آموزش باغبانی

بهترین کود برای یونجه

بهترین کود برای یونجه

یونجه از علوفاتی می باشد که کاشت آن امروزه در حال توسعه می باشد، زیرا تقریبا 7 سال در خاک محصول می دهد و در این زمان ریشه این گیاه عمیق می شود و مقدار بسیار زیادی ازت، نیتروژن و مواد آلی در زمین باقی می گذارد. توجه داشته باشید که ازت بالایی که در زمین از خود باقی می گذارد برای همه گیاهان مناسب نمی باشد و ممکن است باعث سوختگی برخی از گیاهان بشود.

مرکز اصلی یونجه ایران می باشد و کاشت این گیاه از دیرباز در ایران بوده و به آن ملکه گیاهان و یا طلای سبز می گویند.

معمولا با کاشت یونجه در یک هکتار مزرعه، می توانید 100 کیلو ازت به زمین اضافه کنید. این مزیت یونجه باعث شده که باغداران در باغ میوه خود یونجه بکارند. با این کار هم دو محصول دارند و هم ازت به خاک اضافه می کنند. به همین منظور و برای ارزش غذایی بالای یونجه به آن ملکه نباتات هم نیز می گویند.

کاشت این گیاه در بیشتر مناطق دنیا انجام می شود و روز به روز سطح زیر کاشت آن اضافه می شود و بهترین منطقه آب و هوایی برای یونجه منطقه خشک، آفتابی، گرم و بارندگی زیاد می باشد. دیگر اینکه به سرما و گرما مقاوم می باشد.

یونجه را در دو فصل بهار و پاییز کاشت می کنند. در پاییز قبل از شروع بارندگی خاک را تا عمق 25 تا 30 سانتی متر شخم می زنند، بعد از این در فصل بهار یکی دو هفته قبل از کشت در صورت نیاز یک بار دیگر زمین را شخم می زنند و این شخم باعث می شود که علوفه های باقی مانده خرد شوند و علف های هرز و بقایای گیاهی از بین می رود.

این گیاهان برای مصرف دامی خوش خوراک می باشند و کیفیت بالایی دارند و دارای پروتئین و مواد مغذی از جمله، کلسیم و ویتامین های C و A می باشد.

چه کودهایی برای یونجه مناسب می باشد:

یونجه را در بیشتر انواع خاک ها از جمله شنی، لومی و رسی می توان کاشت کرد. فقط باید زمین را زهکشی کامل کنید. از یونجه به صورت علوفه خشک، سلویی، چرای مستقیم و علوفه سبز بهره برداری می کنند. به طور کلی موفقیت در کشت و کار یونجه به سه مرحله مرحله استقرار گیاه، نگهداری از گیاه و برداشت صحیح و اصولی گیاه بستگی دارد.

کودهای مورد نیاز یونجه شامل فسفات، ازت، سولفات پتاسیم، گوگرد و ریز مغذی ها می باشد. بعد از دریافت این کودها، زمین را شخم بزنید. اگر از کود دامی استفاده می کنید، بهتر است دو ماه قبل از کاشت زمین را شخم بزنید تا با خاک زمین مخلوط شود.

بعد از شخم بهاره زمین را دیسک می زنند، و سپس زمین را مسطح می کنند. مسطح کردن زمین برای کاشت یونجه اهمیت دارد. فاصله کاشت یونجه باید 20 تا 30 سانتی متر باشد.

طول دوره رشد یونجه طولانی می باشد و بعد از برداشت محصول مقدار کمی از مواد غذایی خاک کاهش پیدا می کند و می توان با کود این مواد از دست رفته لازم را در پاییز و یا در بهار به زمین اضافه کنید.

کودهای شیمیایی نقش مهمی در کاشت یونجه دارند و می توان مقدار آن را کم و زیاد کنید. کودهای شیمیایی شامل کود های ماکرو و میکرو می باشند.

کودهای ماکرو: این کودها دارای موادی میباشند که گیاهان به میزان زیادی به آن ها نیاز دارند. کودهای ازت، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم از جمله کودهای ماکرو می باشند.

برای مطالعه مقاله روش های مختلف آبیاری یونجه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کود ارگانیک برای یونجه

کود ارگانیک برای یونجه

کودهای ماکرو:

ازت: کمبود این عنصر کمتر باعث مشکل در یونجه می شود، زیرا باکتری های ریزوبیوم که در داخل گره های ریشه های یونجه وجود دارد، با گیاه حالت همزیستی پیدا می کند و ازت را تثبیت می کند و در اختیار گیاه قرار می دهد. همچنین باعث ساخت کلروفیل در گیاه می شود. ولی به طور کلی قبل از دادن هر کودی به یونجه، خاک را آزمایش کنید. این عنصر را به صورت محلول در آب استفاده می کنند.

فسفر: به دلیل عدم تحرک و حلال نبودن یونجه باید در عمق خاک جایگذاری شود و با شخم زدن مخلوط شود. کمبود فسفر باعث توقف رشد، تاخیر در گلدهی، باریک و ضعیف شدن گیاه می شود. فسفر باعث تشکیل اسید نوکلوئیک، تحریک رشد و تکامل ریشه ها می شود.

پتاس: بعد از ازت این عنصر بیشترین نیاز برای یونجه می باشد. پتاسیم باعث مقاومت گیاه به بیماری ها می شود. کمبود این عنصر باعث می شود که رشد ساقه ها و ریشه ها کم شود و لکه های کوچک سفید و زردی در اطراف برگ ها به وجود می آید. گاهی هم ممکن است حاشیه برگ ها به رنگ قرمز و قهوهای تبدیل شوند. در صورت کمبود بیش از حد این عنصر باعث ریزش برگ یونجه می شود.

گوگرد: نیاز یونجه به گوگرد از فسفر بیشتر می باشد. در اثر کمبود گوگرد برگ های بالایی گیاهان زرد رنگ می شوند، و در صورت کمبود بیش از حد این عنصر رشد گیاه متوقف می شود و برگ ها دراز و باریک می شوند.

کلسیم: این عنصر برای ساختمان دیوتره سلول، پروتئین ها، صرفه جویی در مصرف آب، غده بستن ریشه، تثبیت ازت و رشد و توسعه ریشه ها نقش دارد. کلسیم برای رشد و سلامت یونجه بسیار مهم میباشد و باعث شادابی گیاه می شود.

منیزیم: کمبود این عنصر سبب پیر شدن برگ ها می شود و رنگ سبز برگ ها را کم رنگ می کند. کمبود شدید منیزیم باعث می شود که رنگ برگ ها بنفش مایل به قرمز بشود.

بذر یونجه

کودهای میکرو:

کودهای میکرو کم مصرف هستند و شامل آهن، منگنز، مس و روی می شوند. میزان مصرف این کودها هم بستگی به آزمایش خاک زیر کشت دارد. اگر علائم کمبود این عناصر را در خاک احساس کردید باید آن ها را به خاک اضافه کنید.

کود دامی:

کودهای دامی را برای اغلب زمین های زیر کشت یونجه توصیه می شود. این کودها مواد مغذی را به خاک اضافه می کنند . باعت بهتر شدن و مغذی شدن خاک می شوند. در بین کودهای دامی کود گاوی از همه بهتر می باشد.

برای استفاده از کود دامی بهتر است که از کود دامی پوسیده استفاده کنید. زیرا کود دامی پوسیده در آن بذر علف هرز از بین رفته است. برای این کار بهتر است که کود را در مکانی دپو کنید و هر هفته زیرو رو کنید.

کود دامی باعث گرم شدن زمین زیر کشت می شود و باید آن را توسط گاو آهن به زمین انتقال دهید.

زمان استفاده از کود مناسب برای یونجه:

  • قبل از کاشت یونجه برای آماده کردن بستر زمین کشاورزی از کودهای شیمیایی به همراه کودهای دامی استفاده کنید.
  • قبل از اینکه بذر یونجه را در زمین بکارید، از کود محلول در آب استفاده کنید و به صورت محلول پاشی در زمین اضافه کنید.
  • در زمان پنجه زنی یونجه از کودهای نیتروژن دار استفاده کنید.
  • بعد از پنجه زنی یونجه، پتاس و عناصر ریز مغذی دار به صورت آبیاری به زمین استفاده کنید.
  • در زمان ساقه زنی گیاه از کودهای نیتروژن، فسفر و پتاس استفاده کنید.
  • در زمان سنبله یونجه از نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر ریز مغذی استفاده کنید.
برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

7 دیدگاه درباره مقاله “بهترین کود برای یونجه

  1. Avatar علی گفت:

    منظور از کودهای نیتروژن دار بهترینش کدومه

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      بهترین کود برای یونجه کود یونجه زر افشان است .

    2. Avatar امیر گفت:

      بهترین کود برای رشد یونجه کشت شده .آب هم مقداری شور است .لطفا راهنمایی کنید.

  2. Avatar امیر گفت:

    بهترین کود برای رشد یونجه کشت شده .آب هم مقداری شور است .لطفا راهنمایی کنید.

  3. Avatar طهماسب گفت:

    سلام بهترین زمان برای کود دادن به یونجه که تازه سبز شده کی است و چه کودی مناسب است

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      قبل از کاشت بهتر است زمین را تقویت کنید و بعد از 20 روزگی هم می توانید از کود مخصوص یونجه زر افشان استفاده کنید .

  4. Avatar امین عجمی گفت:

    سلام دوستان از تجربه خودم میگم اگر قصد کاشت یونجه دارید فقط و فقط کود حیوانی قبل از کاشت بریزید پخش کنید شخم بزنید هر چقدر بیشتر بریزید بازدهی عالی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *