گیاهان

انواع سیب زمینی شیرین

معرفی انواع سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، گیاهی علفی است که به صورت افقی در سطح زمین رشد کرده و از خانواده پیچک نیلوفر (the morning glory) است. این گیاه، در آب و هوای گرم بصورت چند ساله، و در آب و هوای سرد، به صورت یک ساله، رشد و پرورش می‌یابد. سیب زمینی شیرین بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است که از حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد، به عنوان یک منبع غذایی فوق العاده و همچنین برای اهداف تزئینی، کشت می شده است.

معرفی انواع مختلف سیب زمینی شیرین:

اگر چه گیاه سیب زمینی شیرین از نظر نام، با گیاه سیب زمینی مشترک است، اما شباهت و ارتباطی با هم ندارند. از آب سیب زمینی شیرین، می توان برای تولید رنگ (از بنفش تا سیاه متغیر است)، استفاده کرد. علاوه بر آن، از این گیاه پرخاصیت، در ساخت لاستیک، جوهر و چسب نیز استفاده می‌شود.

در ادامه مطلب می خواهیم شما را با انواع مختلف سیب زمینی شیرین آشنا کنیم.

برای مطالعه مقاله کاشت و برداشت سیب زمینی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

معرفی سیب زمینی شیرین

معرفی سیب زمینی شیرین

۱. سیب زمینی شیرین آپاچی (Apache):

سیب زمینی شیرین آپاچی، دارای پوست و گوشتی به رنگ نارنجی کمرنگ، و بسیار خوشمزه است.

۲. سیب زمینی شیرین بورگارد (Beauregard):

این سیب زمینی های شیرین، بومی لوئیزیانا هستند و پوستی به رنگ نارنجی تیره یا مسی، و شکلی کاملاً یکنواخت دارند. آنها تقریباً در ۱۰۰ روز به طور کامل می‌رسند و بالغ می‌شوند؛ انواع مختلفی داشته و مورد علاقه کشاورزان هستند. این نوع سیب زمینی شیرین بازدهی بالا و ترک خوردگی بسیار کمی دارد.

ریزوم سیب زمینی شیرین شمال کالیفرنیا

۳. سیب زمینی شیرین اسب قهوه ای (Brown Horse):

اسب قهوه ای، با پوستی عجیب غریب به رنگ قهوه ای چوبی، گوشتی بسیار شیرین به رنگ قرمز تیره دارد. یافتن این نوع سیب زمینی شیرین کمی دشوار، اما در بین مردم بسیار محبوب است.

۴. سیب زمینی شیرین “خوشه ای” پورتوریکو (“Bunch” Porto Rico):

این نوع سیب زمینی شیرین که با نام های “Vineless” و “Bush” نیز شناخته می شود، در فضای بسیار کم نیز رشد کرده و به راحتی می توانید این گیاه را پرورش دهید. گوشت آن به رنگ قرمز روشن و پوستش مسی رنگ است؛ طعم خوشمزه ای دارد و برای پخت و پز، بسیار مناسب است.

۵. سیب زمینی شیرین خوشه ای کارولینا (Carolina Bunch):

این سیب زمینی های شیرین، با شکل و فرم و پوستی یکنواخت و یکدست و صاف و درخشان، به رنگ مسی روشن، در کارولینای جنوبی تولید می‌شود. گوشت این گیاه به رنگ نارنجی تیره است. گیاهی نیرومند است و تقریباً در ۱۲۰ روز به طور کامل رسیده و بالغ می شود.

یک نوع سیب زمینی شیرین

یک نوع سیب زمینی شیرین

۶. سیب زمینی شیرین صد ساله (Centennial):

این نوع سیب زمینی شیرین، گوشتی نرم، به رنگ نارنجی پر رنگ دارد که می‌تواند غذای هرکسی را خوش رنگتر کند. اندازه‌اش از متوسط تا بزرگ متغیر است. استفاده از این گیاه متنوع، در انواع مختلف غذاها، موجب شده تا به یک سیب زمینی شیرین همه پسند، تبدیل شود.

۷. سیب زمینی شیرین کووینگتون (Covington):

این نوع جدیدی از سیب زمینی شیرین است که از کارولینای شمالی نشأت گرفته و ظاهری زیبا و گوشتی به رنگ نارنجی تیره دارد. این سیب زمینی شیرین خوشمزه، در بین پرورش دهندگان آن، بسیار محبوب است.

۸. سیب زمینی شیرین داربی (Darby):

سیب زمینی های شیرین داربی، دارای پوستی به رنگ قرمز تیره و گوشتی به رنگ نارنجی تیره است. شکل ظاهری آنها یکنواخت و بسیار خوشمزه است و وقتی پخته می‌شوند، گوشت‌شان بسیار نرم و آبدار می شود.

۹. سیب زمینی شیرین اوانژلین (Evangeline):

این نوع جدیدی از سیب زمینی شیرین است که از لوئیزیانا نشأت گرفته و پوستی مرطوب به رنگ گل رز و گوشتی به رنگ نارنجی بسیار تیره دارد.

ریزوم سیب زمینی شیرین اوکیناوا

۱۰. سیب زمینی شیرین اکسل (Excel):

این سیب زمینی شیرین، گوشتی نارنجی رنگ و پوستی به رنگ مسی روشن دارد. این گیاه در برابر حشرات، مقاوت بسیار زیادی دارد و رشدش بسیار سریع است. کاشت و پرورش این گیاه توسط دانشگاهی در کارولینای جنوبی، توسعه پیدا کرد.

۱۱. سیب زمینی شیرین جورجیا جت (Georgia Jet):

این سیب زمینی های شیرین، بسیار سریع رشد می کنند و مخصوص باغ های شمالی هستند. این گیاه دارای عطر و طعمی بسیار غنی و پوستی به رنگ قرمز مایل به بنفش است.

۱۲. سیب زمینی شیرین قرمز جینسینگ (Ginseng Red):

سیب زمینی شیرین قرمز جینسینگ، پوستی صاف و شکل و ظاهری دوست داشتنی دارد. گوشت آن به رنگ نارنجی روشن بوده و پرورش آن برای کسانی که فضای زیادی در باغچه خود ندارند، بسیار مناسب است.

برای مطالعه مقاله انواع سیب زمینی را بشناسیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سیب زمینی شیرین بنفش

سیب زمینی شیرین بنفش

۱۳. سیب زمینی شیرین هانا (Hannah):

این سیب زمینی های شیرینِ صاف و کرم رنگ، طعم شیرینی دارند و گوشت آن‌ها، به رنگ کرم است که بعد از پخت، به رنگ زرد در می‌آید. هانا، نوعی سیب زمینی شیرین و خشک و بسیار جذاب و محبوب است.

۱۴. سیب زمینی شیرین هایمن (Hayman):

سیب زمینی شیرین هایمن، بسیار مرطوب و شیرین است و گوشتی به رنگ زرد مایل به سبز دارد. هایمن را، نباید با سیب زمینی شیرین سفید هایمن (White Hayman) که خشک است و شیرینیِ کمی دارد، اشتباه گرفت.

۱۵. سیب زمینی شیرین هرناندز (Hernandez):

این نوع سیب زمینی شیرین که بومیِ لوئیزیاناست، روند رشد آهسته ای دارد و حدود ۱۲۵ روز طول می کشد تا بالغ شده و آماده برداشت شود. سیب زمینی شیرین هرناندز، با گوشتی به رنگ نارنجی تیره و پوستی قرمز رنگ، در برابر بیماری هایی مانند پژمردگی فوزاریومی (fusarium wilt) نسبتاً مقاوم است و برای پخت، بسیار عالیست.

۱۶. سیب زمینی شیرین جرسی (جرسی زرد) (Jersey (Yellow Jersey):

این گیاه با نام های جرسی (Jersey) یا جرسی زرد (Yellow Jersey) شناخته شده و پوستی به رنگ زرد طلایی دارد؛ که با قرار گرفتن در هوای آزاد، به رنگ برنز درمی‌آید. گوشت آن به رنگ سفید خامه ای یا زرد روشن است و بخارپز کردن این سیب زمینی شیرین، می توانید از طعم شیرین و بی‌نظیر آن، لذت ببرید.

۱۷. سیب زمینی شیرین جواهر (Jewel):

کارشناسان این گیاه را، پُرکاربردترین نوع سیب زمینی شیرین معرفی می‌کنند. طعم این سیب زمینی شیرین، چه بصورت بخارپز ، چه بصورت پخته شده و یا حتی خام در سالاد، فوق ‌العاده است. پوستی مسی رنگ و گوشت مرطوبی به رنگ نارنجی روشن دارد و بعد از گذشت حدود ۱۳۵ روز، بالغ و آماده برداشت می‌شود.

۱۸. سیب زمینی شیرین کوتوبوکی (Kotobuki):

این سیب زمینی های شیرین، بومیِ ژاپن است و گوشتی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و طعمی نارس دارد. این سیب زمینی خشک است و جز در غذاهای آسیایی، کاربرد چندانی ندارد؛ اما در غذاهای سرخ شده، خصوصاً tempura (نوعی غذای ژاپنی)، بسیار عالیست.

سیب زمینی شیرین کومارا

سیب زمینی شیرین کومارا

۱۹. سیب زمینی شیرین کومارا (Kumara):

این سیب زمینی های شیرین که بیشتر در نیوزیلند کشت می شوند، تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارند و سومین سبزی محبوب در بین شهروندان نیوزیلند محسوب می‌شوند.

۲۰. سیب زمینی شیرین نانسی هال (Nancy Hall):

مصرف این سیب زمینی های شیرین از سال ۱۹۳۰ تا به امروز رواج داشته و دارای پوستی به رنگ روشن و گوشتی زرد رنگ هستند. این سبزیِ خوشمزه بعد از پخت، طعم شیرین و دلپذیری دارد و علی ‌رغم داشتن ظاهری معمولی و غیر جذاب، بسیار محبوب است.

۲۱. سیب زمینی شیرین جواهر جدید (New Jewel):

این سیب زمینی شیرین، با پوستی به رنگ قرمز همانند گل رُز، و گوشتی به رنگ نارنجی تیره، بسیار خوشمزه است و به صورت انبوه کاشت و برداشت می‌شود. این نوع سیب زمینی شیرین، به دلیل داشتن رنگ و طعم بی‌نظیرش، در بین تمامی ملت‌ها و کشورهای دنیا، محبوب و پُرطرفدار است.

ریزوم سیب زمینی موراساکی

۲۲. سیب زمینی شیرین اوکیناوا (Okinawa):

این سیب زمینی شیرین، پوست و گوشتی به رنگ قهوه ای روشن مایل به بنفشِ منحصر به فردی دارد که بسیار شیرین و مقوی است. این سبزی، برای استفاده در پخت و پز و سرخ شدن، بسیار مناسب است و حتی بعد از پخت نیز، رنگ بنفش و زیبای خود را حفظ می کند.

۲۳. سیب زمینی شیرین او. هنری (O’Henry):

این نوع سیب زمینی شیرین، گوشتی سفید رنگ دارند و نوعی از سبزیجات ترکیبی است. این سیب زمینی، بازده زیادی دارند و فقط در ۹۰ روز ، بالغ و آماده برداشت می شود. این سیب زمینی شیرین همچنین در برابر انواع بیماری ها، بسیار مقاوم است.

۲۴. سیب زمینی شیرین شرقی (Oriental):

این گیاه که با نام سیب زمینی شیرین ژاپنی نیز شناخته می‌شود، پوستی به رنگ صورتی مایل به ارغوانی و گوشتی روشن و سفید دارد. عطر و طعم مغزدارِ آن، این سبزی را، به یک نوع سیب زمینی شیرین محبوب تبدیل کرده و می توان آن را پخت، کباب و یا حتی بخار پز کرد.

برای مطالعه مقاله کاشت سیب زمینی در گلدان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سیب زمینی شیرین سفید

سیب زمینی شیرین سفید

۲۵. سیب زمینی شیرین پورتوریکو (Puerto Rican):

این سیب زمینی شیرین، پوستی به رنگ مس و گوشتی به رنگ قرمز نارنجی دارد و بسیار شیرین و آبدار است. این سبزی، در برابر انواع بیماری ها، مقاوم است و یک سیب زمینی شیرینِ باغبانیِ بسیار عالی است.

۲۶. سیب زمینی شیرین بنفش:

این سبزی، پوست و گوشتی به رنگ بنفش تیره دارد و گوشتِ آن، کمی خشک است و شیرین نیست. به همین دلیل، پخت آن به همراه سایر مواد غذایی، بهتر از خوردن آن به تنهایی است.

۲۷. سیب زمینی شیرین گارنت قرمز (Red Garnet):

دلیل نام گذاری این نوع سیب زمینی شیرین، پوست قرمز تیره و یا بنفش رنگ آن است، که بصورت رنده و یا له شده، در انواع دستورهای غذایی از جمله تهیه نان، کیک و بسیاری از دسرها، کاربرد دارد.

ریزوم سیب زمینی بنفش استوکس

۲۸. سیب زمینی شیرین جواهر قرمز (Red Jewel):

این سیب زمینی شیرین متنوع و پرطرفدار، گوشتی به رنگ نارنجی تیره و پوستی قرمزرنگ دارد. بعد از پخت، بافتی بسیار نرم پیدا کرده و به غذای شما، زیبایی بسیاری می‌بخشد.

۲۹. سیب زمینی شیرین رگال (Regal):

این سیب زمینی شیرین، با پوستی به رنگ قرمز تیره مایل به بنفش، و گوشت نارنجی زیبا، برای پختن بسیار مناسب است. این سبزی با کیفیت و بسیار محبوب، در هر فصل، محصول بسیار زیادی تولید می‌کند.

۳۰. سیب زمینی شیرین ساتسوما (Satsuma):

این سیب زمینی شیرین که اغلب در منطقه ساتسومای ژاپن کشت می شود، از سال ۱۶۰۰ وجود داشته و روش استفاده و پخت آن در مناطق مختلف جهان، متفاوت است. از این نوع سبزی، هم به عنوان یک ماده اولیه در غذا و هم در تهیه نوشیدنی های الکلی استفاده می‌شود. سیب زمینی شیرین ساتسوما، عطر و طعمی ساده و شیرین دارد و بسیار محبوب است.

سیب زمینی شیرین ساتسوما

سیب زمینی شیرین ساتسوما

۳۱. سیب زمینی شیرین Delight South:

این نوع سیب زمینی شیرین، دارای گوشتب به رنگ نارنجی تیره و پوستب به رنگ قرمز، و یا مسی تیره است. این سیب زمینی شیرین با عطر و طعمی خوشمزه و رضایت بخش، از سال ۱۹۸۰ میلادی کشت شده و در اغلب فروشگاه ها به وفور یافت می‌شود.

۳۲. سیب زمینی شیرین سومور (Sumor):

“Sumor” یک کلمه انگلیسی باستانی، به معنی “تابستان” است. این نوع سیب زمینی شیرین، دارای پوستی برنز رنگ و گوشت سفید یا زردرنگ است. این سبزی، حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به گوجه فرنگی است و به سرعت رشد می کند. اگر میخواهید در باغچه ی خانه خود، سیب زمینی ایرلندی پرورش دهید، اما بخاطر گرمای بیش از حد هوا، نمی‌توانید، کاشت این نوع سیب زمینی شیرین را بجای آن، امتحان کنید.

۳۳. سیب زمینی شیرین وردامان (Vardaman):

این گیاه بوته ای، دارای گوشتی به رنگ نارنجی تیره است. اگر فضای محدودی در باغچه خود دارید، کاشت این نوع سیب زمینی شیرین بسیار توصیه می‌شود. این سبزی از اوایل سال ۱۹۸۰ کشت می‌شده و با شاخ و برگهای سبز و قرمز روشن خود، به همان اندازه که خوشمزه اند، زیبا نیز هستند.

۳۴. سیب زمینی شیرین سفید:

این سبزی، نوعی سیب زمینی شیرین معمولی نارنجی رنگ است و به آن، سیب زمینی Camote یا Batata نیز گفته می شود. پوستی به رنگ قرمز مایل به بنفش یا بنفش مایل به قهوه ای دارد و بسیار سفت و خوشمزه است و می توان از آن هم بصورت پخته و هم کباب شده، در انواع غذاها استفاده کرده و لذت برد.

۳۵. سیب زمینی شیرین یامایمو (Yamaimo):

این نوع سیب زمینی شیرین پُرکاربرد، بومیِ ژاپن است. گیاهی شیرین و چسبناک است و اغلب به صورت ورقه ورقه برید شده در سالاد، استفاده می شود. می توان آن را سرخ کرده و یا در تهیه نودل سوبا (نوعی غذای ژاپنی) استفاده کرد.

برای خرید اینترنتی ریزوم می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *