بن سای و گلخانه

نحوه تعویض گلدان درخت بونسای

نحوه تعویض گلدان بونسای

درختان بونسای مانند سایر گیاهان دیگری که در گلدان رشد می کنند نیاز به تعویض مجدد گلدان دارند. تعویض گلدان و خاک گل باعث احیاء مواد مغذی خاک، تنظیم رشد ریشه و جلوگیری از انباشته شدن خاک می شود و باعث سالم نگهداشتن درخت می شود. یادگیری چگونگی تعویض گلدان درختان بونسای یک مهارت اساسی در نگهداری از بونسای است که در صورت انجام یک سرگرمی هم است. یادگیری این فرایند همچنین درک عمومی شما از سلامتی گیاه را افزایش می دهد.

خرید بذر بن سای

گام های تعویض گلدان درخت بونسای:

اکنون به شما مراحل تعویض گلدان بونسای را شرح می دهیم.

1. تعیین زمان تعویض گلدان:

تعیین کنید که چه زمانی بونسای شما نیاز به تعویض گلدان دارد. دلیل اصلی تعویض گلدان درخت بونسای این است که ریشه درخت در ظرف قبلی شروع به خفه شدن می کند. برای تعیین اینکه آیا این اتفاق می افتد یا خیر، به آرامی کل درخت را از گلدان خود بلند کنید. اگر ریشه ها شروع به گردش در اطراف خود کردند، باید گلدان را تعویض کنید. ریشه ها آرام آرام آنقدر ضخیم می شوند تا کل خاک درون سیستم ریشه ناپدید می شود و درخت گرسنه می شود.

تعیین زمان تعویض گلدان

تعیین زمان تعویض گلدان

2. انتخاب زمان مناسب سال برای تعویض گلدان:

زمان مناسب از سال را برای تعویض گلدان گیاه خود انتخاب کنید. ایده آل این است که تعویض گلدان در اوایل بهار انجام شود. در این زمان، درخت تحت فشار شاخه و برگ قرار ندارد، بنابراین با تغییر مکان، کمتر دچار شوک خواهد شد. آهنگ رشد شدید که در بهار آغاز می شود به گیاه کمک می کند تا هرگونه خسارت ناشی از تغییر مکان را التیام بخشد.

انتخاب زمان مناسب سال برای تعویض گلدان

انتخاب زمان مناسب سال برای تعویض گلدان

3. جدا کردن خاک قدیمی از ریشه:

خاک قدیمی را از ریشه درخت جدا کنید. هنگامی که درخت را از گلدان در آوردید و تصمیم به تعویض آن گرفتید باید خاک قدیمی را تا آنجا که می توانید از ریشه پاک کنید. با انگشتان دست خود یا با استفاده از یک ابزار تخصصی به نام قلاب ریشه، خاک را از سیستم ریشه بزدایید. اگر ریشه در هم تنیده شده، به آرامی آنها را از هم جدا کنید.

برای مطالعه مقاله مراقبت از بن سای کاج سیاه ژاپنی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جدا کردن خاک قدیمی از ریشه

جدا کردن خاک قدیمی از ریشه

4. جدا کردن ریشه:

برخی از ریشه های درخت بونسای را جدا کنید. پس از رها کردن ریشه ها بعضی از شاخه ریشه ها که بلندتر هستند را هرس کنید تا در گلدان و ظرف جدید جا بگیرند. در این مرحله همچنین باید هر ریشه ای که به نظر می رسد پوسیده است را از بین ببرید. به عنوان یک قاعده کلی باید بگویم بیش از 25 درصد از کل توده ریشه درختان را جدا نکنید.

جدا کردن ریشه

جدا کردن ریشه

5. قرار دادن درخت در گلدان:

هنگامی که ریشه هرس شد به آرامی درخت را درون گلدان جدید قرار دهید. گلدان جدید را از لبه هایش با خاک مورد نظر خود پر کنید. خاک را درون ساختار بریزید تا هیچ هوایی در بین ریشه باقی نماند. خاک مخلوطی گلدان بونسای معمولی شامل آکاداما (رس آتشفشانی)، شن و کمپوست با نسبت 2-1-1 است. آکاداما نوع خاصی از رس دانه ای است که مخصوص گلدان های درخت بونسای تولید می شود. شاید لازم باشد نسبت گفته شده را بسته به نوع آب و هوا و گونه درخت خود تغییر دهید.

قرار دادن درخت در گلدان

قرار دادن درخت در گلدان

6. آبیاری درخت:

درخت بونسای را آب دهید. آب دادن به درخت پس از تعویض گلدانش به تثبیت خاک کمک می کند. بعد از تعویض گلدان درخت را به مدت یک ماه از در معرض باد شدید قرار گرفتن محافظت کنید.

آبیاری درخت

آبیاری درخت

برای خرید انواع گلدان می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *