گیاهان

انواع گردو در دنیا

انواع گردو

گردو میوه مغز دار با ارزشی است که نوعی خشکبار می باشد که به جهت داشتن ارزش غذایی بسیار بالای خود برای مصرف در تمامی سنین توصیه می شود. از آنجایی که مغز گردو در بین مواد غذایی گیاهی دارای بیشتری میزان امگا 3 می باشد، از آن به عنوان غذای مغز یاد می شود.

وجود انواع گردو در دنیا باعث شده که هر نقطه ای از دنیا گردو خاص خود را داشته باشد. تنوع زیاد گردو شناسایی نوع گردو ها را دشوار ساخته است. نوع گردو و تنوع آن بستگی زیادی به نوع درخت آن دارد. در این مطلب قصد داریم به ویژگی های انواع گردو در دنیا بپردازیم.

مغز گردو پکان

گردو جزو خانواده پهن برگان است، از آنجایی که با اغلب شرایط آب و هوایی خود را تطابق می دهد، در تمامی نقاط جهان به خوبی رشد می کند. بهترین نوع گردو در جهان، گردوی ایرانی است که طعم و مزه منحصر به فردی دارد. هر ساله خریداران بسیاری از سراسر دنیا خواهان خرید گردوی ایرانی هستند.

مرغوب ترین گردو ایرانی، گردو تویسرکان استان همدان است که جزو برترین و مرغوب ترین گردوی جهان می باشد. علاوه بر تویسرکان، شهر آذرشهر، اسکو، تسوج، خوانسار، سمیرم، تیران، وانشاناز و اصفهان از مراکز عمده تولید گردو در ایران به شمار می آیند.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت گردو می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گردو های خوب و مرغوب

گردو های خوب و مرغوب

انواع گردو در دنیا:

گردو دوولی هیبرید:

گردو دوولی هیبرید، یکی از مرغوبترین گردوها و جزو گردوهای با پوست کاغذی می باشد. پوست آن با فشار دست می شکند و پوست سبز آن نیز به آسانی از آن جدا می شود. دارای درختی بارور و تنومند است، در برابر کم آبی و خشکسالی مقاوم می باشد. دارای طعمی شیرین و خوشمزه می باشد.

خرید گردو با پوست

گردو شیلی:

گردو شیلی از مرغوب ترین نژادهای گردو می باشد. دارای طعم خوبی می باشد. این نوع از گردو نه تنها از کیفیت مغز خوبی برخوردار است (نسبت مغز در حدود 85% است)، بلکه باردهی خوبی داشته و از سال پنجم بعد از کاشت باردهی اقتصادی آن آغاز می شود. در برابر سرما و انواع بیماریها از مقاومت زیادی برخوردار می باشد. گردو شیلی هم از گردو های با پوست کاغذی و نازک می باشد.

برای مطالعه مقاله انواع گردو آمریکایی (پکان) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گردوی ایرانی

گردوی ایرانی

گردو چندلر:

میوه این نوع از گردو بیضی شکل و با پوست سبز صاف و کمی تیره است. گردو چندلر از پر طرفدار ترین گردوهای پیوندی است. این نوع از گردو از پیوند گردو پدور به دست می آید از همین رو اغلب مشخصات این گردو را دارد. به جهت محصول زیادی که دارد اقتصادی ترین و تجاری ترین نوع گردو به شمار می آید. رشد متوسطی داشته و جوانه های جانبی بسیار تولید می کند که 90 درصد آنها نیز گردو تولید می کنند. این گردو به سرمای بهاره و خاک سفت کوهستانی مقاوم نبوده و نباید در مناطق سردسیر کاشته شود.

گردو خوشه ای:

محصول این نوع از گردو به صورت خوشه ای می باشد. هر خوشه ای از آن حاوی 5 تا 10 عدد گردو است. درختی قد کوتاه و متوسط است. میوه درشت، بیضی شکل و خوش طعم دارد. از درختان گردو پر بازده بوده و در سال اول یا سال دوم کاشت به باردهی می رسد. در سال پنجم کشت به باردهی اقتصادی می رسد.

برای مطالعه مقاله موسلی گیلاس خشک و گردو پیکان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خوشه ای

خوشه ای

گردو فرانکوت:

بومی کشور فرانسه است و با تمام شرایط آب و هوایی سازگاری دارد. دارای میوه هایی ریز با مغز بازار پسند و لذیذ است. جزو گردوهای دیر گل می باشد. باردهی اقتصادی آن 3 تا 5 سال بعد از کاشت است.

 گردو فرانکت:

این گردو بومی کشور فرانسه است و ازگردوهایی است که با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار بوده و به همین دلیل زیاد پرورش داده می شود و در اغلب نقاط دنیا وجود دارد. مغز این گردو بسیار مرغوب و لذیذ است. برای تهیه مغز گردو و گردو خشک مناسب است. زود به بار می نشیند و محصول زیادی تولید می کند.

برای مطالعه مقاله نحوه پرورش درخت گردو می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تمام گردوها

تمام گردوها

گردو اسرائیلی:

گردو اسرائیلی با نام گردو تخم مرغی در بین بومی ها شناخته میشود. میوه آن بسیار درشت، تخم مرغی شکل با مغز پر و سالم و درصد چربی کم می باشد. دارای باردهی خوبی بوده و یکسال بعد از کشت ثمر می دهد. مناسب مناطق سرد سیری است.

گردو سفید ایرانی

گردو تویسرکان:

از مرغوب ترین گردوهای ایرانی می باشد. که زود گل می دهد. گردویی درشت با پوست نازک می باشد. به عقیده کارشناسان دارای مغز بسیار لذیذ می باشد. از سال پنجم به بعد باردهی اقتصادی آن شروع می شود. ارتفاع درخت آن به بیش از 30 متر می رسد.

برای مطالعه مقاله خشکبار مفید یا مضر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گردوهای خوشمزه

گردوهای خوشمزه

گردو فرنور:

گردو فرنور از گردوهای فرانسوی است. دارای مغز بسیار سفید می باشد. مقاومت بالایی به سرما و بیماریها دارد. دارای باردهی بسیار خوبی است. برای بهره برداری در طولانی مدت و احداث نهالستان مناسب است.

 گردو پدرو:

یکی از شناخته شده ترین، پر بازده ترین و زراعی ترین گردوهای موجود در جهان است. دارای میوه درشت با پوست سنگین می باشد. از کیفیت متوسط برخوردار است. به بیماری باکتریوز حساس بوده و گرمای تابستان با تاثیر منفی بر پوست سبز و مغز گردو، موجب افت کیفیت آن می شود.

نهال گردو فرنته

 گردو بوانات:

از گردو های محلی استان فارس است. برای مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی مناسب است. از مرغوب ترین گردوهای ایران بوده و از گرانترین گردوهایی است که در خارج از ایران هم طرفدار دارد. دارای کیفیت و چربی بالایی بوده و نسبت مغز به پوست بیشتر است. از سال پنجم به بار می نشیند.

گردو لارا:

این نوع گردو بومی آمریکا می باشد. به بیماری باکتریوز و سرما حساس است. دارای میوه زودرس با ظرفیت باردهی بالایی است. در مناطق عاری از یخبندان کاشته می شود.

 گردو هارتلی:

این نوع از گردو بیشتر در آمریکا و اروپا کاشته می شود. به بیماری باکتریوز و شانکر حساس است. از کیفیت مطلوبی برخوردار است و زود به بار می نشیند. گردویی بهاره است.

برای مطالعه مقاله انواع موز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گردو درحال رشد

گردو درحال رشد

گردو پاریزین:

از نوع گردوهای فرانسوی است. رشد کندی داشته و به بیماری باکتریوز مقاوم است. دارای میوه درشت و مستطیلی شکل است.

گردو هاروارد:

این نوع از گردو بومی انگلستان است. بصورت پرچین کاشته می شود. دارای میوه درشت و صاف با پوستی نازک است. از گردو های پر بازده است.

گردو کانادایی:

دارای میوه درشت و بسیار با کیفیت با پوست کاغذی است. در مناطق کوهستانی بهتر رشد می کند. جزو نهال های دیر گل هستند. به سرما بسیار مقاوم است. به تمام بیماریها و آفات مقاوم است. دارای نهالی کوتاه است. در اولین سال بار داده و در سال پنجم به باردهی اقتصادی می رسد.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *