آموزش باغبانی

نحوه پرورش گل ها از بذر

نحوه پرورش گل از بذر

کاشت بذر روشی مقرون به صرفه برای پرورش گلها است. بذر گل را می توان در داخل خانه یا در یک باغچه یا خارج از آن در باغ پرورش داد. رطوبت، نور خورشید و خاک مناسب مهمترین فاکتورهای رشد گل از بذر هستند. وقتی جوانه به یک گل تبدیل شد، باید مانند هر گل دیگری از آن مراقبت کنید.

جوانه زنی بذرها در محیط داخلی:

در این روش به شما چگونگی کاشتن بذرها در محیط داخلی را آموزش می دهیم.

1. انتخاب ظرف مناسب:

ظرفی را انتخاب کنید که سوراخ زهکشی داشته باشد. اگر می خواهید چندین گل پرورش دهید، گلدان بزرگ مخصوص محیط داخلی تهیه کنید که توانایی نگهداری بیش از یک گل داشته باشد. مهم است که سوراخ زهکشی داشته باشد، زیرا خاک بیش از حد خیس باعث عدم رشد گیاه می شود. اگر نمی خواهید یک ظرف و گلدان بخرید می توانید سوراخ هایی در قسمت پایین یک کارتن تخم مرغ درست کنید و بجای گلدان از آن استفاده کنید. یک تکه پارچه یا تنظیف زیر ظرف قرار دهید تا از قطره چکه کردن و نشتی جلوگیری شود.

انتخاب ظرف مناسب

انتخاب ظرف مناسب

2. پر کردن گلدان:

گلدان را با مخلوطی از خزه، ذغال سنگ نارس، ورمیکولیت و پرلیت پر کنید. سه نوع خاک مختلف در اندازه های مساوی با هم ترکیب کنید تا یک خاک خوب قابل زهکشی با مواد آلی و ارگانیک ایجاد شود. ¾ از حجم گلدان خود را از این مخلوط پر کنید.

پر کردن گلدان

پر کردن گلدان

3. گذاشتن بذر داخل خاک، بسته به نوع آن:

بسته به نوع بذر، آنها را بالای خاک بپاشید یا درون خاک فرو کنید. دانه های مقاومتر باید با یک ماده ارگانیک، مانند ورمیکولیت یا خزه اسفاگنوم پوشیده شوند و دانه ها درون خاک بروند. اما دانه هایی که مقاوم نیستند را می توانید بالای خاک بپاشید. راهنمای دانه داخل بسته بذر را بخوانید تا متوجه شوید این بذر از چه گونه ای است. سپس آنها را زیر خاک دفن کنید یا بالای آن بپاشید.

گذاشتن بذر داخل خاک، بسته به نوع آن

گذاشتن بذر داخل خاک، بسته به نوع آن

4. آبیاری دانه ها:

دانه ها را آب دهید. خیلی آرام سطح بالایی خاک را آب بپاشید، اما بیش از حد آب ندهید. یا اینکه دانه های کوچکتر را قبل از کاشت بشویید. می توانید با دستان خود آب بپاشید یا اینکه آب را به آرامی درون یک گلدان کوچک بریزید. در هر صورت، خاک باید مرطوب باشد و بذرها هم باید سالم باشند.

آبیاری دانه ها

آبیاری دانه ها

5. پوشاندن ظرف با درپوش پلاستیکی:

ظرف را با درپوش پلاستیکی بپوشانید. درپوش گذاشتن روی ظرفی که دانه ها را در آن کاشته اید باعث ماندگاری رطوبت می شود و به جوانه زنی دانه ها کمک می کند. چند تا سوراخ بالای درپوش پلاستیکی درست کنید تا گیاه بتواند نفس بکشد. برای اینکه تاثیر مشابه داشته باشید می توانید کل ظرف و گلدان را درون یک کیسه پلاستیکی بپیچید.

پوشاندن ظرف با درپوش پلاستیکی

پوشاندن ظرف با درپوش پلاستیکی

6. انتقال گلدان به منطقه ی گرم:

گلدان ها را به یک منطقه ی گرم خانه منتقل کنید. جوانه زدن بذرها در دماهای 24- 18 درجه سانتیگراد بهتر انجام می شود. گلدان حاوی بذر را به یک منطقه گرم که از نور خورشید فراوان برخوردار است منتقل کنید. حتی می توانید ظرف را روی منبعی که تولید گرمای مصنوعی می کند مانند بالای یخچال یا نزدیک اجاق قرار دهید. اگر قبل از استفاده از اجاق گاز یا منبع گرمایی ظرف را حرکت دهید باعث تخریب دانه ها می شود.

انتقال گلدان به منطقه ی گرم

انتقال گلدان به منطقه ی گرم

7. جابجایی جوانه ها:

اگر جوانه ها را به محیط بیرون منتقل کنید آنها را مقاوم خواهید ساخت. اگر قصد جابجایی جوانه های خود به محیط خارج از منزل دارید، آنها در 7 – 10 روز در یک منطقه سایه دار بگذارید. بدین ترتیب آنها مقاوم خواهند شد. این امر باعث خو گرفتن آنها به تغییر دما و آب و هوای جدید می شود. بعضی از گلها نمی توانند هوای سرد را تحمل کنند و باید در داخل خانه نگهداری شوند.

  • راهنمای درون بسته بذر باید شامل درجه حرارت قابل تحمل گل که در آن شکوفا خواهد شد، باشد.
  • اگر یک گل در برابر سرما مقاوم باشد روی بسته آن عنوان “مقاوم” نوشته شده است.
  • بیشتر گلها نسبت به سرما مقاومت کمی دارند و همیشه باید در محلی باشند که بیشتر از 4 درجه سانتیگراد دما داشته باشد.
جابجایی جوانه ها

جابجایی جوانه ها

8. انتقال جوانه ها به محیط بیرون:

در صورت تمایل جوانه ها را به محیط بیرون منتقل کنید. یک سوراخ کوچک 5.1 – 7.6 سانتی متری دور از جوانه در گلدان ایجاد کنید. به آرامی اطراف جوانه در گلدان را حفر کنید تا هیچ یک از ریشه های گیاه آسیب نبیند و قطع نشود. سپس جوانه را با خاک اطراف ریشه هایش بیرون بکشید و آن را در یک خاک خوب زهکشی شده در باغ خود بکارید. مرتب جوانه ها را زیر نظر داشته باشید تا پس از انتقال به محیط جدید از بین نروند.

انتقال جوانه ها به محیط بیرون

انتقال جوانه ها به محیط بیرون

کاشت دانه در محیط بیرون:

در این روش به شما چگونگی کاشتن بذر بیرون از خانه را آموزش می دهیم.

1. صاف کردن خاک:

قبل از کاشت بذر خاک را صاف کنید. برای حفر گودالی به عمق 15 – 20 سانتی متر در خاک از یک قلاب، پنجه یا بیلچه استفاده کنید. خاک در آورده شده از گودال را پس از قراردان بذر در گودال به جای اصلی خود برگردانید تا زمانی که همسطح بقیه محیط شود. سپس روی آن را صاف کنید. اگر به خاک کمپوست اضافه کنید، خاک و البته رشد گل را تقویت خواهید کرد.

صاف کردن خاک

صاف کردن خاک

2. دانه گذاری درون خاک:

دانه ها را طبق راهنمای بذر بپاشید و درون خاک کنید. اطلاعات مربوطه بسته بذر به شما کمک می کند تا نیازهای خاص بذرها هنگام جوانه زنی را بدانید. دانه هایی که پوسته نرم دارند باید به آرامی وارد خاک شوند، در حالی که بذرهایی با پوست سخت باید کاملاً با خاک پوشانده شوند. دستورالعمل ها را بخوانید تا ببینید که از چه روشی باید استفاده کنید.

دانه گذاری درون خاک

دانه گذاری درون خاک

3. علامت گذاری منطقه کاشت:

منطقه کاشت را علامت گذاری کنید تا بدانید بذرها را کجا کاشته اید. این کار هنگام کاشت گونه های مختلف بذر یا گیاه مفید است. یادآوری تصویری همچنین به شما اطلاع می دهد که آیا گلها در حال رشد هستند یا این که بذرهای شما نتوانستند جوانه بزنند. همه بذرها به گل تبدیل نمی شوند. برچسب گذاری نیز به شما کمک می کند تا جوانه گل های خود را با علف هرز اشتباه نگیرید.

علامت گذاری منطقه کاشت

علامت گذاری منطقه کاشت

4. مرطوب کردن گلدان:

گلدان خود را آبپاشی کنید تا خاک مرطوب شود. خاک باید همیشه مرطوب باشد. در این حال است که دانه ها جوانه می زنند. برای دیدن اینکه آیا خاک واقعاً مرطوب است، انگشت خود را درون گلدان فشار دهید. اگر خاک زیری خشک است یعنی وقت آب دادن به بذرهاست.

مرطوب کردن گلدان

مرطوب کردن گلدان

5. جوانه زدن گل ها:

صبر کنید تا گلها جوانه بزنند. گلها باید طی 3 هفته تا یک ماه جوانه بزنند. اگر متوجه رشد آنها نشده اید ممکن است مجبور شوید بذر بیشتری بکارید.

جوانه زدن گل ها

جوانه زدن گل ها

6. آبیاری گل ها:

به گل های خود آب دهید. اگر باران ببارد نیازی نیست به گلهای خود آب دهید. اما به هرحال مهم این است که خاک زیرین گلها مرطوب بماند. اگر منطقه شما یک دوره زمانی بدون باران دارد، گلها را آبیاری کنید. آنقدر که سطح خاک رویی به اندازه 15 – 20 سانتی متر مرطوب بماند.

آبیاری گل ها

آبیاری گل ها

7. هرس کردن گل های پژمرده:

گل و برگهای در حال پژمردن را هرس و جدا کنید. هرس گل ها پس از شکوفا شدن باعث تقویت و رشد جدید خواهد شد. از ابزارآلات هرس های دستی استفاده کرده و گلبرگ های گل یا برگهای قدیمی یا آسیب دیده را دور بیندازید و آنها را از گیاه جدا کنید.

هرس کردن گل های پژمرده

هرس کردن گل های پژمرده

8. استفاده از کود:

در صورت نیاز از کود استفاده کنید. یک کود آلی و ارگانیک، سلامت گلهای شما را ارتقا می بخشد و رنگ آنها را درخشان تر می کند. کودی انتخاب کنید که مخصوص گلتان طراحی شده باشد و آن را روی خاک اطراف آن بپاشید. قبل از استفاده از کود دستورالعمل ها را بخوانید تا بیش از حد به گل کود ندهید. چون می تواند آنها را بکشد. معمولا کود متعادل 5-10-10 برای طیف وسیعی از گلها مورد استفاده و مفید است.

استفاده از کود

استفاده از کود

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *