مطالب دیگر

فواید و مضرات فلفل تند

خواص و مضرات فلفل تند

فلفل تند یا چیلی یکی از ادویه های محبوب در سراسر جهان است. فلفل چیلی جزو مواد خوراکی است که در انواع غذا ها و سس ها و ادویه های مختلف استفاده می شود. با همه محبوبیت فلفل تند همیشه این سوال مطرح است که آیا تندی آن برای سلامتی مفید است یا نه؟ در این مقاله بر آنیم تا به بررسی خواص و مضرات فلفل تند بپردازیم.

مشخصات فلفل تند:

فلفل تند از میوه های گیاهان فلفلی است که با طعم تندشان محبوب هستند. این فلفل ها به گونه کاپسیوم آنوم تعلق دارند.

فلفل ها در دو گروه در بازار عرضه میشوند:

1- فلفل سبز تند که بعد از رسیدن به رنگ قرمز در می آید و به «فلفل فرنگی» نیز معروف است این نوع از فلفل در کتب طب سنتی با عنوان «فلفل احمر» یا «فلفل هندی» نام برده می شود.

2- نوع دوم از فلفل های سبز، فلفل سبز شیرین مثل فلفل دلمه ای یا فلفل شیرین هستند.

خواص فلفل تند

خواص فلفل تند

خواص فلفل تند:

عامل تندی فلفل تند ترکیب گیاهی فعالی بنام کاپسایسین است که علاوه بر طعم تند فلفل دارای خواص بیشماری برای بدن است. از جمله خواص فلفل تند می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

خاصیت آنتی اکسیدانی فلفل تند:

فلفل تند حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که قادر است از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد مراقبت کند. مقدار مواد آنتی اکسیدانی موجود در فلفل تند قرمز به مراتب بیشتر از فلفل سبز است.

خاصیت ضد درد:

کاپسایسین موجود در فلفل تند دارای خاصیت ضد درد می باشد. این ماده به پایانه های درد متصل شده و موجب عدم احساس درد می شود. استفاده از آن باید به ندازه باشد در غیر این صورت با تغییر در حساسیت گیرنده های حسی، موجب می شود فرد نتواند احساسس سوختن را احساس کند. از این رو از این ماده و عصاره فلفل تند در انواع پماد های ضد درد استفاده می کنند.

استفاده از پودر فلفل تند برای درمان دردهای دندان، آرتریت، پسوریازیس، زونا و سایر دردهای مزمن موثر است. اگر چه استفاده از آن ممکن است موجب خارش نسبی و سوزش شود و به علت تحریک، درد در ابتدا کمی افزایش پیدا کند اما با کاهش شدت سیگنال های درد، درد کاهش می یابد.

خاصیت ضد سرطانی:

مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که استفاده از فلفل تند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. کاپسایسین موجود در فلفل تند توانایی کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی را دارد. این ماده می تواند بدون آسیب به سلولهای سالم بدن، سلول های سرطانی را از بین ببرد. در کشورهایی مثل هند و مکزیک که مصرف فلفل تند و غذاهای تند در آنها زیاد است، ابتلا به سرطان در مردمان این مناطق کمتر است.

تقویت سیستم ایمنی:

فلفل تند حاوی مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی بخصوص ویتامین های A و C است. از همین رو بعنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود. این ویتامینها یکی از سدهای مهم بدن برای دفاع از آن در برابر انواع عفونت ها و میکروب ها هستند. ویتامین A برای محافظت از بافت های مخاطی بدن بخصوص مجاری تنفسی، دستگاه گوارشی و مجاری ادراری ماده ای ضروری به شمار می آید. ویتامین C موجود در فلفل تند نیز با حفظ و نگهداری و تقویت بافت های ارتباطی و عروقی به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند.

فلفل تند

فلفل تند

کاهش وزن:

کاپسایسین موجود در فلفل تند موجب افزایش متابولیسم بدن می شود. کپسایسین موجب افزایش درجه حرارت بدن می شود که این افزایش دما به وسیله افزایش متابولیسم بدن می باشد. همچنین فلفل تند با کاهش اشتها موجب کاهش وزن می شود.

سلامت قلب:

فلفل تند میزان کلسترول بد خون را کاهش داده واز این طریق احتمال ابتلا به سکته قلبی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که در فرهنگ هایی که از غذاهای تند بیشتر استفاده می کنند، احتمال ابتلا به سکته قلبی بسیار پایین است.

بهبود هضم غذا:

فلفل تند با افزایش ترشحات هیدروکلریک معده به هضم غذا کمک می کند. همچنین با افزایش خون در اطراف بافت های معده روند هضم غذا آسانتر می شود. همچنین کاپسایسین موجود در فلفل تند برخی از میکروب های موجود در معده را از بین می برد.

درمان سرماخوردگی:

کاپسایسین موجود در فلفل تند با افزایش حرارت و تعریق بدن موجب بهبود علایم و مشکلات ناشی از سرماخوردگی می شود. مصرف فلفل تند در باز شدن مجاری تنفسی و مشکلات ناشی از سینوزیت بسیار موثر است.

بهبود تنفس:

فلفل تند یکی از مواد غذایی خلط آور است. این ماده غذایی با باز کردن مجاری تنفسی مسدود شده موجب بهبود تنفس می شود. این ماده غذایی برای افرادی که دچار آسم، نفخ، سینوزیت، برونشیت مزمن و سایر مشکلات تنفسی هستند بسیار مفید است.

مضرات استفاده از فلفل تند:

فلفل تند با همه خواصی که برای بدن دارد، دارای برخی مضرات می باشد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت:

دستگاه گوارش:

برخی از فلفل های تند که تندی بیشتری دارند می توانند به بافت های دهان و معده آسیب برسانند. فلفل تند موجب ایجاد زخم معده نمی شود. اما اگر به بیماری زخم معده مبتلا باشید می تواند این بیماری را شدت بخشد. فلفل تند در برخی از افراد موجب ریفلاکس اسید معده می شود که ممکن است زمینه ساز بسیاری از مشکلات دیگر شود. خوردن فلفل تند در مقادیر زیاد می تواند موجب بدتر شدن گاستریت شود.

بواسیر و هموروئید:

افراد مبتلا به بواسیر و هموروئید بهتر است از مصرف فلفل تند و حتی غذاهای تند اجتناب کنند.

مضرات استفاده از فلفل تند

مضرات استفاده از فلفل تند

پوست:

تماس فلفل تند با پوست موجب تورم و قرمزی و درد می شود. اگر پوست حساسی دارید که به فلفل تند حساسیت شدید دارد، حتما در صورت تماس با فلفل تند از دستکش استفاده نمایید.

چشم:

چنانچه بعد از تماس دست با فلفل تند آن را به چشم هایتان بزنید، احتمال قرمزی و سوزش چشم وجود داد. این حساسیت ممکن است در برخی از افراد موجب تاری دید شود که در این صورت حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند.
آسیب غدد چشایی:

مصرف مداوم فلفل تند به غدد چشایی آسیب می رساند. در صورت آسیب غدد چشایی، فرد قادر به تشخیص طعم غذا ها نخواهد بود. از همین رو افرادی که به طور مداوم از غذاهای تند و فلفل تند استفاده می کنند متوجه طعم تند فلفل نمی شوند واین تندی آزارشان نمی دهد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *