آموزش باغبانی

طرز تهیه کود از زباله خانگی

طرز تهیه کود از زباله خانگی

اگرچه داشتن یک باغ می تواند فوق العاده باشد، اما مراقبت ها و کوددهی های خاص خود را می طلبد. ساخت کود خانگی، هم از لحاظ مالی به صرفه تر است و هم برای محیط زیست بهتر. با این حال، بهتر است مراقب باشید. برخی از این کودها بسیار بسیار بد بو هستند!

بخش اول: طرز تهیه کود “چای”

در مرحله یک به چگونگی ساخت کود از چای می پردازیم.

1- باید در ابتدا بدانید:

باید در ابتدا بدانید که کود “چای” چیست. این کود از ترکیب برخی از علف های هرز رایج ساخته شده و حاوی مواد مغذی مانند نیتروژن (برای تقویت رشد برگ)، پتاسیم (برای کمک به رشد گل و میوه) و فسفر (برای کمک به رشد ریشه) می باشد. روش کوددهی اینگونه است که باید به صورت رقیق شده، توسط یک آب پاش، اسپری شود.

گیاهان خود را، بیش از حد کود ندهید؛ زیرا به طور کلی، گیاهان برای تقویت رشد خود، به مقدار کمی کود نیاز دارند. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از کود چای comfrey، مقدار زیادی پتاسیم را وارد خاک می کند و این امر می تواند به مرور زمان باعث توقف رشد گیاه شود.

باید در ابتدا بدانید

باید در ابتدا بدانید

2- هشدار این کود بوی وحشتناکی دارد:

کود چای comfrey درست کنید. باید به شما هشدار دهیم که این کود، بوی وحشتناکی دارد؛ اما برای گیاهان بسیار مفید است. برای تهیه این کود با پایه‌ی آب که حاوی پتاسیم و نیتروژن زیادی است، یک دسته بزرگ از برگ گیاه comfrey جمع آوری کنید تا به اندازه ی یک کیسه بزرگ شود.

سپس برگ ها را کمی خرد کرده و درون یک سطل قرار دهید. بعد سطل را با آب (در حالت ایده آل با آب باران) پُر کنید. سعی کنید برگها را با یک چیز سنگین مانند یک تخته سنگ، زیر سطح آب نگه دارید. سطل را تا لبه از آب پر کنید، تا حشرات در آن تخمگذاری نکنند. بعد از حدود یک ماه، محتویات آن را صاف کنید و آن را با حدود ۱۵ قسمت آب ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس آن را روی گیاهان خود اسپری کنید.

هشدار این کود بوی وحشتناکی دارد

هشدار این کود بوی وحشتناکی دارد

3- نوعی کود:

Comfrey نوعی کود است. برگ های گیاه comfrey را می توان خرد کرد و به عنوان کود در اطراف گیاهان ریخت و استفاده کرد. این گیاه به مرور در خاک می پوسد و آن را بهبود می بخشد. برگ های گیاه comfrey خرد شده را می توان هنگام کاشت گیاه، روی سطح خاک، دقیقاً مانند کود های دیگر که استفاده می کنید، پاشید. قبل از پاشیدن این کود روی سطح خاک، اجازه دهید تا چند ساعتی از جدا کردن برگ ها بگذرد و پژمرده شوند، تا از جوانه زدن دوباره ی آنها جلوگیری شود.

نوعی کود

نوعی کود

4- کود چای گزنه درست کنید:

کود چای گزنه (nettle tea) درست کنید. از این گیاه نیز می توان به روش مشابه با Comfrey، یک کود مایع درست کرد و استفاده نمود. همچنین می توانید گیاه های گزنه و Comfrey را با هم ترکیب کرده و یک کود ترکیبی بی نظیر بسازید. از استفاده از هرگونه ریشه یا بذر گیاه گزنه خودداری کنید و ترجیحاً برگ ها را قبل از گل دهی برداشت کنید. برگ ها را خرد کرده و داخل یک سطل بریزید. روی آن را با آب باران بپوشانید و یک ماه صبر کنید. سپس این کود مایع را به شکل رقیق شده استفاده کنید.

کود چای گزنه درست کنید

کود چای گزنه درست کنید

5- کود چای دم اسبی درست کنید:

مقداری کود چای دم اسبی (horsetail tea) درست کنید. گیاه دم اسبی، یک علف هرز باغی است که به راحتی در هر باغی رشد و گسترش می یابد. گفته می شود که این گیاه سرشار از سیلیسیم است و به گیاهان در برابر عفونت کمک می کند. تهیه کود چای دم اسبی، سریعتر و راحت تر از کود چای گزنه و comfrey است. برای تهیه این کود:

حدود یک قاشق غذاخوری از گیاه دم اسبی خشک شده را با ۲ لیتر (0.5 گالن) آب باران مخلوط کرده و در یک ظرف بزرگ به مدت نیم ساعت بجوشانید. وقتی خنک شد، آن را در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. برای استفاده از آن در باغ، این کود را با ۵ قسمت آب باران ترکیب کنید تا رقیق شود و هر ده روز یکبار، گیاه خود را با آن اسپری کنید، تا در برابر عفونت های قارچی و پوسیدگی، مقاوم شود.

کود چای دم اسبی درست کنید

کود چای دم اسبی درست کنید

تهیه کودهای مختلف با مواد موجود در آشپزخانه

در بخش دوم و آخرین بخش از مقاله به چگونگی تهیه کودهای مختلف با موادی که در آشپزخانه شما موجود است می پردازیم.

1- از تفاله‌ قهوه‌ به عنوان کود استفاده کنید:

از تفاله‌ قهوه‌ به عنوان کود استفاده کنید. تفاله‌ قهوه‌، یک کود عالی و بهبود دهنده ای بی نظیر برای خاک است. مخصوصاً برای گیاهانی که در خاک اسیدی به خوبی رشد می کنند، همانند بلوبری، آزالیا و گل صد تومانی، بسیار مفید است. این ماده همچنین برای آبی نگه داشتن هورمون آبی نیز مناسب است. بسیاری از باغبانان، گلدانی را در آشپزخانه خود دارند تا تفاله های قهوه را برای کوددهی به باغ خود، در آن ذخیره کنند. برای استفاده از تفاله قهوه:

تفاله های قهوه مورد استفاده را در اطراف پایه گیاهان خود بپاشید. این تفاله ها، دقیقا همانند کود های دیگر عمل خواهند کرد. از پاشیدن قهوه روی ریزوم گیاهانی مانند زنبق (iris) خودداری کنید؛ زیرا این امر می تواند منجر به پوسیدگی شود.

به طور متناوب، می توانید چند فنجان قهوه استفاده شده را داخل یک آبپاش بریزید (بهتر است آبپاش شما، روزنه هایی بزرگ داشته باشد، در غیر این صورت توسط تفاله ها مسدود و یا تنگ خواهد شد). روی تفاله ها را با آب پر کنید و بگذارید مخلوط قبل از استفاده، چند روز در همان حالت بماند.

از تفاله‌ قهوه‌ به عنوان کود استفاده کنید

از تفاله‌ قهوه‌ به عنوان کود استفاده کنید

2- کود جلبک دریایی:

از کود جلبک دریایی استفاده کنید. جلبک دریایی، منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه، به ویژه پتاسیم است و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پاشیدن کود جلبک دریایی، گیاه را برابر حشرات محافظت می کند. کود جلبک دریایی، فاقد مواد مغذی دیگر مانند نیتروژن و فسفات است، بنابراین در خاک های بسیار فقیر، بهتر است برای متعادل سازی خاک، این کود را با کودهای دیگر ترکیب نمایید.

  • استفاده از کود جلبک دریایی، همانند کود های دیگر است. با این حال، برخلاف کودهای تازه دیگر، نیازی به پوسیدگی نیست.
  • قبل از اینکه این جلبک ها خشک شوند، آنها را داخل خاک بریزید. اگر جلبک دریایی شما رشته هایی درهم و به هم پیچیده شده و دراز دارد، آن را کمی خرد کنید. لازم نیست نگران محتوای نمک موجود در آن باشید؛ زیرا معمولاً مقدار آن بسیار کم است و تأثیری روی گیاهان و خاک نخواهد گذاشت.
  • کود جلبک دریایی را می توانید به روش مشابه با کود چای comfrey تهیه کنید، اما مخلوط را باید به مدت ۲ ماه در جای خود بدون تغییر قرار داد، تا برای استفاده آماده شود.
کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

3- کود موز درست کنید:

برای گل‌های رز خود، یک کود موز درست کنید. گل سرخ از پتاسیم موجود در موز نهایت استفاده را خواهد برد. هنگامی که میوه را خوردید، دو یا سه نوار از پوست آن را جدا کرده و زیر گل رز خود قرار دهید و روی آن را با یک لایه 8 سانتی متر از کود پوسیده شده، بپوشانید.

کود موز درست کنید

کود موز درست کنید

4- کود مناسب گوجه فرنگی:

یک کود بسیار مناسب برای گیاه گوجه فرنگی خود درست کنید. هنگام کاشت گیاه گوجه فرنگی، خاک را با استفاده از یک فنجان برگ comfrey خرد شده و یک فنجان پوسته تخم مرغ خرد شده و شیرخشک، اصلاح و غنی سازی کنید. این مخلوط را با ده فنجان کمپوست ترکیب کرده و برای کوددهی به گیاه گوجه فرنگی خود استفاده کنید.

کود مناسب

کود مناسب

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *