آموزش باغبانی

نحوه کنترل علف های هرز

نحوه کنترل علف های هرز

علف های هرز گیاهان ناخواسته ای هستند که در باغ یا چمن ما رشد می کنند. علف های هرز به طور معمول دارای تولید بذر فراوان هستند، انعطاف پذیر هستند و می توانند با سرعت بالایی گسترش یابند. در سراسر جهان، تقریباً 8000 گونه علف های هرز وجود دارد که می تواند نگهداری از باغ یا چمن تان را برای شما فوق العاده سخت کند. خوشبختانه با انجام اقدامات احتیاطی و از بین بردن علف های هرز از مبدا، می توانید باغ و چمن خود را عاری از علف های هرز نگه دارید.

جلوگیری از رشد علفهای هرز

اولین قسمت از این مقاله به جلوگیری از رشد علف های هرز می پردازد.

1- از به هم زدن خاک خودداری کنید:

حفر و کشت زیاد می تواند باعث شود دانه های علف های هرز به سطح زمین آمده و رشد را شروع کنند. فقط در صورت لزوم خاک را شخم بزنید، تا ناخواسته بذر علف های هرز را پرورش ندهید.

بذور علف های هرز می توانند سالها در زیر خاک خفته باشند.

بیل زدن یا شخم زدن در مناطق مستعد علف های هرز ممکن است بطور ناخواسته بذرهای علفهای هرز خفته را بیدار کند.

بسیاری از گیاهان برای جوانه زدن به نور خورشید نیاز دارند. کشت در شب احتمال جوانه زنی علف های هرز را کاهش می دهد.

 

 از به هم زدن خاک خودداری کنید

از به هم زدن خاک خودداری کنید

2- مسیر های مستعد علف های هرز را نمک بپاشید:

اگر مشکلی در مورد رشد علف های هرز در بین ترک های یک مسیر پیاده رو یا گذرگاه دارید، سعی کنید از نمک برای جلوگیری از رشد علف های هرز در آینده استفاده کنید. باید به شما هشدار داده شود که نمک باعث از بین رفتن سایر پوشش های گیاهی منطقه نیز می شود، بنابراین مطمئن شوید که از آن فقط در نقاطی که مستعد علف های هرز هستند استفاده کنید.

نمک آمین یک راه حل خوب برای از بین بردن علف های هرز است و می تواند برای استفاده راحت تر در اسپری با آب ترکیب شود.

بوره یک راه حل دیگر، با خاصیت سوزش آور برای از بین بردن علف های هرز در ترک های کوچک است. هنگام دست زدن حتماً از دستکش استفاده کنید.

مسیر های مستعد علف های هرز را نمک بپاشید

مسیر های مستعد علف های هرز را نمک بپاشید

3- چمن را ضخیم و سالم حفظ کنید:

علف های هرز دوست دارند در مناطق باز که از نظر مواد مغذی و مواد معدنی فراوان است، رشد کنند. شما می توانید با حفظ یک چمن ضخیم و سالم که دارای علف و سایر گیاهان چمنی است از رشد علف های هرز که ممکن است بخواهند در منطقه رشد کنند، جلوگیری کنید.

بارور نگه داشتن چمن باعث رشد سالم همه گیاهان روی بستر چمن یا باغ شما می شود.

کاشت چمن در پاییز باعث رشد سالم چمن در فصل آینده خواهد شد زیرا بسیاری از علف های هرز در اواخر پاییز می میمیرند و بذرهای چمن رقابت کمتری خواهند داشت.

چمن را ضخیم و سالم حفظ کنید

چمن را ضخیم و سالم حفظ کنید

با استفاده از کنترل های فرهنگی

دومین قسمت از این مقاله به استفاده از کنترل های فرهنگی می پردازیم.

1- برای سرکوب علف های هرز از مالچ استفاده کنید:

جلوگیری از نفس کشیدن دانه های علف های هرز با مالچ مانع جوانه زنی آنها می شود و می تواند از رشد همه آنها جلوگیری کند. برای جلوگیری از رشد علف های هرز، باغ یا منطقه چمن خود را به خوبی مالچ پاشی کنید.

برای حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز، مالچ را با ضخامت 5 تا 10 سانتی متر پهن کنید.

مالچ های ارگانیک مانند مالچ چوب سخت، پوست خرد شده، سوزن های کاج و کاه در طی چند ماه تخریب می شوند و می توانند تغذیه اضافی به خاک شما ارائه دهند.

روش دیگر مالچ پاشی چرخاندن خاک، آبیاری آن، اجازه بیرون آمدن علف های هرز و سپس برزنت سیاه سنگین بر روی منطقه است. رنگ سیاه تار باعث گرم شدن زمین زیر آفتاب و از بین رفتن علف های هرز می شود. بعد از چند هفته زمین عقیم می شود.

برای سرکوب علف های هرز از مالچ استفاده کنید

برای سرکوب علف های هرز از مالچ استفاده کنید

2- علف های هرز قابل مشاهده را در باغ خود از زمین بیرون بکشید:

بیرون کشیدن علف های هرز از زمین با دست ساده ترین راه برای از بین بردن باغ یا چمنزار شما از علف های هرز ناخواسته است. علف های هرز را در هنگام رشد شناسایی کرده و بیرون بکشید. شما همچنین می توانید ریشه علف های هرز را با چاقو با خنجر زدن به خاک زیر علف هرز در جایی که ریشه ها است، قطع کنید.

هنگام مرطوب بودن خاک، کشیدن علف های هرز راحت تر است.

یک قاصدک در یک سال می تواند 15000 بذر ایجاد کند، که ممکن است منجر به علف های هرز اضافی در باغ شما شود.

علف های هرز قابل مشاهده را در باغ خود از زمین بیرون بکشید

علف های هرز قابل مشاهده را در باغ خود از زمین بیرون بکشید

3- چمن خود را بیل بزنید و کشت کنید:

اگر قبلاً در باغ شما رشد علف های هرز وجود داشته باشد، بیل زدن خاک باعث می شود هنگام جدا کردن گلها از علف های هرز چند ساله، علف های هرز سالیانه کوچکتر از بین بروند. پس از اتمام کار بیل زدن و کاشت زمین، علف های هرز را دور بریزید و برای جلوگیری از جوانه زدن بذرهای جدید از مالچ استفاده کنید.

اگر رشد علفهای هرز ندارید، از بیل زدن باغچه یا چمنزار خودداری کنید، زیرا این امر می تواند بذرهای علف های هرز خاموش را در زیر خاک فعال کند.

چمن خود را بیل بزنید و کشت کنید

چمن خود را بیل بزنید و کشت کنید

با استفاده از کنترل های شیمیایی

سومین قسمت از این مقاله به کنترل شیمیایی علف های هرز می پردازیم.

1- علف های هرز موجود را شناسایی کنید:

از علف کش ها می توان برای کنترل یا از بین بردن علف های هرز در باغ یا چمن استفاده کرد، اما به طور معمول این علف کش ها مخصوص علف های هرز خاصی است که شما دارید. قبل از خرید علف کش، برای شناسایی نوع علف های هرز خود به دایره المعارف های آنلاین مراجعه کنید.

استفاده از محلول شیمیایی در باغ شما باید آخرین راه حل باشد زیرا باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شود و می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

علف های هرز را می توان به سه طبقه بندی تقسیم کرد که به برگهای علفی پهن، علفی و علف بلند معروف هستند و چرخه زندگی آنها می تواند سالانه، دو ساله یا چند ساله باشد.

علف های هرز موجود را شناسایی کنید

علف های هرز موجود را شناسایی کنید

2- دستورالعمل های روی برچسب علف کش را بخوانید و دنبال کنید:

قبل از استفاده از علف کش برای هر گونه علف هرز در باغ خود، مهم است که دستورالعمل ها و برچسب روی جعبه همراه را بخوانید.

برخی از علف کش ها ممکن است سایر گیاهان را تهدید کند، بنابراین قبل از استفاده از هر چیزی در باغچه یا چمن خود، حتماً هشدارها را بخوانید.

شما همچنین باید تعیین کنید که آیا علف کش برای پیشگیری از علف های هرز، یا برای از بین بردن علف های هرز پس از رشد ساخته شده است.

دستورالعمل های روی برچسب علف کش را بخوانید و دنبال کنید

دستورالعمل های روی برچسب علف کش را بخوانید و دنبال کنید

3- قبل از استفاده از مواد شیمیایی از تجهیزات محافظ استفاده کنید:

پوشیدن چیزهایی مانند پیش بند، دستکش لاستیکی، محافظ چشم و ماسک صورت، شما را در برابر هر گونه علف کش که ممکن است ناخواسته روی شما ریخته شود، محافظت می کند.

دستکش های تای وک و نیتریل بهترین جنس برای استفاده در هنگام دست زدن به علف کش هستند و می توان آنها را در فروشگاه های سخت افزار یا به صورت آنلاین خریداری کرد.

قبل از استفاده از مواد شیمیایی از تجهیزات محافظ استفاده کنید

قبل از استفاده از مواد شیمیایی از تجهیزات محافظ استفاده کنید

4- سموم علف کش را بپاشید:

سموم علف کش را به علف های هرز و مناطق مستعد علف های هرز بپاشید. هیچ منطقه ای رادر علف کش غرق نکنید، حتی اگر علف های هرز زیادی داشته باشد، زیرا این امر می تواند خطرناک باشد. مطابق برچسب از میزان توصیه شده علف کش استفاده کنید.

اگر سوالات دیگری در مورد استفاده از علف کش در باغچه یا چمن خود یا داشتن مشکل در انتخاب ماده شیمیایی صحیح برای انواع علف های هرز خود دارید، می توانید از یک مرکز همکاری محلی بازدید کنید.

سموم علف کش را بپاشید

سموم علف کش را بپاشید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “نحوه کنترل علف های هرز

  1. Avatar های گرو گفت:

    کنترل فرهنگی معنی نداره. منظور کنترل حین کشت بوده. واژه culture به دو معنی کشت و فرهنگ هست که در کشاورزی معنی کشت را میده. لطفا اصلاح بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *