گیاهان دارویی و ادویه ها

نگهداری موسیر در خانه

نحوه نگهداری موسیر

نگهداری میوه ها و سبزیجات، یکی از مهمترین اصول خانه داری است. از مهم‌ترین سبزیجاتی که تقریباً در هر غذایی استفاده می‌شود، موسیر، پیاز و سیر است. هیچ غذایی، بدون عطر و طعم بی نظیر این سبزیجات خارق العاده، کامل نمی‌شود. آنها جزو بهترین طعم دهنده ها در هر آشپزی و غذای فرهنگی در جهان محسوب می‌شوند.

خواه یک ظرف پاستای داغ باشد، یا یک کاسه سوپ گرم، برنج یا حتی یک کاری ساده، بدون وجود سیر، موسیر و یا پیاز، غذایی ناقص خواهد بود. با وجود اینکه غذاهای زیادی وجود دارند که بدون زنجبیل، ادویه های قرمز و سیر طبخ می‌شوند، همیشه پیاز و موسیر، مهمترین و پرکاربردترین افزودنی در هر غذایی هستند.

موسیر و پیاز با وجود داشتن تفاوت، اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. موسیر و پیاز، مزه های مشابهی دارند و جایگزین بسیار مناسب و کاملی برای یکدیگر هستند و سازگاری بافت و طعم یکسانی دارند. با وجود اینکه همه‌‌ی کدبانوها به طور مشترک از پیاز در طبخ غذاهایشان استفاده می‌کنند، غذاهایی وجود دارد که به طور خاص، فقط نیاز به موسیر دارد.

خرید موسیر

وجود موسیر در سالادها، مانند سالاد گوجه فرنگی و سالاد آووکادو، طعم شگفت انگیز و بی نظیری به آن می بخشد. همچنین می‌توان آن را کاراملی کرد و از آن، به عنوان یک افزودنی فوق العاده خوشمزه در برگرها و ساندویچ ها، بهره برد. یا حتی کافیست چند موسیر را داخل سوپ سبزیجات گرمتان بریزید تا از عطر و طعم بی‌نظیر آن شگفت زده شوید! موسیر، به طور روزانه استفاده های فراوانی دارد.

از آنجایی که این‌گونه سبزیجات نظیر پیاز، موسیر و سیر، به طور مکرر و به صورت فله ای استفاده می‌شوند، زود تمام شده هر با هر بار خرید، نیاز کل هفته بر طرف نمی‌شود و باز هم به مقدار بیشتری نیاز است، زیرا اصولاً در هر غذایی، این سبزیجات استفاده می‌شوند. استفاده ی هر روزه‌ی آنها و ناراحت کردن و سوزاندن چشم ها، به خصوص در مورد پیاز و موسیر، یک دردسر بزرگ دیگر است.

حال، اگر مقدار زیادی از این سبزیجات را خریداری کنید، مسلما به فضای زیادی نیز برای قرار دادن و انبار کردن موسیر و پیاز، نیاز خواهید داشت. به همین دلیل، بسیاری از مردم بجای خرید روزانه، ترجیح می دهند آن ها را به صورت عمده تهیه کرده و انبار کنند. یکی از روش های ذخیره ی آنها، درست کردن ترشی است. قرار دادن آنها در سبد یا ظروف در بسته نیز راهی موثر برای تازه نگه داشتن آنها تا زمان استفاده است.

نحوه نگهداری موسیر:

حال در این مقاله، قصد داریم چندین روش محبوب و فوق العاده موثر برای ذخیره موسیر در خانه خود را آموزش بدهیم، با ما همراه باشید.

1. سبدهای آویز:

ذخیره ی مقدار زیادی موسیر در یک سبد آویز، یکی از بهترین روش‌ها برای تازه و سالم نگه داشتن آنها است. مطمئن شوید که سبد آویز، سوراخ های بزرگ نداشته باشد، چون در این صورت، موسیر از داخل سبد افتاده و دیگر قابل استفاده نیست. برای اطمینان، می‌توانید از یک سبد با جنس پارچه ضخیم نفوذ‌ناپذیر استفاده کنید. سبد قلاب بافی که از طناب ساخته شده، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

استفاده از سبدهای آویز برای نگهداری سبزیجات کوچک، روش فوق العاده ای است که آنها را از شر جانوران موذی داخل آشپزخانه نیز مصون می‌دارد. این روش بسیار راحت و پرکاربردی است، زیرا معمولاً این سبدها در ارتفاع قابل دسترسی آویزان می شوند به راحتی می توان از موسیرها استفاده نمود.

برای مطالعه مقاله هر آنچه که درباره موسیر باید بدانید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سبدهای آویز مناسب برای نگهداری موسیرها

سبدهای آویز مناسب برای نگهداری موسیرها

2. کیسه های توری:

کیسه های توری، یکی از متداول ترین روش‌ها برای نگهداری موسیر و پیاز تازه چیده شده است. علاوه بر راحتیِ استفاده از آنها برای در دست گرفتن و جابه‌جا کردن، تقریبا در همه ی مغازه ها وجود دارند و قابل دسترس اند و برای تهیه ی یک کیسه ی توری برای ذخیره کردن موسیرهای خود، به مشکل برنخواهید خورد.

استفاده از کیسه های توری ای که از فلز یا سیم ضخیم ساخته شده باشد، بهتر است، چون می‌تواند حجم بیشتری از موسیرها را به صورت دسته ای نگه دارد. به راحتی می توان این کیسه ها را پشت در آشپزخانه، یا با یک قلاب روی دیوار نصب کرد. بهترین ویژگی این کیسه ها، وجود سوراخ های بسیار ریز آن است که علاوه بر حفظ تازگی موسیرها، از افتادن آن‌ها به بیرون جلوگیری می‌کند.

اگر عادت دارید که بصورت هفتگی خرید کنید، بهترین پیشنهاد برای تازه نگاه داشتن موسیرهایتان، استفاده از این کیسه هاست. این کار همچنین انتقال موسیرها را از فروشگاه مواد غذایی تا خانه بسیار راحت می‌کند. با آویزان کردن این سبد آشپزخانه خود، همه موسیرها به آسانی در دسترس شما خواهند بود.

کیسه های توری مناسب برای نگهداری موسیرها

کیسه ی توری مناسب برای نگهداری موسیرها

3. ظروف پلاستیکی:

نگهداری سبزیجات در یک ظرف پلاستیکی ضد هوا، تازه و ترد ماندنشان را تضمین می کند. تفاوتی ندارد که سبزیجات شما موسیر، سیر و یا پیاز باشد، و یا بریده شده باشد، در هر صورتی، نگهداری آنها داخل این ظروف، آنها را در بهترین حالت خود حفظ می‌کند. معمولا بانوان هندی از این روش برای ذخیره کردن موسیر و پیاز خانه خود استفاده می‌کنند. اگر مایلید که در زمان پخت غذا، از موسیرهای آماده و قطعه قطعه شده استفاده کنید، می‌توانید آن‌ها را همان‌گونه در ظروف پلاستیکی گذاشته و نگهداری کنید. همچنین می توان این ظرف ها را در فریزر گذاشت. در این صورت موسیرها بیش از یک ماه سالم می مانند.

ظروف پلاستیکی برای نگهداری موسیرها

ظرف پلاستیکی مناسب برای نگهداری موسیرها

4. کیسه های زیپ لاک (Ziploc Bag):

اگر موسیر های شما در ظروف پلاستیکی، جای زیادی را در یخچال اشغال می کند، روش دیگر نگهداری از آنها، استفاده از کیسه های زیپ لاک است. ظروف پلاستیکی معمولاً فضای قابل توجهی را اشغال می کنند؛ بنابراین اگر فریزر یا یخچال کوچکی دارید، کیسه های زیپ لاک به جای ظروف پلاستیکی، گزینه بهتری برای شماست.

می‌توانید موسیر خود را برش داده و در کیسه های زیپ لاک در فریزر نگهداری کنید. در این صورت می‌توانید هر گاه به موسیر نیاز پیدا کردید، کیسه را از فریزر بیرون آورده و یک مشت از آن را بردارید. یکی دیگر از مزیت های این کیسه ها، باز و شدن بسیار آسان آنهاست. باز کردن درب ظروف پلاستیکی، ممکن است گاهی به زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد؛ به خصوص اگر درب آن ها یخ زده باشد.

نگهداری موسیرها در کیسه های زیپ لاک، نه ‌تنها آشپزخانه و یخچال شما را بسیار منظم و مرتب جلوه می‌دهد، بلکه فضای بسیار کمی را نیز اشغال می‌کند. درِ این کیسه ها به خوبی سفت و بسته می شود و احتمال خراب و فاسد شدن موسیر ها، بسیار کم است.

کیسه های زیپ لاک مناسب برای نگهداری موسیرها

کیسه های زیپ لاک مناسب برای نگهداری موسیرها

5. مارمالاد موسیر:

اگر شما فردی خوش‌خوراک باشید، قطعاً عاشق درست کردن یک مارمالادِ موسیر خوشمزه خواهید شد. اگر موسیرهایتان مدت زیادی مانده و ممکن است طی چند روز آینده شروع به پوسیده شدن کند، می‌توانید از آن‌ها برای این منظور استفاده کنید. موسیر یکی از خوشمزه ترین و خارق العاده ترین مواد غذایی ای است که در کره خاکی وجود دارد. تهیه مارمالاد از موسیر، بهترین راه برای خوش مزه کردن تر طعم بی نظیر آنهاست. می توانید این مربای خوشمزه را برای صبحانه با گیاهان دیگر مخلوط کنید و یا برای میان وعده عصرانه، آن ‌را روی نان تست خود بمالید و میل کنید.

خرید پودر موسیر

دستور پخت های متنوعی برای تهیه ی مربا و مارمالاد وجود دارد؛ معمول ترین روش آن، ترکیبش با یک سری گیاه خاص، کشمش برای شیرین کردن و ادویه جات است. اگر دوست دارید مربای موسیرتان خیلی شیرین باشد، می‌توانید مقداری شربت افرا به آن اضافه کنید. همچنین برای خوش مزه کردن آن، می‌توانید مقداری سرکه در آن بریزید.

به هر روشی که آن را تهیه کنید، بازهم مارمالاد موسیر، یکی از دلپذیرترین میان وعده هایی خواهد بود که تابحال میل کرده اید و علاوه براینکه بسیار سالم و مقوی است، روشی فوق العاده است برای نگهداری همه‌ی موسیرهایی که در آشپزخانه مانده است. مارمالاد موسیر ماه ها سالم خواهد ماند؛ پس دیگر نگران خراب و فاسد شدن موسیرهایتان نخواهید بود. موسیر یکی از بهترین سبزیجات برای له کردن و درست کردن مربا است. زیرا پوست کندن آن بسیار راحت است و طعم فوق العاده ای دارد. اگر می‌خواهید از طعم خام آنها لذت ببرید، تهیه مارمالاد یکی از بهترین روش هاست.

مارمالاد موسیر

مارمالاد موسیر

6. بخارپز بامبو (Bamboo Steamer):

استفاده از بخارپز بامبو برای نگهداری موسیر، روشی بسیار خلاقانه و راحت است. برای این کار بخارپز بامبو را روی پیشخوان آشپزخانه خود قرار دهید تا بتوانید هنگام پخت موسیر، به راحتی به آن دست پیدا کنید. بزرگترین مزیت آن، این است که مواد غذایی را درون خود بسیار تازه و ترد نگه می‌دارد. اگر دوست دارید به جای استفاده از سبزیجات خرد شده در وعده های غذایی خود، از سبزیجات تازه استفاده کنید، پس نگهداری آن‌ها در بخارپز بامبو بهترین گزینه است.

این وسیله موسیرهای شما را در دمای اتاق، تازه و خوشمزه نگه می دارد. به منظور ایمن نگه داشتن موسیرها، می‌توان بخارپز بامبو را روی آستانه ی آشپزخانه یا جایی با ارتفاع بالاتر از سطح زمین نگاه داشت. انواع سبزیجات با سایزهای کوچک را می‌توان به همین روش تازه و ترد نگاه داشت.

برای مطالعه مقاله نکاتی مهم در نگهداری ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بخارپز بامبو

بخارپز بامبو

7. پاکت های کاغذی قهوه ای:

می توان موسیرهای خود را داخل پاکت های بزرگ کاغذیِ قهوه ای رنگ نگهداری کرد. حمل و جابجایی این پاکت ها بسیار آسان است و موسیرها هرگز رنگ و شادابیِ تازه ی خود را از دست نخواهند داد. ماده ی استفاده شده در ساخت این پاکت ها، هر ماده ی غذایی ای را داخل خود تازه و خالص نگاه می‌دارد.

به همین دلیل است که اغلب گوشت و مرغ هایی که از فروشگاه تهیه می‌کنید، داخل این پاکت ها بسته بندی شده اند. زیرا گوشت با وجود داشتن پوشش محکم و در عین حال نازک خود، خیلی زود فاسد می‌شود. اگر می‌خواهید موسیرهای خود را درون ظرفی قراردهید که هوا در آن به خوبی جریان پیدا کند، پاکت های کاغذی ایده خوبی است.

پاکت کاغذی قهوه ای

پاکت کاغذی قهوه ای

8. گونی:

یکی دیگر از عالی ترین روش ها برای نگهداری موسیر، گونی است. اگر وسیله ای سازگار با محیط زیست را برای ذخیره مواد غذایی خود ترجیح می دهید، گونی ها فوق العاده هستند؛ زیرا مقدار کربن بسیار کمی در ساخت آن‌ها بکار رفته. گونی‌ها بسیار بادوام و محکم هستند و می‌توانید چندین و چند بار به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

چند گونی بزرگ برای خود تهیه کرده و همه ی موسیرها را داخلش ذخیره کنید. گونی ها را می‌توان در آشپزخانه، پشت در و یا بالای کمدها نگاه داشت. گونی ها بسیار در دسترس و بهترین گزینه سازگار با محیط زیست هستند. گونی‌ها تجزیه پذیر و بسیار محکم اند. موسیرها را می توان به راحتی تا ماه ها در گونی نگهداری کرد.

گونی ها گزینه‌ی بسیار مناسب تری نسبت به کیسه های پلاستیکی هستند؛ زیرا پلاستیک با گذشت زمان، تمایل به فرسایش و واکنش با مواد اطراف خود را دارد. قرار دادن موسیر در کیسه های پلاستیکی باعث پوسیدگی سریع آن‌ها می شود.

گونی برای نگهداری موسیرها

گونی برای نگهداری موسیرها

9. محفظه های آشپزخانه:

اگر به دنبال روش ساده تری برای تازه نگاه داشتن موسیر هستید، می توانید به راحتی از محفظه های های آشپزخانه خود استفاده نمایید. این محفظه ها را می توان به بالای دیوار و یا کمی پایین تر از سطح زمین نصب کرد. با ریختن همه ی موسیرها، پیازها و سیرهای خود داخل این محفظه ها، از سهولت و دسترسی راحت آن‌ها لذت ببرید.

محفظه های آشپزخانه

محفظه های آشپزخانه

10. نوارهای خشک شده:

بافته ها یا نوارهای خشک، یک روش سنتی برای حفظ و نگهداری موسیر است. در این روش بسیار ساده، ریشه های موسیر را بهم گره زده، مانند یک نوار بهم تابیده درمی‌آورند و در آشپزخانه یا زیرزمین خود انبار می کنند. با این کار، به راحتی طراوت و شادابی موسیرها برای مدت طولانی حفظ خواهد شد.

موسیرهای بافته شده بسیار زیبا هستند و علاوه برآن، گردش بهتر هوا در آن ها به خوبی اتفاق می‌افتد. اگر نمی‌خواهید از موسیرهای خود بلافاصله استفاده کنید، موسیرهای بافته شده را در مکانی تاریک و خنک نگاه دارید تا طراوتشان به خوبی حفظ شود.

حال که روشهایی فوق العاده برای نگهداری از موسیر را می دانید، وقت آن رسیده است که این سبزیجات شگفت انگیز را برای خریداری کرده و از طعم و عطر بی‌نظیرشان در انواع سالادها، کاری‌ها و غذاهای دیگر بهره ببرید، زیرا دیگر همیشه تازه و با طراوت و ترد خواهند ماند.

برای مطالعه مقاله معرفی سیر و نحوه کاشت سیر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نوارهای خشک شده موسیر

نوارهای خشک شده موسیر

برای خرید از عطاری اینترنتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *