آموزش باغبانی

استفاده از کودهای آهسته رهش

کود

کودهایی که به آهستگی تجزیه می شوند/ کود آهسته رهش (Slow-release fertilizer)، مکمل مفیدی است که طی چند ماه چمن و باغ شما را تغذیه می کند. این کودها، بر خلاف نمونه ای که به سرعت تجزیه می شوند، در انواع “روکش دار” یا “محلول آهسته رهش” موجود هستند و به حل شدن ماده در خاک کمک می کنند. پس از بررسی شرایط چمن خود، با استفاده از یک دستگاه پخش کن (broadcast spreader)، کود غنی ازت را در اطراف چمن و گیاهان چند ساله خود ریخته و پخش نمایید. با تحقیق و آماده سازی مناسب، کود آهسته رهش می تواند کمک خوبی به حیاط شما باشد!

انتخاب کود مناسب

در اولین مرحله از این مقاله به مراحل چگونگی انتخاب کود مناسب می پردازیم.

1- خاک را آزمایش کنید:

خاک خود را آزمایش کنید تا ببینید به چه عناصری احتیاج دارد. با استفاده از یک کیت تست، خاک خود را بررسی نمایید، و یا نمونه ای از آن را به بخش کشاورزی دانشگاه محلی خود بفرستید. نتایج آزمایش را مطالعه کنید تا ببینید خاک شما به طور طبیعی، دارای چه مقدار ازت، فسفر یا پتاسیم است. اگر چمن یا باغ شما به طور طبیعی، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را داشته باشد ، ممکن است نیازی به استفاده از کود ها نباشد.

  • اگر هیچ کالج محلی در منطقه شما وجود ندارد، چک کنید ببینید آیا آزمایشگاهی در آن نزدیکی هست که مایل باشد خاک شما را آزمایش کند.
  • می توانید کیت های آزمایش خاک را از فروشگاه های باغبانی، به قیمت ۱۵ دلار تهیه و خریداری نمایید.
  • اگر می‌خواهید برای کاشت گیاهان خود از گلدان استفاده کنید، خاک گلدان خود را آزمایش کنید.
خاک را آزمایش کنید

خاک را آزمایش کنید

2- مقدار چمن را اندازه بگیرید:

مقدار چمن موجود خود را اندازه بگیرید تا بدانید چه مقدار کود خریداری کنید. یک نوار اندازه گیری تهیه کرده و آن را در طول و عرض حیاط خود بکشید. اندازه های ثبت شده را به دقت روی یک قطعه کاغذ یادداشت کنید. بدین ترتیب، می توانید به سرعت کل محیط و مساحت حیاط خود را محاسبه کنید. متراژ حیاط خود را بر وزن کل یک کیسه کود تقسیم کنید، تا مشخص شود چه مقدار محصول برای حیاط خود نیاز خواهد داشت.

اگر میخواهید گیاه خود را داخل یک گلدان کوچک بکارید، مقدار کمی کود روی سطح خاک بپاشید. اگر مالک یک قطعه حیاط بزرگ هستید ، برای تعیین مساحت کل، سعی کنید از نقشه های دقیق معماری استفاده کنید.

نکته: برای اندازه گیری متراژ حیاط خود، از یک نوار اندازه گیری استفاده کنید. در مرحله بعد، کیسه کود آهسته رهش خود را بررسی کنید، تا ببینید چه میزان از آن را پوشش می دهد. به عنوان مثال، اگر یک کیسه کود ۱۶ کیلوگرمی، یک حیاط با مساحت ۲۵۰۰ فوت مربع (۲۳۰ متر مربع) را پوشش می دهد، با تقسیم این مقدار بر عدد ۲.۵، به شما می گوید که شما به ۱۴.۴ پوند (۶.۵ کیلوگرم) کود در هر ۱۰۰۰ فوت مربع (۹۳ متر مربع) نیاز دارید. اگر حیاط شما ۳۰۰۰ فوت مربع (۲۸۰ متر مربع) باشد ، به دو کیسه کود ۳۶ پوندی (۱۶ کیلوگرمی) نیاز خواهید داشت.

برای بدست آوردن نتیجه غیر اعشاری از این معادله، باید از ۲.۵ به جای ۲۵۰۰ استفاده کنید.

مقدار چمن را اندازه بگیرید

مقدار چمن را اندازه بگیرید

3- کود آلی را انتخاب کنید:

کودهای آلی را انتخاب کنید تا با محیط زیست سازگار باشند. به دنبال کودهای آهسته رهشی باشید که با مواد گیاهی، حیوانی و معدنی ساخته شده اند. اگر به دنبال گزینه ای سازگار با محیط زیست برای حیاط خود هستید، کودهایی با ترکیباتی مانند امولسیون ماهی و کنجاله خون می تواند گزینه های مناسبی برای شما باشد. از آنجایی که کودهای آلی، به صورت تکه های محلول در آب در می آیند، دیگر نگران حل شدن آنها با آب نخواهید بود.

کودهای مصنوعی با مواد شیمیایی ساخته می شوند و اغلب شامل موادی مانند اوره و نیترات آمونیوم هستند. گرچه این محصولات، نسبت به کودهای آلی سریع تر تجزیه می شوند، اما خطر سوزاندن ریشه گیاهان شما بیشتر است.

کود آلی را انتخاب کنید

کود آلی را انتخاب کنید

4- کودی مناسب را انتخاب کنید:

کودی با نسبت مناسب ازت، فسفر و پتاسیم انتخاب کنید. سه عدد درج شده روی بسته بندی کود خود را که دارای خط تیره در بین آنها باشد، بررسی کنید. این عددها، مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در فرمول کود را نشان می دهند. ۳-۱-۲ نسبت استاندارد NPK است که در کود آهسته رهش استفاده می شود. البته ممکن است چمن یا باغ شما، به مقدار متفاوتی از عناصر غذایی برای تکمیل مناسب خاک نیاز داشته باشد.

اگر خاک شما فسفر زیادی دارد، از کود آهسته رهش با برچسب ۲۰-۵-۱۰ استفاده کنید. اگر خاک شما ازت یا پتاسیم زیادی دارد، کودهایی با مقادیر کمتری از این مواد مغذی مانند ۴-۶-۰ را انتخاب کنید. اگر در حال کاشت ذرت شیرین هستید، از کودی با نسبت ۲-۲-۱ NPK استفاده کنید. باغ های سبزیجات با کود با نسبت ۱-۱-۱ بهترین عملکرد را خواهند داشت.

قبل از خرید کود، محصول مورد نظر خود را که می خواهید بکارید بررسی کنید. اگر خاک شما حاوی سطح بالایی از یک ماده مغذی خاص باشد، استفاده از گلدان و خاک مناسب آن را، پیش از کاشت محصولات خود، در نظر بگیرید.

کودی مناسب انتخاب کنید

کودی مناسب انتخاب کنید

5- برچسب کود را بررسی کنید:

کود “۳ تا ۴” یا “۵ تا ۶” ماه را انتخاب کنید. قبل از خرید کود ، برچسب روی کیسه کود را بررسی کنید تا ببینید این محصول، چه مدت مواد مغذی را به چمن شما می رساند. اگر قصد دارید مواد مغذی مورد نیاز گل یا چمن را به حیاط خود اضافه کنید، کود ۳ تا ۴ ماهه بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید تنها یک بار در سال به چمن خود کود دهید، کیسه ای با برچسب زمان طولانی تر را انتخاب کنید. اگر یک باغبان معمولی هستید و یا در خانه خود باغبانی می کنید، محصول ۵ تا ۶ ماهه برای مصرف شما بهتر خواهد بود.

برچسب کود را بررسی کنید

برچسب کود را بررسی کنید

پخش کردن کود با دستگاه پخش کننده

در این مرحله به پخش کردن کود با دستگاه پخش کننده می پردازیم.

1- کود را در فصل بهار پخش کنید:

کود خود را در فصل بهار، وقتی دمای خاک به طور مداوم ۵۵ درجه فارنهایت (۱۳ درجه سانتی گراد) است پخش کنید. از قبل برنامه ریزی کنید تا بتوانید کود را داخل کل محوطه ی خود بطور یکسان پخش نمایید. برای این که کود آهسته رهش عملکرد موثرتری داشته باشد، بهتر است آن را در ماه فروردین پخش نمایید. یک دماسنج را در ارتفاع چند اینچی یا سانتی متری داخل خاک خود فرو کنید، تا دمای آن را اندازه بگیرد. از آنجا که کود آهسته رهش در شرایط سرما خوب کار نمی کند، بررسی کنید که دمای چمن و یا خاک باغچه، حداقل ۵۵ درجه فارنهایت (۱۳ درجه سانتی گراد) باشد.

  • کودهای آهسته رهش که در طولانی مدت عمل می کنند، استرس حاصل از مراقبت از حیاط شما را در ماه های تابستان از بین می برند.
  • اگر چمن شما هنوز به این دما نرسیده است، چندین روز یا چند هفته پشت سرهم، دمای خاک را کنترل کنید و تغییرات را یادداشت کنید تا به دمای مطلوب برسید.
  • هنگام استفاده از کود و خاک، حتماً از دستکش باغبانی استفاده کنید.
کود را در فصل بهار پخش کنید

کود را در فصل بهار پخش کنید

2- روی یک تکه تارپ قرار دهید:

دستگاه پخش کننده را روی یک تکه تارپ (tarp) قرار دهید. قسمتی از تارپ را بردارید که اندازه ی آن حداقل ۳ در ۳ فوت (۰.۹۱ در ۰.۹۱ متر) باشد و آن را روی مسیر خود قرار دهید. دستگاه پخش کننده را روی یک تکه تارپ قرار دهید تا گرانول های کود را به اطراف منطقه پرت نکند. اگر مساحت زمین شما کمتر از ۲۵۰۰ فوت مربع (۲۳۰ متر مربع) است، از دستگاه پخش کننده دستی استفاده کنید، تا فضای زیادی را اشغال نکند.

می توانید دستگاه پخش کننده را از فروشگاه مراقبت از چمنزار و یا فروشگاه های وسایل باغبانی خریداری کنید. قیمت پخش کننده های دستی ۱۰ دلار به بالا هستند ، در حالی که بزرگترها ۳۰ دلار یا بیشتر اند. پخش کننده های دستی برای حیاط هایی که کوچکتر از ۲۵۰۰ فوت مربع (۲۳۲.۲۶ متر مربع) هستند ، بهترین گزینه اند.

روی یک تکه تارپ قرار دهید

روی یک تکه تارپ قرار دهید

3- پخش کننده خود را با دانه های کود پر کنید:

پخش کننده خود را با دانه های کود پر کنید. از محاسبات انجام شده در حیاط خود استفاده کنید تا مقدار گرانول آهسته رهش لازم را تخمین بزنید. بسته به اندازه حیاط، ممکن است نیاز به پر کردن مجدد پخش کننده خود داشته باشید. قبل از افزودن هر محصولی به دستگاه ، بررسی کنید که شکاف پایین آن به خوبی بسته شده باشد. در صورت باز بودن آن، کود شروع به پخش شدن و پاشیدن به محیط اطراف می کند.

قبل از اینکه چمن خود را کوددهی کنید، باید هر نوع کود را با گرانول پر کنید. شکاف پایین پخش کننده کود، شبیه به نمکدان است. آن را به سمت چپ یا راست بپیچانید تا پخش کننده بسته یا بسته شود.

پخش کننده خود را با دانه های کود پر کنید

پخش کننده خود را با دانه های کود پر کنید

4- با دستگاه کار کنید:

پخش کننده را به شکل شبکه مانند، با سرعت ۳.۵ مایل در ساعت (۵.۶ کیلومتر در ساعت) فشار دهید. از لبه چمن خود شروع کرده و پخش کننده را در یک خط مستقیم، امتداد دهید. هنگامی که به انتهای لبه مقابل حیاط خود رسیدید، دستگاه را ۱۸۰ درجه بچرخانید و دوباره فشار دادن پخش کننده را در یک خط مستقیم جدید شروع کنید.

سعی کنید عمل کوددهی را دقیق روی یک خط راست ادامه دهید، گویی که یک الگو شبیه یک شبکه، روی چمن خود ایجاد می کنید. با سرعت زیاد و سریع کار کنید، تا کود شما به طور مساوی و یکنواخت پخش شود. همان مسیری را دنبال کنید که با ماشین چمن زنی دنبال می کنید. همیشه بهتر است کود کمتری ریخته شود تا مقدار زیاد آن.

با دستگاه کار کنید

با دستگاه کار کنید

5- گرانول ها را پاک کنید:

گرانول های پاشیده شده به اطراف را با جارو پاک کنید. لبه های حیاط خود را از نظر گرانول های پاشیده شده اضافی، بررسی کنید. در مرحله بعد، از جارو و خاک انداز، برای جاروب کردن هر گونه کود اضافی که در جاده یا پیاده رو ریخته شده باشد، استفاده کنید. گرانول های جمع آوری شده را برداشته و دوباره درون کیسه کود بریزید تا بعداً بتوانید از آنها استفاده کنید.

برخی از کودهای آهسته رهش دارای پوشش هستند، اما در هر صورت نباید این محصول را برای مدت زمان طولانی روی زمین به حال خود بگذارید. هنگامی که کود از طریق پدیده رواناب پخش شده و وارد منابع آب طبیعی شود، می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

گرانول هارا پاک کنید

گرانول هارا پاک کنید

6- کود اضافی را برگردانید:

کود اضافی را دوباره داخل کیسه برگردانید. قسمت پایین پخش کننده خود را محکم کنید تا هیچ گرانولی از آن خارج نشود. بعد، پخش کننده خود را به سمت شکاف کیسه کود کج کنید تا محصول اضافی داخل آن ریخته شود. پس از انجام این کار، در کیسه را محکم و با دقت ببندید و آن را در یک منطقه خشک و خنک نگهداری کنید.

کود اضافی را برگردانید

کود اضافی را برگردانید

ریختن کود با دست

در این بخش به چگونگی استفاده از کود با دست می پردازیم.

1- از پوست خود محافظت کنید:

قبل از لمس کود، دستکش بپوشید. خواه از کودهای آلی و خواه از کودهای مصنوعی استفاده می کنید، با برقراری تماس فیزیکی با هر نوع محصول باغبانی، از پوست خود محافظت کنید. برای جلوگیری از آلوده شدن به بیماری هایی مانند کزاز، سالمونلا و E. Coli، دستکش بپوشید. برای گرفتن بهترین نتیجه، صبر کنید تا خاک به طور مداوم به دمای ۵۵ درجه فارنهایت (۱۳ درجه سانتیگراد) برسد.

اگر یک جفت دستکش باغبانی در دسترس ندارید ، می توانید آن را از فروشگاه های باغبانی تهیه نمایید. برای پخش کردن کود در زمین هایی با مساحت کمتر از ۲۵۰۰ فوت مربع (۲۳۲.۲۶ متر مربع)، از دست استفاده نمایید.

از پوست خود محافظت کنید

از پوست خود محافظت کنید

2- کود بپاشید:

کودهای آهسته رهش را در اطراف گیاهان چند ساله خود بپاشید. در حالی که از دستکش باغبانی استفاده می کنید، چند قاشق کود گرانول را به شکل دایره، دور ریشه گل ها و سایر گیاهان چند ساله خود بریزید. سعی کنید هیچ نوع کودی را مستقیماً روی گیاه قرار ندهید، زیرا با گذشت زمان، به گیاهان چند ساله آسیب خواهد رسید.

اگر کود آهسته رهش پس از گذشت چند هفته یا چند ماه، بر روی گیاهان شما تأثیری نگذاشت، سعی کنید به جای آن از کودهای مایع استفاده کنید تا گیاهان چند ساله شما را تغذیه کند. برچسب اطلاعات درج شده روی کیسه کود خود را برای راهنمایی در مورد گیاهان خاص و گیاهان چند ساله بررسی کنید.

کود بپاشید

کود بپاشید

3- کود را اطراف گیاهان بریزید:

کود را در اطراف پایه درختچه ها و گیاهان چند ساله خود بریزید و مرتب کنید. یک مشت گرانول آهسته رهش را در امتداد پایه گیاه خود ریخته و پراکنده کنید. بدون اینکه روی بوته ها و یا گیاهان چند ساله خود کود بریزید، به پوشاندن هرچه بیشتر خاک توسط کود، تمرکز کنید. پخش کود را روی خاک ادامه دهید، تا زمانی که ریشه ها را بپوشانید، یا تا زمانی که به خط چکه برسید. خط چکه در امتداد لبه سیستم های آبیاری قطره ای وجود دارد.

کود را اطراف گیاهان بریزید

کود را اطراف گیاهان بریزید

4- شکاف های خالی را پر کنید:

کودهای آهسته رهش را در کنار گیاهان سبزیجات پخش کنید. در امتداد لبه باغ سبزیجات خود قدم بزنید، تا نوارهای خاکی که محل کاشت بذر هستند را شناسایی کنید. به شکاف خالی خاک نگاه کنید، که به طور موازی با دانه های سبزیجات شما اجرا می شوند. با استفاده از دستان خود، یک مشت کود را برداشته و آنرا در امتداد شکاف موازی خاک، در کنار بذرهای کاشته شده بریزید و پخش کنید. نیازی نیست که کود زیادی بریزید. فقط به اندازه ای بریزید که شکاف خاک باغ را بپوشاند.

شکاف های خالی را پر کنید

شکاف های خالی را پر کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *