گیاهان

نگهداری از دیفن باخیا

معرفی دیفن باخیا

دیفن باخیا با نام Diffenbachia amoena گیاهی زینتی از خانواده Araceae است که خاستگاه اصلی آن برزیل می باشد. گیاهی زینتی، چند ساله و همیشه سبز است که اکثرا در بیشتر منازل و دفاتر اداری نگهداری می شود. از تیره آراسه بوده و اصالتا برزیلی است. دیفن باخیا گیاهی مقاوم بوده و روش نگهداری آسانی دارد.

دیفن باخیا دارای ساقه هایی نرم و آبکی است برگهایش بزرگ، بیضی شکل و نوک تیز هستند که نقش و نگار برگ ها بسته به نوع و گونه گیاه می تواند سبز رنگ، سفید کرمی و زرد کمرنگ باشد که در دو طرف برگ ها مشاهده می شود. ساقه گیاه اغلب فاقد انشعابات بوده و برگهای انتهایی گیاه همواره در حال رشد و فعالیت هستند. برگ های موجود در پایین گیاه به مرور ریخته و ساقه لخت می شود.

گیاه دیفن باخیا نسبت به تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از حد حساس می باشد. گیاهان جوانتر با ارتفاع کم گزینه بسیار خوبی برای کاشت گروهی محسوب می شوند. این گیاه به عنوان یک تصفیه کننده خوب هوا شناخته می شود که باعث جذب آلودگی ها محیط شده و هوایی پاکیزه را برای محیط زندگی شما به ارمغان می آورد.

سمی بودن دیفن باخیا:

دیفن باخیا در فارسی به نام سم برگ معروف است که به سمی بودن برگ های آن اشاره دارد. برخورد سم موجود در شیره گیاهی دیفن باخیا سبب تحریک بدن کودکان و حیوانات خانگی می شود. بنابراین بهتر است گلدان این گیاه دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

معنی نام انگلیسی دیفن باخیا عصای لالی است و این نامگذاری به این دلیل است که تماس شیره سمی آن با نقاط حساس بدن مانند لب می تواند تولید تاول کرده و منجر به لکنت زبان شود. به همین دلیل بهتر است هنگام تمیز کردن گیاه یا کار با آن از دستکش استفاده کنید.

 

شرایط و نیازهای نگهداری دیفن باخی

شرایط و نیازهای نگهداری دیفن باخی

شرایط و نیازهای نگهداری دیفن باخیا:

گیاه دیفن باخیا مانند گیاهان دیگر نیاز به شرایط محیطی مناسب برای نکهداری دارد که در ذیل به آنها می پردازیم.

نور مناسب:

نور مناسب این گیاه نور غیر مستقیم است. میزان مقاومت گونه های برگ تیره نسبت به سایه بیشتر است. در صورت قرارگیری در شرایط سایه و تاریکی گیاه رشدی علفی و بیش از اندازه دراز خواهد داشت.

دمای مناسب:

دمای 13 الی 18 درجه برای این گیاه مناسب می باشد. دمای 10 درجه را برای مدت کوتاهی میتواند تحمل کند ولی احتمال ریزش برگ های پایینی در این شرایط وجود دارد. با قرار گیری گیاه در دمای بالای 24 درجه سانتی گراد بهتر است برگ ها غبارپاشی شده و دفعات آبیاری بیشتر شود.

آبیاری مناسب:

آبیاری دیفن باخیا بهتر است سبک بوده و با آب فاقد املاح انجام شود. حتما توجه داشته باشید که بین دو آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شده باشد.

رطوبت مناسب:

برای تامین رطوبت گیاه بهترین روش ساخت جزیره در زیر گلدان است.

تغذیه مناسب:

تغذیه مصنوعی این گیاه بهتر است هر ماه دوبار با استفاده از کود مخصوص گیاهان زینتی و مطابق دستور انجام شود.

خاک مناسب:

مخلوطی از خاک برگ، کمپوست و خاک مخصوص گل های آپارتمانی مناسب کاشت این گیاه هستند.

تعویض گلدان:

تعویض گلدان هر سال یکبار در فصل بهار و با گلدان دو سایز بزرگتر انجام شود.

تمیز کردن برگ ها:

برگ های دیفن باخیا را با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید.

تکثیر دیفن باخیا:

برای تکثیر این گیاه قلمه های 5 سانتی متری از آن را که حداقل دارای یک جوانه باشند ریشه دار می کنند. برای این کار قلمه ها را برای مدت 1 الی 2 روز خشک کنید و سپس در شن به صورت افقی قرار دهید. ریشه و شاخ و برگ گیاه از محل گره ها شروع به رشد خواهند کرد. روش دیگر تکثیر این گیاه جدا کردن پاگیاه است. این روش را می توان برای واریته هایی که پاگیاه تولید می کنند در تمام فصول سال انجام داد.

دیفن باخیا

دیفن باخیا

آفات و بیماری ها و روش های درمان:

  • ریز شدن برگ ها و دراز شدن ساقه گیاه: عدم دریافت نور کافی عامل ایجاد این بیماری می باشد. در این صورت باید گیاه را به یک محل روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل کرد.
  • زرد شدن برگها و مشاهده تار عنکبوت زیر آنها: کنه ریز قرمز علت این عارضه می باشد. برای از بین بردن آن هر دو هفته یکبار با استفاده از سم کنه کش اقدام به سم پاشی گیاه کنید.
  • خشک شدن برگها و نهایتا سقوط آنها: بروز این حالت در گیاه در اثر گرم و خشک بودن بیش از حد هوا رخ می دهد. در این صورت میزان رطوبت خاک را چک کنید و در صورت نیاز آن را آبیاری کنید، غبار پاشی گیاه فراموش نشود، همچنین می توانید گیاه را به یک مکان خنک تر منتقل نمایید.
  • مشاهده لکه های سوخته روی برگ ها: غبارپاشی در آفتاب عامل این عارضه است. با وجود نیاز گیاه به غبار پاشی اما بهتر است این کار را در هنگام صبح و عصر و در سایه انجام دهید.
  • پوسیدگی برخی از برگها و ساقه های گیاه: قارچ بوتری تیس علت بروز این مشکل می باشد که خود این قارچ در شرایط وجود هوای سرد و مرطوب ایجاد می شود. برای درمان این بیماری دفعات غبارپاشی گیاه را کاهش داده، دمای نگهداری گیاه را در دمای 16 درجه تنظیم کنید و گیاه را با استفاده از سم قارچ کش طبق دستور سم پاشی کنید.
  • رنگ پریدگی برگها و گرایش آنها به سفیدی: در این صورت گیاه یا نور زیاد دریافت کرده یا اینکه نیازمند تغذیه می باشد. با بررسی کردن شرایط گیاه می تواند این نارسایی را برطرف کنید.
  • مشاهده زخم های سفید پنبه ای روی برگها و قاعده آنها: حشره افت عامل بروز این عارضه می باشد. برای درمان هر دو هفته با استفاده از سم حشره کش نفوذی مطابق دستور گیاه را سم پاشی کیند.
  • زرد شدن برگهای پایینی گیاه و بروز لکه های قهوه ای در حاشیه آنها: آبیاری بیش از اندازه علت این عارضه است. برای آبیاری اجازه دهید خاک گیاه بین دو آبیاری کاملا خشک شود. میزان آبیاری را کاهش دهید.
  • پیچیدن برگها به طرف داخل و خشک شدن آنها: بروز این حالت با افزایش سن گیاه طبیعی است که برگهای پایینی هم دچار ریزش می شوند. در این شرایط بهتر است گیاه را یک محل خنک انتقال دهید.
  • برگ ها رنگ پریده شده و سقوط می کنند: سرد بودن بیش از حد هوا دلیل این بیماری است که بایستی گیاه به محلی گرم تر منتقل شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *