میوه ها

چگونگی رشد پاپایا

چگونگی رشد پاپایا

پاپایا یک گیاه چندساله بوده و در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند و به سرمازدگی و انجماد مقاومت ندارد. برخی از گونه های پاپایا می توانند تا ارتفاع 9 متر رشد کنند و بیشتر آن ها دارای گل های زرد، نارنجی و کرم جذاب هستند. میوه های این گیاه اشکال مختلفی داشته و معمولا گلابی شکل یا گرد هستند و به خاطر گوشت شیرین، زرد و یا نارنجی شناخته می شوند. چگونگی رشد پاپایا برای تهیه گیاه سالم و تولید میوه با کیفیت بالا را یاد بگیرید.

بخش اول: رشد پاپایا از بذر ها

در بخش اول مقاله به چگونگی رشد درخت میوه پاپایا می پردازیم.

1- اقلیم مناسب برای رشد پاپایا

پاپایا در مناطقی که دارای حداقل دمای زمستان 7- تا 4 درجه سانتیگراد می تواند رشد کند. گیاه پاپایا ممکن است در معرض یخ زدگی طولانی مدت آسیب دیده و از بین برود و بیشتر آب و هوای گرم را ترجیح می دهد. درختان پاپایا در خاک مرطوب عملکرد ضعیفی دارند. اگر آب و هوای شما بارانی است، می توانید آن ها را روی تپه های دارای زهکشی خوب کشت کنید.

اقلیم مناسب برای رشد پاپایا

اقلیم مناسب برای رشد پاپایا

2- آماده سازی خاک برای کاشت پاپایا

خاک غنی از مواد مغذی را برای گیاهان گرمسیری انتخاب کنید و یا می توانید خاک باغ و کمپوست با نسبت 50-25 درصد را مورد استفاده قرار دهید. تا زمانی که زهکشی خاک خوب است بافت دقیق خاک اهمیتی ندارد. پاپایا در خاک های شنی، لومی یا سنگی رشد می کند.

اگر می توانید pH خاک را بررسی کنید، بهتر است از مخلوط های گلدان تجاری استفاده نمایید که دارای pH بین 5.4 تا 8 هستند. این طیف گسترده امکان رشد موفق پاپایا در باغ با pH خاک صحیح را فراهم می کند.

اگر می خواهید که اغلب بذر ها جوانه بزنند، از مخلوط گلدان استریل استفاده کنید. شما می توانید از طریق مخلوط کردن یک قسمت ورمی کولیت و یک قسمت مخلوط گلدان، خاک مورد نظر را تهیه کرده و به مدت یک ساعت در دمای 93 درجه سانتیگراد استریل کنید.

آماده سازی خاک برای کاشت پاپایا

آماده سازی خاک برای کاشت پاپایا

3- آماده سازی بذر پاپایا

می توانید از طریق وب سایت پوپونیک بذر های مربوط به میوه پاپایا خریداری کنید. بذر ها را از اطراف فشار دهید تا بدون شسته شدن آن ها، کیسه های اطراف آن شکسته شود. کاملا شسته و سپس در یک مکان تاریک روی حوله کاغذی خشک نمایید.

برای خرید بذر پاپایا رد لیدی پاکوتاه کلیک کنید.

آماده سازی بذر پاپایا

آماده سازی خاک برای کاشت پاپایا

4- کشت بذر های پاپایا

بذر ها را می توانید به طور مستقیم در باغ خود کشت کنید تا از خطرات نشاء کاری بعدی آن دوری کنید و یا می توانید آن را در شرایط کنترل شده در گلدان کشت نمایید. بذر ها را در عمق 1.25 سانتیمتری از سطح خاک و با فاصله تقریبا 5 سانتیمتر کشت کنید.

به اندازه ای بذر کشت کنید که احتمال جوانه زنی گیاهان نر و ماده افزایش یابد. بعدا می توانید گیاهان ضعیف تر را حذف کنید. برای تشخیص اینکه یک گیاه قبل از کاشت نر، ماده یا هرمافرودیت است، هیچ روشی وجود ندارد.

کشت بذر های پاپایا

کشت بذر های پاپایا

5- خاک را به خوبی آبیاری کنید

پس از کاشت خاک را به طور کامل خیس کنید. آنقدر خیس نکنید که آب روی خاک بماند. به مدت چندین هفته رطوبت را حفظ کنید و در صورت لزوم آبیاری را انجام دهید تا رطوبت خاک حفظ شود.

برای مطالعه مقاله دتاکس واتر پاپایا و نعناع می توانید از این لینک استفاده کنید.

خاک را به خوبی آبیاری کنید

خاک را به خوبی آبیاری کنید

6- تعیین کنید که کدام جوانه ها را نگه می دارید

تقریبا دو تا پنج هفته پس از کشت، برخی از دانه ها جوانه زده و در سطح خاک ظاهر می شوند. یک یا دو هفته پس از رشد، کوچکترین گیاهچه ها که ضعیف و پژمرده هستند را برش داده و حذف کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که فقط یک گیاه در هر گلدان داشته باشید. گیاهچه ها بایستی حداقل 0.9 متر از هم فاصله داشته باشند. حداقل پنج گیاه را با احتمال 96 درصد یا بالاتر برای تولید درخت نر و ماده نگه دارید. وقتی موفق ترین گیاهان خود را انتخاب کردید، در صورت نشاء کاری در باغ مراقبت های عمومی را فراموش نکنید.

تعیین کنید که کدام جوانه ها را نگه می دارید

تعیین کنید که کدام جوانه ها را نگه می دارید

7- پس از گلدهی پاپایا، گیاهان نر اضافی را از بین ببرید

اگر هنوز گیاه بیشتری دارید، صبر کنید تا گیاهان تا ارتفاع 0.9 متر رشد کنند تا ببنید چه جنسیتی دارند. گیاهان نر ابتدا گل تولید می کنند و ساقه های آن ها بلند و نازک بوده و دارای چندین گل هستند. گل های ماده بزرگتر بوده و در نزدیکی تنه هستند. برای تولید میوه، برای هر ده تا پانزده درخت ماده یک درخت نر مورد نیاز است و بقیه را می توان حذف کرد. برخی از گیاهان پاپایا هرمافرودیت بوده و گل های نر و ماده را تولید می کنند. این گیاهان می توانند خود را گرده افشانی کنند.

پس از گلدهی پاپایا، گیاهان نر اضافی را از بین ببرید

پس از گلدهی پاپایا، گیاهان نر اضافی را از بین ببرید

بخش دوم: کشت پاپایا در حال رشد یا بالغ

در بخش دوم مقاله به موارد آماده سازی خاک برای رشد گیاه پاپایا می پردازیم.

1- برای جلوگیری از آب جاری و باران از تپه های خاکی استفاده کنید

اگر در منطقه شما باران شدید یا سیل وجود دارد، یک تپه خاکی با ارتفاع 0.9-0.6 متر و قطر 3-1.2 متر را تهیه کنید. این تپه به حفظ ریشه های پاپایا کمک کرده و احتمال آسیب دیدگی و مرگ را کاهش می دهد. قبل از ساخت تپه دستورالعمل زیر را بخوانید تا در مورد آماده سازی خاک مطلع شوید.

برای جلوگیری از آب جاری و باران از تپه های خاکی استفاده کنید

برای جلوگیری از آب جاری و باران از تپه های خاکی استفاده کنید

2- حفر سوراخ در خاک

سوراخی به اندازه سه برابر عمق و پهنای گلدان یا توده ریشه حفر کنید. محل کشت پاپایا بایستی یک مکان آفتابی با زهکشی خوب بوده و در حدود 3.1 تا 6.1 متر از ساقه ها و گیاهان دیگر فاصله داشته باشد. برای هر گیاه پاپایا یک سوراخ جداگانه ایجاد کنید.

حفر سوراخ در خاک

حفر سوراخ در خاک

3- مقدار مساوی از کمپوست را با خاک اضافه کنید

اگر خاک باغ شما از قبل غنی از مواد مغذی است، مقداری از خاک موجود در سوراخ را با کمپوست جایگزین کرده و کاملا مخلوط کنید. گیاه پاپایا را با کود مخلوط نکنید زیرا می توانید ریشه ها را بسوزاند.

مقدار مساوی از کمپوست را با خاک اضافه کنید

مقدار مساوی از کمپوست را با خاک اضافه کنید

4- از قارچ کش استفاده کنید

درختان پاپایا بعد از نشاء کاری ممکن است از طریق بیماری از بین بروند. دستورالعمل های مربوط به یک قارچ کش باغی را راعایت کنید و آن را به خاک اضافه نکنید.

از قارچ کش استفاده کنید

از قارچ کش استفاده کنید

5- نهال درخت پاپایا را بکارید

خاک تغییر یافته را دوباره به سوراخ اضافه کرده و به صورت تپه جمع کنید تا عمق باقیمانده تقریبا برابر عمق خاک گلدان یا توده ریشه گیاه شود. گیاهان پاپایا را به صورت جداگانه از ظرف خارج کرده و هر کدام را در یک سوراخ قرار دهید. آن ها را به دقت جابجا کنید تا از آسیب به ریشه جلوگیری شود.

نهال درخت پاپایا را بکارید

نهال درخت پاپایا را بکارید

6- خاک را مجددا پر کرده و آبیاری کنید

فضای باقی مانده در سوراخ را با همان خاک پر کنید. اگر خاک فضای بین ریشه ها را پر نکرد، خاک را به آرامی فشرده کنید. نهال های تازه کشت شده پاپایا را آبیاری کنید تا خاک اطراف ریشه ها کاملا مرطوب شوند.

خاک را مجددا پر کرده و آبیاری کنید

خاک را مجددا پر کرده و آبیاری کنید

بخش سوم: مراقبت از گیاهان پاپایا

در بخش سوم مقاله به مراقبت از گیاه پاپایا می پردازیم.

1- هر دو هفته یک بار کود را اضافه کنید

کود را هر 14-10 روز اضافه کنید و آن را طبق دستورالعمل کود رقیق نمایید. از کود “کامل” استفاده کنید، نه کود تخصصی. حداقل تا زمانی که گیاه حدود 30 سانتیمتر ارتفاع داشته باشد به کار خود ادامه دهید. پس از رسیدن گیاه به این اندازه، تولیدکنندگان تجاری هر دو هفته یک بار به اضافه کردن کود کامل به مقدار 0.1 کیلوگرم را به پایه گیاه ادامه می دهند. اگر می خواهید رشد گیاه را تسریع کنید، کود را به تدریج و به صورت برنامه ریزی شده افزایش دهید تا مقدار آن به بیش از 0.9 کیلوگرم در هر دو ماه یک بار برسد. این عمل را در ماه هفتم آغاز کنید.

هر دو هفته یک بار کود را اضافه کنید

هر دو هفته یک بار کود را اضافه کنید

2- آبیاری نهال های استقرار یافته پاپایا

پاپایا به راحتی توسط آب ایستاده آسیب می بینید و بدون دسترسی به آبیاری منظم میوه قابل قبولی را تولید نمی کند. اگر در خاک لومی که آب را در خود حفظ می کند کاشته شود، بیشتر از هر سه یا چهار روز یک بار آبیاری نکنید. در خاک های شنی یا سنگی، آبیاری در طول هوای گرم را به هر یک تا دو روز یکبار افزایش دهید. در فصول خنک تر، چند روز بین هر آبیاری فاصله قرار دهید.

آبیاری نهال های استقرار یافته پاپایا

آبیاری نهال های استقرار یافته پاپایا

3- در صورت لزوم از مالچ یا تراشه چوب استفاده کنید

اگر نیاز به کاهش علف های هرز دارید، مالچ یا تراشه چوب را در اطراف گیاه پخش کنید. لایه 5 سانتیمتری مالچ در اطراف پاپایا نباید در نزدیک تنه به 20 سانتیمتر برسد.

برای مطالعه مقاله با درخت پاپایا آشنا شویم می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت لزوم از مالچ یا تراشه چوب استفاده کنید

در صورت لزوم از مالچ یا تراشه چوب استفاده کنید

4- برگ ها و پوست پاپایا را به طور مرتب بررسی کنید

علائم بیماری یا حشرات به صورت لکه روی برگ و یا زرد شدن برگ ها و پوست درخت نشان دهنده وجود بیماری است. لکه های سیاه روی برگ معمولا روی میوه تاثیر نمی گذارد، اما در صورت شدید بودن بایستی با قارچ کش درمان شود. پیچیدگی برگ نشانه استفاده از علف کش در مزارع نزدیک است. سایر مشکلات، از جمله حشرات یا ریزش کامل گیاه ممکن است نیاز به مشاوره با یک باغبان متخصص یا اداره کشاورزی محلی داشته باشد.

برگ ها و پوست پاپایا را به طور مرتب بررسی کنید

برگ ها و پوست پاپایا را به طور مرتب بررسی کنید

5- میوه های پاپایا را هنگام رسیدگی کامل برداشت کنید

پاپایا، میوه های سبز رنگی است که به عنوان سبزی خورده می شوند، اما بسیاری افراد میوه های کاملا رسیده، زرد یا نارنجی را به دلیل طعم شیرین ترجیح می دهند. اگر دوست داریم که میوه به رنگ زرد – سبز باشد، شما بایستی میوه ها را به دور از آفات پرورش دهید.

میوه های پاپایا را هنگام رسیدگی کامل برداشت کنید

میوه های پاپایا را هنگام رسیدگی کامل برداشت کنید

برای خرید انواع بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

28 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد پاپایا

  1. Avatar Mahmood گفت:

    با سلام من چند دانه بذر پاپایا رو تو گلدان کاشتم .پس از رشد تقریبا 20 سانتی متری خود به خود ساقه شکسته شد.آیا علت خاصی داره.من در خوزستان زندگی میکنم و گلدانها تو حیاط بوده ولی حیاط دارای سایبان توری می باشد

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      علت آن شاید ابد خورده است و باعث شکستن شده است .

  2. Avatar محسن گفت:

    سلام من یک گلدان پاپایا گرفتم که فروشنده به من گفت هیبریدی هست آیا این پاپایا در گلدان رشد می‌کنه اگه رشد می‌کنه عمق گلدان چقدر باید باشه یا در خاک باید کشت بشه من در خوزستان هستم و حیاط خونه آفتابگیر هستش نهال حدود سی سانتیمتر هست و اینکه چقدر طول می‌کشه میوه بده ممنون میشم جواب بدین

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      پاپایا را میتوانید در گلدان بزرگ به عمق 60 سانت به بالا نگع دارید و حدود 2 سال زمان میبرد تا میوه دهد

  3. Avatar مژگان گفت:

    سلام
    من یه پاپایا دارم تو گلدون کاشتم یه مدته کناره برگا هاش داره زرد میشه و خشک میشه. جایی که نگهش میدارم افتابیه در واقع گلخونس و سقفش شیشه ایه ولی برگ هاش از کناره هاش داره خشک میشه چیکار باید بکنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای پیدا کردن این مشکل با توجه به اینکه گیاه پاپایا تقریبا یک گیاه تازه کاشت است از روی توضیحات مشکل است اما می توانید با تغییر به وجود آوردن متوجه شوید به طور مثال از یک جابجایی در گلخانه شروع کنید و یا تغییر آبیاری

  4. Avatar محمد گفت:

    سلام این میوه پاپایا ک شروع ب میوه دادن بکند تا چه مدتی میوه میده و دوره میوه دادنش چجوریه.با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      دوره میوه دادن پاپایا هر ساله است و حدود 10 تا 15 سال صرفه اقتصادی دارد.

  5. Avatar هادی میلانی گفت:

    سلام آیا پاپایا فروش خوبی داره که بخواهیم روی آن سرمایه گذاری کنیم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه اطلاعات اقتصادی از وضعیت میوه پاپابا نداریم

  6. Avatar حسین گفت:

    سلام یه نهال پاپایاداخل حیاط کاشتم ولی برگاش یه خورده زردشده لطفاراهنمایی کنیدچیکاربایدانجام بدم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      زردی برگ درخت پاپایا دلایل متعددی می تواند داشته باشد از آبیاری و کمبود کود و آفت باید حتما برگ درخت رویت شود و محل درخت بازدید شود.

  7. Avatar رضا گفت:

    سلام
    من یک نشاء پاپایا خریدم باید ابتدا چه کار کنم چطور آبیاری کنم
    اگه میشه تا یک ماهگی آبیاری کود دهی و… رو بگی برام ممنون میشم.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هر نشایی را باید هفته ای 2 تا 3 بار بسته به گرمای هوا آبیاری کنید و به هیچ عنوان تا سه سالگی نهال از کود استفاده نکنید.

  8. Avatar مهدی پر تعجب گفت:

    سلام من یک پاپایا کوچیک خریدم بعد که بازش کردیم داخلش هیچ هسته ای نبود😐
    مشکل چی بود؟اصلا آیا میوه پاپایا بوده؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      میوه های پاپا بعضی مواقع داخل آن هسته ندارد و این کاملا طبیعی است

  9. Avatar مهدی گفت:

    سلام از چه کودی باید استفاده کنیم برای درخت پاپایا

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعد از سال سوم می توانید از کود های شیمیایی و یا کود های ارگانیک دامی استفاده کنید.

  10. Avatar مهدی گفت:

    اگر کیسه دور بذر پاپایا راباز نکنیم ایا سبز نمی شود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کیسه دور بذر را باز نکنید احتمال کمتری دارد رشد کند

  11. Avatar علیرضا گفت:

    سلام یه پاپایا تو حیاطمون کاشتم میوه هاش خیلی بزرگ نمیشن اندازه یه لیمو کوچیکه میوفتن پربار نیست الانم سال دومشه که داره میوه میده ولی همچنان داره میریزه رشد نمیکنه
    چیکارش کنم؟
    (محل کاشت بندرعباسه)

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای برداشت میوه پاپایا حداقل چهار سال باید صبر کنید تا درخت توان نگه داشتن میوه را داشته باشد

  12. Avatar ...... گفت:

    سلام
    من یه درخت پاپایا از وقتی یه نهال بود کاشتم الان بزرگ شده ۱ مترونیم شاید باشه میوه داده اما هنوز کوچیکن برگایی که داره جدید درد میاد همشون جمع شدن باز نمیشه من بندرعباس زندگی میکنم میشه بگین چیکار کنم خوب شه یعنی بخاطر هواست ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      جمع شدن برگها میتواند نشان از بیماری قارچی داشته باشد .

  13. Avatar صادق گفت:

    زمان وفصل کشت پاپایا درخوزستان چه موقع می باشد؟
    من ده هسته در گلدان کاشتم(آخرخرداد)،تعدادی سبز,ولی ضعیف والان خشک شدند،چه باید انجام بدهم؟
    تشکر فراوان

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      پاپایا زمانی باید به اندازه 20 سانتی برسد که زمستان را پشت سر گذاشته باشد
      کاشت بذر پاپایا مقداری مشکل است و نیاز به تجریبه دارد

  14. Avatar شقایق گفت:

    سلام لطفا در مورد درصد دقیق مخلوط خاکی برای کشت بذر و برای انتقال نهال توضیح میدین

    1. سلام
      50 درصد خاک باغچه
      30 درصد ماسه رودخانه
      20 درصد کوکوپیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *