آموزش باغبانی

نحوه پرورش پیاز شیرین

مراحل رشد پیاز شیرین

پیاز شیرین به تعدادی از انواع پیازها از جمله Walla Walla ، Vidalia، پیاز شیرین اسپانیایی و … اشاره دارد. در حالی که این گونه های پیاز به طور طبیعی کمتر از بقیه تند هستند، اما خاکی که آنها را در آن می کارید سهم زیادی در طعم نهایی پیاز دارد. پیازهای شیرینی که از مجموعه ها کشت می شوند برخلاف نهال، بیشترین موفقیت را خواهند داشت، زیرا مجموعه ها آنقدر حساس به سرما نیستند. برخی از مهمترین مواردی که باید در مورد پرورش پیاز شیرین به خاطر بسپارید این است که آنها به آفتاب فراوان و خاک حاصلخیز و زهکشی خوب نیاز دارند.

باغ را آماده کنید:

در بخش اول این مقاله به چگونگی اماده سازی بستر کاشت می پردازیم.

1- هدف کاشت در اوایل تا اواسط بهار است.

پیاز را می توان چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما کاشت. به محض اینکه زمین در ماه فروردین یا اردیبهشت آماده کار شود، بستر باغ را برای کاشت آماده کنید. تا زمانی که درجه حرارت زیر -6 درجه سانتیگراد پیاز نکارید. شما می توانید با بررسی ایستگاه های هواشناسی، سالنامه کشاورزی یا وب سایت هواشناسی دولتی، آخرین تاریخ مورد انتظار برای یخبندان را برای منطقه خود پیدا کنید.

باغ را آماده کنید

باغ را آماده کنید

2- انتخاب مکان برای کاشت پیاز ها:

برای کاشت مکانی آفتابی انتخاب کنید. پیاز شیرین باید در جایی رشد کند که در معرض آفتاب قرار گیرد، یعنی حدود 6 تا 8 ساعت در روز. مکان ایده آل برای بستر باغ جایی روشن است و جایی که درختان، سایر گیاهان یا ساختمان ها روی پیاز سایه ندهند.

انتخاب مکان برای کاشت پیاز ها

انتخاب مکان برای کاشت پیاز ها

3- آماده سازی خاک خوب برای کاشت:

خاک را با کمپوست اصلاح کنید. پیازهای شما اگر در خاکی سست، حاصلخیز و خوب زهکشی با pH بین 6 تا 6.8 رشد کنند، بهترین شانس را خواهند داشت. برای نرم کردن خاک بستر باغ از بیل استفاده کنید. 5 سانتی متر کمپوست بالغ یا کود قدیمی روی بستر باغ پخش کنید و آن را با بیل در خاک مخلوط کنید.

می توانید pH خاک را با یک کیت آزمایش خاک خانگی یا با PH متر آزمایش کنید. برای افزایش PH خاک خود از آهک و برای پایین آوردن آن از گوگرد استفاده کنید. اصلاح خاک با کمپوست به افزایش مواد مغذی و تخلیه بهتر خاک کمک می کند. زمین باید سست باشد تا گوگرد وارد آن شود. در غیر این صورت، پیاز شیرین نخواهد بود.

آماده سازی خاک خوب برای کاشت

آماده سازی خاک خوب برای کاشت

4- اضافه کردن کود به خاک:

کود را به خاک اضافه کنید. اگر خاک با نیتروژن اضافی اصلاح شود ، پیاز بهترین رشد را خواهد داشت. کود غنی از ازت مانند پودر خون را روی خاک بپاشید. با استفاده از چنگک کود را با خاک مخلوط کنید. هنگام کشت پیاز شیرین، از مصرف کودهای حاوی گوگرد خودداری کنید، زیرا باعث تندتر شدن پیازها می شود.

اضافه کردن کود به خاک

اضافه کردن کود به خاک

کاشت و مراقبت از پیاز شیرین:

ادامه آموزش را به چگونگی کاشت و مراقبت از این پیازهای شیرین می پردازیم.

1- در خاک ردیف ایجاد کنید.

با استفاده از دستان خود و یا بیلچه خاک را به صورت ردیفی به ارتفاع 10 سانتی متر در آورید. ردیف ها را با فاصله 40 سانتی متر از هم قرار دهید. ساختن ردیف برای پیازها بسیار مهم است به خصوص اگر خاک شما دارای مقدار رس زیاد باشد. به جای اینکه پیازها را به صورت ردیفی پرورش دهید، می توانید آنها را در بستر های بلند که با کمپوست و کود اصلاح شده اند بکارید.

کاشت پیاز شیرین در ردیف ها یا بسترهای برجسته مهم است زیرا به تخلیه بهتر آب کمک می کند و این باعث تولید پیاز شیرین می شود. در یک ظرف، شما کنترل کاملی بر محیط خاک دارید، بنابراین ایجاد ردیف قبل از کاشت ضروری نیست.

کاشت و مراقبت از پیاز شیرین

کاشت و مراقبت از پیاز شیرین

2- پیازها را بکارید:

پیازها را در ردیف ها بکارید. از یک بیل برای ایجاد حفره های 2.5 سانتی متر در ردیف ها استفاده کنید. بین هر سوراخ فاصله بگذارید 15 سانتی متر در هر سوراخ یک مجموعه پیاز قرار داده و ریشه ها را با خاک بپوشانید. پیاز را به عمق بیش از 2.5 سانتی متر نکارید. در غیر این صورت، برگها ممکن است پوسیده شوند و پیازها به اندازه کافی بزرگ نمی شوند. مجموعه پیاز، پیازهای کوچکی هستند که سال قبل کشت و خشک شده اند.

پیاز هارا بکارید

پیاز هارا بکارید

3- کود گیاهی اضافه کنید:

خاک را با یک لایه نازک از کود گیاهی بپوشانید. گیاه خاک به از بین بردن علف های هرز از منطقه کمک می کند و خاک را به طور مداوم مرطوب نگه می دارد، که برای پیاز ایده آل است. گیاه خاک های خوب برای پیاز شامل یک لایه سبک از علف های کوتاه شده یا کاه هستند. هنگامی که پیازها شروع به رشد کردند، گیاه خاک را از پیازها دور کنید تا پیاز خشک شود.

کود گیاهی اضافه کنید

کود گیاهی اضافه کنید

4- خاک را مرطوب نگه دارید:

خاک را مرطوب نگه دارید. مرطوب نگه داشتن خاک به آبیاری منظم احتیاج دارید، زیرا این گیاهان ریشه بسیار کم عمقی دارند. هر هفته 2.5 سانتی متر آب برای پیازها در نظر بگیرید، به جز وقت هایی که از بارندگی آب می گیرند. اگر یک لایه گیاه خاک اضافه نکرده اید، باید بیشترآب دهید. اگر برگ ها زودتر از موعد زرد شدند کم ترآبیاری کنید، زیرا این بدان معناست که زیاد از حد آبیاری شده اند.

خاک را مرطوب نگه دارید

خاک را مرطوب نگه دارید

5- کود اضافه کنید:

به محض اینکه پیازها کاشته شدند، آنها را با کود بپوشانید. هنگامی که پیازها شروع به جوانه زدن کردند، حدود سه هفته پس از کاشت، یک قاشق غذاخوری (نیم اونس) کود دانه ای را به فاصله 15 سانتی متر از ساقه هر گیاه بپاشید. قبل از آبیاری با استفاده از چنگک کود را با خاک مخلوط کنید. وقتی پیازها به حدود 50 سانتی متر می رسند، دوباره به پیازها کود دهید. از کود غنی ازت مانند وعده های غذایی خون استفاده کنید.

کود اضافه کنید

کود اضافه کنید

6- بعضی پیازها را برداشت کنید:

پیازهایی را که گل می دهند برداشت کنید. هنگامی که پیاز گل می دهد، به این معنی است که آنها مشکلی دارند. پیازهای گلدار که در زمین مانده اند شروع به پوسیدگی می کنند. این پیازها را برداشت کنید و بلافاصله بخورید ، زیرا به خوبی ذخیره نمی شوند.

بعضی پیازهارا برداشت کنید

بعضی پیازهارا برداشت کنید

برداشت و ذخیره پیاز ها:

در اخرین مرحله به برداشت و ذخیره این پیازها می پردازیم.

1- پیازچه را اندکی پس از کاشت برداشت کنید.

پیازچه یا پیاز سبز، پیاز نارس است که قبل از تشکیل پیاز برداشت می شود. می توانید برداشت اینها را ظرف چند هفته پس از کاشت، هر زمان که به اندازه مورد نظر شما رسید، شروع کنید. پیاز را به آرامی نزدیک پایه ساقه نگه دارید و آن را از زمین بیرون بکشید.

برداشت و ذخیره پیاز ها

برداشت و ذخیره پیاز ها

2- پیازهای در حال رشد:

منتظر بمانید تا قلمه ها تبدیل به پیازهای بالغ گردند. پیازهایی که برای بالغ شدن در زمین مانده اند، در نهایت شروع به تشکیل پیازهای بزرگتر می کنند. هنگامی که پیازها به بلوغ رسیدند، قلمه ها و برگ ها شروع به زرد شدن و ریزش می کنند. این به این معنی است که پیازها برای برداشت آماده هستند. بسته به نوع، پیازها ممکن است از 90 تا 110 روز پس از کاشت آماده باشند.

پیازهای درحال رشد

پیازهای درحال رشد

3- برداشت پیازها:

یک صبح آفتابی پیازها را از زمین بیرون بکشید. دست خود را در اطراف قلمه ها و برگ های پیاز نزدیک پایه قرار دهید و آن را به آرامی از زمین بیرون بکشید. پیاز را کمی تکان دهید تا آلودگی اضافی ریشه ها پاک شود. اطمینان حاصل کنید که پیازها را تا اواخر تابستان برداشت می کنید، زیرا دمای سردتر پاییز باعث خراب شدن آنها می شود.

برداشت پیازها

برداشت پیازها

4- پیازها را درمان کنید:

بعد از اینکه همه پیازها را برداشت کردید ، آنها را روی خاک پهن کنید تا در معرض هوا و آفتاب قرار گیرند. بگذارید پیازها حدود سه روز در آفتاب خشک شوند، تا زمانی که تاج و پوست خشک شود. پوست همچنین باید از بافت و رنگ یکنواختی برخوردار باشد.

در زمان آب و هوای مرطوب، پیازها را در داخل و در محلی با تهویه مناسب مراقبت کنید. درمان فرآیند خشک شدن پوست است و به ذخیره سازی بیشتر کمک می کند. از آنجا که پیاز شیرین به اندازه پیاز تند ماندگاری ندارد ، بنابراین مجبور نیستید برای مدت طولانی آن را درمان کنید.

پیازها را درمان کنید

پیازها را درمان کنید

5- پیاز ها را تمیز کنید:

پیازها را قبل از نگهداری اصلاح کنید. وقتی پیازها درمان شدند ، از یک قیچی برای اصلاح ریشه ها و تاج ها به طول 2.5 سانتی متر استفاده کنید. پیازها را به کیسه های پلاستیکی یا کاغذی منتقل کرده و در جایی خشک، خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید.

پیازهای شیرین به اندازه پیازهای معمولی دوام ندارند و باید در عرض شش هفته از آنها استفاده کنید. برای افزایش ماندگاری پیازها تا 8 هفته، آنها را به صورت جداگانه در حوله های کاغذی بپیچید و در یخچال نگهداری کنید.

پیاز ها را تمیز کنید

پیاز ها را تمیز کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *