آموزش باغبانی

تقویت و کود دهی به بوته گوجه فرنگی

تقویت و کود دهی به بوته گوجه فرنگی

آیا تا به حال تقویت کننده و کود طبیعی برای گوجه استفاده کرده اید تا محصول قابل برداشت را افزایش دهید؟

بیایید فکر کنیم، بدون شک گوجه فرنگی محبوب ترین گیاهی است که در بیشتر خانه ها در باغچه کاشت می شود. گیاه سرسختی است و در بیشتر مناطق نیز قابلیت رشد دارد. به هر حال، این گیاه به مواد تغذیه کننده زیادی نیز نیاز دارد.

از سوالات بسیار معمول که درباره گوجه فرنگی پرسیده می شود:

  • تقویت کننده طبیعی ایده آل برای گوجه فرنگی چیست؟
  • بهترین گیاه تقویت کننده و همنشین سازگار با گوجه فرنگی چیست؟
  • آیا میتوانم تقویت کننده و کود کامل برای گوجه استفاده کنم؟

گیاه گوجه فرنگی در مراحلی از رشد خود ممکن است به تقویت کننده ارگانیک نیاز داشته باشد که بستگی به مواد مغذی قابل دسترسی در خاک دارد. در این مقاله، به معرفی تقویت کننده و کودهای مناسب می پردازیم که از روش ها و مواد طبیعی استفاده می کند.

مواد مغذی در خاک گیاه گوجه فرنگی:

برای انتخاب بهترین کود یا تقویت کننده طبیعی مناسب گیاه گوجه فرنگی نیاز دارید که ابتدا مواد مغذی موجود در خاک را بدانید. اگر خاک شما میزان نیتروژن بالایی دارد پس دیگه لازم نیست نیتروژن به آن اضافه کنید.

اما بعید است که میزان نیتروژن خاک درون ظرف شما بالا رود چرا که به راحتی از خاک خارج میشود. کیت های خانگی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن سطح pH و ریزمغذی ها را تعیین کنید. برعکس آن نیز هست، یعنی خاک خود را به مراکز خدماتی ببرید تا آنها اندازه بگیرند.

گوجه طبیعی

گوجه طبیعی

مواد مغذی رشد گیاه گوجه فرنگی:

بعد از اینکه متوجه سطح مواد مغذی خاک باغچه یا گلدان و ظرف خود شدید، باید مواد مغذی مورد نیاز چرخه رشد گیاه گوجه فرنگی در مراحل مختلف این چرخه را بدانید. اینکار به شما کمک می کند تا بدانید در چه مرحله ای از رشد گیاه چه ماده مغذی به آن برسانید.

در حین پیوند و نشاء، از کود پودر استخوان فسفر بیشتری استفاده کنید تا ریشه سریع تر و قوی تر رشد کند. این به گیاه گوجه فرنگی شما کمک می کند تا بهینه و سریعتر رشد کند.

بعد از اینکه گوجه فرنگی های شما با ریشه ای خوب و قوی سبز شد، الان نوبت آن است که سطح پتاسیم را بالا ببرید تا از رشد شدید و میوه دهی خوب گیاه اطمینان حاصل شود. خاکستر چوب درون شومینه می تواند منبع ایده آل پتاسیم باشد. وقتی با خاک مخلوط شود به خوبی عمل می کند. در این مرحله از رشد نباید نیتروژن به گیاه افزوده شود (به جای آن بهتر است از تقویت کننده های خونی و کودهای بلاد استفاده کنید) زیرا ممکن است شاخ و برگ بوته آنقدر زیاد شود که دیگر بوته بار ندهد و گوجه فرنگی حاصل نشود.

کود پتاسیم

نیتروژن:

بهترین کود گوجه فرنگی غلظت نسبتاً کمی ازت دارد. استفاده از کودهایی که نیتروژن بالایی دارند باعث رشد ساقه و برگ به جای میوه و گل می شود. گوجه فرنگی هایی که نیتروژن زیادی دریافت می کنند، بیش از حد رشد می کنند و ساقه بوته بلند میشود و میوه کمتری می دهد. سطح بالای نیتروژن نیز باعث از بین رفتن گل ها، پژمردگی و ریزش گل از ساقه می شود و از تولید میوه جلوگیری می کند.

فسفر و پتاسیم:

بوته گوجه فرنگی برای تولید میوه از فسفر و پتاسیم زیاد استفاده می کند. کود حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم با نسبت 8-32-16 یا 6-24-24 منبع خوبی از فسفر و پتاسیم برای بوته هایی است که در خاک ضعیف و با غلظت پایین این مواد مغذی رشد می کنند. بهترین زمان برای برخورداری گوجه فرنگی از این کود قبل از کاشت است. زمانی که باغ به اندازه مطلوب باروری رسید، غلظت و مقدار بعدی کود را کمتر کنید تا به صورت مستمر خاک حاصلخیز برای گوجه فرنگی خود داشته باشید.

کود NPK 10 10 40

استفاده از کود:

انجام آزمایش خاک، قبل از کاشت اندازه دقیق مواد مغذی موجود در آن را نشان می دهد که می توانید از آن برای تعیین نوع و میزان کود مورد نیاز باغ خود استفاده کنید. خاک هایی که دچار کمبود فسفر یا پتاسیم و یا فاقد این عناصر هستند را قبل ازکاشت کود کامل می دهیم تا باغ از مزیت آن بهره مند شود. و خاک هایی که از مواد مغذی مناسب قبل از کاشت برخوردار هستند باید به صورت دوره ای کود دهی با نسبت مواد مغذی 5-10-10 یا 5-10-5 و با نرخ یک کیلوگرم در هر 100 فوت مربع شوند. اینکار به حفظ باروری خاک باغ در طول سال کمک می کند چرا که گوجه فرنگی مواد مغذی را از خاک خارج و مصرف می کند.

کود مناسب

کود مناسب

تقویت کننده های ارگانیک طبیعی گوجه فرنگی:

در ادامه 7 تقوقیت کننده ارگانیک برای گوجه فرنگی را معرفی و نحوه مصرف هر کدام را توضیح می دهیم.

1. کمپوست:

کمپوست مواد ارگانیک خالص و ارزشمند به همراه ویتامین های ضروری و میکروب های مفید برای گیاه دارد. برای همین ما توصیه می کنیم که در باغ خود باید یک سطل کمپوست داشته باشید تا به قدرتمند کردن خاک شما کمک کند. کمپوست تمامی ویتامین های اصلی، هم در سایز میکرو و هم در سایز ماکرو که معمولا در تقویت کننده های مصنوعی یافت نمیشود را داراست.

کمپوست مواد مغذی را آرام آرام و به تدریج رها می کند و در اختیار گیاه قرار می دهد در نتیجه تغذیه گیاه به طور طولانی مدت فراهم میشود. نه تنها گیاه شما را تغذیه می کند بلکه به خاک کمک می کند تا مواد مغذی و آب را در خود نگه دارد و با نگه داشتن این دو اسیدیته خاک را خنثی کرده و میکروارگانیسم های مفید به خاک افزوده میشوند. در زمان کاشت مقدار زیادی کمپوست کنار حفره خروج آب ظرف بریزید و در طول فصل رشد هر بوته را به طور جداگانه کنار این مقدار قرار دهید تا برخوردار شود. در طول فصل رشد به طور منظم یک قاشق کمپوست و گرد گیاه خاک به بوته ها برسانید.

کود ورمی کمپوست

2. نمک اسپم (سولفات دو منیزی):

گوجه فرنگی در طول رشد خیلی منیزیم استفاده می کند، نمک اسپم منیزیم لازم گوجه فرنگی را فراهم می کند. و در این صورت بوته بیشتر شکوفه می زند، قویتر می شود، میوه بیشتری تولید می کند، رنگ سبز پایدار تری دارد یعنی عمر بوته بیشتر طول می کشد و گوجه ها خوشمزه تر و شیرین تر می شود.

وقتی گوجه فرنگی جدیدی می کارید یک قاشق نمک اسپم در پایین پای گیاه و نزدیک حفره ظرف بریزید. قبل از اینکه بذر گوجه فرنگی را در حفره ایجاد شده قرار دهید مطمئن شوید که نمک اسپم را با لایه نازکی از خاک پوشانده اید.

کود

کود

3. امولسیون ماهی:

یکی دیگر از کودهای طبیعی گوجه فرنگی است که هم در زمان کاشت و هم در طول فصل رشد باعث تقویت آن می شود، که با فسفر، نیتروژن و پتاسیم غنی شده است و در خود بقیه مواد معدنی مهم مانند منیزیم، کلسیم (باعث میشود انتهای شکوفه که به گیاه متصل شده پوسیده نشود) و فسفر را هم دارد.

این محصول با مخلوط کردن قسمت های مختلف ماهی از جمله استخوان آن به صورت پودر در آّب و به صورت غلیط شده می باشد. برخلاف کمپوست، مواد مغذی درون امولسیون ماهی خیلی سریع در دسترس گیاه قرار می گیرند. هنگام استفاده، دستورالعمل های موجود داخل بسته را بخوانید و هر چند هفته یکبار برگ های گیاهان خود را اسپری کنید. همچنین می توانید ریشه گیاه را با امولسیون ماهی رقیق شده در آب خیس کنید تا آن را تقویت کنید.

نکته: یک تقویت کننده ارگانیک دیگر دریایی خزه است. این تقویت کننده را باید وقتی استفاده کنید که گیاه گل داده باشد. از آنجا که خزه دریایی حاوی ژیبرلین است گیاه را به گل دادن تحریک می کند. در اوایل چرخه رشد، گوجه فرنگی باید انرژی لازم را برای رشد ریشه و برگ جدید داشته باشد.

4. تغذیه کننده ارگانیک دانه کتان و کنجاله پنبه:

که یک کود طبیعی ایده آل است و به عنوان یک ماده آلی موقع کاشت دانه ها به خاک اضافه میشود. دانه کتان سرشار از پتاسیم، نیتروژن و فسفر به نسبت 6-2-1 است.

در مراحل اولیه رشد گیاه سطح بالای نیتروژن باعث میشود گیاه شاخ و برگ زیاد تولید کند. مواد مغذی موجود در کنجاله پنبه فوراً در دسترس گیاه قرار نمی گیرد بلکه به آرامی آزاد می شوند و نزدیک به چهار ماه برای گیاه مواد مغذی تامین می کند. این تغذیه کننده حاوی عناصر اساسی مانند منیزیم، کلسیم، مس و گوگرد و سایر عناصر کمیاب مانند روی و منگنز است. هنگام خرید این کود آلی، محصولاتی را انتخاب کنید که فقط دارای برچسب Certified Organic باشند. برخی از انواع این کود آلی ممکن است حاوی مواد باقیمانده سموم دفع آفات باشد که البته این موارد کم هستند.

گوجه های در حال رشد

گوجه های در حال رشد

5. کود های حیوانی:

کود دامی یک غذای گیاهی کلاسیک برای گوجه فرنگی است. اما قبل از استفاده، باید چندین نکته را در خاطر داشته باشید. هرگز از کودهای حیوان خانگی استفاده نکنید. کودهای گربه و سگ بسیار سمی هستند، برای انسان خطرناک هستند و پر از موارد بیماری زا هستند.

فقط از فضولات حیوانی استفاده کنید که گیاهخوار باشند مانند اسب و گاو (از کود مرغی استفاده نکنید). کود باید قبل از استفاده سال ها مانده یا کمپوست شده باشد در غیر اینصورت می تواند برای گیاهان گوجه فرنگی آنقدر قوی باشد که ریشه را بسوزاند. زمانی که دارید بذر گوجه فرنگی را می کارید کود حیوانی را استفاده کنید.

6. کودهای ارگانیک گیاهی:

برخی از بهترین کودهای گیاهی عبارتند از:

یونجه: این کود به عنوان غذای خرگوش هم استفاده می شود. یونجه یک کود کامل حاوی NPK (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) است و همراه با ریز مغذی و هورمون های مفید زیادی بسته بندی و عرضه می شود. گوجه فرنگی کاشته شده در کمپوست و پوشیده شده در مالچ یونجه بسیار خوب رشد می کند. مالچ به گوجه فرنگی کمک می کند تا از طریق کاهش تبخیر رطوبت خود را حفظ کند.

جلبک دریایی: اگر در نزدیکی ساحل زندگی می کنید، گوجه فرنگی خود را از جلبک دریایی تغذیه کنید. ممکن است میزان NPK (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) آن کم باشد اما در عوض بیش از 60 عنصر کمیاب در خود دارد که برای تشکیل میوه بسیار مهم هستند. همچنین کود جلبک دریایی مایع را میتوانید در بازار هم پیدا کنید.

7. تقویت با عصاره ملاسیز سیاه:

در اینجا فرمول ارگانیک جالبی وجود دارد.

TomatoCasual.com اعلام کرد ملاسیز دارای نسبت NPK 1-5-5 است و همچنین حاوی پتاس، گوگرد و مواد معدنی کمیاب نیز هست. سال ها است که ملاس به عنوان یک اصطلاح برای مواد مغذی خاک، یک منبع کربوهیدرات برای تغذیه، تحریک کننده ارگانیسم ها و یک ماده عامل مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاس به دو شکل ارائه می شود. یکی به شکل مایع که به راحتی در فروشگاه ها برای خرید در دسترس است و دوم به صورت خشک که بصورت اسپری روی حبوبات پاشیده و خشک می شود. اما صرف نظر از این که از کدام نوع استفاده می کنید، بدانید که ملاس از بالاترین سطح گوگرد، آهن و ریز مغذی ها برخوردار است و برای انسان و خاک بسیار عالی است.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید انواع بذر گوجه فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “تقویت و کود دهی به بوته گوجه فرنگی

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *