گیاهان

گیاه آپارتمانی پتوس

پتوس

گیاه آپارتمانی پتوس با نام علمی (Epipremun aureum (Scindapsus aureus نام انگلیسی Pothos  یگ گیاه برگ زینتی و آپارتمانی و از خانواده Araceae می باشد. برگهای این گیاه قلبی شکل هستند. اغلب گونه های این گیاه بالارونده بوده و می توانند تا سقف بالا روند. این گیاه جذاب و بسیار مقاوم بومی جنگل های جزایر سلیمان بوده و می تواند با گستره وسیعی از شرایط خارج از زیستگاه طبیعی خود همچنان به حیات ادامه دهد. این گیاه مضاف بر زیبایی که دارد، از جهت کمک به تصفیه هوا نیز یک گیاه تاثیر گذار است. لازم به ذکر است که پتوس در زمره گیاهان سمی بخصوص برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می گیرد و جویدن برگ آن می تواند ایجاد بیماری کند. پس بهتر است این گیاه را در مکانی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

خرید بذر گل زینتی

انواع گل پتوس:

تمایز انواع مختلف گل پتوس به تفاوت آنها در شکل ظاهری و رنگ برگ ها بر می گردد. گاها گل پتوس را به خاطر شباهت برگهایش با گیاه فیلودندرون اشتباه می گیرند، ولی برگهای فیلودندرون کاملا قلبی شکل و نوک تیز هستند ولی گلهای پتوس حالت کشیده تری دارند. در ادامه با انواع مختلف گیاه پتوس بیشتر آشنا خواهیم شد.

پتوس سبز

پتوس سبز

1- پتوس سبز (Jade Pothos):

این نوع از پتوس برگ هایی قلبی شکل به رنگ سبز تیره دارد و یکی از گونه های پرطرفدار این گیاه محسوب می شود که در مقایسه با انواع دیگر این گیاه دارای سازگاری بیشتری است. از جمله ویژگی های بارز پتوس سبز، قابلیت رشد آن در نور کم است.

2- پتوس نئون (Neon Pothos):

این گونه از پتوس با برگهای سبز نئونی دارای جلوه ای درخشنده و ظاهری خاص و متفاوت است. این گیاه نیز همانند پتوس سبز قابلیت رشد در محیط های کم نور مانند ادارات و غیره را داراست.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پتوس نئون

پتوس نئون

3- پتوس سفید یا ارتشی:

برگهای پتوس سفید یا پتوس ارتشی نسبت به گونه های دیگر کوچکتر بوده و همچنین از سازگاری کمتری نیز برخوردار است.

4- پتوس مرمری (Marble Queen Pothos):

پتوس مرمری برگهایی شبیه به پتوس سبز داشته که برگها دارای رنگ سبز و سفید بسیار جذاب و زیبایی هستند. این گل همانند اسمش گونه ای نادر و کمیاب است. این نوع از پتوس جهت حفظ زیبایی و طیف رنگی برگهایش نیازمند نور بیشتری است.

پتوس ارتشی

پتوس ارتشی

5- پتوس ابلق (Golden Pothos):

پتوس ابلق سازگاری بالایی داشته و برگهایش از ترکیب سه رنگ سبز و زرد و طلایی برخوردارند.

خرید گلدان

6- پتوس نقره ای:

این گونه از پتوس برگهایی خاص و منحصر به فرد دارد که رنگ آنها سبز و خاکستری بوده و در مقابل نور کم و آبیاری کم مقاوم است. همچنین این گیاه جزء گونه های مقاوم و کمیاب پتوس به شمار می آید.

پتوس مرمری

پتوس مرمری

شرایط نگهداری پتوس:

در این قسمت شرایط نگهداری گیاه پتوس را به شما توضیح می دهیم.

نور:

گیاه پتوس به نور کمی نیاز داشته و در سایه نیز می تواند به رشد خود ادامه دهد. از میان انواع پتوس، پتوس ابلق و مرمری به نور بیشتری نیاز دارند و این برای حفظ زیبایی رنگ ابلق و طیف رنگی سفید و سبز برگهای آنهاست. با این حال نباید این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد چون در این صورت برگ ها دچار سوختگی خواهند شد. همین ویژگی نیاز به نور کم یکی از عوامل محبوبیت این گیاه محسوب می شود. چون برای استفاده در مکان هایی با نور محدود مانند ادارات، شرکت ها و منازل کم نور گزینه مناسبی است.

دما:

اگر در منطقه ای با آب و هوای معتدل ساکن هستید، می توانید پتوس را در فضای آزاد نیز کاشته و نگهداری کنید و از این گیاه به عنوان یک پوشش گیاهی زیبا در فضای سبز استفاده نمایید. ولی چنانچه در آپارتمان ساکنید، دمای 15 الی 25 درجه سانتی گراد مناسبترین دما برای نگهداری این گیاه می باشد. گیاه پتوس تحمل دمای خیلی پایین و زمستان های سرد بخصوص در فضاهای باز را نداشته و در صورت بروز چنین شرایطی برگهایش سیاه می شوند. بنابراین در این شرایط بایستی گیاه به مکان گرمتری منتقل شود.

خرید کمپوست

آبیاری:

بهترین زمان برای آبیاری گل پتوس زمانی است که سطح خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. می توان برای جلوگیری از مشکلات ناشی از آبیاری نادرست و آلودگی های خاک، این گیاه را در آب نگهداری کرد. خاک این گیاه نباید همواره خشک یا مرطوب باشد. روند آبیاری منظم از خشک شدن گیاه و قهوه ای و خشکیدگی لبه برگهای آن جلوگیری می کند. همچنین این گیاه نسبت به خاک باتلاقی حساس بوده و وجود این شرایط منجر به توقف رشد گیاه شده و خطر پوسیدگی گیاه را در پی دارد.

پتوس ابلق

پتوس ابلق

رطوبت:

به منظور تامین رطوبت مورد نیاز پتوس بهترین کار قرار دادن یک ظرف حاوی آب در کنار گلدان است. غبار پاشی نیز یکی از راهکارهای مرطوب نگهداشتن گیاه پتوس است. بهتر است 2-3 روز در میان بوسیله اسپری آب اقدام به غبار پاشی برگهای این گیاه نمایید.

کوددهی:

اوایل فروردین ماه تا اواخر آبان بهترین زمان برای کوددهی این گیاه می باشد. به این صورت که هر ماه حدود 3 گرم کود مخصوص پتوس یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی به آن داده شود.

خاک:

کمپوست یا خاک و کود آماده، بهترین گزینه برای خاک پتوس بوده و خاک مناسب برای این گیاه خاکی با میزان اسیدی کم و زهکشی مناسب است.

تعویض گلدان:

گیاه پتوس دوستدار گلدان کوچک است. پس تنها زمانی گلدان آن را تعویض کنید که ریشه گیاه از گلدان بیرون زده باشد. بیحال بودن گل با وجود فراهم بودن همه شرایط مساعد جهت رشد یکی دیگر از نشانه هایی است که اعلام می کند زمان تعویض گلدان است.

هرس:

اگر که گل پتوس با شاخه و برگ فراوان دوست دارید، از ساقه های بلند و رونده آن قلمه بگیرید و بگذارید ریشه دار شوند. سپس در کنار گیاه اصلی بکارید.

برای مطالعه مقاله چگونه گیاهان آپارتمانی را سالم نگه داریم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پتوس نقره ای

پتوس نقره ای

بیماری های گیاه پتوس:

پتوس نیز همچون سایر گیاهان امکان دارد در اثر عواملی چون نگهداری نامناسب، آفات و حشرات دچار بیماری های مختلفی شود. بهترین راه برای اجتناب از این مشکلات کسب اطمینان از سالم بودن گیاه قبل از خرید است. گیاه سالمی که از شرایط نگهداری مناسبی برخوردار است، به ندرت امکان دارد که به بیماری دچار شود. اما با این حال در صورت مشاهده لکه های سیاه، خشکیدگی نوک برگها و زرد شدن آنها و مشکلاتی از این قبیل هر چه زودتر در پی درمان این بیماری ها برآیید.

سوالات متداول در مورد پتوس:

  1. آیا پتوس برای داخل خانه خوب است؟

    بله، خاک باید دارای رطوبت زیاد باشد. این یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است نه تنها به دلیل زیبایی در خانه، بلکه مراقبت از آن نیز بسیار آسان است.

  2. آیا پتوس به نور خورشید نیاز دارد؟

    پتوس از یک نقطه نور برخوردار است، اما ترجیحاً در معرض تابش مستقیم آفتاب و یا درگیری نیست. هرچه برگ ها کم رنگتر شوند، گیاه به نور بیشتری احتیاج دارد. خاک می تواند نسبتاً مرطوب باشد، اما در صورت امکان ریشه ها در آب بایستند. برخی از غذاهای گیاهی هر ماه یکبار رشد پتوس را حفظ می کنند.

  3. آیا پتوس برای انسان سمی است؟

    پتوس یکی دیگر از گیاهان خانگی نسبتاً رایج است که لمس آن ایمن است، اما هر انسان یا حیوان خانگی که آن را مصرف کند، دچار استفراغ و تورم می شود.

  4. آیا پتوس هوای خانه را تمیز می کند؟

    این گیاه که به پیچک شیطان نیز معروف است، ممکن است به همان اندازه نزدیک شود که گیاهان به غیر قابل تخریب برسند. در شرایط مختلف شکوفا می شود و می تواند تا 2 متر طول داشته باشد. همچنین یکی از موثرترین دستگاه های تصفیه هوای داخلی برای دفع سموم رایج در نظر گرفته می شود.

  5. پتوس چه مدت زندگی می کند؟

    پنج تا 10 سال تا زمانی که یک کود مایع همه منظوره برای آن تهیه کنید، یک پتوس می تواند یک عمر طبیعی (پنج تا 10 سال) در آب داشته باشد.

  6. چرا پتوس من در حال مرگ است؟

    آبیاری غالباً مقصر است که برگ های پتوس، که به آن پیچک شیطان نیز می گویند، زرد و قهوه ای می شوند. گیاهان وقتی شکوفا می شوند که خاک بین آنها در آبیاری خشک شود، بهترین رشد را دارند و آب زیاد منجر به بیماری قارچی می شود که اغلب به آن “پوسیدگی ریشه” می گویند.

  7. آیا پتوس شب اکسیژن تولید می کند؟

    این گیاه در شب نیز مقدار زیادی اکسیژن تولید می کند (همانند گیاه آلوئه، گیاه مار، فیلودندرون و کاکتوس ها).

  8. هر چند وقت یکبار باید پتوس را آب دهید؟

    به طور کلی، می توانید پیچک خود را هنگامی که در ماه های گرم نیمی از خاک خشک است و در ماه های سرد کل خاک خشک می کنید، آبیاری کنید. زمان بین آبیاری متفاوت خواهد بود اما ممکن است هر هفته یک بار در اوج تابستان یا یک بار در ماه در زمستان باشد.

  9. چگونه می توان پتوس های بیش از حد آبیاری شده را اصلاح کرد؟

    اگر به طور تصادفی پتوس خود را آبیاری کرده اید، می توانید ابتدا با بررسی میزان خسارت در آنها صرفه جویی کنید. از آنجا می توانید راه حل هایی مانند تخلیه آب اضافی، برداشتن کاربرد آب، حفر و واژگونی خاک، پیرایش برگ های مرده و ایجاد مجدد را ایجاد کنید.

  10. چگونه می توان پتوس را سریعتر رشد داد؟

    به گیاه مقدار زیادی نور خورشید غیر مستقیم و روشن بدهید. دمای اتاق را در سمت گرمتر و در محدوده ایده آل، یعنی 21 تا 32 درجه سانتیگراد نگه دارید. اگر می خواهید سریع رشد کند 80 درجه فارنهایت -90 درجه فارنهایت را توصیه می کنیم. هر دو هفته یکبار آب تازه به گیاه بدهید و چند قطره کود بدهید.

برای خرید انواع گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *