می کنند. این گونه از بنجامین نیز مضاف بر جنبه زیبایی و دکوراتیو، یک عامل تصفیه کننده هوا نیز محسوب می شود.

10- بنجامین مونیک (Monique):

بنجامین مونیک نام یکی دیگر از انواع فوکوس هاست. این گیاه دارای برگهای کوچک به رنگ سبز تیره بوده که حاشیه برگها حالتی موج دار دارند. این گیاه درختچه ای با شاخه هایی افتاده خاکستری است که اغلب به عنوان یک درخت آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از بنجامین دارای کمترین میزان ریزش برگها بوده و همین دلیل محبوبیت بالای آن است. بنجامین مونیک دارای نوع طلایی نیز هست که دارای برگهایی به رنگ سبز روشن است.

برای مطالعه مقاله گیاه آپارتمانی پتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بنجامین رجینالد

بنجامین رجینالد

شرایط نگهداری از بنجامین:

بعد از معرفی و ذکر انواع مختلف گیاه بنجامین به شرایط لازم برای نگهداری این گیاه می رسیم. چنانچه شما نیز از این گیاه زیبا در منزل یا محل کار خود دارید یا قصد دارید خریداری کنید دعوت می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

با اینکه بنجامین گیاه بومی جنوب شرقی آسیا محسوب می شود، اما می توان آن را به عنوان یک گیاه خانگی با رعایت شرایط نگهداری در دمای اتاق پر%8

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط